Рішення
від 04.03.2019 по справі 911/2494/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" березня 2019 р. м. Київ Справа № 911/2494/18

За позовом Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури, 09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Шолом-Алейхема, будинок 38-А

в інтересах держави в особі Білоцерківської міської ради, 09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Ярослава Мудрого, будинок 15

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд", 09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Глиняна, будинок 45-А

про стягнення 416 000 грн. збитків у вигляді упущеної вигоди

суддя Н.Г. Шевчук

секретар судового засідання Н.С. Матраєва

за участю представників сторін:

від прокуратури: Галась О.М. (посв. №031869 від 02.02.2015);

від позивача: Чєрєпєніна Т.П. (дов. №501/01-07 від 13.02.2019);

від відповідача: не з'явився.

суть спору:

Заступник керівника Білоцерківської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Білоцерківської міської ради звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" про стягнення 416 000 грн. збитків у вигляді упущеної вигоди.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" не було укладено з Білоцерківською міською радою договір пайової участі та не перераховано до бюджету міської ради кошти для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква, чим завдано територіальній громаді збитків у вигляді упущеної вигоди, оскільки об'єкт побудований відповідачем уже прийнято в експлуатацію.

Ухвалою господарського суду Київської області від 15.11.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 13.12.2018.

12.12.2018 Білоцерківська міська рада подала пояснення на позовну заяву, в яких підтримала позовні вимоги та просила задовольнити позов в повному обсязі і проводити розгляд справи без участі її уповноваженого представника.

14.01.2019 прокурор подав клопотання про продовження строку підготовчого засідання, яке судом було задоволено.

Ухвалою суду від 14.01.2019 продовжено строк підготовчого засідання на тридцять днів по 14.02.2019 та повідомлено учасників справи, що у судовому засіданні постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання.

25.01.2019 прокурор подав додаткові письмові пояснення, щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в особі Білоцерківської міської ради.

Ухвалою суду від 04.02.2019 закрито підготовче провадження по справі №911/2494/18 та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

12.02.2019 прокурор подав клопотання про залучення документів до матеріалів справи, яке судом було задоволено.

Відповідач повноважного представника в судові засідання не направив, відзиву на позовну заяву не надав.

У судовому засіданні 04.03.2019 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" є замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими громадськими приміщеннями за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Запорізька, 19.

26.12.2016 Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції у Київській області (далі - Інспекція) зареєстровано декларацію №КС 143161051001 про готовність до експлуатації об'єкту: багатоквартирного житлового будинку з вбудованими громадськими приміщеннями за адресою: Київська обл., м. Біла Церква, вул. Запорізька, 19.

Кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією становить 10400000 грн.

29.12.2016 Виконавчий комітет Білоцерківської міської ради звернувся до відповідача з листом №4557/1-15, в якому повідомив про необхідність підписання договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква та сплати відповідного пайового внеску.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" в свою чергу направило на адресу позивача лист №1 від 16.01.2017, в якому просило повернутись до розгляду питання щодо можливості врахування виконаних товариством робіт у якості пайового внеску у розвиток інфраструктури м. Біла Церква.

Листом №249 від 26.06.2018 Відділ капітального будівництва Білоцерківської міської ради повідомив відповідача про необхідність сплати пайового внеску та надіслав проект договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква.

У відповідь на звернення Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури листами №371 від 07.09.2018 та №392 від 24.09.2018 Відділ капітального будівництва Білоцерківської міської ради повідомив, що між Білоцерківською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю Білоцерківський Міськбуд по об'єкту будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими громадськими приміщеннями за адресою вул. Запоріжська, 19 в м. Біла Церква Київської області договір про пайову участь забудовників у створені соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Біла Церква станом на 06.09.2018 не укладено, а також навів розрахунок пайового внеск, який мав сплатити відповідач, а саме: 416 000 грн., що становить 4% від загальної вартості будівництва 10 400 000 грн. згідно декларації №КС143161051001 про готовність до експлуатації об'єкту

Заступник керівника Білоцерківської місцевої прокуратури в позовній заяві просить стягнути вищевказану суму пайового внеску з відповідача як збитки на користь бюджету Білоцерківської міської ради, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" як замовник будівництва всупереч імперативних вимог закону не уклав договір про пайову участь та не сплатив відповідного пайового внеску у створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква.

Згідно зі статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Відповідно до частини дев'ятої статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Згідно із частиною першою статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Відповідно до пункту 1.2 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі замовника (забудовника) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Біла Церква, затвердженого рішенням Білоцерківської міської ради №454-17-VI від 28.12.2011 року (далі - Порядок), механізм залучення і використання пайових коштів замовників (забудовників) на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури м. Біла Церква регулюється цим Порядком, договором між Білоцерківською міською радою та замовником, чинним законодавством України.

Відповідно до пунктів 1.4. та 1.6. Порядку, Замовник, який має намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у м. Біла Церква, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, крім випадків, передбачених пунктом 1.7. цього Порядку. Дія цього порядку поширюється на всіх замовників, незалежно від їх форми власності.

Пункті 2.2 Порядку вказано, що розмір пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Біла Церква становить 4 відсотки від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта містобудування - для житлових будинків.

Пунктами 3.1., 3.2., та 3.3. Порядку встановлено, що договір про сплату пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква (далі Договір) є угодою про розмір пайового внеску замовника (забудовника), строк (графік) сплати, майнові та інші права сторін, відповідальність сторін, інше.

Розмір пайової участі замовника (забудовника) у створенні і розвитку інженерно- транспортної та соціальної інфраструктури міста визначається не пізніше десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування, з техніко-економічними показниками.

Договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква (далі - Договір ) укладається між Білоцерківською міською радою ( в особі міського голови) та замовником не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника щодо укладення договору про пайову участь, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.

Пунктом 4.1 Порядку передбачено, що спори, пов'язані з пайовою участю у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, вирішуються в судовому порядку.

Згідно з частиною першою статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, норми чинного законодавства покладають на Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" як замовника будівництва обов'язок звернутися до органу місцевого самоврядування та взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" з відповідною заявою до Білоцерківської міської ради не зверталось та договір пайової участі не укладало, що не спростовано відповідачем.

Згідно зі статтею 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника, збитками та вини.

Оскільки відповідач не звернувся до Білоцерківської міської ради та не уклав договір про пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Біла Церква, то це свідчить про бездіяльність відповідача: невчинення передбачених законодавством обов'язкових дій щодо такого звернення та укладення договору.

Таким чином, неправомірна бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" щодо його обов'язку взяти участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури міста Біла Церква є протиправною формою поведінки, внаслідок якої Білоцерківська міська рада була позбавлена права отримати на розвиток інфраструктури населеного пункту відповідну суму коштів (упущена вигода), що перебуває у безпосередньому причинному зв'язку із наведеною неправомірною бездіяльністю відповідача, сукупність наведених елементів є підставою для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків.

Аналогічна правова позиція наведена також у постановах Верховного Суду України від 22.03.2017 у справі № 908/312/16 та від 12.07.2017 у справі № 908/6328/15.

Беручи до уваги, що договір про пайову участь не укладено саме внаслідок протиправної бездіяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд", грошові кошти в розмірі 416 000 грн. (4% від загальної вартості будівництва 10 400 000 грн.) є збитками у виді упущеної вигоди, яку б Білоцерківська міська рада могла отримати при укладанні відповідного договору.

Враховуючи викладене та той, факт, що у строк, визначений чинним законодавством (до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію), Товариство з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" не виконало зобов'язання та не уклало договір з Білоцерківською міською радою про пайову участь у розвитку інфраструктури міста та, відповідно, не сплатило 416 000грн. пайового внеску у розвиток соціальної і інженерної інфраструктури міста Біла Церква, вказана сума коштів підлягає стягненню з відповідача.

Судовий збір відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

Керуючись статтями 129, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" (09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Глиняна, будинок 45-А, ідентифікаційний номер 14352286) на користь Білоцерківської міської ради (09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Ярослава Мудрого, будинок 15, ідентифікаційний номер 26376300) 416 000 (чотириста шістнадцять тисяч) грн збитків.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Білоцерківський міськбуд" (09100, Київська область, місто Біла Церква, вулиця Глиняна, будинок 45-А, ідентифікаційний номер 14352286) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, буд. 27/2, ідентифікаційний код 02909996) 6240 (шість тисяч двісті сорок) грн судового збору.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Н.Г. Шевчук

Повне рішення складено та підписано: 11.03.2019.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення04.03.2019
Оприлюднено11.03.2019
Номер документу80334967
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2494/18

Рішення від 04.03.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 14.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 14.01.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 13.12.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

Ухвала від 15.11.2018

Господарське

Господарський суд Київської області

Шевчук Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні