Харківський окружний адміністративний суд
61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2019 р. № 520/10847/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чудних С.О.,
за участю секретаря судового засідання - Хмелівської Н.М.,
прокурора - Полякова С.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області до Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, за участю прокуратури Харківської області, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Заступник керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Стегінянської сільської ради Богодухівського району Харківської області з питання не проведення паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика розташованого за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
- зобов'язати Степнянську сільську раду Богодухівського району Харківської області вчинити дії по розробленню технічного паспорту об'єкту благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика розташованого за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
В обґрунтування позову прокурор зазначив, що на території Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області розташований дитячий майданчик, поряд із тим, у відповідача відсутній затверджений план паспортизації такого об'єкту благоустрою населення як дитячий майданчик. Таким чином, відповідач не виконує свого обов'язку щодо його планової паспортизації відповідно до вимог статті 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів". З огляду на функціональне призначення дитячого майданчику невжиття таких заходів може негативно позначитися на загальному стані цього об'єкту благоустрою, що в підсумку може спричинити заподіяння шкоди життю та здоров'ю дітей.
Ухвалою суду від 04.12.2018 відкрито провадження в даній адміністративній справі та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 22.01.2019 закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті на 21.02.19.
В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, надав до суду відзив на позов, відповідно до якого зазначив, що паспортизація дитячого майданчика проведена, у зв'язку із чим просив відмовити у задоволенні позову.
Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Сул, вислухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, встановив наступне.
Судом встановлено, що на балансі Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області знаходиться дитячий майданчик розташований за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
Як вбачається із листа Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області №01-26/199 від 18.06.2018, паспортизація вказаного дитячого майданчика не проводилась.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради передбачено у статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до пункту 44 частини 1 цієї статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об'єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов'язків суб'єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов'язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об'єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1, 2 частини першої статті 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" об'єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування, майданчики та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об'єктів благоустрою, відповідно до пункту 8 частини першої статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Пунктом 5 частини другої статті 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов'язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об'єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
На виконання наведених вище положень статті 18 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29 жовтня 2012 року № 550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція № 550).
Згідно з пунктом 1.3 Інструкції № 550 під паспортизацією об'єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об'єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об'єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об'єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об'єкті благоустрою.
Відповідно до пункту 1.4 Інструкції № 550 технічна інвентаризація та паспортизація об'єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Пунктом 1.5 Інструкції № 550 передбачено, що технічна інвентаризація об'єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
Беручи до уваги наведене вище, суд зазначає, що організацію благоустрою територій населених пунктів Степнянської сільської ради повинна забезпечувати Степнянська сільська рада Богодухівського району Харківської області, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.
Для підтримання об'єктів благоустрою у належному стані Закон України "Про благоустрій населених пунктів" зобов'язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов'язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.
За змістом наведених вище положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та прийнятої на його виконання Інструкції № 550, затвердження планів інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою населених пунктів Степнянської сільської ради є компетенцією Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області. Однак, як зазначено прокурором в адміністративному позові, плани технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчику, який розташований на території населеного пункту сільради, а саме за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32 Степнянською сільською радою не затверджувались.
При цьому, суд зазначає, що надані представником відповідача паспорти не відповідають вимогам Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та прийнятої на його виконання Інструкції № 550, у зв'язку із чим не можуть бути належним доказом проведення паспортизації дитячого майданчику, який розташований на території населеного пункту сільради за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
Таким чином, суд приходить до висновку, що представником відповідача на момент розгляду справи не надано суду будь-яких доказів щодо розроблення та затвердження селищною радою планів паспортизації дитячого майданчику, який знаходиться на балансі Степнянської сільської ради.
За таких обставин, суд вважає, що відсутність затверджених планових заходів щодо паспортизації об'єктів благоустрою (дитячих майданчиків) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка своєю чергою слугує підставою для невжиття підприємствами, установами та організаціями у сфері благоустрою заходів щодо належного їх утримання. Крім того, зважаючи на цільове призначення таких об'єктів благоустрою як дитячі майданчики, невиконання суб'єктами благоустрою своїх обов'язків у цій сфері порушує права користувачів цих об'єктів на безпечні умови для життя і розвитку.
Відповідно до стаття 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача судові витрати не стягуютьтся.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Заступника керівника Дергачівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська область, 62300, код 02910108) до Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (вул. Шевченка, буд. 21, с. Степне, Богодухівський район, Харківська область, 62111, код 05470176), за участю прокуратури Харківської області (вул. Скорохода, 7/9, м. Харків, 61093), про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії – задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Степнянської сільської ради Богодухівського району Харківської області з питання не проведення паспортизації об'єктів благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика розташованого за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
Зобов'язати Степнянську сільську раду Богодухівського району Харківської області вчинити дії по розробленню технічного паспорту об'єкту благоустрою населення (їх частин), а саме: дитячого майданчика розташованого за адресою: Богодухівський район, с. Степне, вул. Шевченка, 32.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 04 березня 2019 року.
Суддя С.О.Чудних
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80216555 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Чудних С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні