КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2019 року м.Кропивницький Справа № 340/270/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Пасічника Ю.П., розглянув за правилами спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (вул. Сосоновий бір, 195,с. Романків,Обухівський район, Київська область,08710, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м.Кропивницький, 25030, код ЄДРПОУ 39767636) про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області провідмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області та наданні цієї земельної ділянки у користування;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердити проект щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області і надати дану земельну ділянку в оренду ОСОБА_1.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач (ввосьме) листом від 20.11.2018 року повідомив про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області. Також позивач наголошує, що зазначені дії відповідача є протиправними, тому просив суд зобов'язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області і надати дану земельну ділянку в оренду ОСОБА_1.
Відповідачем до суду надано відзив на позов, в яких зазначено, що оскаржувані дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є законними та обґрунтованими, рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством, просив суд відмовити в задоволенні заявленого позову в повному обсязі (а.с.49-52).
Згідно ст.ст.262, 263 КАС України дану справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши наявні в справі матеріали суд дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 01.01.2018 року (ввосьме) звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із заявою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області (а.с.31).
До вказаної заяви позивачем додані: оригінал документації із землеустрою, оригінал витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, копія угоди від 17.10.2012р., копія Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 08.10.2018 рок, копія Агрохімічного паспорту №121910 (а.с.14-22, 31-32).
Головне управління Держгеокадастру України у Кіровоградській області листом №Д-15748/0-7427/0/17-18 від 20.11.2018р. відмовило у затвердженні проекту землеустрою у зв'язку з тим, що проект землеустрою не відповідає вимогам законів (а.с.33).
Позивач не погоджуючись з відмовою в затверджені проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність, вважаючи такі дії відповідача протиправними, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Проаналізувавши зміст оскаржуваного листа відповідача, суд дійшов висновку, що за своєю правовою природою та суттю він фактично є рішенням Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, яким ОСОБА_1 відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення та перечі в оренду земельної ділянки площею 58,8286 га.
Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 2 ст.22 ЗК України визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
При цьому, п. «а» ч.3 ст.22 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Пунктом «в» ч. 3 ст.116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.
Частиною 4 ст. 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.
У спірних правовідносинах, з огляду на Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15 та Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджене Наказом Міністрества регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 03 лютого 2015 року №14, таким органом є відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Держгеокадастр України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики України), іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Міністра.
Згідно з ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 вказаного Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до частин 9, 10 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Конституцією України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб'єкти права власності рівні перед законом (ч.4 ст.13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст.14).
З врахуванням викладеного, суд звертає увагу на те, що Земельним кодексом України передбачено механізм безоплатної передачі земель сільськогосподарського призначення у власність та вичерпні підстави для відмови в цьому, а тому відповідач не мав право відмовляти позивачу в затверджені проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність з підстав, не передбачених Земельним кодексом України.
З огляду на викладене відмова Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, викладена у листі №Д-15748/0-7427/0/17-18 від 20.11.2018р. є протиправною, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
В абз.10 п.9 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 р. №3-рп/2003 Конституційний Суд України наголошував, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Позивач правомірно очікував на розгляд його заяв про затвердження проекту землеустрою в порядку черговості, та отримання позитивного рішення за своєю заявою.
Судовому захисту підлягає не лише порушене право, а й порушений інтерес, при цьому інтересом особи у сфері публічно-правових відносин слід розуміти не будь-який інтерес, а правовий, тобто такий, що може бути об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення потреб особи, які не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності ті іншим загальноправовим засадам.
Згідно рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004р., поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України (1501-06) та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції (254к/96-ВР) і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Поняття "охоронюваний законом інтерес", означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб'єктивного права; б) є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції (254к/96-ВР) і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб'єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.
У зв'язку з викладеним, враховуючи встановлення порушення прав позивача під час розгляду його заяв, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області і надати дану земельну ділянку в оренду ОСОБА_1.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Адміністративний суд покликаний захищати осіб від порушень їх прав з боку суб'єктів владних повноважень. Обов'язковим елементом правопорушення є негативні для особи наслідки у вигляді невизнання, обмеження або перешкоджання у реалізації її реальних прав, свобод або інтересів, які настають внаслідок протиправних дій або рішень суб'єктів владних повноважень. Відсутність порушення суб'єктивних прав особи, навіть у разі коли рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень містять ознаки протиправності, унеможливлює досягнення завдань адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України на користь позивача підлягають документально підтверджені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1536,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 271, 287, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (вул. Сосоновий бір, 195,с. Романків,Обухівський район, Київська область,08710, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м.Кропивницький, 25030, код ЄДРПОУ 39767636) про визнання дій протиправними та зобов'язати вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області провідмову у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області та наданні цієї земельної ділянки у користування;
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 20 років громадянину ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, кадастровий №3524683600:02:000:9033, площею 58,8286 га на території Куцеволівської сільської ради Онуфріївського району Кіровоградської області і надати дану земельну ділянку в оренду ОСОБА_1.
Присудити на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1536,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (код - 39767636).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України. Відповідно до підпункту 15.5 п.15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду ОСОБА_2
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80229349 |
Судочинство | Адміністративне |
Кримінальне
Верховинський районний суд Івано-Франківської області
Бучинський А. Б.
Кримінальне
Верховинський районний суд Івано-Франківської області
Бучинський А. Б.
Кримінальне
Верховинський районний суд Івано-Франківської області
Бучинський А. Б.
Кримінальне
Верховинський районний суд Івано-Франківської області
Бучинський А. Б.
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. Пасічник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні