11.03.2019 637/23/19
РІШЕННЯ
Іменем України
07 березня 2019 року с.м.т. Шевченкове
Шевченківський районний суд Харківської області
у складі: головуючого судді - Тордія Е.Н. секретар судових засідань - Сергієнко В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в с.м.т. Шевченкове цивільну справу №637/23/19 (2/637/64/19) за позовом Управління соціального захисту населення Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_2 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям,-
участь у справі приймали: представик позивача - Загоруйко О.М.
відповідач - ОСОБА_2
ВСТАНОВИВ:
У січні 2019 року Управління соціального захисту населення Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області звернулось до Шевченківського районного суду Харківської області з позовом до ОСОБА_2 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям.
Представник позивача у судовому засіданні на задоволенні позовних вимог наполягала. В обгрунування позовних вимог зазначила, що з грудня 2010 року по червень 2017 року ОСОБА_2 у відповідності до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , на підставі заяв призначалася та виплачувалася державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям. При оформленні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, ОСОБА_2 в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, наданих до заяв про призначення державної соціальної допомоги, вказала, що у неї відсутні інші доходи, крім зазначених в декларації та будь - які інші додаткові джерела до існування, що зазначається в розділі 2-6 декларації.
На підставі вказаних відомостей ОСОБА_2 в декларації, проводився розрахунок розміру державної соціальної допомоги.
При оформленні допомоги 06 липня 2017 року в ході співбесіди з ОСОБА_2 було встановлено, що вона отримує аліменти зі страхових виплат, що не було нею відображено в поданих деклараціях.
У зв'язку з наданням заявницею ОСОБА_2 недостовірної інформації про свій фінансовий стан та отримані доходи, було надмірно виплачено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям за період з червня 2010 року по березень 2017 року на загальну суму 9 441.93 грн. За період з 01 квітня 2018 року по 30 вересня 2018 року відповідно до заяви ОСОБА_2 від 22 березня 2018 року з коштів призначеної допомоги малозабезпеченим сім'ям було утримано незаконних отриманих коштів на суму 4155.14 грн. З вересня 2018 року зі зміною місця роботи дохід ОСОБА_2 збільшився, тому їй було відмовлено в отриманні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям. Відповідачу було запропоновано добровільно повернути залишок зайво отриманих грошей але до теперішнього часу гроші до державного бюджету не повернуті. Враховуючи викладене просить стягнути з відповідача залишок наданої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям в розмірі 5286.79 грн., відповідно до наданих розрахунків. Та стягнути судовий збір в розмірі 1921.00 грн.
Відповідач в судовому засіданні вимоги не визнала, посилаючись на неналежне виконання своїх обов'язків позивачем, зазначалась ,що ще при оформленні допомог вона вказувала ,про те що їй виплачується страхові виплати але представник управління зазначила ,що вони самі це з'ясують. Також вказала, що позивачем пропущено строк позовної давності і тому позовна заява задоволенню не підлягає.
Суд, вислухавши представника позивача, відповідача дослідивши матеріали справи, дійшов наступного.
Відповідно до ч.1 ст.13 ЦПК України , суд розглядає справу не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Стаття 81 ЦПК України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Матеріали справи містять відомості про те ,що з грудня 2010 року по червень 2017 року Управлінням соціального захисту населення Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області, у відповідності до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям на підставі заяв, ОСОБА_2 призначалася та виплачувалася державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям, що підтверджується заявами про призначення усіх видів соціальної допомоги (а.с.4 - 59 ).
Відповідно до декларацій про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, які заповнені безпосередньо ОСОБА_2 вбачається, що в розділах 2 - 6 декларацій, відомості про інші доходи та будь-які інші додаткові джерела до існування відсутні. (а.с.4 - 59).
З відповіді та довідки про доходи (на вих №04-38/379 позивача від 02 лютого 2018 року) Куп'янського відділення УВД ВССУ в Харківській області вбачається, що відповідач за справою ОСОБА_2 отримує аліменти зі страхових виплат, які вона не вказала при заповнені в деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в розділі 2 - 6 декларацій. Відомості ,щодо інших отриманих доходів в декларації відсутні.
Внаслідок недостовірних даних про доходи вказаних відповідачем в деклараціях при їх заповнені, позивачем переплачена соціальна допомога в сумі 13 353.61 грн( а.с.61-62).
З заяви написаною власноручно від 22 березня 2018 року вбачається ,що ОСОБА_2 визнала факт ,того що нею не вказано в декларації відомості ,щодо отримання страхових внесків і вона просить різницу стягнути з допомоги яка їй призначена як малозабезпеченим сім'ям в розмірі 50% щомісяці.
В судовому засіданні відповідач не заперечувала ,що написала таку заяву , погодилась з нею, будь -яких заперечень не зазначала.
Відповідно розрахунку, сума переплати допомоги малоза безпеченим сім'ям за період з червня 2010 року по березень 2017 року становить 9 441.93 грн. Також з ОСОБА_2 в добровільному порядку з 01 квітня 2018 року по 30 вересня 2018 року позивавчем була частково стягнута сума надмірно виплаченої допомоги малозабезпеченим сім'ям в розмірі 4155.14 грн. Станом на 01 жовтня 2018 року заборгованість ОСОБА_2 по сплаті незаконно отриманих коштів становить 5286.79 грн. (а.с. 63 - 65).
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім'ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім'ї.
Згідно ст.7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям визначено випадки, коли у наданні державної соціальної допомоги може бути відмовлено, а виплата призначеної допомоги може бути припинена, а саме: п.2 ч.1 ст.7 Закону, якщо малозабезпечена сім'я має додаткові джерела для існування, а також хто-небудь із її складу протягом 12 місяців перед зверненням за наданням державної соціальної допомоги здійснив покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім'ї.
Пунктом 9 ч.1 ст.7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям передбачено, якщо сім'єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.
Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім'ям.
Згідно п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім'ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї.
Відповідно до п. 14 постанови Кабінету Міністрів України постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім'ї.
Згідно п. 12 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям у разі коли особами, які входять до складу сім'ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Відповідно до п.28 постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 Про затвердження порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям , якщо сім'єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім'ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім'ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
На адресу відповідача неодноразово направлялись письмові попередження про повернення надмірно виплачених бюджетних коштів в сумі 5286.79 грн. (а.с. 72 - 74), однак жодних дій по їх поверненню в добровільному порядку ОСОБА_2, не вчинила.
Стосовно застосування строку позовної давності , суд дійшов наступного.
Загальна позовна давність за правилами передбаченими ст.257 Цивільного кодексу України) встановлюється тривалістю у три роки.
За змістом цієї норми початок перебігу позовної давності співпадає з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд.
Як, зазначила представник позивача відомості щодо отримання відповідачем страхових виплат не внесених в декларацію, сталі відомі УСЗН Шевченківської РДА в 2017 році, при отриманні ОСОБА_2 чергової допомоги, яка їй призначена як малозабезпеченим сім'ям. Саме з того часу УСЗН Шевченківської РДА проведена перевірка та виявлено порушення та зайве сплачену допомогу.
Враховуючи власноручно написану заяву ОСОБА_2 від 22 березня 2018 року, щодо фактичного визнання такого порушення та часткової сплати зазначеної суми , суд не находить підстав для застосування строку позовної давності. Протилежного відповідачем суду не надано.
Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
За таких обставин, з урахуванням вищевказаного, оцінюючи всі докази у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню та вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача суму надмірно виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям у розмірі 5286.79 грн.
Крім того, суд вважає, що оскільки позовні вимоги задоволено повністю, то з урахуванням положень ст.ст.133, 141 ЦПК України , суд стягує з відповідача на користь держави судовий збір у розмірі 1921.00 грн.
Керуючись ст.ст. 4, 13, 81, 133, 141, 258, 259, 265-365, 268 ЦПК України, ст.15,16, 257,1166 Цивільного кодексу України , ст.ст. 1 , 3 , 7 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , суд-
УХВАЛИВ :
Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Шевченківської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_2 про стягнення надмірно виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1, яка народилась в с.Борівське Шевченківського району Харківської області, інд. код НОМЕР_1, що працює в територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Шевченківської РДА Харківської області - соціальний працівник, зареєстрована та мешкає в АДРЕСА_1 надмірно виплачену державну допомогу малозабезпеченим сім'ям в сумі 5 286.79 грн ., до державного бюджету ( на рахунок № 31117115020480 ЄДРПОУ 37327348 МФО 899998 банк отримувача УДКСУ у Шевченківському районі. *;101;24060300; Повернення зайво нарахованих допомог ).
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1, яка народилась в с.Борівське Шевченківського району Харківської області, інд. код НОМЕР_1, що працює в територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Шевченківської РДА Харківської області - соціальний працівник, зареєстрована та мешкає в АДРЕСА_1. судовий збір у сумі 1921.00 грн . ( на рахунок № 31117115020480 ЄДРПОУ 37327348 МФО 899998 банк отримувача УДКСУ у Шевченківському районі. *;101;24060300; судовий збір).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення учасників справи,зазначений строк обчислюється з часу виготовлення повного тексту рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СУДДЯ
Суд | Шевченківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2019 |
Оприлюднено | 12.03.2019 |
Номер документу | 80353936 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Шевченківський районний суд Харківської області
Тордія Е. Н.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні