ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1340/4157/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2019 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Карп'як О.О.,
секретар судового засідання Лубоцька Н.І.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові справу за позовом ОСОБА_3 Лукаша до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Брюховицької селищної ради про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,-
в с т а н о в и в:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3 Лукаша (79041, Львівська область, смт. Брюховичі, вул. Смолиста,10) до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Брюховицької селищної ради (79491, м. Львів, смт. Брюховичі, вул. Ясна, буд.1) в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Львівської області від 25.05.2018 року № 945235-1312-1306 про сплату 324 649, 71 грн., орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік.
Ухвалою від 17.09.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Протокольною ухвалою від 10.12.2018 року закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Між позивачем та Броховицькою селищною радою було укладено договір оренди земельної ділянки від 04.08.2010 року. На виконання положень зазначеного договору позивач здійснював сплату орендної плати за землю. Позивач зазначає, що у ГУ ДФС у Львівській області відсутні правові підстави проводити розрахунок орендної плати за землю на підставі нової нормативної грошової оцінки тому, просить податкове повідомлення - рішення скасувати.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю, з підстав викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву стверджує, що оскаржуване рішення є таким, що прийняте з урахуванням вимог чинного законодавства. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативно грошова оцінка земельних ділянок. Відповідно до статті 289.2. Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель. На підставі інформації, наданої Брюховецькою селищною радою, затверджено нову грошову оцінку земель смт. Брюховичі. Також згідно листа ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 10.05.2016 № 18-1323-02-2306/2-16 грошова оцінка земельної ділянки за адресою: смт. Брюховичі, вул. Смолиста, 10 становить 184, 68 грн., за 1 кв.м.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав викладених у відзиві.
Третя особа в судове засідання не з'явилася.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.
04 серпня 2010 року між Брюховецькою селищною радою (Орендодавець) та громадянином республіки Польща ОСОБА_3 Лукаш (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого Орендодавець на підставі Рішення 40 - сесії 5-го скликання Брюховецької селищної ради від 22.07.2010 року за № 974 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів на оренду земельної ділянки для культурно - оздоровчих цілей гр. ОСОБА_4, по вул. Смолистій, 10 в смт. Брюховичі терміном на 20 років, передає а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: смт. Брюховичі, вул. Смолиста,10, та призначена для культурно - оздоровчих цілей.
Пунктом 3.1 Договору визначено, що орендна плата становить 13035, 03 грн., за рік, що становить трикратний розмір земельного податку за перші три роки, 34760, 03 грн., що становить восьмикратний розмір земельного податку за наступні сімнадцять років, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33218815700011 в ГУДКУ у Львівській області,МФО 825014, ЄДРПОУ 22389441, одержувач: Брюховицька селищна рада, код платежу 13050500 для фізичних осіб - до 15- го числа місяця наступного звітним.
Пунктом 3.2. визначено, що для обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно п.3.3 Орендна плата вноситься у такі строки - до 15-го числа місяця наступного за звітним і обчислюється з дня державної реєстрації даного Договору.
Пунктом 3.4. Розмір орендної плати переглядається відповідно до ЗУ Про оренду землі умов цього Договору у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.
В матеріалах справи наявна копія листа Брюховецької селищної ради від 19.02.2018 року № 258, з якого вбачається, що згідно договору оренди земельної ділянки від 04.08.2010 року, зареєстрований за №1-25, гр. ОСОБА_4, орендує земельну ділянку пл. 2, 073 га по вул. Смолиста, 10 в смт. Брюховичі для культурно - оздоровчих цілей, кадастровий № 4610166300:10:002:0133 терміном на 20 років. Згідно п.3 цього Договору розмір орендної плати складає 13035, 03 грн., за рік перших три роки та 34760, 03 за рік наступних сімнадцять років. Обчислення орендної плати здійснюється з врахуванням індексів інфляції за кожен рік і нараховується орендарем самостійно.
Рішенням сесії Брюховецької селищної ради № 258 від 08.11.2012 року Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель селища Брюховичі затверджену нову нормативно - грошову оцінку земель селища, яка вступила в дію з 2013 року. Проте, неодноразові звернення Брюховецької селищної ради про внесення змін в Договір оренди землі від 04.08.2010 року в частині зміни розміру орендної плати, орендар залишав без розгляду. Станом на теперішній час такі зміни не внесені, додаткова угода про зміни до договору оренди землі в частині розміру орендної плати не укладена. В інформації про орендарів на території смт. Брюховичі за 2015 -2018 р.р., яка була надана Брюховецькою селищною радою державній фіскальній службі, вказано очікуванні надходження до бюджету селища в разі укладення гр. ОСОБА_4, додаткової угод до діючого Договору оренди земельної ділянки.
25 травня 2018 року податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення № 945235-1312-1306, яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання зі сплати орендної плати за землю за 2018 рік у розмірі 324649, 71 грн.
18.06.2018 р. позивачем було подано до Державної фіскальної служби України скаргу на податкове повідомлення - рішення від 25.05.2018 року № 945235-1312-1306, рішенням ДФС України № 11942/10/99-99-11-02-01-14 від 10.08.2018 р. про результати розгляду скарги, податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Львівській області від 25.05.2018 № 945235-1312-1306, залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався наступним.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч.1 ст.124 Земельного кодексу України).
Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір та умови внесення орендної плати відповідно до пункту 288.4 тієї самої статті встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Податковий кодекс України у пункті 288.5 статті 288 визначає тільки обмеження щодо максимального та мінімального розміру орендної плати за землю. За цим виключенням, питання щодо розміру орендної плати регулюються виключно договором оренди.
Інші елементи механізму справляння орендної плати за землю - податковий період, порядок обчислення орендної плати, строку сплати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України встановлюються статтями 285-287 цього кодексу.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель (п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України). Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Суд дійшов висновку, що нормами Податкового кодексу України не передбачено проведення індексації орендної плати, натомість індексації підлягає нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Частиною першою статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 14 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 зазначеного Закону визначені істотні умови договору оренди, серед яких є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Окрім того, статтею 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, законодавством України чітко визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, Податковий кодекс України регулює лише строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, податковий період, порядок обчислення орендної плати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно.
Як встановлено судом, в договорі оренди укладеному між Брюховицькою селищною радою та позивачем у справі визначено, що орендна плата становить 13035, 03 грн., за рік, що становить трикратний розмір земельного податку за перші три роки, 34760, 03 грн., що становить восьмикратний розмір земельного податку за наступні сімнадцять років, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33218815700011 в ГУДКУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 22389441, одержувач: Брюховицька селищна рада, код платежу 13050500 для фізичних осіб - до 15- го числа місяця наступного звітним.
Частиною 1 статті 23 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
Статтею 14 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.
Статтею 654 Цивільного кодексу України (який є загальним нормативно-правовим актом, що регулює зобов'язальні правовідносини) визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Судом встановлено, що в пункті 11.1 Договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Тобто одностороння зміна умов договору не допускається.
Отже, суд погоджується з доводами позивача, що в п.11.1 Договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Тобто одностороння зміна умов договору не допускається.
Договір оренди землі є цивільно-правовим, а отже, йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов'язковість його виконання сторонами тощо. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства.
Відтак, податковий орган, який не є суб'єктом цивільно - правових відносин у цій справі, прийнявши оскаржуване податкове повідомлення - рішення фактично змінив умови договору в частині визначення збільшення розміру орендної плати, що в свою чергу є порушенням норм матеріального права та умов договору.
Таким чином, зміна індексації нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичну зміну умов договорів щодо розміру орендної плати, а відтак і відповідного донарахування податковим органом суми податкового зобов'язання з орендної плати за 2018 рік за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.06.2018 року справа №813/3819/17 (реєстраційний номер рішення 74870513).
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України щодо відносин оподаткування, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір земельного податку, встановлений для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.
Суд звертає увагу на те, що відповідачем не надано належних доказів на підтвердження правомірності прийнятого податкового повідомлення-рішення, як і жодних доказів правомірності здійснення нарахування розміру орендної плати.
Згідно з ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов'язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Під час розгляду справи відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, не надано суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття оскаржуваного рішення.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв'язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_3 Лукаша (79041, Львівська область, смт. Брюховичі, вул. Смолиста,10) до Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Брюховицької селищної ради (79491, м. Львів, смт. Брюховичі, вул. Ясна, буд.1) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,- задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 25.05.2018 року №945235-1312-1306, винесене ГУ ДФС у Львівській області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області (місцезнаходження: м. Львів, вул. Стрийська, 35, 79003, код ЄДРПОУ 39462700) на користь ОСОБА_3 Лукаша (79041, Львівська область, смт. Брюховичі, вул. Смолиста,10, РНОКПП НОМЕР_1) суму сплаченого судового збору 3246,50 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 04 березня 2019 року.
Суддя Карп'як Оксана Орестівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2019 |
Оприлюднено | 05.03.2019 |
Номер документу | 80215031 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Карп'як Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні