Рішення
від 01.03.2019 по справі 619/866/19
ДЕРГАЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа №619/866/19

провадження №2-о/619/40/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 березня 2019 року м. Дергачі

Дергачівський районний суд Харківської області

у складі: головуючого судді Якименко Л.О.

за участю: секретаря судового засідання Михайлової А.С.

розглянувши у судовому засіданні в залі суду м. Дергачі цивільну справу за заявою ОСОБА_1, заінтересована особа: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального управління юстиції у Харківській області про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України.

В С Т А Н О В И В:

Заявник Кранiна ОСОБА_1 Валентинiвна, заінтересована особа: Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального управління юстиції у Харківській області звернулася до суду із заявою про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України , посилаючись на те, що 25 грудня 2018 року в населеному пункті - мiстi Краснодон Луганської областi помер громадянин України ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, місце народження село Платово Полтавського району Омської області РРФСР. Померлий похований в мiстi Молодогвардійськ мiста Краснодона Луганської областi.

Причина смерті: хронічний обструктивний пиловий бронхіт.

Померлий є батьком заявника - Кранiної ОСОБА_1 Валентинiвни, що підтверджується вiдповiдним свiдоцтвом про народження серії II-ФЕ №390710 та свiдоцтвом про шлюб (в частинi пiдтвердження дошлюбного прiзвища) I-ВЛ №387726 вiд 26 лютого 2019 року.

Єдиними наявними документами, що підтверджують факт смерті (померлого) на території, непідконтрольній державній владі території України, що відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 року №254-VIII Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями одночасно є тимчасово окупованою територією України, є:

- довідка про смерть від 25 грудня 2018 року № 386;

- свідоцтво про смерть від 26 грудня 2018 року серії I-ВВ № 075117, що видані медичним закладом та органом реєстрації - незаконними органами (установами), що знаходяться на території, непідконтрольній державній владі України (копії додаються).

Відповідно до ст. 1 Закону України Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей …тимчасово, на три роки з дня набрання цим Законом чинності, запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, до яких належать райони, міста, селища, села, що визначаються рішенням Верховної Ради України… . Постановою Верховної ради України від 17.03.2015 року № 252-VIII Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування …До окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких відповідно до Закону України Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей тимчасово запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, належать райони або їх частини, міста, селища і села, що знаходяться на територіях, які розташовані між державним кордоном України з Російською Федерацією, урізом води Азовського моря та лінією, яка визначена додатком до цієї Постанови, що відповідає Мінському меморандуму від 19 вересня 2014 року… .

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.03.2015 року №254-VIII Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями - окремі райони, міста, селища і села Донецької та Луганської областей, в яких відповідно до Закону України Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування, до моменту виведення усіх незаконних збройних формувань, російських окупаційних військ, їх військової техніки, а також бойовиків та найманців з території України та відновлення повного контролю України за державним кордоном України - визнані Верховною Радою України тимчасово окупованими.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року №1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення визначено, що на території населених пунктiв м. Краснодон Луганської областi та м. Молодогвардійськ м. Краснодона Луганської областi, де помер та похований ОСОБА_2, діяльність державних органів влади України, в т. ч. органів (установ) державної реєстрації актів цивільного стану України припинена та фактично не здійснюється.

Отримати документи, що підтверджують факт смерті за зразками законодавства України, здійснити реєстрацію факту смерті та отримати відповідне свідоцтво про смерть не є можливим, про що 26.02.2019р. вiд вiддiлу РАЦС отримано вiдмову №564/15.12- 04- 04.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану - державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі, в т. ч. рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або оголошення її померлою.

Встановлення факту смерті в судовому порядку необхідно для подальшої реєстрації цього факту в органах державної реєстрації актів цивільного стану та отримання відповідного документу - свідоцтва про смерть, згідно чинного законодавства України.

Законом України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях" частину першу статті 5 Закону України "Про судовий збір" доповнонено пунктом 21, що передбачає звільнення від сплати судового збору заявників у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв'язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, надзвичайними ситуаціями природного чи техногенного характеру, що призвели до вимушеного переселення з тимчасово окупованих територій України, загибелі, поранення, перебування в полоні, незаконного позбавлення волі або викрадення, а також порушення права власності на рухоме та/або нерухоме майно.

Заявник ОСОБА_1 у судове засідання не з'явилася, згідно наданої суду заяви підтримала свою заяву та просила її задовольнити в повному обсязі.

Представник заінтересованої особи відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального Управління юстиції у Харківській областіу судове засідання не з'явився, згідно наданої суду заяви начальник відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального Управління юстиції у Харківській області ОСОБА_3 просить справу розглядати у відсутності представника відповідно до чинного законодавства.

У зв'язку з тим, що справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду,суд вважає за можливе розглянути справу за відсутністю заявника та представника заінтересованої особи.

Суд дослідивши матеріали справи, вважає заяву такою, що підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що Кранiна ОСОБА_1 Валентинiвна, ІНФОРМАЦІЯ_2, є дочкою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, про що свідчить копія свідоцтва про народження заявника серії II-ФЕ №390710 та копія свiдоцтва про шлюб (в частинi пiдтвердження дошлюбного прiзвища) I-ВЛ №387726 вiд 26 лютого 2019 року.

ОСОБА_2 помер 25 грудня 2018 року,про що мається копія свідоцтва про смерть, яке видано 26 грудня 2018 року серії I-ВВ № 075117 на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження .

Як вбачається з медичної довідки від 25 грудня 2018 року № 386 ОСОБА_2 померла 25 грудня 2018 року.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , тимчасово окупована територія України є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.

Як передбачено ч. 1 ст. 18 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території , громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, після залишення ними тимчасово окупованої території.

Зі змісту ч. ч. 2, 3 ст. 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території , вбачається, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Згідно ч.1 ст. 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Згідно ст.315 ЦПК України в окремому провадженні суд, зокрема, розглядає справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно ч.1 ст.317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.

Згідно довідки від 28 лютого 2019 року №6311-5000048826 Кранiна ОСОБА_1 Валентинiв на взятий на облік як внутрішньо переміщена особа.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права, яка викладена у висновках ЄСПЛ у справах проти Туреччини (зокрема, laizidou v . Turkey , Cyprus v . Turkey ), а також Молдови та Росії (зокрема, Mozer v . the Republic of Moldova and Russia , Ilascu and Others v. Moldova and Russia ) , де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case) , ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.

Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого намібійського винятку , який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи намібійський виняток у справі Кіпр проти Туреччини , ЄСПЛ, зокрема зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих та такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а де становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану , підставою для проведення державної реєстрації смерті є документ встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров'я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

26.02.2019 №564/15.12- 04- 04 відділом державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального управління юстиції у Харківській області Кранiній Л.В. відмовлено у проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_2, який помер 25 грудня 2018 року.

Оскільки реєстрація смерті ОСОБА_2 в органах реєстрації актів цивільного стану на території України не проводилась, маються підстави в судовому порядку встановити факт смерті громадянки ОСОБА_2, який помер 25 грудня 2018 року.

Відповідно до частин 4, 5 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, підлягає негайному виконанню. Рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути оскаржено в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. Оскарження рішення не зупиняє його виконання. Копія судового рішення видається особам, які брали участь у справі, негайно після проголошення такого рішення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.

Свідоцтво про смерть, видане 26 грудня 2018 року виконавчим комітетом Молодогвардійської міської ради міста Краснодон Луганської Народної Республіки (фактично Луганської області України) за актовим записом № 337 , що знаходиться на тимчасово окупованій території України, як виняток суд бере до уваги та оцінює його разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв'язку.

Таким чином, суд дійшов висновку, що заява підлягає задоволенню. Зібрані у справі докази та їх належна оцінка вказують про наявність підстав для встановлення факту смерті ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Відповідно до ст. 259 ЦПК України суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду. Рішення суду приймаються, складаються і підписуються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 76-81, 82, 293, 315, 317 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Заяву Кранiної ОСОБА_1 Валентинiвни задовольнити повністю.

Встановити факт смерті ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, мiсце народження село Платово Полтавського району Омської областi РРФСР, громадянина України, який помер 25 грудня 2018 року в м. Краснодон Луганської областi.

Ухвалене судом рішення про встановлення факту смерті підлягає негайному виконанню.

Рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду в 30-денний строк з моменту оголошення рішення, а особами, які приймають участь у справі, але не були присутні при оголошенні рішення, у той же строк з моменту отримання копії рішення.

Копію судового рішення невідкладно надіслати до відділу державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального Управління юстиції у Харківській області для державної реєстрації смерті особи.

Учасники справи:

Заявник: Кранiна ОСОБА_1 Валентинiвна: ІНФОРМАЦІЯ_3, ІПН НОМЕР_1, проживаючий за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_4 вул. Пушкiна буд.15 кв.98 кiм.714.

Заінтересована особа:

Відділ державної реєстрації актів цивільного стану по Дергачівському та Золочівському районах Головного територіального управління юстиції у Харківській області, Код ЄДРПОУ:04059007, місцезнаходження: 62300 Харківська область м. Дергачі пл. Перемоги, 1.

Суддя Л. О. Якименко

СудДергачівський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення01.03.2019
Оприлюднено04.03.2019
Номер документу80189309
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —619/866/19

Рішення від 01.03.2019

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Якименко Л. О.

Ухвала від 28.02.2019

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Якименко Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні