Рішення
від 04.03.2019 по справі 824/1207/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/1207/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

У поданому до суду адміністративному позові Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач, УДСНС у Чернівецькій області), з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 08.01.2019р., просить суд застосувати до комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради (далі - відповідач, КНП "АЗПСМ села Драниця") захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію і відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання комору цього ж комунального підприємства на вул.Центральна, 151 с.Драниця Новоселицький район Чернівецька область до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених приписом Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 19.10.2018р. №174.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами проведеної у жовтні 2018 року планової перевірки відповідача виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. За результатами перевірки складено ОСОБА_1 від 24.10.2018р. №155. З огляду на те, що під час перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що становлять загрозу життю та здоров'ю як працівникам підприємства, так і пацієнтам, на думку позивача, є необхідність в застосуванні заходів у сфері державного нагляду, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 07.12.2018р. відкрито провадження у даній справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалу суду відповідач отримав 12.12.2018р., однак станом на дату розгляду справи відзив на позов до суду не подав.

У підготовчому засіданні 08.01.2019р. представник позивача подала заяву про зміну позовних вимог, а саме, просила застосувати до відповідача захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію і відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання комору підприємства.

Представник відповідача у підготовче засідання не з'явився, хоча йому належним чином повідомлено про дату, час і місце судового розгляду справи. У зв'язку з цим у підготовчому засіданні оголошено перерву до 22.01.2019р.

Представник позивача у поданій 22.01.2019р. заяві просила справу розглянути в порядку письмового провадження.

Представник відповідача повторно не з'явився в засідання, хоча був належним чином повідомлений про розгляд справи, при цьому не повідомив причини неявки.

Згідно з ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

У відповідності до ч.9 ст.205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вище викладені положення КАС України, заяву представника позивача, неявку в судове засідання без повідомлення причин неявки представника відповідача, належним чином повідомленого про розгляд справи, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами, що також відповідає ч.6 ст.162 КАС України.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Комунальне некомерційне підприємство "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради (код ЄДРПОУ 40770267) є юридичною особою, основний вид діяльності якої - загальна медична практика, знаходиться за адресою вул.Центральна, 51 с.Драниця Новоселицького району Чернівецької області (а.с.42-44).

Згідно наказу УДСНС України у Чернівецькій області від 01.10.2018р. №180 начальникам Чернівецького міського відділу, районних секторів Управління доручено провести планові перевірки щодо виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки на об'єктах центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та непідприємницьких товариств і установ, розташованих на території м.Чернівці та Чернівецької області (а.с.22).

На виконання зазначеного наказу посадовими особами Новоселицького районного сектору УДСНС України у Чернівецькій області на підставі посвідчення №193 від 04.10.2018р., повідомлення від 02.10.2018р. №294, з 16.10.2018р. по 19.10.2018р. проведено планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки в приміщеннях АЗПСМ с.Драниця, за наслідками якої встановлено ряд порушень суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (а.с.24-25).

Результати перевірки (виявлені порушення) відображені в ОСОБА_1 планової перевірки від 19.10.2018р. №479 (а.с.26-28).

Згідно змісту ОСОБА_1 №479 в приміщеннях АЗПСМ с.Драниця виявлені наступні порушення:

- приміщення не обладнані автоматичною пожежною сигналізацією;

- приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки;

- не виконано замір опору ізоляції освітлювальною та силової електромережі;

- відповідальна особа не пройшла навчання з питань пожежної безпеки;

- приміщення АЗПСМ не укомплектовані необхідною кількістю вогнегасників згідно норм;

- не виконано обробку дерев'яних конструкцій горищ будівель;

- не встановлено блискавкозахист будівлі;

- пожежний щит не укомплектований згідно вимог;

- люк виходу на горище не протипожежний;

- люк виходу на горище не закритий на замок;

- не проведена перевірка контурів заземлення будівлі, електромереж та обладнання;

- електромережа на горищі прокладена відкрито по дерев'яним конструкціям;

- розподільча коробка на горищі встановлена на дерев'яній балці;

- електромережа в приміщенні котельні прокладена відкрито;

- вогнегасникам не присвоєно облікові номери за прийнятою на об'єкті системою нумерації;

- не відкориговано плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;

- відсутні інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення об'єкта (крім душових, басейнів, мийних, умивалень та санвузлів, а також для коридорів та вестибюлів) та вивісити на видних місцях;

- не закріплено розетку в приміщенні амбулаторії;

- відсутня ідентифікація щодо наявності потенційної небезпеки;

- не пройдено навчання діям у надзвичайних ситуаціях в мережі курсів цивільного захисту;

- відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання у працівників;

- відсутня інструкція щодо дій персоналу у разі загрози або виникненні надзвичайних ситуацій.

З метою усунення виявлених перевіркою порушень посадовою особою позивача видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 19.10.2018р. №174 (а.с.29-30).

ОСОБА_1 та Припису отримано керівником АЗПСМ с.Драниця 19.10.2018р., що підтверджується його підписами у зазначених документах.

Рапортом на ім'я заступника начальника Управління із запобігання виникнення надзвичайних ситуацій УДСНС України у Чернівецькій області головний інспектор Новоселицького РС УДСНС України у Чернівецькій області ОСОБА_2 доповів, що у зв'язку із тим, що порушення викладені у ОСОБА_1 від 19.10.2018р. можуть призвести до виникнення пожежі, пропонує подати позов про застосування заходів реагування в Чернівецький окружний адміністративний суд щодо відключення електромережі в коморі будівлі КНП "АЗПСМ с.Драниця" (а.с.54).

Зважаючи на не усунення виявлених перевіркою порушень та наявність підстав для застосування до відповідача заходів у сфері державного нагляду позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №3 від 04.02.2013р. (в ред. наказу від 12.11.2018р. №661) (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

В силу вимог підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області віднесено здійснення безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляду (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання.

В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Частиною 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. №877-V (далі - Закон №877) визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877).

Судом встановлено, що на підставі викладених вище положень чинного законодавства позивачем проведено перевірку відповідача, за підсумками якої складено ОСОБА_1 і Припис. Указаними документами підтверджено допущення відповідачем порушень, пов'язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

З матеріалів справи також вбачається, що ОСОБА_1 і Припис відповідачем отримані, в адміністративному або судовому порядку не оскаржені, тому це свідчить про те, що останнім зазначені у них обставини не заперечуються.

У відповідності до п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Крім того, частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Положеннями ст.70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.

В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд доходить висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації комори будівлі комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених приписом від 19.10.2018р. №174. Відтак адміністративний позов в цій частині підлягає задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині відключення зазначеного приміщення від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання суд зазначає наступне.

Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Зважаючи на те, що положеннями Кодексу цивільного захисту України та Закону №877 не передбачено такого заходу реагування, як і повноважень позивача на звернення до суду з адміністративним позовом про застосування такого заходу реагування, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову в цій частині.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Позивач довів суду правомірність заявлених вимог щодо необхідності зупинити експлуатацію комори будівлі "АЗПСМ с.Драниця" за указаними в позові координатами. Натомість відповідач не надав належні, допустимі та достовірні докази виконання вимог Припису та усунення порушень, виявлених перевіркою.

Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача у цій частині є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам. Водночас позов в частині зобов'язання відповідача відключити указане вище приміщення від електромережі не ґрунтується на нормах чинного законодавства.

За таких обставин, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв'язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Застосувати до комунального некомерційного підприємства "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради захід реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме зобов'язати зупинити експлуатацію комори будівлі вказаного комунального підприємства, що знаходиться на вул.Центральна, 151 с.Драниця Новоселицький район Чернівецька область до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених приписом Новоселицького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 19.10.2018р. №174.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1А, м.Чернівці, 58018).

Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Амбулаторія загальної практики сімейної медицини села Драниця" Мамалигівської сільської ради (код ЄДРПОУ 40770267, вул.Центральна, 51 с.Драниця Новоселицького району Чернівецької області).

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80217111
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/1207/18-а

Рішення від 04.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 07.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні