Рішення
від 03.03.2019 по справі 200/3195/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 березня 2019 р. Справа№200/3195/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чекменьова Г.А.,

суддів Аканова О.О., Дмитрієва В.С.

за участі секретаря Прокопчук Я.М.,

позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 про визнання протиправним та скасування рішення окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47, прийнятого у формі постанови № 8 від 25 лютого 2019 року, та зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

01 березня 2019 року позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначила, що постановою ЦВК № 44 від 10 січня 2019 р. на виконання вимог ч. 2, 3 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України від 5 березня 1999 року № 474-XIV (далі за текстом - Закон № 474-XIV) ГРОМАДСЬКІЙ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИБОРЧА ПЛАТФОРМА ДОСВІД (далі за текстом - ГО ДОСВІД ) було надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на чергових виборах Президента України, що відбудуться 31 березня 2019 р.

22 лютого 2019 р. вказана громадська організація відповідно до ч. 5 ст. 69 Закону № 474-XIV звернулась до відповідача із поданням щодо реєстрації шістьох осіб, зокрема і позивача, офіційним спостерігачем на виборах Президента України по виборчому округу № 47. Рішенням відповідача № 4 від 22 лютого 2019 р. були зареєстровані спостерігачі від ГО ДОСВІД , у тому числі, і позивач. Але, рішенням відповідача № 8 від 25.02.2019 р. було внесено зміни у постанову № 4 від 22 лютого 2019 р. та відмовлено позивачу у реєстрації офіційним спостерігачем через невідповідність вимогам п. 1 ч. 1 ст. 69 Закону № 474-XIV. Вказане рішення позивач вважає протиправним та таким, що порушує її права, оскільки прийнято із порушенням вимог закону у зв'язку із тим, що її кандидатура не була відкликана керівником громадської організації та вона особисто не зверталась із заявою про складення її повноважень як офіційного спостерігача. Інших підстав, передбачених законом, для відмови їй у реєстрації офіційним спостерігачем також не існувало. Крім того, позивач зазначила на те, що спірне рішення було прийнято окружною виборчою комісією із перевищенням повноважень, порушенням Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою ЦВК № 350 від 15 вересня 2010 р., оскільки прийнято під час дії рішення від 22 лютого 2019 р., тобто - до припинення (скасування) її повноважень як офіційного спостерігача.

З наведених підстав позивач просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47, прийнятого у формі постанови № 8 від 25 лютого 2019 року;

- зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 видати ОСОБА_1 посвідчення встановленого зразка в порядку і строки, визначені ч. 8 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України ;

- зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 в подальшому здійснювати свою діяльність у відповідності до діючого виборчого законодавства та утриматись від прийняття протиправних рішень.

Позивач та її представник у судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, просив їх задовольнити у повному обсязі.

Відповідачем наданий відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що ГО ДОСВІД було надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на виборах Президента України 31 березня 2019 року. 22 лютого 2019 року вищеназвана громадська організація звернулась з поданням до окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №47 щодо реєстрації шістьох осіб офіційними спостерігачами на відповідних виборах у територіальному виборчому окрузі №47, серед яких була кандидатура позивача. У цей же день постановою № 4 окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №47 всі кандидатури були зареєстровані офіційними спостерігачами у відповідному територіальному виборчому окрузі.

25 лютого 2019 року в результаті ознайомлення з поданням від ГО ДОСВІД одним з членів окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №47 було виявлено порушення частини першої статті 69 Закону № 474-XIV, оскільки згідно з відомостями з офіційного сайту Центральної виборчої комісії одна з осіб, яка була зареєстрована у якості офіційного спостерігача від даного суб'єкта подання, а саме ОСОБА_1, продовжувала виконувати повноваження голови Слов'янської міської виборчої комісії. До комісії була надана пропозиція члена виборчої комісії з питання, що віднесено до повноважень комісії.

За результатами розгляду пропозиції на засіданні комісії 25 лютого 2019 року, перевіривши інформацію на офіційному сайті Центральної виборчої комісії, окружна виборча комісія шляхом відкритого голосування більшістю голосів від складу комісії прийняла рішення про внесення змін до постанови від 22 лютого 2019 року № 4 у частині відмови в реєстрації офіційним спостерігачем ОСОБА_1.

Просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача під час розгляду справи позовні вимоги не визнала у повному обсязі та пояснила, що громадяни України, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі виборчих комісій як їх члени, а також у проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів Президента України та інших заходах у порядку, визначеному Законом № 474-XIV та іншими законами України.

На думку представника відповідача, реалізація цього права виборцем можлива лише через суб'єкт виборчого процесу якому законом гарантовано мати офіційних спостерігачів. В даному випадку таким суб'єктом є ГО ДОСВІД . Наразі позивач реалізував можливість щодо здійснення спостереження за проведенням виборів Президента України, надавши згоду відповідному суб'єкту подання. Відмовляючи суб'єкту подання у реєстрації однієї з кандидатур з мотивів її невідповідності п. 1 ч. 1 ст. 69 Закону № 474-XIV, відповідач жодним чином не порушив виборчі права позивача, оскільки відмовив у реєстрації однієї з кандидатур суб'єкту подання, яким є ГО ДОСВІД . В матеріалах, доданих до позову в якості доказів, не міститься доказів, що позивач є таким суб'єктом.

З наведених підстав просила закрити провадження у справі.

З'ясовуючи, чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановлено таке.

Постановою Центральної виборчої комісії від 18 лютого 2019 року № 331 (а.с.22-24) утворені окружні виборчі комісії з виборів Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, в тому числі ? Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 (далі за текстом ? ОВК ТВО №47).

Постановою Центральної виборчої комісії № 44 від 10 січня 2019 року ГО ДОСВІД було надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на вказаних виборах (а.с.12).

Відповідно до протоколу №2 від 22 лютого 2019 року (а.с. 30-35) ОВК ТВО №47 постановою від 22 лютого 2019 року №4 зареєструвала офіційних спостерігачів від ГО ДОСВІД в кількості шістьох осіб, включаючи ОСОБА_1 (а.с.25-26).

Відповідно до протоколу №3 від 25 лютого 2019 року (а.с. 36-40) ОВК ТВО №47 постановою від 25 лютого 2019 року №8 внесені зміни до постанови № 4 окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №47 від 22.02.2019 р. Про реєстрацію офіційних спостерігачів від громадських організацій на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в територіальному виборчому окрузі №47 , відмовлено в реєстрації офіційному спостерігачу ОСОБА_1 у зв'язку із невідповідністю вимогам п. 1. ч. 1 ст. 69 Закону № 474-XIV (а.с.29).

Підставою для відмови позивачу у реєстрації офіційним спостерігачем відповідач зазначив факт того, що ОСОБА_1 є головою Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 387 (а.с.49-50).

Наведені обставини сторонами не спростовані.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 Закону № 474-XIV офіційним спостерігачем від партії, кандидата на пост Президента України чи громадської організації може бути виборець. Не може бути офіційним спостерігачем: 1) член виборчої комісії; 2) посадова особа органу виконавчої влади або суду, правоохоронного органу, органу влади Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування; 3) військовослужбовець; 4) особа, яка проходить альтернативну (невійськову) службу.

Вирішуючи питання, чи є позивач членом виборчої комісії в розумінні Закону № 474-XIV, що виключає її участь у виборчому процесі в якості офіційного спостерігача, суд зауважує, що згідно зі ст. 12 вказаного Закону суб'єктами виборчого процесу є:

1) виборець;

2) виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону та Закону України Про Центральну виборчу комісію ;

3) кандидат на пост Президента України, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом;

4) партія, яка висунула кандидата на пост Президента України;

5) офіційний спостерігач від партії - суб'єкта виборчого процесу, від кандидата на пост Президента України, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Тобто, вказана норма містить прямий припис про те, що суб'єктом виборчого процесу є виборча комісія, утворена відповідно до Закону № 474-XIV та Закону України Про Центральну виборчу комісію . Отже, виборча комісія, утворена відповідно до інших законів, не може вважатися суб'єктом виборчого процесу за Законом № 474-XIV на виборах Президента України.

Також суд враховує, що підставою для прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації офіційним спостерігачем відповідачем зазначений факт того, що позивач є головою Слов'янської міської виборчої комісії Донецької області відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 5 жовтня 2015 року № 387, яка прийнята відповідно до Закону України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року № 595-VIII. Відповідно до ч. 1 ст. 19 вказаного Закону систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:

1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;

2) територіальні виборчі комісії:

а) виборча комісія Автономної Республіки Крим;

б) обласні виборчі комісії;

в) районні виборчі комісії;

г) міські виборчі комісії;

ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);

д) селищні, сільські виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів.

Водночас, відповідно до ст. 21 Закону № 474-XIV вибори Президента України організовують і проводять:

1) Центральна виборча комісія;

2) окружні виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

2. Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України поширюються:

1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України;

2) окружної виборчої комісії - на територію відповідного територіального виборчого округу;

3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці.

Аналіз вказаних норм Закону № 474-XIV та Закону України Про місцеві вибори свідчить про те, що територіальні виборчі комісії, створені відповідно до Закону України Про місцеві вибори , в тому числі Слов'янська міська виборча комісія Донецької області, головою якої є позивач, не є суб'єктами виборчого процесу на виборах Президента України.

За таких обставин на позивача не розповсюджується дія п.1 ч. 1 ст. 69 Закону № 474-XIV, оскільки будучи головою територіальної виборчої комісії, створеної відповідно до Закону України Про місцеві вибори , позивач не є членом виборчої комісії в розумінні Закону № 474-XIV при проведенні виборів Президента України.

При цьому суд враховує, що Законом № 474-XIV передбачені певні обмеження для суб'єктів виборчого процесу на виборах Президента України та місцевих виборах за умовою одночасного їх проведення. Зокрема, за приписами ч. 7 ст. 23 Закону № 474-XIV у разі якщо одночасно з виборами Президента України проводяться інші вибори, до складу виборчої комісії не можуть входити кандидати, які балотуються на цих виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій - суб'єктів відповідних виборчих процесів, офіційні спостерігачі. Проте, наведені обставини відсутні при проведенні виборів Президента України, які відбудуться 31 березня 2019 року.

Таким чином, судом встановлена відсутність передбачених Законом № 474-XIV підстав для відмови позивачу у реєстрації офіційним спостерігачем. За наведених обставин позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення ОВК ТВО №47, прийнятого у формі постанови № 8 від 25 лютого 2019 року, підлягають задоволенню.

Доводи позивача про порушення процедури оскарження постанови ОВК ТВО №47 від 22 лютого 2019 року №4 суд відхиляє, оскільки з матеріалів справи не встановлено факту оскарження цієї постанови з боку інших учасників виборчого процесу.

Згідно з ч. 2 ст. 68 Закону № 474-XIV повноваження офіційних спостерігачів починаються з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією у порядку, передбаченому цим Законом, і припиняються після встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України.

Відповідно до ч. 8 ст. 69 Закону № 474-XIV окружна виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів у відповідному територіальному виборчому окрузі та видає їм посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше наступного дня після внесення подання.

Тому заявлені вимоги в частині зобов'язання ОВК ТВО №47 видати позивачеві посвідчення встановленого зразка в порядку і строки, визначені ч. 8 ст. 69 Закону № 474-XIV, також підлягають задоволенню.

Водночас, колегія суддів зазначає, що позовна вимога про зобов'язання відповідача в подальшому здійснювати свою діяльність у відповідності до діючого виборчого законодавства та утриматись від прийняття протиправних рішень не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до вимог ч. 1, 2 Закону № 474-XIV виборчий процес - це здійснення суб'єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Виборчий процес здійснюється на засадах, зокрема, законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес.

Право оскарження рішень, дій чи бездіяльності окружної виборчої комісії, її члена гарантовано як Законом № 474-XIV, так і Кодексом адміністративного судочинства України.

За приписами ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Крім того, за правилами ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Враховуючи викладене, суд не повноважний зобов'язувати відповідача до вчинення чи утримання від вчинення будь-яких дій на майбутнє без встановлення факту порушення прав позивача рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень.

Отже, заявлений позов в частині зобов'язання відповідача в подальшому здійснювати свою діяльність у відповідності до діючого виборчого законодавства та утриматись від прийняття протиправних рішень не спрямований на захист порушеного права на час звернення до суду та задоволенню не підлягає.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (768,40 грн.).

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч. 3 ст. 139 КАС України).

Враховуючи, що при поданні адміністративного суду судовий збір позивачем не було сплачено, колегія суддів відповідно до приписів статті 139 КАС України дійшла висновку про необхідність стягнення судового збору з позивача - у розмірі 256,13 грн. та відповідача - 512,27 грн. пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 273, 277 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: 84106, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов'янськ, площа Соборна, буд. 2, ЄДРПОУ 42840710) про визнання протиправним та скасування рішення окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47, прийнятого у формі постанови № 8 від 25 лютого 2019 року, та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 від 25 лютого 2019 року № 8 Про зміни до Постанови № 4 окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 від 22.02.2019 року Про реєстрацію офіційних спостерігачів від громадських організацій на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в територіальному виборчому окрузі № 47 .

Зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 видати ОСОБА_1 посвідчення встановленого зразка в порядку і строки, визначені ч. 8 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України .

У задоволені решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (місце проживання: 84106, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) на користь державного бюджету (стягувач - Державна судова адміністрація України, отримувач коштів ГУК у м. Києві/ м. Київ/22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783, банк отримувача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, код банку отримувача: 820019, рахунок отримувача: 31215256700001, код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 256 (двісті п'ятдесят шість) гривень 13 копійок.

Стягнути з окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 47 (місцезнаходження: Донецька область, м. Слов'янськ, площа Соборна, буд. 2, ЄДРПОУ 42840710) на користь державного бюджету (стягувач - Державна судова адміністрація України, отримувач коштів ГУК у м. Києві/ м. Київ/22030106, код за ЄДРПОУ: 37993783, банк отримувача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, код банку отримувача: 820019, рахунок отримувача: 31215256700001, код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 512 (п'ятсот дванадцять) гривень 27 копійок.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Головуючий суддя Чекменьов Г.А.

Судді Аканов О.О.

ОСОБА_4

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.03.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80194638
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/3195/19-а

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Рішення від 03.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 01.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні