РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
04 березня 2019 року м. РівнеСправа №460/3228/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Головного управління ДФС у Рівненській області
до Селянського (фермерського) господарства "Малушка"
про стягнення коштів за простроченою заборгованістю за бюджетною позичкою,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління ДФС у Рівненській області звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Селянського (фермерського) господарства "Малушка" про стягнення коштів за простроченою заборгованістю за бюджетною позичкою в сумі 1399,75 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідача утворилася заборгованість перед бюджетом у зв'язку з несплатою зобов'язань по бюджетним позичкам, наданим за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету. Податкові органи в силу закону від імені держави здійснюють функції з контролю за своєчасністю, правильністю нарахування та сплатою податків і зборів (обов'язкових платежів), а також стягнення з платників податків заборгованості перед бюджетами та державними цільовими фондами, тому позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача податкової заборгованості.
Ухвалою суду від 03.01.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) учасників справи. Відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов, а також роз'яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.
Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, заперечень проти позову, будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду не надіслав.
Ухвалою суду від 01.02.2019 суд ухвалив перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження .
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Селянське (фермерське) господарство "Малушка" зареєстроване рішенням Березнівської районної державної адміністрації від 20.02.2001 і є правонаступником КСП "Малушка".
Управлінням Державної казначейської служби України у Березнівському районі на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 «Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості» скеровано на адресу Головного управління ДФС у Рівненській області подання №600 від 28.11.2018 для здійснення до СФГ «Малушка» заходів щодо стягнення простроченої заборгованості основного боргу в сумі 860 грн. та пені в сумі 92,08 грн. по Постанові Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 №1003 «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року», подання №601 від 28.11.2018 для здійснення до СФГ «Малушка» заходів щодо стягнення простроченої заборгованості основного боргу в сумі 80 грн. та пені в сумі 7,16 грн. по Постанові Кабінету Міністрів України від 26.02.1998 №220 «Про фінансове забезпечення підготовки сільськогосподарської техніки до проведення весняно-польових робіт в 1998 році» та подання №602д 28.11.2018 для здійснення до СФГ «Малушка» заходів щодо стягнення простроченої заборгованості основного боргу в сумі 316 грн. та пені в сумі 44,51грн. по Постанові Кабінету Міністрів України від 10.12.1999 №1953 «Про забезпечення сільськогосподарських товаровиробників матеріально-технічними та фінансовими ресурсами в 1999 році».
Вказана в поданнях заборгованість виникла за рахунок наступного.
КСП «Малушка» було подано заяву до відділення Державного казначейства України в Березнівському районі про надання фінансової допомоги відповідно до Постанови КМУ від 11.09.1997 №1003 «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо- зимовий період 1997/98 року» в сумі 2500 грн.
Згідно з договором про надання фінансової допомоги на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 років №112 від 30.09.1997 відповідно до Постанови КМУ від 11.09.1997 №1003 «Про фінансову допомогу на проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/98 року» КСП «Малушка» було надано фінансову допомогу в сумі 2500 грн. для проведення комплексу робіт в осінньо-зимовий період 1997/1998 року на умовах повернення до 1 жовтня 1998 року.
Надання фінансової допомоги підтверджується платіжними дорученнями: №80 від 05.10.1997 на суму 1400грн., №б/н від 16.10.1997 на суму 300грн., №б/н від 23.10.1997 на суму 300 грн., №244 від 27.11.1997 на суму 300 грн.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.04.2002 №186-р та наказу головупрсільгосппродукту від 17.06.2002 №37 заборгованість СФГ «Малушка» по постанові КМУ від 11.09.1997 №1003 була реструктуризована згідно з графіком погашення сум заборгованості.
Згідно з договором про надання та повернення коштів для фінансового забезпечення підготовки техніки до проведення весняно-польових робіт в 1998 році №0220 від 19.05.1998 відповідно до Постанови КМУ від 26.02.1998 №220 Про фінансове забезпечення підготовки сільськогосподарської техніки до проведення весняно-польових робіт в 1998 році» КСП «Малушка» було надано кошти в сумі 1900 грн. для оплати рахунків на запасні частини, ремонтні матеріали та послуги ремонтних підприємств на умовах повернення до 1 жовтня 1998 року.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.04.2002 №186-р та наказу головупрсільгосппродукту від 17.06.2002 №37 заборгованість СФГ «Малушка» по постанові КМУ від 22.02.1998 №220 була реструктуризована згідно з графіком погашення сум заборгованості.
Крім того згідно з договором про надання та повернення коштів для фінансового забезпечення підготовки техніки до проведення весняно-польових робіт в 1999 році №022 від 20.04.1999 відповідно до Постанови КМУ від 10.12.1998 №1953 «Про забезпечення сільськогосподарських товаровиробників матеріально-технічними та фінансовими ресурсами в 1999 році» КСП «Малушка» було надано кошти в сумі 900 грн. для оплати рахунків на запасні частини, ремонтні матеріали та послуги ремонтних підприємств на умовах повернення до 1 жовтня 1999 року.
Згідно з протоколом №5/3 від 01.08.2002 про урегулювання заборгованості за бюджетними позичками, наданими державним та іншим сільськогосподарським підприємствам усіх форм власності і господарювання, між стороною-надавачем позичок та СФГ «Малушка», заборгованість СФГ «Малушка» по Постанові КМУ від 10.12.1998 №1953 була реструктуризована та підлягала сплаті згідно з графіком погашення.
На даний час заборгованість за вище вказаними позиками в повному обсязі не погашена.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у даній справі, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів з 01 січня 2011 року регулюються Податковим кодексом України.
Так, Податковий кодекс України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Підпунктом 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно ч.9 ст.17 Бюджетного кодексу України, прострочена заборгованість суб'єкта господарювання перед державою за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб'єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб'єкта господарювання. Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб'єкта господарювання перед державою не поширюється.
Відповідно до п.10 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 ( далі - Порядок №174) з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом:
- інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені.
Нарахування пені починається з моменту виникнення простроченої заборгованості і припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання повинне бути виконано, якщо інше не встановлено законом або договором про надання кредиту, бюджетної позички/фінансової допомоги (пункт 11 Порядку № 174).
Згідно з п.15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби.
Згідно з пп.191 .1.38 п.191 ст. 191 ПК України однією з функцій контролюючих органів є стягнення сум простроченої заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
На податковий орган не покладено обов'язок перевіряти правомірність та обґрунтованість заборгованості, а відповідно до пп. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами (позиками), залученими державою або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України в установленому законодавством порядку за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку.
Відтак норми Бюджетного та Податкового кодексу України наділяють органи ДФС повноваженнями бути органом стягнення щодо заборгованості суб'єктів господарювання по поворотній фінансовій допомозі. При цьому органи доходів та зборів під час вжиття заходів, спрямованих на погашення відповідної заборгованості, діють в порядку та спосіб, визначені ПК України. Проте поширення на поворотну фінансову допомогу з бюджету процедури стягнення, визначеної ПК України, жодним чином не впливає на правову природу такої заборгованості і не наділяє її статусом податкового боргу боржника.
Відтак заборгованість СФГ "Малушка" по поверненню поворотної фінансової допомоги не є податковим боргом, а тому на неї не поширюються норми ст.ст. 59, 95, 101, 102 ПК України.
На підставі наведеного, суд вбачає наявність, передбачених чинним законодавством, обставин для стягнення з СФГ "Малушка" боргу у розмірі 1399,75 грн.
На час розгляду справи та прийняття рішення по суті заявлених позовних вимог, доказів про сплату відповідачем податкового боргу у розмірі 1399,75 грн.
Аналізуючи в сукупності вищевикладене та враховуючи підтвердження матеріалами справи наявності боргу відповідача та дотримання податковим органом законодавчо встановленої процедури стягнення боргу, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Малушка" (с. Малушка, Березнівський район, Рівненська область, 34665, ідентифікаційний код 30717440) кошти за простроченою заборгованістю за бюджетними позичками в сумі 1399,75грн. (одна тисяча триста дев'яносто дев'ять гривень сімдесят п'ять копійок), в тому числі:
основний борг 860,00грн. (вісімсот шістдесят гривень) на р/р 31134404700006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/ 00263100, банк одержувача: ГУДКСУ у Рівненській області, МФО 833017, код ЄДРПОУ 38029644;
пеня в сумі 92,08грн. (дев'яносто дві гривні вісім копійок) на р/р 31117115017006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/ 24060300, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 38029644;
основний борг в сумі 80,00грн. (вісімдесят гривень) на р/р 31133405700006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/, 00263100, банк одержувача: ГУДКСУ у Рівненській області, МФО 833017, код ЄДРПОУ 38029644;
пеня в сумі 7,16грн. (сім гривень шістнадцять копійок) на р/р 31117115017006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/ 24060300, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 38029644;
основний борг 316,00грн. (триста шістнадцять гривень) на р/р 31132406700006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/ 00263100, банк одержувача: ГУДКСУ у Рівненській області, МФО 833017, код ЄДРОПУ 38029644;
пеня 44,51грн. (сорок чотири гривні п'ятдесят одна копійка) на р/р 31117115017006, одержувач: УК у Березнівському районі /Березнівський район/ 24060300, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код ЄДРПОУ 38029644.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 07 березня 2019 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2019 |
Оприлюднено | 11.03.2019 |
Номер документу | 80313817 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні