Рішення
від 12.03.2019 по справі 360/339/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

12 березня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/339/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чиркін С.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області, до Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

24 січня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (далі - позивач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області (далі - третя особа), до Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області (далі - відповідач), з такими вимогами:

1) визнати протиправною бездіяльність Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області;

2) зобов'язати Біловодську селищну раду Біловодського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Біловодським відділом Старобільської місцевої прокуратури Луганської області у межах наданого, згідно з частиною четвертою статті 23 Закону України Про прокуратуру , вивчено інформацію Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області щодо наявності правовстановлюючих документів земельну ділянку під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області. Також, опрацьовано відомості, наявні у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно щодо наявності державної реєстрації права постійного користування вказаною земельною ділянкою. Вивченням встановлено, що згідно з листом Біловодської селищної ради Луганської області від 14.01.2019 № 112/02-13 на земельну ділянку під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області, що знаходиться за адресою: Луганська область, Біловодський район, с. Новолимарівка, вул. Шкільна, 55, правовстановлюючі документи відсутні.

Недотримання вимог земельного законодавства та законодавства про освіту також зачіпає інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель. За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов'язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Новолимарівського ЗЗСО І-ІІ ступенів, відсутній. Бездіяльність Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області, яка виразилась у невиконанні вимог Земельного кодексу України, розпорядження КМУ створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою суду від 29.01.2019 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін (а.с. 1-2).

Від позивача до суду надійшли додаткові документи (а.с. 59-74).

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не прибули, надали до суду заяви, в яких просили провести розгляд справи без їх участі (а.с. 46, 49, 90).

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, суд дійшов такого.

Судом установлено, що відповідач - Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області (ідентифікаційний код 04335430) є юридичною особою (а.с. 93-94).

Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області є юридичною особою, діє на підставі статуту (а.с. 21-28).

Відповідно до пункту 1.4. Статуту Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області знаходиться у власності територіальної громади Біловодської селищної об'єднаної територіальної громади та є закладом загальної середньої освіти. Засновником закладу освіти є Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області (а.с. 21).

Місцезнаходження навчального закладу: 92813, Луганська область, Біловодський район, село Новолимарівка, вулиця Шкільна, будинок 55 (а.с. 95-96).

Рішенням Біловодської селищної ради сьомого скликання друга сесія від 08.12.2017 № 2/13 Про прийняття у комунальну власність та на баланс Біловодської селищної ради об'єднаної територіальної громади бюджетних установ та майна спільної власності територіальних громад селища та сіл Біловодського району Луганської області вирішено прийняти у комунальну власність та на баланс Біловодської селищної ради об'єднаної територіальної громади бюджетних установ та майна спільної власності територіальних громад селища та сіл Біловодського району Луганської області згідно з додатком 1, зокрема Новолимарівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів (а.с. 16 зв.).

Згідно з інформацією, зазначеною в акті приймання - передачі від 19.12.2017 об'єкт розміщений за адресою: 92813, Луганська область, Біловодський район, село Новолимарівка, вулиця Шкільна, будинок 55, якій належить територіальній громаді сіл та селища Біловодського району передається Біловодській селищній об'єднаній територіальній громаді (а.с. 18-19).

Відповідно до інформації, зазначеної в рішенні Біловодської селищної ради сьомого скликання четвертої сесії від 22.12.2017 № 4/33, змінено назву Новолимарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Біловодської районної ради Луганської області на Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області, затверджено статут закладу (а.с. 20).

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною другою статті 18 Закону України від 23.05.1991 № 1060-XII Про освіту , який діяв до 28.09.2017 (далі - Закон № 1060) передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Відповідно до частини першої статті 63 Закону № 1060 матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Згідно з частинами першою, третьою статті 22 Закону від 05.09.2017 № 2145-VIII Про освіту , який діє з 28.09.2017 (далі - Закон № 2145) юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до частини першої статті 80 Закону № 2145 до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Відповідно до частини другої статті 80 Закону № 2145 порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Згідно з частиною першою статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності (пункт ґ частини другої статті 92 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).

Частиною першою статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.

Відповідно до частини другої цієї ж статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною першою статті 50 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV Про землеустрій встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-VI Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Біловодським відділом Старобільської місцевої прокуратури Луганської області перевірено стан законності у сфері охорони дитинства на території Біловодського району направлено відповідні запити до Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області.

Згідно з інформацією, зазначеною в листі Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області від 14.01.2019 № 112/02-13, повідомлєно, що програма по виготовленню містобудівної документації для населених пунктів територіальної громади затверджена на сесії Біловодської селищної ради від 23.10.2018 року № 17/1. Вживаються заходи з реалізації даної програми. Також, повідомлено, що Біловодська селищна об'єднана територіальна громада ввійшла в засновники комунальних установ освіти Біловодського району у грудні 2017 року. Вивченням встановлено, що Біловодська районна державна адміністрація та Біловодська районна рада до передачі вказаних комунальних установ не приймали заходи, щодо оформлення права власності на будівлі та земельні ділянки комунальних установ освіти. У зв'язку з вказаним майже у всіх закладів освіти Біловодської селищної об'єднаної територіальної громади відсутні правовстановлюючі документи на земельні ділянки. Відсутні такі документи і під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів (а.с. 13).

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Новолимарівським закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 802-р.

Відповідачем не надано доказів вжиття ним заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання незаконною бездіяльності щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області слід задовольнити.

Також суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до Закону № 1952 і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під загальноосвітньою школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Крім того, відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.

В силу статі 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає таке.

Згідно з частиною першою статті 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

Суд зазначає, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з вимогами, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави через відсутність суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. Отже, у даному випадку прокурор є суб'єктом владних повноважень, оскільки виступає в інтересах держави, у зв'язку з відсутністю суб'єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною другою зазначеної статті при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З аналізу зазначених норм КАС України встановлено, що законодавець в даному випадку передбачив стягнення на користь суб'єкта владних повноважень судових витрат, тільки пов'язаних із залученням свідків та проведення експертизи, стягнення витрат зі сплати судового збору за подання позову на користь суб'єкта владних повноважень законодавець не передбачив.

Оскільки прокурор у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави в суді, виходячи з аналізу наведених норм, суд дійшов висновку щодо відмови у стягненні з відповідача судового збору на користь прокуратури Луганської області.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області (місце знаходження: 92700, Луганська область, м. Старобільськ, вул. Монастирська, буд. 15), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Новолимарівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області (місце знаходження: 92813, Луганська область, Біловодський район, с. Новолимарівка, вул. Шкільна, буд. 55, код ЄДРПОУ 33451934) до Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області (місце знаходження: 92800, Луганська область, смт. Біловодськ, вул. Центральна, буд. 105, код ЄДРПОУ 04335430) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області.

Зобов'язати Біловодську селищну раду Біловодського району Луганської області вжити заходи щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлею Новолимарівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Біловодської селищної ради Луганської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Суддя С.М. Чиркін

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2019
Оприлюднено13.03.2019
Номер документу80381495
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/339/19

Рішення від 12.03.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

Ухвала від 18.02.2019

Кримінальне

Бородянський районний суд Київської області

Міланіч А. М.

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.М. Чиркін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні