ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18.02.2019 Справа № 920/134/18
Господарський суд Сумської області, у складі судді Соп'яненко О.Ю., при секретарі судового засідання Малюку Р.Б., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 920/134/18:
до відповідача: Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, м. Суми
про визнання протиправним та скасування рішення і внесення змін до договору оренди землі
За участю представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1, посвідчення № 000540 від 02.08.2018
від відповідача - ОСОБА_2
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до вимог позовної заяви, позивач просить суд визнати рішення Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 08.02.2018 року № 28-18-0.6-1399/2-18 про відмову в поновленні договору від 06.04.2010 року оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 60,5067 га на території Миропільської сільської ради Краснопільського району Сумської області, кадастровий номер 5922383300:03:004:0405 та повернення земельної ділянки до земель запасу державної власності шляхом підписання акту приймання-передачі об'єкта оренди протиправним і скасувати його, внести зміни до Договору землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010 року, укладеного між Краснопільською районною державною адміністрацією Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Псьол» земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 60,5067 га на території Миропільської сільської ради Краснопільського району Сумської області, кадастровий номер 5922383300:03:004:0405, зареєстрованого у відділі Держкомзему Краснопільського району Сумської області 16.12.2011 року № 592238334001079, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до цього договору від 29.09.2017 року та стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Сумській області на користь ТОВ Агрофірма «Псьол» сплачений судовий збір у сумі 3 524,00 грн.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що до закінчення строку дії Договору позивач звернувся до відповідача з заявою про реалізацію свого права на переважне поновлення Договору на новий строк, однак відповідач неправомірно відмовив відповідачу в поновленні, що є підставою для звернення до суду з даною позовною заявою, відповідно до п. 9 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» .
16.03.2018 від Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до суду надійшов відзив (вх.№2107 від 16.03.2018), в якому проти позову заперечує, вважає вимоги позивача безпідставними і просить відмовити в їх задоволенні. Відповідач зазначає, що додаткова угода до Договору про його поновлення не була укладена сторонами у місячний строк, у зв'язку з чим Договір між сторонами не поновлений, а припинив свою дію, відповідно до положень ст. 31 Закону України «Про оренду землі» .
Ухвалою суду від 03.05.2018 було зупинено провадження у даній справі до закінчення перегляду в касаційному порядку палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного суду справи № 920/739/17 за позовом Приватного підприємства «Карла Маркса-2» до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про поновлення договорів оренди.
Ухвалою від 25.01.2019 було поновлено провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача в судовому засіданні наполягав на задоволенні заявлених позовних вимог.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечує.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши надані докази, заслухавши повноважних представників сторін, суд встановив:
Згідно протоколу № 8/0604 від 06.04.2010 про хід земельного аукціону, позивач є переможцем конкурсу стосовно права на оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 60,5067 га, що знаходиться на території Миропільськлї сільської ради Краснопільського району Сумської області (а.с.18).
06.04.2010 між Краснопільською районною державною адміністрацією Сумської області та ТОВ Агрофірмою Псьол було укладено договір оренди землі, що визнається сторонами та підтверджується наявною в матеріалах справи копією зазначеного Договору.
Відповідач передав позивачу зазначену земельну ділянку, що підтверджується актом прийому-передачі в оренду земельної ділянки та актом погодження (встановлення) та закріплення в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та передачу межових знаків (а.с.14-17).
Пунктом 8 Договору передбачено, що договір укладено на 7 років (з 01.01.2011 по 01.01.2018). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Сторони встановили строк дії Договору - до 01.01.2018.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 Договору).
Реєстрація Договору відбулась у відділі Держкомзему Краснопільського району Сумської області 26.12.2011 за № 592238334001079.
Оскільки сторони самостійно встановили конкретну дату закінчення строку дії Договору, то незалежно від часу його державної реєстрації строк дії Договору закінчується 01.01.2018.
Відповідно до п. 8 Договору позивач листом № 70 від 29.09.2017 звернувся до відповідача з заявою про поновлення Договору шляхом укладення додаткової угоди до Договору. Позивач додав до заяви про поновлення договору оренди проект додаткової угоди до Договору. Вищезазначений факт сторонами не спростовується та підтверджується копією зазначеного листа та додаткової угоди (а.с.19-20).
В п. 2 проекту додаткової угоди до Договору позивач фактично просив відповідача поновити Договір на сім років - до 01.01.2025.
Відповідач на зазначений лист відповів листом-повідомленням № 28-18-0.3-12749/2-17 від 27.10.2017, в якому розглянув заяву позивача та повідомив його про прийняте рішення, а саме про те, що позивачу необхідно виготовити агрохімічний паспорт поля (а.с.21).
Листом № 82 від 15.11.2017 позивач повідомив відповідача про те, що він приступив до виготовлення агротехнічного паспорта поля (а.с.22-23).
15.12.2017 відповідач у своєму листі № 28-18-0.3-15028/2-17 поставив позивачу умову про надання паспорту до закінчення строку дії Договору, на що 19.12.2017 позивач надав зазначений паспорт відповідачу, що підтверджується відповідним листом № 92 від 19.12.2017.
03.01.2018 листом № 28-18-0.6-68/2-18 відповідач вказав позивачу про необхідність надання довідки про своєчасну сплату орендної плати та відсутність заборгованості зі сплати орендної плати.
17.01.2018 та 24.01.2018 позивач надав відповідачу довідки щодо відсутності заборгованості з податків, зборів та інших платежів.
Листом-повідомленням від 08.02.2018 № 28-18-0.6-68/2-18 відповідач відмовив позивачу у поновленні Договору і зобов'язав позивача повернути спірну земельну ділянку до земель запасу державної власності шляхом підписання акту приймання-передачі об'єкта оренди в п'ятиденний термін.
Своє рішення відповідач мотивував тим, що термін дії Договору закінчився.
Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011р. №445/2011 Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Таким чином, Держземагентство України та його територіальні органи є органом, на який покладено право розпоряджатись земельними ділянками сільськогосподарського призначення.
Як встановлено судом, між сторонами було укладено Договір оренди землі. Сторони в Договорі зазначили строк дії Договору і порядок його пролонгації. Позивач у встановлені Договором строки звернувся до відповідача з заявою про продовження строку дії Договору, а саме шляхом укладення додаткової угоди. Додаткову угоду позивач направив відповідачу. Відповідач заяву та проект додаткової угоди отримав. Відповідач витребовував у позивача ряд документів, проте, оскільки, на думку відповідача, позивач такі документи надав невчасно, сторони не досягли згоди, строк дії Договору припинився, то поновлення Договору є неможливим. Оскільки позивач вважає відмову відповідача неправомірною, а вищезазначене рішення відповідача протиправним, то позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи юридичну оцінку встановленим судом фактичним обставинам, суд дійшов до наступних висновків.
Відповідно до п. 9 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються спеціальним законом. Таким спеціальним законом є Закону України «Про оренду землі» .
Предметом даного позову є визнання рішення протиправним та його скасування, внесення змін до договору оренди землі, а підставою позову є протиправність такого рішення. Предметом доказування по даній справі є дотримання сторонами процедури пролонгації Договору, яка встановлена ст. 33 Закону України «Про оренду землі» .
Згідно до п. 2-4 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Відповідно до п. 5 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Як було встановлено судом, позивач, в межах встановлених Договором строків, звернувся з заявою до відповідача про поновлення Договору шляхом укладення додаткової угоди до Договору. Позивач додав до заяви проект додаткової угоди до Договору. Відповідач у листі-повідомленні від 27.10.2017 проти поновлення Договору не заперечував, не заперечував і стосовно орендної плати та інших істотних умов Договору, оскільки істотні умови Договору можуть, а не зобов'язані бути зміненими.
Крім того, позивачем доведено, а відповідачем не спростовано факт належного виконання Договору.
В той же час, відповідач в листі від 27.10.2017 зазначив позивачу про необхідність виготовлення ним агрохімічного паспорту поля.
Згідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
ОСОБА_3 України "Про оренду землі" не передбачає надання орендарем в обов'язковому порядку інших додаткових документів до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі, крім проекту додаткової угоди.
Вищезазначена правова позиція міститься в Постанові Верховного Суду від 10.09.2018 по справі № 920/739/17, яка, відповідно до ст. 236 ГПК України, повинна бути врахована судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Тому, на думку суду, вимога позивача надати документи, які не передбачені вказаним законом є незаконною і призвела до зволікання в укладенні додаткової угоди зі сторони відповідача, що в подальшому призвело до незаконної відмови відповідачем позивачу в поновленні Договору.
Відповідно до п. 9 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді. Орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону (ст.27 Закону України «Про оренду землі» ).
Відповідно до ст. 3 Цивільного кодексу України принципи добросовісності є однією із фундаментальних засад цивільного права. Зазначений принцип встановлює певну межу поведінки учасників цивільних правовідносин - кожен із них зобов'язаний сумлінно здійснювати свої цивільні права та виконувати цивільні обов'язки. Цей принцип не є суто формальним, оскільки його недотримання призводить до порушення прав та інтересів учасників цивільного обороту.
Вищезазначена правова позиція міститься також в Постанові Верховного Суду від 10.09.2018 по справі № 920/739/17, яка, відповідно до ст. 236 ГПК України, повинна бути врахована судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Тому, у конкретних правовідносинах, зокрема щодо поновлення договору оренди землі на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі", добросовісність орендодавця становить гарантію дотримання прав менш захищеної сторони - орендаря.
Добросовісний орендар має право розраховувати на отримання рішення відповідача на поновлення договору оренди землі, тобто може вважатись таким, що набув права «правомірного очікування» . Позивач дотримувався вимог законодавства, які регламентують його поведінку, необхідну для отримання відповідного рішення уповноваженого органу - в строки, які встановлені Договором, звернувся до відповідача з заявою про поновлення Договору та направив проект додаткової угоди, тобто, позивач може вважатись таким, що набув права «правомірного очікування» .
За встановлених судом обставин належного виконання орендарем обов'язків за Договором, своєчасного звернення до орендодавця із листом-повідомленням про поновлення договору з наданням проекту додаткової угоди, саме орендодавець порушив право позивача на встановлений законом порядок розгляду питання про поновлення договору оренди на новий строк, а саме вимагав документи, які не передбачені чинним законодавством.
Нормами чинного законодавства прямо встановлена обов'язковість оформлення додаткової угоди до договору оренди землі для оформлення факту поновлення договору (ст. 33 Закону України "Про оренду землі") та передбачена можливість укладення правочинів про зміну договору за рішенням суду (ст.ст.187, 188 ГК України).
В той же час, позивач у п. 1 додаткової угоди до Договору пропонував поновлення строку дії Договору на 7 років. Однак у п. 2 додаткової угоди (про зміну п. 8 Договору) позивач пропонує укласти Договір на 14 років (з 01.01.2011 по 01.01.2025).
За основним Договором строк його дії 7 років, а при його пролонгації, якщо сторони не змінили істотних умов Договору, додаткова угода укладається на тих же умовах, які містяться в основному Договорі. Оскільки у п. 1 додаткової угоди до Договору позивач пропонував поновити строк дії Договору на 7 років, як і передбачено в основному Договорі, то правомірним буде викладення п. 2 додаткової угоди до Договору (в частині зміни п. 8 до Договору) в редакції, що договір укладено на 7 років (з 01.01.2018 по 01.01.2025).
З урахуванням вищезазначеного, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню, зокрема, в частині внесення змін до договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010 року, укладеного між Краснопільською районною державною адміністрацією Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Псьол» , щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 60,5067 га на території Миропільської сільської ради Краснопільського району Сумської області, кадастровий номер 5922383300:03:004:0405, зареєстрованого у відділі Держкомзему Краснопільського району Сумської області 26.12.2011 року за № 592238334001079, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до цього договору від 29.09.2017 року в доданій до позову редакції.
За змістом статті 15 Цивільного кодексу України, право кожної особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу визначено статтею 16 Цивільного кодексу України.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред'явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з'ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Для визначення предмета позову як способу захисту права чи інтересу важливим є перелік способів захисту цивільного права та інтересу, наведений у статті 16 Цивільного кодексу України,за змістом якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Позовна вимога позивача щодо визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 08.02.2018 року № 28-18-0.6-1399/2-18 про відмову в поновленні договору від 06.04.2010 року оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 60,5067 га на території Миропільської сільської ради Краснопільського району Сумської області, кадастровий номер 5922383300:03:004:0405 та повернення земельної ділянки до земель запасу державної власності шляхом підписання акту приймання-передачі об'єкта оренди задоволенню не підлягає у зв'язку з необґрунтованістю та безпідставністю.
Крім того, судом були досліджені і оцінені аргументи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, однак вони судом до уваги не приймаються, оскільки не підтверджені належними і допустимими доказами та спростовані вищезазначеними фактичними обставинами справи.
Відповідно до частини першої статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставини, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до частин першої, третьої статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до п.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
За таких обставин, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1762 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 5, 73, 74, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми «Псьол» до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, внесення змін до договору оренди землі - задовольнити частково.
2.Внести зміни до договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010, укладеного між Краснопільською районною державною адміністрацією Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Псьол» земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 16,1825 га, у тому числі: рілля - 6,7825 га (кадастровий номер 5922381600:03:002:0887), сіножаті - 9,4 га (кадастровий номер 5922381600:03:002:0888) на території Запсільської сільської ради Краснопільського району Сумської області, зареєстрованого у відділі Держкомзему Краснопільського району Сумської області 24.06.2011 за № 592238164000319, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до цього договору від 29.09.2017, в наступній редакції:
Додаткова угода до договору оренди землі (запасу і резервного фонду)
м. Суми « 29» вересня 2017 р.
Орендодавець Управління Держгеокадастру у Сумській області в особі начальника управління ОСОБА_4 з одного боку, та орендар ТОВ АФ «Псьол» в особі директора товариства ОСОБА_5, з другого, далі по тексту Сторони, відповідно до рішення ____ від
та згідно зі ст. 33 Законом України «Про оренду землі» за домовленістю сторін уклали цю додаткову угоду до договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010, зареєстрованого за № 592238164000319 від 24.06.2011, про нижченаведене.
1. Поновити строк дії договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010 (державна реєстрація від № 592238164000319 від 24.06.2011) на сім років.
2. Внести зміни до договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010 (державна реєстрація від № 592238164000319 від 24.06.2011):
П.5 договору змінити та викласти в наступній редакції:
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 163139,55 грн. та 56708,62 грн. (к.і.4,796).
п.8 договору змінити та викласти в наступній редакції:
« 8. Договір укладено на 7 (сім) років (з 01.01.2018 по 01.01.2025 р.р.). Після закінчення договору оренди має переважне право поновлення його на новий строк. «Орендар» зобов'язаний повідомити «Орендодавця» про намір поновити договір оренди земельної ділянки за три місяці (але не пізніше ніж за місяць) до спливу строку договору оренди, додавши до листа-повідомлення проект додаткової угоди» .
п. 9 договору змінити та викласти в наступній редакції:
« 9. Річна орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 26381,78 грн.» .
3. Копія цієї додаткової угоди у 5-денний термін від дня державної реєстрації надається «Орендарем» до відповідної державної податкової інспекції.
4. Всі інші умови вищевказаного договору не зачеплені даною угодою, залишаються незмінними.
5. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі (запасу і резервного фонду) від 06.04.2010 (державна реєстрація від № 592238164000319 від 24.06.2011) та набирає чинності після підписання сторонами та її державної реєстрації.
6. Додаткова угода укладена в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у «Орендодавця» Управління Держгеокадастру у Сумській області,
другий - у «Орендаря» ТОВ АФ «Псьол» ,
третій - у відділі реєстраційної служби.
Невід'ємними частинами додаткової угоди є:
- витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Орендодавець Орендар
Головне управління Держгеокадастру Товариство з обмеженою відповідальністю
у Сумській області Агрофірма «Псьол»
Юридична адреса: Юридична адреса:
40021, м. Суми, 42418, Сумська область,
вул. Петропавлівська, буд. 108. Краснопільський район, с. Велика Рибиця,
п/р 2600201597479 в ПАО «Кредобанк»
м. Суми, МФО 325365
код 03779550
Підписи сторін:
Начальник управління Директор
3.В іншій частині позовних вимог - відмовити.
4.Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Сумській області (ЄДРПОУ 39765885, вул. Петропавлівська, 108, м. Суми, 40021) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірми "Псьол" (ЄДРПОУ 03779550, с.Велика Рибиця, Краснопільський район, Сумська область, 42418) 1762 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
5.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено 28.02.2019.
Згідно зі ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, встановленому статтями 256-258 ГПК України.
Суддя ОСОБА_6
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2019 |
Оприлюднено | 05.03.2019 |
Номер документу | 80198396 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Соп`яненко Оксана Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні