Справа № 1540/4793/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2019 року м. Одеса
У залі судових засідань №6
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Савулій В.О.
Розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "АРМАН-2012" до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови щодо накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р.,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "АРМАН-2012" звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати протиправною та скасувати Постанову Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що особи, котрі з'явилися на територію закладу У фонтана не надали позивачу будь-яких доказів на підтвердження наявності повноважень на здійснення інспекційного відвідування з питань дотримання законодавства про працю, та не пред'явили посвідчення інспекторів праці. Також, позивачу не було надано копії наказу на підставі якого здійснено позаплановий захід державного контролю. Також, статтею 265 КЗпП України встановлено різну відповідальність особи за не допуск до перевірки з питань додержання законодавства про працю, та за не допуск до перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин. Таким чином, виходячи за межі повноважень, діючи не у спосіб, визначений законом, під час винесення спірної Постанови про накладення штрафу за недопущення до проведення інспекційного відвідування з питань додержання законодавства про працю №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради протиправно притягнуто ПП Арман-2012 до відповідальності за абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України, яка встановлює відповідальність за не допуск до перевірки з питань виявлення неоформлених трудових відносин та передбачає найбільший розмір штрафної санкції - 320000грн. Окрім того, ПП Арман-2012 не має жодного відношення до закладу ресторанного господарства У фонтана .
Відповідач - Департамент аналітики та контролю Одеської міської ради з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 21.11.2018р. вхід.№35591/18), наголошуючи, зокрема, на правомірності винесення спірної Постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., оскільки відповідно до п.2 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295 контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань зокрема інспекторами праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин). Також, відповідач зазначає, що інспекторами праці департаменту пред'явлено направлення на проведення інспекційного відвідування та службові посвідчення, однак, керівником ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3 було відмовлено в доступі до виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування - закладу ресторанного господарства У Фонтана . У зв'язку зі створенням перешкод у діяльності інспекторів праці було викликано черговий наряд Управління патрульної поліції в Одеській області, та складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ОМС-ОД797/940/1111/82 від 29.08.2018 року. Факт перешкоджання підтверджено командиром роти 3-го батальйону УПП в Одеській області ОСОБА_4, та заступником начальника відділу контролю за дотриманням законодавства про працю департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_5, що підтверджується їх підписами у акті про неможливість проведення інспекційного відвідування. Окрім того, відповідач стверджує, що ПП АРМАН-2012 належним чином та своєчасно було повідомлено про розгляд справи щодо накладення штрафу, однак жоден представник ПП АРМАН-2012 у визначений час до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради на розгляд справи не з'явився. Також, накладаючи на ПП Арман - 2012 стягнення у вигляді штрафу, уповноважена особа Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради керувалась абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України, яка передбачає відповідальність у стократному розмірі мінімальної заробітної плати за не допуск до проведення перевірки з питань виявлення порушень щодо фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.11.2018р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі №1540/4793/18 за позовом Приватного підприємства "АРМАН-2012" до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови щодо накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р.
Ухвалою суду від 28.11.2018р., з урахуванням приписів п.3 ч.2 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження, та призначено справу до судового розгляду по суті.
Враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, 28.02.2019р. судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, головним спеціалістом відділу контролю за дотриманням законодавства про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, інспектором праці ОСОБА_6 (службове посвідчення №940), відповідно до статті 259 Кодексу законів про працю України, частини 3 статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , пунктів 19, 31 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017року №295, у присутності ОСОБА_3 (керівник ПП АРМАН-2012 ), та працівників УПП в Одеській області за участю заступника начальника відділу контролю за дотриманням законодавства про працю департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, інспектора праці ОСОБА_5 (службове посвідчення інспектора праці №938), 29.08.2018р. проведено інспекційне відвідування ПП АРМАН-2012 , розташованого за адресою: 65014, Одеська область, м.Одеса, вул.Базарна,1А, заклад ресторанного господарства У фонтана .
За наслідками вказаного інспекційного відвідування фахівцями Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю від 29.08.2018р. №ОМС-ОД797/940/НД/АВ/82, у якому зазначено, що керівником ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3 відмовлено у доступі до приміщень закладу ресторанного господарства У фонтана , що призвело до створення перешкод у проведенні перевірки з питань фактичного допуску працівників до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
29.08.2018р. головним спеціалістом відділу контролю за дотриманням законодавства про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, інспектором праці ОСОБА_6 (службове посвідчення інспектора праці №940), відповідно до статті 259 Кодексу законів про працю України, частини 3 статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , пункту 16 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017року №295, у присутності заступника начальника відділу контролю за дотриманням законодавства про працю департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, інспектора праці ОСОБА_5, керівника ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3, складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ОМС-ОД797/940/НП/82, з огляду на ненадання доступу до виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця (м.Одеса, вул.Базарна,1а, заклад ресторанного господарства У фонтана ).
Судом з'ясовано, що 29.08.2018р. директором Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_7 винесено Рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №ОМС-ОД797/940/НП/82/СП, яким вирішено розглянути справу про накладення штрафу за порушення законодавства про працю, передбаченого абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України 07.09.2018р. у приміщенні Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради.
У зв'язку з чим, 30.08.2018р. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради на адресу ПП АРМАН-2012 надіслано Повідомлення №02-25/601 щодо розгляду справи про накладення штрафу 07.09.2018р. об 11год. 00хв. у приміщенні Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, за адресою м.Одеса, Польський узвіз,6, каб.2, котре, як з ясовано судом, було отримано ОСОБА_3 30.08.2018р., що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією Квитанції Спецкур'єр №22800 від 30.08.2018р.
За результатами розгляду справи про накладення штрафу, на підставі акта інспекційного відвідування від 29.08.2018р. №ОМС-ОД797/940/НД/АВ/82, з урахуванням ст.259 Кодексу законів про працю України, ст.53 Закону України Про зайнятість населення , ч.3 ст.34Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , п.8 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013р. №509, абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України, заступником директора Департаменту - начальником відділу контролю за дотриманням законодавства про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_8 07.09.2018р. винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82, якою на Приватне підприємство "АРМАН-2012" накладено штраф у розмірі 372300грн.
Не погодившись з означеною Постановою Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, оскаржувану позивачем Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради винесено правомірно, та з урахуванням положень чинного законодавства України, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007року №877-V (зі змінами та доповненнями) відповідно до статті 1 якого державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) визначено статтею 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідно до частин 1,4 якої державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997року №280/97-ВР (зі змінами та доповненнями), відповідно до частини 3 статті 24 якого органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з ч.3 ст.34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад, крім повноважень, визначених пунктом "б" частини першої цієї статті, належать: 1) здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством; 2) накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.
Частиною 2 статті 11 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Зокрема, судом встановлено, що відповідно до пункту 6 частини 1 статті 26, статей 11, 54 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017року №295 Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , з урахуванням листа Державної служби України з питань праці від 22.06.2017року №6827/1/4-ДП-17, та з метою реалізації повноважень зі здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю України, Одеською міською радою прийнято Рішення Про створення департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради №2729-VII від 14.12.2017р., на виконання якого створено Департамент аналітики та контролю Одеської міської ради зі статусом юридичної особи, та затверджено Положення про департамент аналітики та контролю Одеської міської ради.
Відповідно до ст.259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017р. №295 Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та рекомендовано міським радам міст обласного значення під час здійснення повноважень, передбачених частиною третьою статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні керуватися даною постановою.
Відповідно до п.2 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295, державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Згідно з п.п.2.1.1 п.2.1 Положення про Департамент аналітики та контролю Одеської міської ради, затверджене Рішенням Одеської міської ради Про створення департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради №2729-VII від 14.12.2017р., основними завданнями Департаменту, у тому числі, є здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю на території м. Одеси.
Підпунктом 2.2.1 пункту 2.2 Положення про Департамент аналітики та контролю Одеської міської ради, затверджене Рішенням Одеської міської ради Про створення департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради №2729-VII від 14.12.2017р., передбачено, що відповідно до поставлених завдань Департамент здійснює державний контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Так, судом з'ясовано, що головний спеціаліст відділу контролю за дотриманням законодавства про працю ОСОБА_6 звернулась до заступника директора департаменту - начальника відділу аналітики та контролю ОСОБА_9 зі Службовою запискою щодо здійснення заходу контролю у вигляді інспекційного відвідування закладу ресторанного господарства У фонтана , розташованого за адресою: 65014, м.Одеса, вул.Базарна,1а, оскільки за наслідками аналізу стану дотримання суб'єктами господарювання м.Одеси, які здійснюють господарську діяльність у сфері ресторанного господарства законодавства про працю, встановлено, що дані суб'єкти господарювання, в силу специфіки та сезонності діяльності, приймають працівників без належного оформлення трудових угод з ними. Також, у даних суб'єктів недотримаються трудові права працівників, зокрема, в частині тривалості робочого часу, вікових обмежень стосовно певних категорій працівників. Станом на момент проведення аналізу У фонтана , вбачається можливість наявності фактів допуску працівників до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
Судом з'ясовано, що з урахуванням прийняття рішення щодо проведення заходу контролю за дотриманням закладом ресторанного господарства У фонтана (65014, м.Одеса, вул.Базарна,1а), законодавства про працю, 21.08.2018р. заступником директора Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради на ім'я начальника Головного управління Держпраці в Одеській області ОСОБА_10 надіслано Лист №02-24/571, до якого додано Реєстр інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця. В означеному Листі Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради від 21.08.2018р. №02-24/571, у тому числі, викладено прохання провести повідомну реєстрацію, визначену у реєстрі, інспекційного відвідування.
У зв язку з чим, та з метою з метою реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до Порядку здійснення державного контролю додержання законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017року №295, Положення про департамент аналітики та контролю Одеської міської ради, затвердженого Рішенням Одеської міської ради №2729-VІІ від 14.12.2017р., Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради винесено Наказ Про здійснення інспекційного відвідування від 21.08.2018р. №91-п, пунктом 1 якого головному спеціалісту відділу контролю за дотриманням законодавства про працю департаменту аналітики та контролю (інспектору праці) ОСОБА_6 та заступнику начальна відділу контролю за дотриманням законодавства про працю департаменту аналітики та контролю ОСОБА_5 наказано здійснити з 27 серпня 2018року по 3 вересня 2018року позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування закладу ресторанного господарства У фонтана , розташованого за адресою: 65014, м.Одеса, вул.Базарна,1а.
Судом з'ясовано, що інспекційне відвідування закладу ресторанного господарства У фонтана внесено до повідомної реєстрації за №ОД797/940, що підтверджується наявним у матеріалах справи Листом ГУ Держпраці в Одеській області від 31.08.2018р. №15/01-33-7868.
27.08.2018р. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради інспекторам праці ОСОБА_6 та ОСОБА_5 видано Направлення №91-02-ОД797/940 на здійснення інспекційного відвідування закладу ресторанного господарства У фонтана , розташованого за адресою: 65014, м.Одеса, вул.Базарна,1а, у якому, серед іншого, зазначено, що предметом заходу державного контролю є додержання вимог законодавства про працю, зокрема, фактичного допуску працівників до роботи без оформлення трудового договору (контракту).
Відповідно до п.п.8, 16 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295 про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі.
У разі створення об'єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 цього Порядку), відсутності об'єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування із зазначенням відповідних причин, який за можливості підписується керівником об'єкта відвідування або іншою уповноваженою особою.
Так, судом з'ясовано, що 29.08.2018р. інспекторами праці Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради здійснено спробу інспекційного відвідування закладу ресторанного господарства У Фонтана , розташованого за адресою: м.Одеса, вул.Базарна,1а, під час якого Направлення на проведення інспекційного відвідування та службові посвідчення пред'явлено, безпосередньо керівнику ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3, однак, останнім відмовлено посадовим особам контролюючого органу в доступі до виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування - закладу ресторанного господарства У Фонтана . Також, керівник ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3 відмовився від отримання направлення на інспекційне відвідування та підписання будь-яких документів.
Відповідно до п.12 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295 вимога інспектора праці про надання об'єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов'язковою для виконання.
Згідно з п.16 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295 у разі створення об'єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 цього Порядку), відсутності об'єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування із зазначенням відповідних причин, який за можливості підписується керівником об'єкта відвідування або іншою уповноваженою особою.
З урахуванням чого, та зважаючи на створенням об'єктом відвідування перешкод у діяльності інспекторів праці, зокрема, ненадання доступу до виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця, перевіряючими був викликаний черговий наряд Управління патрульної поліції в Одеській області, та складено Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування №ОМС-ОД797/940/НП/82 від 29.08.2018року, котрий підписано командиром роти 3-го батальйону УПП в Одеській області ОСОБА_4, та заступником начальника відділу контролю за дотриманням законодавством про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_5
Також, фахівцями контролюючого органу був складений Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю від 29.08.2018р. №ОМС-ОД797/940/НД/АВ/82, у якому зазначено, що ПП АРМАН-2012 , в особі керівника ОСОБА_3, створено обставини, які унеможливлюють проведення інспекційного відвідування, а саме відмовлено в проведенні інспекційного відвідування, що є порушенням п.п.1 п.11 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295, відповідно до якого інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, самостійно і в будь-яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця.
Механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення", визначено Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013р. №509, відповідно до пункту 3 якого уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу.
У зв язку з чим, 29.08.2018р. директором Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_7 винесено Рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №ОМС-ОД797/940/НП/82/СП, яким вирішено розглянути справу про накладення штрафу за порушення законодавства про працю, передбаченого абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України 07.09.2018р. у приміщенні Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради.
Згідно з п.п.4, 6 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013р. №509 справа розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд.
Про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Так, на виконання вищеокреслених законодавчих приписів, 30.08.2018р. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради на адресу ПП АРМАН-2012 надіслано Повідомлення №02-25/601 щодо розгляду справи про накладення штрафу 07.09.2018р. об 11год. 00хв. у приміщенні Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, за адресою м.Одеса, Польський узвіз,6, каб.2, котре, як з'ясовано судом, було отримано ОСОБА_3, зокрема, 30.08.2018р., що підтверджується наявною у матеріалах справи належним чином засвідченою копією поштової Квитанції Спецкур'єр №22800 від 30.08.2018р.
Відповідно до наявної у матеріалах справи належним чином засвідченої копії Опису вкладення від 30.08.2018р., до Повідомлення від 30.08.2018р. №02-25/601 Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради також додано Акт про неможливість проведення інспекційного відвідування від 29.08.2018р. ОМС-ОД797/940/НП/82, а також Акт інспекційного відвідування юридичної особи від 29.08.2018р. №ОМС-ОД797/940/НД/АВ/82.
Пунктом 7 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013р. №509 передбачено, що справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його поінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляду.
Отже, з урахуванням наведеного, судом з'ясовано, що у зв'язку з належним повідомленням керівника ПП АРМАН-2012 ОСОБА_3 щодо розгляду справи про накладення штрафу, з урахуванням відсутності будь-яких клопотань про відкладення її розгляду, заступником директора Департаменту - начальником відділу контролю за дотриманням законодавства про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради ОСОБА_8 07.09.2018р. проведено розгляд справи про накладення штрафу, за наслідками якого винесено Постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., якою на Приватне підприємство "АРМАН-2012" накладено штраф у розмірі 372300грн.
Так, як з ясовано судом, накладаючи на ПП Арман - 2012 стягнення, уповноважена особа Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради керувалась, зокрема, положеннями абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України, відповідно до яких юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі вчинення дій, передбачених абзацом шостим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Згідно з абз.6 ч.2 ст.265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Абзацом 2 частини 2 статті 256 КЗпП України передбачено, що юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці 2 частини 2 статті 265 КЗпП України, фахівцями контролюючого органу встановлено вчинення Приватним підприємством "АРМАН-2012" дій, передбачених абзацом шостим частини 2 статті 265 КЗпП України, та зважаючи, що відповідно до Наказу Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради від 21.08.2018р. №91-п Про здійснення інспекційного відвідування , Направлення Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради від 27.08.2018р. №91-02-ОД797/940 на здійснення інспекційного відвідування, предметом заходу державного контролю було додержання вимог законодавства про працю, зокрема, фактичного допуску працівників до роботи без оформлення трудового договору (контракту), суд дійшов висновку, що Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради цілком правомірно притягнуто ПП Арман - 2012 до відповідальності у вигляді штрафу у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, відповідно до абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України.
Крім того, суд вважає за доцільне наголосити, що з урахуванням системного аналізу приписів статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , у комплексі з положеннями п.2 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295, інспекційне відвідування є формою заходу державного нагляду (контролю), а тому, на думку суду, є хибними посилання позивача на те, що в межах здійснення інспекційного відвідування ПП Арман-2012 , у суб'єкта владних повноважень були відсутні законодавчо передбачені підстави для накладення на Підприємство позивача штраф за порушення приписів абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України, за недопущення інспекторів до проведення інспекційного відвідування.
Судом відхиляються, та не приймаються до уваги посилання позивача - ПП Арман-2012 на те, що відповідно до інформації розміщеної на офіційному сайті Державної служби України з питань праці за посиланням - http://dsp.gov.ua/informatsiia-pro-sluzhbovi-posvidchennia-inspektoriv-pratsi/, службові посвідчення інспекторів праці ОСОБА_6 та ОСОБА_11 №938, №940, відповідно, відсутні, оскільки як встановлено судом, вказані перевіряючі є службовими особами Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради, а тому їх посвідчення розміщено за посиланням - http://dsp.gov.ua/informatsiia-pro-sluzhbovi-posvidchennia-inspektoriv-pratsi-orhaniv-mistsevoho-samovriaduvannia/.
До того ж, підстави щодо не допуску службових осіб контролюючого органу до проведення інспекційного відвідування, у розумінні положень п.п.2 п.14 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017р. №295, у даному випадку, на думку суду, у об'єкта відвідування, також відсутні.
Не заслуговують на увагу суду, та є юридично неспроможними, на думку суду, також твердження позивача - ПП Арман-2012 щодо неналежності закладу ресторанного господарства У фонтана до ПП Арман-2012 , так як власником означеного закладу, розташованого за адресою: 65014, м.Одеса, вул.Базарна, будинок 1а, є, зокрема, ОСОБА_12, а не ОСОБА_3, оскільки жодних належних, та достатніх доказів на підтвердження означеного, позивачем суду не надано.
При цьому, як встановлено судом, та вбачається з наявної у матеріалах справи належним чином засвідченої копії Статуту Приватного підприємства АРМАН-2012 , затвердженого Рішенням засновників №1 від 17.02.2012р., місцезнаходженням Приватного підприємства АРМАН-2012 є 65014, м.Одеса, вул.Базарна, будинок 1а. Предметом діяльності підприємства, серед іншого, є створення та утримання закладів громадського харчування, кафе, барів, ресторанів, їдалень тощо; послуги з надання харчування споживачеві з доставкою у місця, позначені споживачем.
Також, згідно з Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.08.2018р., місцезнаходженням Приватного підприємства АРМАН-2012 є 65014, м.Одеса, вул.Базарна, будинок 1а. Видами діяльності ПП АРМАН-2012 , серед іншого, є 56.10 - діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування. Засновниками (учасниками) юридичної особи, у тому числі, є ОСОБА_3, ОСОБА_12.
Отже, з урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що посилання позивача - ПП Арман на неналежність закладу ресторанного господарства У фонтана до ПП Арман-2012 , повністю спростовуються наявними у справі письмовими доказами.
До того ж, як з ясовано судом, твердження ПП Арман-2012 щодо неналежності закладу ресторанного господарства У фонтана до ПП Арман , позивачем зазначено лише у письмовій відповіді на відзив (від 26.11.2018р. вхід.№36343/18), водночас, у позовній заяві будь-які акценти з цього приводу взагалі відсутні.
Таким чином, системний аналіз вище окреслених обставин в сукупності дає змогу дійти висновку, що відповідач, який є суб'єктом владних повноважень, при прийнятті оскаржуваної Постанови №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р про накладення штрафу, діяв суто у межах повноважень, та у спосіб, що передбачений положеннями чинного законодавства України, з урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), а відтак цілком правомірно встановив факт щодо винуватості Приватного підприємства "АРМАН-2012" у вчиненні порушення, відповідальність за котре передбачена приписами абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України.
Вищевикладене спростовує твердження позивача, наведені у позовній заяві, письмовій відповіді на відзив, та додаткових письмових поясненнях до адміністративного позову.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Приватного підприємства "АРМАН-2012" до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування Постанови щодо накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., не обґрунтовані, документально не підтверджені, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, отже задоволенню не підлягають.
У зв'язку з тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "АРМАН-2012" (65014, м.Одеса, вул.Базарна,1-А, код ЄДРПОУ 38110195) до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради (65026, м.Одеса, Польський узвіз,6, код ЄДРПОУ 41820248) про визнання протиправною та скасування Постанови щодо накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ОМС-ОД797/940/АВ/НП/СПТД/ФС/82 від 07.09.2018р., відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2019 |
Оприлюднено | 13.03.2019 |
Номер документу | 80381669 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні