Справа №538/1398/18
Провадження по справі №2/538/40/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 лютого 2019 року м. Лохвиця
Лохвицький районний суд Полтавської області в складі головуючого судді Бондарь В.А., за участю секретаря судового засідання Горілей Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Погарщинської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, третя особа ФОП ОСОБА_2 про зобов"язання затвердити технічну документацію із землеустрою, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернулася до Лохвицького районного суду Полтавської області із вищевказаним позовом, мотивуючи свої позовні вимоги тим, що вона, ОСОБА_1, є землекористувачем земельної ділянки розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельної ділянки розміром 0,0448 (кадастровий номер 5322685301:01:001:0416) для ведення особистого селянського господарства в натурі за адресою: Полтавська область, Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги,4.
Рішенням Погарщинської сільської ради 28 сесії 6 скликання від 09.07.2015 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі орієнтовною площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та 0,06 га для ведення особистого селянського господарства.
15.01.2018 року ОСОБА_1 звернулася до інженера-землевпорядника ОСОБА_2 з проханням виготовити технічну документацію.
09.02.2018 року було заплановано погодження меж земельної ділянки (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) за адресою Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги, 4.
Інженер -землевпорядник ОСОБА_2 надіслала клопотання голові Погарщинської сільської ради про те, що 09.02.2018 року з 10 години буде проводитися закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка знаходиться за адресою : Лохвицький район с. Погарщина, вул. Перемоги, 4 і просила забезпечити явку земельної комісії для узгодження меж земельної ділянки між землевласниками (землекористувачами), так як виникли деякі спірні питання суміжних меж.
Як пояснила позивач, 09.02.2018 року за адресою місця знаходження земельної ділянки сільський голова Погарщинської сільської ради, землевпорядник сільської ради та власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, відмовилися підписувати акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). Оскільки згідно з виписок з погосподарських книг за 1986-1991 роки, де земельна ділянка для обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд вказана площею 0,25 га, а станом на 1992 рік значиться площа 0,31 га, тому суміжні землекористувачі відмовилися підписувати межі ОСОБА_1
Технічна документація виготовлена на земельну ділянку площею 0,25 га, дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою надано також на земельну ділянку площею 0,25 га, а не на площу 0,31 га. Тому посилання сільської ради на те, що у записах в погосподарській книзі за різні роки значиться різна площа ніяким чином не може порушувати права сусідів.
18.05.2010 року комісія Погарщинської сільської ради по вирішенню земельних спорів встановила, що з боку суміжних землекористувачів самозахоплення земельних ділянок не виявлено.
20.04.2017 року позивач звернулася до Погарщинської сільської ради з проханням розглянути на земельній комісії питання встановлення меж земельної ділянки, яка розташована в с. Погарщина Лохвицького району по вул. Перемоги, 4, у зв"язку з тим, що між ОСОБА_1 та її сусідами виник спір щодо меж суміжних земельних ділянок.
06.06.2017 року ОСОБА_1 отримала відповідь від сільської ради про те, що встановлення меж земельних ділянок вирішується землевпорядною організацією в ході проведення кадастрової зйомки.
У зв"язку з тим, що представниками сільської ради не підписано акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) 09.02.2018 року та не зафіксовано факт відмови від підпису сусідів позивача, ОСОБА_1 01.06.2018 року звернулася до Погарщинської сільської ради з проханням затвердити технічну документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та передати їй у власність земельну ділянку розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельну ділянку розміром 0,0448 (кадастровий номер 5322685301:01:001:04160) для ведення особистого селянського господарства за адресою с. Погарщина вул. Перемоги, 4. 16.07.2018 року отримала відповідь про те, що питання затвердження технічних документацій із землеустрою може розглядатися після погодження меж із сусідніми землекористувачами.
ОСОБА_1 вважає, що такі дії Погарщинської сільської ради є незаконними та такими, що порушують її права, а тому змушена звернутися до суду з даним позовом.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила задовольнити та суду пояснила, що оскільки існує розбіжність у площі земельної ділянки і суміжні землекористувачі відмовляються підписувати акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), Погарщинська сільська рада відмовляється вирішити питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою. ОСОБА_1 погоджується з тим, що технічна документація виготовлена на земельну ділянку площею 0,25 га, дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою надано також на земельну ділянку площею 0.25 га, а не на площу 0,31 га, а тому посилання сільської ради на те, що у записах в погосподарській книзі за різні роки значиться різна площа, ніяким чином не може порушувати права сусідів.
Відповідач від Погарщинської сільської ради - сільський голова ОСОБА_3 в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив, пояснивши суду, що згідно виписки з погосподарських книг за 1986-1991 роки, де значиться земельна ділянка для обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд площею 0,25 га, але станом на 1992 рік значиться площа 0,31 га, тому суміжні землекористувачі відмовляються підписувати межі ОСОБА_1 Питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою може розглядатися після погодження меж із сусідніми землекористувачами, тому позивачу було рекомендовано погодити межі із власниками та землекористувачами суміжних земельних ділянок.
Третя особа - ФОП ОСОБА_2 в судовому засіданні проти позову ОСОБА_1 не заперечила, суду пояснивши, що закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі(на місцевості) може здійснюватися за відсутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок у випадку їх нез"явлення, якщо вони були належним чином повідомлені про час проведення вищезазначених робіт, про що зазначається в акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання. Сільському голові Погарщинської сільської ради надіслано клопотання про те, що 09.02.2018 року з 10 години буде проводитися закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка знаходиться за адресою : Лохвицький район с. Погарщина, вул. Перемоги, 4 і просила забезпечити явку земельної комісії для узгодження меж земельної ділянки між землевласниками (землекористувачами), так як виникли деякі спірні питання суміжних меж.
Суд, заслухавши пояснення сторін, вивчивши матеріали справи і давши їм належну оцінку, приходить до наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, ратифікованою Верховною Радою України 17.07.1997р., кожен при вирішенні питань щодо його цивільних прав і обов'язків або встановленні обґрунтованості будь-якого кримінального обвинувачення, висунутого проти нього, має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Суд зазначає, що Конвенція про захист прав і основоположних свобод людини є складовою частиною загальнонаціонального законодавства України.
Згідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є землекористувачем земельної ділянки розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельної ділянки розміром 0,0448 (кадастровий номер 5322685301:01:001:0416) для ведення особистого селянського господарства в натурі за адресою: Полтавська область, Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги,4.
Рішенням Погарщинської сільської ради 28 сесії 6 скликання від 09.07.2015 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі орієнтовною площею 0,25 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та 0,06 га для ведення особистого селянського господарства.
15.01.2018 року ОСОБА_1 звернулася до інженера-землевпорядника ОСОБА_2 з проханням виготовити технічну документацію.
09.02.2018 року було заплановано погодження меж земельної ділянки (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) за адресою Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги, 4.
Інженер -землевпорядник ОСОБА_2 надіслала клопотання голові Погарщинської сільської ради про те, що 09.02.2018 року з 10 години буде проводитися закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка знаходиться за адресою : Лохвицький район с. Погарщина, вул. Перемоги, 4 і просила забезпечити явку земельної комісії для узгодження меж земельної ділянки між землевласниками (землекористувачами), так як виникли деякі спірні питання суміжних меж.
Відповідне повідомлення було розміщено в Лохвицькій районній газеті "Зоря" за № 4 від 25.01.2018 року.
Позивач пояснила, що 09.02.2018 року за адресою місця знаходження земельної ділянки сільський голова Погарщинської сільської ради, землевпорядник сільської ради та власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, відмовилися підписувати акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). Оскільки згідно з виписок з погосподарських книг за 1986-1991 роки, де земельна ділянка для обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд вказана площею 0,25 га, а станом на 1992 рік значиться площа 0,31 га, тому суміжні землекористувачі відмовилися підписувати межі ОСОБА_1
Технічна документація виготовлена на земельну ділянку площею 0,25 га, дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою надано також на земельну ділянку площею 0,25 га, а не на площу 0,31 га. Тому посилання сільської ради на те, що у записах в погосподарській книзі за різні роки значиться різна площа ніяким чином не може порушувати права сусідів.
18.05.2010 року комісія Погарщинської сільської ради по вирішенню земельних спорів встановила, що з боку суміжних землекористувачів самозахоплення земельних ділянок не виявлено.
20.04.2017 року позивач звернулася до Погарщинської сільської ради з проханням розглянути на земельній комісії питання встановлення меж земельної ділянки, яка розташована в с. Погарщина Лохвицького району по вул. Перемоги, 4, у зв"язку з тим, що між ОСОБА_1 та її сусідами виник спір щодо меж суміжних земельних ділянок.
06.06.2017 року ОСОБА_1 отримала відповідь від сільської ради про те, що встановлення меж земельних ділянок вирішується землевпорядною організацією в ході проведення кадастрової зйомки.
У зв"язку з тим, що представниками сільської ради не підписано акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) 09.02.2018 року та не зафіксовано факт відмови від підпису сусідів позивача, ОСОБА_1 01.06.2018 року звернулася до Погарщинської сільської ради з проханням затвердити технічну документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та передати їй у власність земельну ділянку розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельну ділянку розміром 0,0448 (кадастровий номер 5322685301:01:001:04160) для ведення особистого селянського господарства за адресою с. Погарщина вул. Перемоги, 4. 16.07.2018 року отримала відповідь про те, що питання затвердження технічних документацій із землеустрою може розглядатися після погодження меж із сусідніми землекористувачами.
Згідно ст. ст. 12, 122 Земельного кодексу України та ст. 19 Закону України "Про землеустрій", розпорядження землями територіальних громад відноситься до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
За змістом положень статті 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або в користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або в користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною другою статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Пунктом 3.12 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 18.05.2010 року № 376 встановлено, що закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.
Повідомлення власників (користувачів) суміжних земельних ділянок про дату і час проведення робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем завчасно, не пізніше ніж за п'ять робочих днів до початку робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Повідомлення надсилається рекомендованим листом, кур'єрською поштою, телеграмою чи за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення.
Власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, місце проживання або місцезнаходження яких невідоме, повідомляються про час проведення робіт із закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) через оголошення у пресі за місцезнаходженням земельної ділянки.
Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) може здійснюватися за відсутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок у випадку їх нез'явлення, якщо вони були належним чином повідомлені про час проведення вищезазначених робіт, про що зазначається у акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання.
Крім вказаних норм п. 3.12 Інструкції, поширеним є складання розробником документації із землеустрою дадатка до такого акта довільної форми, в якому зазначаються причини відсутності підпису того чи іншого власника (користувача) суміжної земельної ділянки.
Також у технічну документацію вшивається оригінал тексту письмового повідомлення або оголошення у місцевій пресі з місцезнаходженням земельної ділянки.
Також можливе складання актів довільної форми за участю депутатів місцевої ради - членів профільної постійної комісії рад з виходом (виїздом) на місце , в яких також засвідчуються факти відсутності власників/користувачів суміжних ділянок при погодженні меж або причин їх відмови від підпису, якщо такі суміжники були присутні. Такі акти (інколи довідки) також вшиваються в технічну документацію із землеустрою.
Згідно п. 14 ст. 186 Земельного Кодексу України технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується: Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.
Згідно ч. 9 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Державне агентство земельних ресурсів України у своєму листі від 26.10.2012 року № 17616/27/К3313-12 роз"яснило, що у разі відмови суміжного землекористувача підписати акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, згідно з частиною третьою статті 158 Земельного Кодексу України між сусідніми землекористувачами виникає земельний спір. Такий спір у межах населених пунків щодо меж земельних ділянок, які перебувають у власності і користуванні громадян, вирішують органи місцевого самоврядування.
Порядок розгляду земельного спору врегульовано ст. 159 ЗК України.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування спір вирішується судом згідно ч. 5 ст. 158 ЗК України.
У разі відмови суміжного землекористувача підписати акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання (погодити межі земельної ділянки), з метою вирішення земельного спору, рекомендується звернутися до органу місцевого самоврядування за місцем знаходження земельної ділянки.
При цьому, ні Інструкція про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, ні Закон України "Про землеустрій" ні Земельний Кодекс України не визначають алгоритму дій при відмові суміжних землекористувачів (власників) земельних ділянок від підпису акту.
В судовому засіданні встановлено, що інженер -землевпорядник ОСОБА_2 надіслала клопотання голові Погарщинської сільської ради про те, що 09.02.2018 року з 10 години буде проводитися закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка знаходиться за адресою : Лохвицький район с. Погарщина, вул. Перемоги, 4 і просила забезпечити явку земельної комісії для узгодження меж земельної ділянки між землевласниками (землекористувачами), так як виникли деякі спірні питання суміжних меж. Повідомлення було розміщено в Лохвицькій районній газеті "Зоря" за № 4 від 25.01.2018 року.
09.02.2018 року за адресою місця знаходження земельної ділянки сільський голова Погарщинської сільської ради, землевпорядник сільської ради та власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, відмовилися підписувати акт визначення (погодження) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). Оскільки згідно з виписок з погосподарських книг за 1986-1991 роки, де земельна ділянка для обслуговування житлового будинку господарських будівель та споруд вказана площею 0,25 га, а станом на 1992 рік значиться площа 0,31 га, тому суміжні землекористувачі відмовилися підписувати межі ОСОБА_1
ОСОБА_2 звернулася до Погарщинської сільської ради щоб представники останньої взяли участь в узгодженні меж земельної ділянки між землевласниками (землекористувачами) та засвідчили протокольну відмову сусідів у погодженні меж і встановили причини такої відмови.
Натомість представники сільської ради не підписали акт узгодження меж, не надали жодних пояснень таких дій, та не надали протоколу виїздного засідання.
Незважаючи на те, що сусіди ОСОБА_1 відмовилися підписувати акт узгодження меж земельної ділянки, вони жодним чином офіційно не заявляли свої притензії щодо меж земельних ділянок, не зверталися до сільської ради для врегулювання спірних відносин, не зверталися в судовому порядку щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою чи з іншими позовними вимогами.
З огляду на вказані норми чинного законодавства, суд вважає, що вищезазначене перешкоджає ОСОБА_1 реалізувати її право на отримання у власність земельної ділянки і тому позовні вимоги про зобов"язання затвердити технічну документацію із землеустрою підлягають до задоволення.
Керуючись ст. ст. 12, 13 , 18, 76, 247, 263-265, 354 ЦПК України, ст. ст. 12, 122, 118, 186 Земельного Кодексу України, Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 18.05.2010 року № 376,суд -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Погарщинської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, третя особа ФОП ОСОБА_2 про зобов"язання затвердити технічну документацію із землеустрою - задовольнити.
Зобов"язати Погарщинську сільську раду затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельну ділянку розміром 0,0448 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0416) для ведення особистого селянського господарства в натурі за адресою Полтавська область, Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги, 4.
Зобов"язати Погарщинську сільську раду передати у власність ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, земельну ділянку розміром 0,25 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0415) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та земельну ділянку розміром 0,0448 га (кадастровий номер 5322685301:01:001:0416) для ведення особистого селянського господарства в натурі за адресою Полтавська область, Лохвицький район, с. Погарщина, вул. Перемоги, 4.
Стягнути з Погарщинської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, ЄДРПОУ 21048657, за адресою: с. Погарщина Лохвицького району Полтавської області на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, сплачений останньою судовий збір в розмірі 1409 (тисяча чотириста дев"ять) гривень 60 коп.
Рішення може бути оскаржене на підставі ч. 1 ст. 354 ЦПК України протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У відповідності з п. 15.5 Розділу ХІІІ Перехідних Положень Цивільного процесуального кодексу України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.
Головуючий: В.А.Бондарь
Суд | Лохвицький районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80268888 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Лохвицький районний суд Полтавської області
Бондарь В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні