Рішення
від 06.02.2019 по справі 480/3992/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                     СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                   Р І Ш Е Н Н Я

                                         І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 лютого 2019 р.                                                             Справа № 480/3992/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Опімах Л.М.,

за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Л.В.,

представника позивача - прокурора Мурашко Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави до Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог: Яблучненський дошкільний навчальний заклад "Струмочок" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області, Рябинівський дошкільний навчальний заклад "Мрія" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області, Рябинівський дошкільний навчальний заклад "Рябинка" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області про зобов'язання вчинити дії,-

                                                  В С Т А Н О В И В:

Позивач, керівник Охтирської місцевої прокуратури, звернувся до суду з позовом, який його представник підтримав в ході розгляду справи, мотивуючи вимоги тим, що рішенням 5 сесії 8 скликання Кириківської селищної ради Великописарівського району від 01.03.21017 «Про передачу дошкільних закладів освіти та закріплення майна, яке перебуває в комунальній власності територіальної громади» дошкільні заклади освіти Яблучненський ДНЗ «Струмочок», Рябинівський ДНЗ «Мрія», Рябинівський ДНЗ «Рябинка» передано з балансу селищної ради на баланс відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради. На праві оперативного управління закріплено майно, що перебуває у комунальній власності селища за відділом освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради: Яблучненський ДНЗ «Струмочок», Рябинівський ДНЗ «Мрія», Рябинівський ДНЗ «Рябинка».

За даними Кириківської селищної ради вказані дошкільні навчальні заклади користуються земельними ділянками:          Яблучненський          ДНЗ «Струмочок» площею 0,56 га; Рябинівський ДНЗ «Мрія» площею 0,2901 га; Рябинівський ДНЗ (ясла-садок) «Рябинка» площею 0,20 га, на якій розташовані будівлі та двір дошкільних навчальних закладів та знаходиться у комунальній власності Кириківської селищної ради Великописарівського району.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України «Про освіту» та Закону України «Про дошкільну освіту» правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовують вказані навчальні заклади не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. За інформацією Кириківської селищної ради правовстановлюючі документи, на земельні ділянки на яких розташовані Яблучненський ДНЗ «Струмочок» площею 0,56 га; Рябинівський ДНЗ «Мрія» площею 0,2901 га; Рябинівський ДНЗ (ясла-садок) «Рябинка» площею 0,20 га відсутні.

Відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради по питанню надання дозволу на виготовлення технічної документації на земельні ділянки, що перебувають в користуванні дошкільних закладів освіти на території Кириківської селищної ради та щодо виділення коштів на виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями дошкільних навчальних закладів не звертався. Кошти з місцевого бюджету на вказані цілі не виділялись. Питання щодо виділення коштів на виготовлення правовстановлюючих документів на вказані земельні ділянки на сесії Кириківської селищної ради не розглядалось, відповідно державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 80 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 та ст. 80 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017. Таким чином, відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради, який здійснює управління вказаними закладами освіти, відповідає за їх матеріальне-технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищевказаними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками, на яких знаходяться ці навчальні заклади, що свідчить про бездіяльність з боку відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної .

Оскільки, відділом освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться вказані навчальні заклади, що свідчить про бездіяльність відповідача з цього питання, позивач просить зобов'язати його вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними закладами освіти.

Відповідач подав відзив на позов, в якому позовні вимоги визнав, просив справу розглядати без участі свого представника.

Треті особи в судове засідання не з»явились, про час і місце розгляду справи належним чином повідомлені, подали заяви про розгляд справи без їх участі, проти задоволення позову не заперечують.

Заслухавши позивача, дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що рішенням 5 сесії 8 скликання Кириківської селищної ради Великописарівського району від 01.03.21017 «Про передачу дошкільних закладів освіти та закріплення майна, яке перебуває в комунальній власності територіальної громади» дошкільні заклади освіти Яблучненський ДНЗ «Струмочок», Рябинівський ДНЗ «Мрія», Рябинівський ДНЗ «Рябинка» передано з балансу селищної ради на баланс відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради ( а.с. 25,26-30). За даними Кириківської селищної ради вказані дошкільні навчальні заклади користуються земельними ділянками:          Яблучненський          ДНЗ «Струмочок» площею 0,56 га; Рябинівський ДНЗ «Мрія» площею 0,2901 га; Рябинівський ДНЗ (ясла-садок) «Рябинка» площею 0,20 га, на якій розташовані будівлі та двір дошкільних навчальних закладів та знаходиться у комунальній власності Кириківської селищної ради Великописарівського району. Правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовують вказані навчальні заклади не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Задовольняючи позов, суд виходить з такого.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до приписів ч.1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України. Статті 125, 126 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».Відповідно до ч. 1, 3 ст. З Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

З наведеного вбачається, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Відповідно до ст. 35 Закону України «Про загальну середню освіту» в редакції від 05.09.2017, управління системою загальної середньої освіти здійснюється органами місцевого самоврядування. Статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що до відання виконавчих органів селищних рад у сфері освіти належать: управління закладами освіти, які належать територіальним громадам, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; забезпечення в межах наданих повноважень доступності і безоплатності освіти, розвитку і вдосконалення мережі освітніх закладів.

Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить в тому числі, право комунальної власності на заклади освіти. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно п.1.1 Положення про відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області, затвердженого рішенням 2 сесії 8 скликання Кириківської селищної ради від 11.01.2017 (далі - Положення) ( а.с. 69-73) відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області (далі - відділ освіти, молоді та спорту) є виконавчим органом селищної ради, яки утворюється селищною радою та є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, і підпорядковується виконавчому комітету селищної ради та селищному голові, а з питань здійснення делегованих йому повноважень підконтрольний Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації.

Пунктом 1.4. Положення визначено, що відділ освіти, молоді та спорту є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків.

За п.п. 2.1, 2.4, 3.3 Положення основними завданнями відділу освіти, молоді та спорту є реалізація державної політики в галузі освіти з урахуванням особливосте соціально-культурного середовища, контроль за дотриманням законодавства в галузі освіти навчальними закладами усіх типів і форм власності, розташованими на території селища.

Згідно з п.3.1, 3.3 Положення відділ освіти, молоді та спорту відповідно до покладених на нього завдань здійснює керівництво загальноосвітніми, дошкільними, позашкільними навчальними закладами, забезпечує оперативний контроль за збереженням існуючої мережі навчальних закладів, сприяє їх навчально-методичному, фінансовому та матеріально-технічному оснащенню.

Пунктом 3.4, 4.4 Положення визначено, що відділ освіти, молоді та спорту сприяє фінансовому забезпеченню існуючої мережі навчальних закладів, вносить пропозиції щодо обсягів бюджетного фінансування навчальних закладів та установ освіти, що перебувають у комунальній власності, брати безпосередню участь у формуванні бюджету освітньої галузі.

Таким чином, відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради, який здійснює управління вказаними закладами освіти, відповідає за їх матеріальне-технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконав покладені на нього вищевказаними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками, на яких знаходяться ці навчальні заклади, що свідчить про його протиправну бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовуються Яблучненським дошкільним навчальним закладом «Струмочок», Рябинівським дошкільним навчальним закладом «Мрія», Рябинівським дошкільним навчальним закладом ( ясла-садок) «Рябинка». Відтак, суд вважає за необхідне зобов'язати його вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними закладами освіти.

Відповідно до ч.1 ст.142 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п»ятдесяти відсотків судовог збору, сплаченого при поданні позову. Судом встановлено, що прокуратурою Сумської області при подачі позову у даній справі сплачений судовий збір у розмірі 1762,00 грн. ( а.с.2) відповідно до платіжного доручення №1498 від 26 вересня 2018 року. У своєму відзиві на позов відповідач визнав позовні вимоги, тобто визнання позову відбулося до початку розгляду справи по суті, тому суд вважає за необхідне повернути прокуратурі Сумської області половину від сплаченої суми судового збору, що складає 881,00 грн. на рахунок №34312206084030.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

                                                   В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Охтирської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави (код ЄДРПОУ 03527891, вул.Сумська,12 м.Охтирка Сумської області, 42700) до Відділу освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області (код ЄДРПОУ 38043810, вул.Правдинська, 32, смт.Кириківка Великописарівського району Сумської області, 42830), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповдіача: Яблучненський дошкільний навчальний заклад "Струмочок" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області (код ЄДРПОУ 34205639, вул.Щаслива,61, с.Яблучне Великописарівського району Сумської області, 42846), Рябинівський дошкільний навчальний заклад "Мрія" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області ( код ЄДРПОУ 34205644, вул.Поштова,5, с.Рябина Великописарівського району Сумської області, 42842), Рябинівський дошкільний навчальний заклад "Рябинка" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області ( код ЄДРПОУ 34205623, вул.Паркова,49, с.Рябина, Великописарівського району Сумської області, 42842) про зобов'язання вчинити дії – задовольнити.

Зобов"язати відділ освіти, молоді та спорту Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області звернутись на сесію Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області з питанням про оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами Яблучненського дошкільного навчального закладу "Струмочок" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області площею 0,56 га, що знаходиться за адресою: вул.Щаслива,61, с.Яблучне Великописарівського району, Сумської області, Рябинівського дошкільного навчального закладу "Мрія" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області площею 0,2901 га, що знаходиться за адресою: вул.Поштова,5 с.Рябина Великописарівського району Сумської області, Рябинівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) "Рябинка" Кириківської селищної ради Великописарівського району Сумської області площею 0,20 га, що знаходиться за адресою: вул.Паркова,49, с.Рябина Великописарівського району Сумської області.

Повернути прокуратурі Сумської області 881,00 грн. судового збору, сплаченого за платіжним дорученням №1498 від 26 вересня 2018 року на рахунок № 34312206084030 за подання позову.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складене 18 лютого 2019 року.

Суддя                                         Л.М. Опімах

                                                                                

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80196070
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/3992/18

Ухвала від 26.04.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Рішення від 06.02.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Рішення від 06.02.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 31.10.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні