Справа № 560/4435/18
РІШЕННЯ
іменем України
21 лютого 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К.
за участю:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивача Клюки І.В. розглянувши адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" до Кузьминської сільської ради Красилівського району Хмельницької області про визнання нечинним додатку 1 рішення від 25.06.2018 №1,
ВСТАНОВИВ:
ПАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" звернулось до суду з позовом до Кузьминської сільської ради про визнання нечинним додатку 1 рішення від 25.06.2018 №1 в частині встановлення ставки податку за земельні ділянки за цільовим призначенням для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів, нормативна грошова оцінка яких не здійснена, у розмірі 5% нормативної грошової оцінки для юридичних осіб.
Ухвалою від 29.12.2018 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 10.01.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд призначив до розгляду адміністративну справу за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою від 07.02.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд закрив підготовче провадження у адміністративній справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що Кузьминська сільська рада прийняла рішення від 25.06.2018 №1 "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік", яким встановила на території Кузьминської сільської ради ставки земельного податку для земель водного фонду, за цільовим призначенням для рибогосподарських потреб в розмірі 5% нормативної грошової оцінки для юридичних осіб, за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативна грошова оцінка яких не проведена. Вважає, що рішення прийняте з порушенням порядку його прийняття. В порушення вимог закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 №1160-IV відповідач не оприлюднив повідомлення про оприлюднення рішення від 25.06.2018 №1 та не здійснив аналіз регуляторного впливу цього рішення. Крім того, Кузьминська сільська рада не опублікувала спірне рішення в офіційному виданні та друкованому засобі масової інформації до 15.07.2018. Просить визнати спірне рішення нечинним.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, відзив на позов до суду не подав, надіслав докази публікації оголошення щодо оскарження спірного рішення у мережі інтернет за посиланням https://kuzminrada.webnode.com.ua.
Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд встановив таке.
Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею І-ХМ №000588 у постійному користуванні позивача - ПАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" перебуває земельна ділянка на території Кузьминської сільської ради площею 789,93 грн для ведення рибного господарства.
Кузьминська сільська рада прийняла рішення від 25.06.2018 №1 "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік", яким встановила на території Кузьминської сільської ради ставки земельного податку згідно з додатком 1 (пункт 1).
У додатку 1 рішення від 25.06.2018 №1 встановлена, зокрема, ставка земельного податку для земель водного фонду, за цільовим призначенням для рибогосподарських потреб в розмірі 5% нормативної грошової оцінки для юридичних осіб, за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативна грошова оцінка яких не проведена.
Позивач, вважаючи, що рішення в частині встановлення ставки земельного податку для земель водного фонду в розмірі 5% нормативної грошової оцінки для юридичних осіб порушує його права як платника податку, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
За змістом статті 8 Податкового кодексу України в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Згідно з пунктом 277.1 статті 277 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Засади організації та діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР.
Частиною 1 статті 69 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори.
Положенням статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відповідно до статті 1 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання.
Отже, рішення органу місцевого самоврядування, яким встановлені ставки земельного податку, є регуляторним актом, оскільки спрямоване на врегулювання відносин щодо сплати місцевих податків.
Процедуру підготовки та прийняття регуляторних актів визначає закон України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Статтею 4 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що принциипами державної регуляторної політики є, зокрема, прозорість та врахування громадської думки - відкритість для фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов'язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями, обов'язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.
Статтею 8 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" визначено, що стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
За змістом статті 13 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Відповідно до частини 1 статті 6 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб'єктів господарювання, мають право подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю.
Згідно з статтею 33 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" у разі внесення на розгляд сесії ради проекту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу відповідальна постійна комісія приймає рішення про направлення проекту регуляторного акта на доопрацювання органу чи особі, яка внесла цей проект.
У разі внесення на розгляд засідання виконавчого органу ради чи внесення на затвердження сільським, селищним, міським головою проекту регуляторного акта без аналізу регуляторного впливу цей проект повертається його розробникові на доопрацювання.
За змістом статті 35 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проектів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проектів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.
За рішенням сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради або відповідальної постійної комісії відповідної ради: оприлюднюються проекти регуляторних актів, які не оприлюднювалися до внесення їх на розгляд сесії відповідної ради; можуть повторно оприлюднюватися проекти регуляторних актів, які оприлюднювалися до внесення їх на розгляд сесії відповідної ради.
Зауваження і пропозиції щодо оприлюдненого проекту регуляторного акта, внесеного на розгляд сесії ради, та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями розробникові цього проекту та головній постійній комісії ради.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов'язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.
Всупереч вимогам статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України відповідач не надав доказів, що оскаржуваний регуляторний акт відповідача прийнятий з належним аналізом регуляторного впливу, а проект зазначеного регуляторного акту оприлюднений у відповідних друкованих засобах масової інформації.
Відповідно до статті 36 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.
В порушення частини 3 статті 13 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" пропозиції громадян за результатами громадських слухань не розглядалися відповідачем. Відсутня інформація щодо проведення громадських слухань стосовно проекту вказаного рішення.
Статтею 57 Конституції України визначено, що кожному гарантується право знати свої права і обов'язки. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлених місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У відповідності зі статтею 12 закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Крім того, відповідно до статті 21 закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" від 23.09.1997 №539/97-ВР діяльність місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування висвітлюється в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження.
За змістом статті 22 закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" рішення органів місцевого самоврядування публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.
Кузьминська сільська рада не надала суду доказів офіційного оприлюднення рішення від 25.06.2018 №1 у друкованих засобах масової інформації. У мережі інтернет відсутня інформація щодо офіційного сайту Кузьминської сільської ради, відповідач доказів існування офіційного сайту суду також не надав.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Суд встановив, що рішення відповідача від 25.06.2018 №1 прийняте з порушенням порядку та процедури, визначених законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відповідно до частини 4 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Оскільки спірне рішення в частині встановлення ставки податку за земельні ділянки за цільовим призначенням для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів, нормативна грошова оцінка яких не здійснена, у розмірі 5% нормативної грошової оцінки для юридичних осіб визначає обов'язки позивача як платника податку, то останній має право на оскарження цього рішення.
Водночас, вирішуючи позовні вимоги, суд враховує, що позивач просить скасувати в частині додаток 1 рішення від 25.06.2018 №1. Однак додаток рішення не є рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, тому суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати пункт 1.1 цього рішення в частині встановлення з 01.01.2019 вказаної у додатку №1 ставки земельного податку для земель водного фонду, які використовуються для рибогосподарських потреб.
Враховуючи викладене, адміністративний позов необхідно задовольнити частково.
У зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір у розмірі 1762,00 грн слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати пункт 1.1 рішення Кузьминської сільської ради Красилівського району Хмельницької області в частині встановлення з 01.01.2019 року вказаної у додатку №1 ставки земельного податку для земель водного фонду, які використовуються для рибогосподарських потреб (код 10.07).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь публічного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" 1762,0 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Кузьминської сільської ради Красилівського району Хмельницької області
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 01 березня 2019 року
Позивач:Публічне акціонерне товариство "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (вул. Чкалова, 58, Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область, 31530 , код ЄДРПОУ - 00476808) Відповідач:Кузьминська сільська рада Красилівського району Хмельницької області (вул. Центральна, буд. 1, Кузьмин, Красилівський район, Хмельницька область, 31047 , код ЄДРПОУ - 04407359) Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2019 |
Оприлюднено | 05.03.2019 |
Номер документу | 80196126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні