Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 березня 2019 р. Справа№0540/9318/18-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Логойди Т.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області, ОСОБА_3 районного у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом, в якому зазначала, зокрема, що 30 травня 2018 року за місцем проживання звернулася до органу реєстрації актів цивільного стану - ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області із заявою про внесення змін до актового запису про її народження від 23 вересня 1969 року № 93, в якій просила ім'я Наталя змінити на Тетяна , яке зазначено в її свідоцтві про народження, на що їй протиправно було відмовлено, про що складено відповідний висновок.
Вважала свої права порушеними, та зазначала, що вона є єдиною дитиною у батьків, які померли. Ще в дитинстві з розмов батьків чула, що поки її матір була в пологовому будинку, батько зареєстрував її під іменем Наталя та зазначив, що народилася в м. Маріуполі . А вже потім разом із матір'ю її назвали ОСОБА_1 та зазначили місцем народження м. Торез , про що отримали свідоцтво про її народження від 23 вересня 1969 року. Між тим, виконкомом Сартанської селищної ради зміни до актового запису внесені не були. Разом з тим, всі її документи свідчать про те, що з часу отримання свідоцтва про народження вона мала власне ім'я Тетяна , а не Наталя .
Також посилалася на те, що в порушення п. 2.20 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерств юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5, подані нею документи відповідачем їй повернуті не були.
У зв'язку з наведеним після зміни позовних вимог позивач просила:
- визнати неправомірною відмову ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 06 червня 2018 року у внесенні змін до актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області, яка викладена у висновку про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану від 06 червня 2018 року;
- зобов'язати ОСОБА_3 районний у місті Маріуполі відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області внести зміни до актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області, а саме: ім'я Наталя змінити на Тетяна та місце народження м. Маріуполь змінити на м. Торез .
Ухвалами Донецького окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2018 року у справі відкрито провадження і в цей же день провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішенням Верховного Суду у справі № 807/45/17 (провадження № К/9901/21049/18).
Ухвалою того ж суду від 28 січня 2019 року - провадження поновлено.
Відповідач ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, зокрема, що відповідно до п. 2.7 розділу II Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерств юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5, на підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому .
В документах, які були надані ОСОБА_1 та зібрані відповідачем, були установлені певні розбіжності.
Так, в повному витязі з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, який складено виконкомом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, зазначено ім'я дитини Наталя , місцем народження дитини зазначено м. Маріуполь Донецької області Україна . Батьками дитини вказані ОСОБА_5 та ОСОБА_6, які проживали за адресою Донецька область, сщ. Приморське, район Іллічівський, пров. Колгоспний, буд. 8 , що відповідно до діючого адміністративно-територіального устрою відповідає Донецька область, сщ. Сартана Кальміуського району міста Маріуполя . Документом, що підтверджував факт народження дитини, зазначено Довідка від 28.08.1969 року пологового будинку с.Україна , нині - Перинатальний центр м. Маріуполя Донецької області .
Відповідно до повного витягу з Реєстру за даним актовим записом видано свідоцтво про народження серії І-АВ № 154923 від 23 вересня 1969 року.
Ніяких посилань на зміну імені або місця народження не зазначено.
В наданому ОСОБА_1 свідоцтві про народження серії І-АВ № 154204, що видане 23 вересня 1969 року виконкомом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на підставі актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, ім'я дитини зазначено Тетяна , місце народження - м. Торез Донецької області .
Отже, дати видачі свідоцтв збігаються 23 вересня 1969 року, дані щодо номера актового запису та дати його складання також збігаються - № 93 від 23 вересня 1969 року, відомості щодо батьків ідентичні.
Але номери свідоцтв, ім'я дитини та місце її народження мають суттєві розбіжності. Номер свідоцтва, копія якого подана позивачем, не відповідає даним первинного свідоцтва та не має позначок повторне , крім того номер свідоцтва передує більш як на 700 одиниць тому свідоцтву, яке зазначено в актовому записі про народження, що в свою чергу передбачало б іншу дату його видачі. Цей факт викликає сумніви у законності видачі такого свідоцтва.
Документи, які б підтверджували ці суттєві розбіжності або підстави внесених змін, заявницею ОСОБА_1 не були надані, і відповідачем - не виявлені.
Встановити підстави таких змін неможливо. Брати до уваги дитячі спогади ОСОБА_1 законодавством не передбачено.
Тому 06 червня 2018 року ОСОБА_2 районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області ОСОБА_1 відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконкомом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, так як відомості наданих заявником паспорта та свідоцтва про народження, а також інших документів, не відповідають даним, які містяться в актовому записі про народження.
Отже, актовий запис про народження є первинним і відсутні документи, які б доводили, що протягом життя у людини відбулися зміни відомостей, що зазначені в актовому записі про її народження. Вважав, що не порушив права позивача. Просив в задоволенні позову відмовити.
Відповідачем ОСОБА_3 районним у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області відзив на позовну заяву у встановлений строк подано не було.
Судом встановлено, що 05 червня 2018 року ОСОБА_1 (дошлюбне - ОСОБА_4) ОСОБА_7, ІНФОРМАЦІЯ_1, за місцем проживання звернулася до органу реєстрації актів цивільного стану - ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області із заявою, в якій просила внести зміни до актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області, а саме змінити ім'я Наталя на Тетяна .
При цьому змінити місце народження з м. Маріуполь на м. Торез позивач, на відміну від зазначеного нею в позові, не просила.
В заяві повідомила про себе, що народилася 28 серпня 1969 року у м. Торез Донецької області, розлучена. Причиною внесення змін до актового запису про народження зазначала: приведення у відповідність до інших документів.
До заяви додала: копію свідоцтва про народження; копію витягу з паспорту; копію свідоцтва про розірвання шлюбу.
06 червня 2018 року на запит щодо підтвердження відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису про народження ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області отримав лист ОСОБА_3 районного у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 06 червня 2018 року №2481/15.3-27, в якому підтверджувалося, що відомості паперового носія актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідають відомостям, що зазначені в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян. Звернуто увагу, що згідно з актовим записом про народження ім'я дитини Наталя , а не Тетяна , місце народження вказано згідно з новим адміністративно-територіальним устроєм Донецької області.
Під час розгляду заяви позивача органом реєстрації актів цивільного стану аналізувалися подані заявником та зібрані відповідачем наступні документи:
- копія витягу з паспорту заявника ВА 329163, що виданий Володарським РВ УМВС України в Донецькій області 17 квітня 1996 року на ім'я позивача, в якому зазначено дату народження - 28 серпня 1969 року, місце народження - м. Торез Донецької обл.;
- копія свідоцтва про народження серії І-АВ №154204 (подана позивачем), видане 23 вересня 1969 року Приморською селищною радою м. Жданова щодо народження ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_1, гречанка, в якому зазначено місце народження - м.Торез Донецької обл. і міститься посилання на актовий запис про народження від 23 вересня 1969 року № 93, батьками вказані ОСОБА_5 та ОСОБА_6;
- повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_4 № 20297039 від 06 червня 2018 року, в якому зазначено дату народження - 28 серпня 1969 року, місце народження м. Маріуполь Донецької обл., міститься посилання на актовий запис про народження від 23 вересня 1969 року № 93 і те, що він підписаний батьком дитини, батьками вказані ОСОБА_5 (грек) та ОСОБА_6 (гречанка), міститься відмітка, що народилася одна дитина; документом, що підтверджує факт народження дитини зазначена довідка пологового будинку с.Україна від 28 серпня 1969 року; містяться відомості про свідоцтво про народження серії І-АВ № 154923, що видане 23 вересня 1969 року;
- повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про шлюб ОСОБА_9 та ОСОБА_8 № 20297071 від 06 червня 2018 року;
- повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про розірвання шлюбу ОСОБА_9 та ОСОБА_1 № 20297109 від 06 червня 2018 року.
06 червня 2018 року на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки ОСОБА_2 районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області складено висновок про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану.
Висновком встановлено, що в актовому записі про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконкомом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, зазначено ім'я дитини як Наталя , місцем народження вказано м. Маріуполь . Батьками дитини вказані ОСОБА_5 та ОСОБА_6. Зроблено висновок, що при реєстрації народження дитині було присвоєно ім'я Наталя , місцем народження зазначено м. Маріуполь .
Висновком також встановлено, що в свідоцтві про народження серії І-АВ № 154204, що видане 23 вересня 1969 року виконкомом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області на підставі актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, ім'я дитини змінено на Тетяна , місце народження на Торез без внесення відповідних змін до актового запису. Цей факт підтверджується повним витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_4 № 20297109 від 06 червня 2018 року. Встановити підстави таких змін немає можливості.
У висновку також зазначено, що, як свідчать подані заявником документи, ймовірно, ім'я дитини було виправлено за заявою батьків про виправлення власного імені дитини у зв'язку з тим, що вона фактично має власне ім'я, відмінне від зазначеного в актовому записі про її народження - до досягнення нею І-річного віку.
Підставою такої відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану, як зазначено у висновку, стало те, що відомості наданих заявником свідоцтв та зібраних відділом документів не відповідають даним, які містяться в актовому записі про народження та паспортним даним заявника. У зв'язку з цим внесення таких змін можливо лише на підставі рішення суду.
03 серпня 2018 року позивач звернулася з аналогічною заявою (про внесення змін до актового запису про її народження) до ОСОБА_3 районного у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області, на яку отримала лист від 03 вересня 2018 року №4232/15.3-27 з роз'ясненням, що їй необхідно звернутися із заявою до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання.
Судом також встановлено, що ОСОБА_3 районний у місті Маріуполі відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області є відділом державної реєстрації актів цивільного стану, де зберігається актовий запис про народження від 23 вересня 1969 року №93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області (на прізвище ОСОБА_4).
У вказаному актовому записі про народження від 23 вересня 1969 року №93 зазначені наступні відомості про дитину: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1; місце народження м. Жданов Донецька обл.; народилася одна дитина; батько дитини ОСОБА_5 (грек), мати - ОСОБА_6 (гречанка); документом, що підтверджує факт народження дитини зазначена довідка пологового будинку №1 від 29 серпня 1969 року; свідоцтво про народження серії І-АВ 154923.
Судом також встановлено, що позивачем до суду подані додаткові документи, які не подавалися до відповідача, і, відповідно, не розглядалися ним.
З доданих позивачем до позову документів вбачається, що на час звернення до суду, батьки позивача померли, що підтверджується копіями свідоцтв про смерть, а саме:
свідоцтв про смерть ОСОБА_6, яка померла 08 березня 2005 року у віці 59 років, про що зроблено відповідний запис від 09 березня 2005 року №12, свідоцтво видано Виконавчим комітетом Кас'янівської сільської ради Володарського району Донецької області 09 березня 2005 року;
свідоцтв про смерть ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_2, який помер 04 березня 1989 року, про що зроблено відповідний запис від 06 березня 1989 року №13, зареєстровано смерть у виконкомі Кас'янівської сільської ради Володарського району Донецької області, свідоцтво про смерть видане ОСОБА_2 районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області 21 червня 2018 року.
Як зазначала позивач, інших дітей, крім неї, у батьків не було.
Позивачем до суду також подані:
- копії свідоцтв про право на спадщину від 08 листопада 2005 року, зареєстровані за № 3389 та №3390, видані державним нотаріусом Володарської державної нотаріальної контори, з яких вбачається, що позивач є донькою та спадкоємицею її матері ОСОБА_6, що померла 08 березня 2005 року;
- копія свідоцтва про восьмирічну освіту Т №796654, що виданий 13 червня 1984 року на ім'я ОСОБА_8;
- копія атестату про середню освіту П №998239, що виданий 26 червня 1986 року на ім'я ОСОБА_8, якому вказане місце народження м. Торез та дата народження 28 серпня 1969 року;
- копія диплому МТ №690467, що виданий 01 березня 1989 року на ім'я ОСОБА_8;
- копія трудової книжки УКР №1822466, яка оформлена 15 липня 1987 року на ім'я ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_1;
- копія свідоцтва про загальнообов'язкове державне соціальне страхування №2544209383, видане Пенсійним фондом України 03 липня 2002 року на ім'я ОСОБА_1, дата та місце народження: 28 серпня 1969 року, м. Торез Донецької обл.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Відносини, пов'язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулює Закон України Про державну реєстрацію актів цивільного стану (ст. 1 Закону).
Статтею 4 Закон України Про державну реєстрацію актів цивільного стану визначено, що органами державної реєстрації актів цивільного стану є:
1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану;
2) відділи державної реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану);
3) виконавчі органи сільських, селищних і міських (крім міст обласного значення) рад.
Державну реєстрацію актів цивільного стану громадян України, які проживають або тимчасово перебувають за кордоном, проводять дипломатичні представництва і консульські установи України.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Частиною 3 ст. 8 Закону визначено, що відділ державної реєстрації актів цивільного стану є юридичною особою, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Питання про внесення змін до актового запису цивільного стану врегульовано ст.22 вказаного Закону, відповідно до ч. 1 якої внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.
За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Згідно з ч.ч. 2 та 3 ст. 22 Закону внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану.
При цьому відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
У разі зберігання актового запису цивільного стану у державній архівній установі внесення змін безпосередньо до актового запису проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Згідно з ч. 5 ст. 9 Закону правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Наказом Міністерств юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5 на виконання вказаних вимог Закону затверджені Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання.
Вказані правила містять аналогічні положення, відповідно до яких заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника (п. 2.1 розд. II Правил); зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису (п.1.7 розд. I Правил).
Пунктами 2.6 та 2.7 Правил визначено, що разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються:
свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні;
інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
На підтвердження достовірності представлених заявником документів про державну реєстрацію актів цивільного стану відділом державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичним представництвом чи консульською установою України додаються до матеріалів справи повні витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, копії відповідних актових записів цивільного стану, на підставі яких вирішується питання щодо необхідності внесення змін або відмови в цьому.
Якщо актовий запис цивільного стану, до якого потрібно внести зміни, зберігається в архіві іншого відділу державної реєстрації актів цивільного стану України, то відділ державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву, надсилає відповідний запит щодо підтвердження відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану, яке в подальшому додається до повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян у відповідній справі. Копія актового запису цивільного стану направляється, якщо про необхідність її надіслання було зазначено у запиті.
Згідно з п. 2.11 розд. II Правил факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.
Відповідно до 2.12 розд. II Правил на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.
Підпунктами 2.13.2, 2.13.3 та 2.13.12 п. 2.13 розд. II Правил визначено, що підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема:
постанова адміністративного суду;
висновок районного, районного у містах, міського (міст обласного значення), міськрайонного, міжрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану головного територіального управління юстиції або дипломатичного представництва чи консульської установи України.
Внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України.
Відповідно до пп. 2.16.7 п. 2.16 розд. II Правил на підставі рішення суду про внесення змін, доповнень або виправлень в актові записи цивільного стану вносяться відповідні зміни, які зазначені в рішенні суду.
Згідно з п. 2.18. розд. II Правил зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану, крім випадків, встановлених у пункті 2.28 цього розділу (п. 2.28 розд. ІІ спірних правовідносин не стосується).
Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 23 січня 2019 року у справі №807/45/17 (провадження № К/9901/21049/18) викладено правову позицію, що якщо міститься лише вимога позивача зобов'язати відповідача внести зміни до актового запису без оскарження відмови внести зміни до актового запису цивільного стану чи визнання неправомірними дії відповідача, то спір у такій справі не має ознак публічно-правового та підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства.
Оскарження відмови внести за заявою особи зміни до актового запису цивільного стану суд розглядає за правилами адміністративного судочинства і вивчає наявність чи відсутність достатніх підстав для прийняття відповідного рішення, зокрема, перевіряє чи відповідні рішення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану відповідного рішення. Адміністративний суд, розглядаючи такі справи, не вправі вийти за межі їх публічно-правових аспектів і встановлювати юридичні факти, що мають значення для внесення змін до актових записів цивільного стану.
Відмовляючи у внесенні змін до актового запису цивільного стану та складаючи висновок про таку відмову ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області виходив з того, що відомості наданих заявником свідоцтв та зібраних відділом документів не відповідають даним, які містяться в актовому записі про народження та паспортним даним заявника.
Так, дійсно, в досліджених судом документах, які також аналізувалися вказаним відповідачем, містяться розбіжності:
- щодо імені особи: у поданих позивачем документах (паспорт та свідоцтво про народження) зазначено ім'я Тетяна , в той час як в актовому записі про народження та в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян - Наталя ;
- щодо місця народження особи: у поданих позивачем документах (паспорт та свідоцтво про народження) зазначено м. Торез Донецької обл., в той час як в актовому записі про народження - м. Жданов Донецької обл., в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян - м. Маріуполь Донецької обл.;
- щодо документу, що підтверджує факт народження дитини: в актовому записі про народження зазначена довідка пологового будинку №1 від 29 серпня 1969 року, в той час як в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян зазначена довідка пологового будинку с.Україна від 28 серпня 1969 року;
- щодо номера свідоцтва про народження особи: позивачем подано копію свідоцтва серії І-АВ №154204, в той час як в актовому записі про народження та в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян зазначено свідоцтво серії І-АВ № 154923.
ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області у відзиві на позовну заяву пояснив, що під час розгляду заяви позивача виникли сумніви у законності видачі свідоцтва про народження серії І-АВ № 154204, копія якого позивачем додана до заяви про внесення змін до актового запису про народження.
Між тим, виявивши такі розбіжності, та маючи сумніви щодо законності видачі свідоцтва про народження серії І-АВ № 154204, відповідач не виконав вимог п. 2.11 розд. II Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерств юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5, згідно з яким факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.
Отже, за наявності будь-яких сумнівів відповідач повинен був перевірити записи у поданих позивачем документах шляхом направлення відповідних запитів та затребування необхідних документів.
Між тим, таких дій задля уникнення сумніву щодо достовірності поданих позивачем документів суб'єктом владних повноважень вчинено не було, що призвело до відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану, яка базується не лише на розбіжностях, а, фактично, як пояснив відповідач, на сумнівах щодо законності видачі документа.
Відповідно до п. 1.10 розд. I Правил питання про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання розглядається у тримісячний строк з дня подання відповідної заяви до відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
За наявності поважних причин цей строк продовжується з письмового дозволу керівника відділу державної реєстрації актів цивільного стану управління державної реєстрації головних територіальних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі (за місцем їх подання), але не більше ніж на три місяці.
Отже законодавство встановлює достатній строк для розгляду поданої заяви і передбачає дії, які мають та можуть бути вчинені відділом державної реєстрації актів цивільного стану потягом такого строку задля дотримання прав осіб, що звертаються із заявами, та прийняття обґрунтованого рішення за наслідками їх розгляду.
Замість цього заява позивача, яка була подана 05 червня 2018 року, відповідачем розглянута по суті вже на наступний день - 06 червня 2018 року без вчинення всіх можливих та необхідних дій, спрямованих на її повний та об'єктивний розгляд.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, яка викладена у рішенні від 20 січня 2012 року в справі Рисовський проти України (заява № 29979/04) ризик будь-якої помилки державного органу, у тому числі тої, причиною якої є їх власна недбалість, повинен покладатись на саму державу та її органи.
Розглядаючи цю справу, Європейський суд зазначив, що принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Це є гарантією стабільності суспільних відносин , яка породжує у громадян впевненість у тому, що їх існуюче правове становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, тому саме на державний орган покладається обов'язок виправити свої помилки.
Відмовляючи у внесенні змін до актового запису цивільного стану ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області діяв недобросовісно та необґрунтовано, не врахував усіх обставин та положень законодавства, що мають значення для вирішення питання, не вчинив дії, які мали би бути вчинені, і, як наслідок, допустив передчасний та неналежний розгляд поданої позивачем заяви і документів.
Крім того, з висновку про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану, що складений 06 червня 2018 року, вбачається, що такий висновок прийнято за результатом розгляду витягу з паспорту заявника, поданої позивачем копії свідоцтва про народження та витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актових записів про народження, про шлюб позивача, про розірвання шлюбу позивача.
Позивачем до суду подані додаткові документи, які свідчать про те, що з часу отримання свідоцтва про народження, щодо видачі якого у відповідача виникли сумніви, вона мала власне ім'я Тетяна , а не Наталя , і місце народження - м.Торез , а не Маріуполь .
Вказані документи не подавалися до відповідача, і, відповідно, не розглядалися ним. Однак вони також мали значення для правильного вирішення питання і повинні бути досліджені і враховані при розгляді заяви позивача.
Крім того, відповідачем не звернуто увагу на те, що позивач, як вона зазначала, є єдиною дитиною у своїх батьків, і в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян щодо актового запису про народження ОСОБА_4 зазначено, що 28 серпня 1969 року (тобто в день народження позивача) у ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (батьків позивача) народилася одна дитина.
Аналогічне зазначено і в актовому записі про народження від 23 вересня 1969 року №93, відомості щодо якого (дата та номер) внесені до номера свідоцтва про народження, що подано позивачем.
Вказані обставини також мали би бути враховані з урахуванням повного дослідження всіх документів щодо позивача, в тому числі, як вже зазначалося, з урахуванням перевірки записів у поданих позивачем документах (свідоцтві про народження) шляхом направлення відповідних запитів (до відповідних організацій, установ, в тому числі в разі необхідності - до архівних установ) та затребування необхідних документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд (ч. 4 с. 245 Кодексу адміністративного судочинства України).
В даному випадку ОСОБА_2 районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області виконано не всі умови, визначені законом, необхідні для правильного вирішення заяви, з якою звернулася позивач.
Разом з тим, суд не може підміняти державний орган рішення або дії якого оскаржуються, вчиняючи замість нього дії, які він мав вчинити.
Аналогічна правова позиція міститься в рішенні Верховний Суду в рішенні від 07 лютого 2019 року в справі №813/1062/14.
З огляду на наведене відмова ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області у внесенні змін до актового запису про народження, яка викладена у висновку відповідача від 06 червня 2018 року, підлягає визнанню неправомірною із зобов'язанням вказаного відповідача повторно вирішити питання, щодо якого звернулася позивач, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
Оскільки в даних правовідносинах заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису (ч.ч. 3 та 4 ст. 22 Закон України Про державну реєстрацію актів цивільного стану ), тому позовні вимоги про зобов'язання суб'єкта владних повноважень - ОСОБА_3 районного у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області вчинити певні дії є похідним позовними вимогами, задоволення яких залежить від задоволення основних позовних вимог (п. 23 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України).
В даному випадку такі позовні вимоги є передчасними, з огляду на що вони задоволенню не підлягають.
Посилання позивача на те, що подані нею документи відповідачем їй повернуті не були, чим порушенні вимоги п. 2.20 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерств юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5, є неприйнятними, оскільки такі дії суб'єкта владних повноважень в даній справі не оскаржуються і не є предметом спірних правовідносин в даній справі.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, яка регулює питання розподілу судових витрат, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги в даній справі є взаємопов'язаними, тому за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області) на користь позивача підлягають стягненню здійснені нею документально підтверджені судові витрати в розмірі 352,40 грн. (половина від сплаченої суми 704,80 грн.).
Решта суми судового збору 704,80 грн. може бути повернута позивачу за її клопотанням в порядку, що встановлений ч. 1 ст. 7 Закону України Про судовий збір .
Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Позов ОСОБА_1 (87031, Донецька обл., Нікольський р-н, с.Кременівка, вул.Челпана, 12, ІПН НОМЕР_1) до ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області (87000, Донецька обл., Нікольський р-н, смт.Нікольське, вул.Пушкіна, 94, код ЄДРПОУ 23356219), ОСОБА_3 районного у місті Маріуполі відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області (87535, Донецька обл., пр-т Металургів, 229, код ЄДРПОУ 33331188) про визнання неправомірними дій та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати неправомірною відмову ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області у внесенні змін до актового запису про народження від 23 вересня 1969 року № 93, що складений виконавчим комітетом Сартанської селищної ради міста Маріуполя Донецької області, яка викладена у висновку про відмову у внесенні змін до актового запису цивільного стану від 06 червня 2018 року.
Зобов'язати ОСОБА_2 районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 05 червня 2018 року з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_2 районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області (87000, Донецька обл., Нікольський р-н, смт.Нікольське, вул.Пушкіна, 94, код ЄДРПОУ 23356219) на користь ОСОБА_1 (87031, Донецька обл., Нікольський р-н, с.Кременівка, вул.Челпана, 12, ІПН НОМЕР_1) здійснені нею документально підтверджені судові витрати в розмірі 352 (триста п'ятдесят дві) грн. 40 (сорок) коп.
Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення судом складено 06 березня 2019 року.
Суддя Логойда Т. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80257976 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Логойда Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні