ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
05 березня 2019 року № 826/10148/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого Бояринцевої М.А., розглянувши в порядку спрощеного провадження справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ"
до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: ОСОБА_1
про скасування постанови № 67-ЦА-УП-Т від 28.02.2018 та рішення № 382 від 12.06.2018,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" звернулося до суду з позовом про скасування постанови Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів № 67-ЦА-УП-Т від 28.02.2018 та рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 382 від 12.06.2018.
В обґрунтування наведених вимог позивач посилається на закони України Про інститути спільного інвестування , Про державне регулювання ринку цінних паперів в ЦУ , Правила (умови) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1449 від 12.12.2006, Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1470 від 16.10.2012, та зазначає про протиправність висновків Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" інтересів клієнта, оскільки дії Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" відповідають вимогам договору управління цінними паперами та (або) іншими фінансовими інструментами та (або) грошовими коштами № УУ1/15 від 12.05.2015 та нормам чинного законодавства.
Від відповідача надійшов відзив на позов, в якому відповідач посилається на Правила (умови) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1449 від 12.12.2006, та зазначає про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" вимог законодавства про цінні папери, оскільки товариством не виконано головного обов'язку торговця цінними паперами - діяти в інтересах клієнта.
Третьою особою подані пояснення по суті заявлених позовних вимог, в яких третя особа посилається на Закон України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , Правила (умови) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1449 від 12.12.2006, Положення про функціонування фондових бірж, затверджене рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.11.2012 № 1688, та зазначає, що Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку правомірно встановлено факт порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" вимог Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1449 від 12.12.2006, а саме: товариство не діяло в інтересах клієнта.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 28 лютого 2018 року № 67-ЦА-УП-Т застосовано до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" санкцію у вигляді попередження.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку.
Рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12 червня 2018 року залишено без змін постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів від 28.02.2018 № 67-ЦА-УП-Т, а скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" від 22.03.2018 № 220318-3 без задоволення.
Як вбачається з матеріалів справи, оскаржувана постанова прийнята на підставі акта про правопорушення на ринку цінних паперів від 06.02.2018 № 51-ЦА-УП-Т, яким встановлено ознаки порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" вимог підпункту а пункту 1 розділу ХV Правил (умов) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджені рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 1449 від 12.12.2006, а саме: Товариство з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" не діяло в інтересах клієнта.
До вказаного висновку відповідач дійшов з тих підстав, що у період з 01.01.2017 по 31.07.2017 на Публічне акціонерне товариство Українська біржа позивачем не подавались заявки та не укладались, та не виконувались товариством договори (угоди) з купівлі, продажу цінних паперів Закритого недиверсифікованого пайового інвестиційного фонду Реконструкції та розвитку , управління активами якого здійснює Товариство з обмеженою відповідальністю Компанія з управління активами Олімп Ессет Інвестментс .
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначено Законом України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні .
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України від 30.10.1996 № 448/96-ВР Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 448/96-ВР) державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
З метою встановлення вимог та порядку провадження торговцями цінними паперами (далі - торговці) професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з торгівлі цінними паперами рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12 грудня 2006 року № 1449 затверджені Правила (умови) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами.
Правила (умови) здійснення діяльності з торгівлі цінними паперами: брокерської діяльності, дилерської діяльності, андеррайтингу, управління цінними паперами, затверджені рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12 грудня 2006 року № 1449 (у редакції рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 15 листопада 2011 року N 1638), встановлюють основні вимоги до діяльності торговців, правочинів та операцій з цінними паперами та іншими фінансовими інструментами, передбаченими законодавством у діяльності торговців, правил організації внутрішнього обліку торговців (далі - внутрішній облік), а також основні обов'язки торговців.
Торговці, включаючи їх філії та інші відокремлені підрозділи, зобов'язані дотримуватись вимог цих Правил та інших нормативно-правових актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія), що встановлюють особливості провадження торговцями окремих операцій щодо цінних паперів та інших фінансових інструментів, під час вчинення правочинів, пов'язаних з переходом прав власності на цінні папери та інші фінансові інструменти і прав за цінними паперами та іншими фінансовими інструментами.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону № 448/96-ВР діяльність з управління цінними паперами - діяльність, яка провадиться торговцем цінними паперами від свого імені за винагороду протягом визначеного строку на підставі договору про управління переданими йому цінними паперами та грошовими коштами, призначеними для інвестування в цінні папери, а також отриманими в процесі цього управління цінними паперами та грошовими коштами, які належать на праві власності установнику управління, в його інтересах або в інтересах визначених ним третіх осіб.
Абзацом дванадцятим розділу II Правил визначено, що договір про управління цінними паперами, іншими фінансовими інструментами та грошовими коштами, призначеними для інвестування в цінні папери та інші фінансові інструменти (далі - договір про управління), - договір, за яким одна сторона (установник управління) передає другій стороні (управителеві) на певний строк об'єкт (об'єкти) управління в інтересах установника управління або визначених ним третіх осіб за винагороду.
Згідно з пунктом 9 розділу XI Правил умови договору про управління визначаються сторонами відповідно до законодавства.
Відповідно до умов, передбачених договором про управління, а також законодавством, управитель, який отримав в управління цінні папери, самостійно та від свого імені реалізовує всі права, засвідчені цими цінними паперами.
Грошові кошти, що знаходяться в управлінні управителя, призначені для інвестування в цінні папери та інші фінансові інструменти в інтересах установника управління або визначених ним третіх осіб.
Емісійні цінні папери, щодо яких здійснюється управління та які існують у бездокументарній формі, мають обліковуватися на рахунку в цінних паперах установника управління у депозитарній установі. Управитель є керуючим цього рахунку в цінних паперах. Повноваження та обов'язки управителя як керуючого рахунком у цінних паперах установника управління визначаються договором про управління.
Відповідно до підпункту а пункту 1 розділу ХV Правил при виконанні операцій з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами торговці зобов'язані діяти в інтересах клієнта, враховуючи умови, зазначені в укладеному з ним договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон'юнктуру фондового ринку, умови здійснення клірингу та розрахунків, надання депозитарних послуг, ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику.
Як вбачається з матеріалів справи, 12.05.2015 між Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест , як управителем, та ОСОБА_1, як установником управління, укладено договір про управління цінними паперами та (або) іншими фінансовими інструментами) та (або) грошовими коштами № УУ1/15, за умовами якого установник управління передає управителю в управління на певний строк активи, а управитель зобов'язується за винагороду здійснювати від свого імені управління переданими йому активами в інтересах установника управління, згідно з умовами цього договору.
Пунктом 1.2 договору визначено, що метою укладання цього договору є досягнення найбільш ефективного використання об'єктів управління. Підпунктами 2.1.1, 2.1.2 пункту 2.1 договору визначено, що управитель має право виступати розпорядником активів установника управління, в межах передбачених чинним законодавством України та цим договором; самостійно і від свого імені здійснювати, в межах повноважень, наданих договором, у тому числі Інвестиційною декларацією, відчуження (купівлю-продаж, міну тощо) активів, які передані йому установником управління або отримані в процесі виконання цього договору, а також здійснювати будь-які інші юридичні та фактичні дії з метою досягнення мети цього договору. Підпунктом 2.2.1 договору передбачено, що управитель зобов'заний при управлінні активами діяти в інтересах установника управління враховуючи умови, зазначені в укладеному договорі, вимоги законодавства щодо цінних паперів, кон'юктуру фондового ринку. Згідно з підпунктом 2.3.4 договору, управитель не має права здійснювати операції з цінними паперами або іншими фінансовими інструментами установника управління, використовувати грошові кошти установника управління виключно з метою отримання винагороди, не діючи в інтересах установника управління та/або не виконуючи договір на найвигідніших умовах.
21.01.2016, 03.02.2016 між сторонами підписані додаткові угоди до договору щодо додаткової передачі активів.
В зв'язку з припиненням строку дії договору, відповідно до додаткової угоди від 12.05.2017 сторони домовились про повернення із управління активів.
Як встановлено під час розгляду справи, на виконання умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест протягом 2015-2016 років здійснювалось придбання цінних паперів UA 4000184295 та отримувано прибутку у відсотках від вартості придбаних цінних паперів, що знаходились в його управлінні, що підтверджується поясненнями учасників справи та копіями звітів управителя установнику управління до договору про управління цінними паперами та грошовими коштами.
Проте, з 01.01.2017 Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест припинено укладання договорів (угод) з купівлі, продажу цінних паперів, що на думку відповідача, свідчить про невчинення дій в інтересах клієнта.
При цьому, позивач зазначив, що Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест були проаналізовані внутрішні документи, зокрема: Положення про систему управління ризиками діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджене протоколом №24/03/2015 від 24.03.2015, Положення про провадження діяльності з торгівлі цінними паперами, затверджене протоколом № 24/03/2015 від 24.03.2015; кон'юктуру фондового ринку; потенціал росту цінних паперів в майбутньому; умов ринку; загальну доступну інформацію щодо активів, які забезпечують цінні папери; можливий негативний вплив на ціноутворення цінних паперів у зв'язку із поданням заявки на біржу щодо продажу цінних паперів UA 4000184295 із недостатньо необгрунтованою ціною та зроблений висновок не подавати заявки на українську біржу щодо продажу цінних паперів UA 4000184295 у зв'язку із відсутністю попиту на цінні папери UA 4000184295, відсутністю котирувань на українській біржі щодо угод по цим цінним паперам, потенціалу росту цінних паперів та необхідністю продажу цінних паперів за найкращою ціною для отримання якомого кращого результату для клієнта.
Зі свого боку, відповідач посилається на лист ПАТ "Українська біржа" № 5366/01/17 від 10.08.2017, з якого вбачається, що ТОВ "Тал-Інвест" заявки на біржу не подавались, договори не укладалися та не виконувалися з купівлі, продажу цінних паперів UA 4000184295 Закритого недиверсифікованого пайового інвестиційного фонду "Реконструкції та розвитку", управління активами якого здійснює ТОВ "КУА "Олімп Ессет Інвестментс".
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з статтею 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
В контексті наведеного суд зазначає, що відповідачем під час розгляду даної справи не доведено вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест дій/бездіяльності, що суперечать інтересам клієнта - ОСОБА_1 Відповідачем не надано доказів з метою спростування пояснень позивача щодо відсутністю попиту на цінні папери UA 4000184295, відсутністю котирувань на українській біржі щодо угод по цим цінним паперам.
Додатково суд звертає увагу, що відповідачем у відзиві вказано, що купівля та продаж цінних паперів може здійснюватися як на фондовій біржі, так і поза фондовою біржею. Проте з акту про правопорушення на ринку цінних паперів № 51-ЦА-УП-Т від 06.02.2018 не вбачається надання оцінки діям/бездіяльності товариства позивача за межами фондового ринку, не надано оцінку поясненням ТОВ "Тал-Інвест" та доказам, які позивачем надано під час розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів тощо.
Разом з тим, суд зазначає, що аналіз кон'юнктури фондового ринку (біржового та позабіржового) включає характеристику стану попиту і пропозиції акцій, динаміку рівня цін їх котирування, обсягів продажу акцій нових емісії і ряду інших показників. Результатом проведення такого аналізу є визначення рівня чутливості реагування фондового ринку на появу нової емісії й оцінка його потенціалу поглинання емітованих обсягів акцій.
Проте, доказів проведення відповідачем аналізу кон'юнктури фондового ринку (біржового та позабіржового) під час розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів та застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест санкцій за порушення вимог законодавства про цінні папери, не надано. За таких обставин, суд зазначає про передчасність висновків відповідача щодо вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест дій не в інтересах клієнта.
Разом з тим, на підтвердження вчинення товариством дій з метою придбання цінних паперів для подальшої реалізації цінних паперів UA 4000184295 за найкращою ціною позивачем надано листи від 25.01.2017 № 250117/1 та від 23.02.2017 № 230217/1.
При цьому, суд приймає до уваги пояснення позивача, що за умовами договору про управління цінними паперами та (або) іншими фінансовими інструментами) та (або) грошовими коштами № УУ1/15 від 12.05.2015, Товариству з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест надано право укладати та виконувати як біржові, так і позабіржові угоди.
З урахуванням наведеного та з огляду на встановлені у суді обставини щодо відсутності належних доказів вчинення позивачем дій не в інтересах клієнта, суд приходить до висновку про неправомірність висновків Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю Тал-Інвест порушення на ринку цінних паперів, а тому постанова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 67-ЦА-УП-Т від 28.02.2018 та рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 382 від 12.06.2018 визнаються судом протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
За таких обставин, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог, тому позов визнається таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" (03150, м. Київ, вул. Казимира Малевича, 86-б, кім. 302, код ЄДРПОУ 34804463) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корпус, 30, код ЄДРПОУ 37956207) задовольнити повністю.
2. Скасувати постанову Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів № 67-ЦА-УП-Т від 28.02.2018.
3. Скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №382 від 12.06.2018.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТАЛ-ІНВЕСТ" (03150, м. Київ, вул. Казимира Малевича, 86-б, кім. 302, код ЄДРПОУ 34804463) судовий збір у розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корпус, 30, код ЄДРПОУ 37956207).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя М.А. Бояринцева
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80230620 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Бояринцева М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні