Рішення
від 06.03.2019 по справі 1.380.2019.000126
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 1.380.2019.000126

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Пилипця Р.Ю., представника відповідача Галайського О.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Золотий ліс" про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці у Львівській області (далі - ГУ Держпраці у Львівській області) 10.01.2019 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Золотий ліс (далі - ТЗОВ Золотий ліс , відповідач) з вимогою застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю Золотий ліс , а саме: зупинити експлуатацію устатковання підвищеної небезпеки - газовикористовуючих опалювальних котлів BOSH-56 - 2 одиниці, до усунення зазначених в позовній заяві порушень. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час планової перевірки відповідача встановлено факти порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю працівників відповідача. Оскільки в силу норм частини п'ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду, Головне управління Держпраці у Львівській області звернулося до суду з цим позовом.

Представник відповідача в судовому засіданні у вирішенні цієї справи покладається на розсуд суду. Відповідач представив суду письмові докази, що свідчать про відключення котлів від газопостачання та опломбування засувки на газопроводі (а.с. 37, 38).

Суд заслухав пояснення представників сторін, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

наказом начальника ГУ Держпраці у Львівській області затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) ГУ Держпраці у Львівській області на 2018 рік (а.с. 18). ГУ Держпраці у Львівській області повідомило ТЗОВ Золотий ліс про проведення перевірки на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що 28.09.2018 скерувало суб'єкту господарювання повідомлення № 461/1/11-20 про проведення планової перевірки (а.с. 9).

На підставі наказу начальника ГУ Держпраці у Львівській області від 16.10.2018 № 2429-П та направлення на проведення перевірки від 16.10.2018 № 2234 впродовж 17-30 жовтня 2018 року комісія в складі головних державних інспекторів провела планову перевірку ТЗОВ Золотий ліс на предмет дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в ТЗОВ Золотий ліс (а.с. 11, 12), за наслідками цієї перевірки складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 13/01/071/ від 30.10.2018 (далі - акт перевірки від 30.10.2018, а.с. 13-17). В розділі V цього акта зафіксовано перелік з двадцяти двох пунктів виявлених порушень вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Примірник акта перевірки від 30.10.2018 вручений директору ТЗОВ Золотий ліс , про що останній розписався, зауважень чи заперечень щодо результатів перевірки не висловив.

У зв'язку з виявленими порушеннями в акті перевірки від 30.10.2018 зазначено про необхідність негайного зупинення роботи (виробництва) газовикористовуючих опалювальних котлів BOSH-56 - 2 одиниці. Зміст виявлених порушень, які зумовлюють необхідність зупинення газовикористовуючих опалювальних котлів (пп. 15, 19, 21 акта перевірки від 30.10.2018) такий:

- п. 15: не проведено контрольний огляд газового господарства з оформленням акту, що є порушенням п. 3.11 розділу V Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 № 285 ;

- п.19 не організовано технічне обслуговування і ремонт установок, що використовують газ у строки, що зазначені в паспортах або інструкціях заводів-виробників обладнання, приладів, апаратів з урахуванням місцевих умов експлуатації, що є порушенням п. 3.9 Розділу V Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 № 285 ;

- п. 20 відсутній акт перевірки і прочищення димоходів паливної, що є порушенням пп. 3.9, 3.28 Розділу V Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 № 285 .

Позивач стверджує, що ці порушення створюють загрозу життю та здоров'ю працівників ТЗОВ Золотий ліс .

Вирішуючи питання про обґрунтованість позовних вимог суд керувався такими нормами права:

Відповідно до частини першої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. В статті 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктами 1,7 Положення про Державна служба України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Пунктом 1 Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці 03.08.2018 № 84 визначено, що Головне управління Державної служби України з питань праці у Львівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Серед основних завданнями Управління Держпраці, визначених в 3 Положення, зокрема, є: - реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; - здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII) визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з статтею 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець, зокрема, забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці.

Водночас стаття 14 покладає такі обов'язки на працівника:

дбати про особисту безпеку і здоров'я, а також про безпеку і здоров'я оточуючих людей в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території підприємства;

знати і виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту;

проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди.

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 затверджено Правила безпеки систем газопостачання (далі - Правила № 285). Ці Правила поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правової форми, діяльність яких пов'язана з будівництвом, ремонтом, розширенням, реконструкцією, технічним переоснащенням (далі - будівництво), експлуатацією систем газопостачання (далі - експлуатація), а також роздрібною торгівлею зрідженим вуглеводним газом у балонах. Правила встановлюють вимоги безпеки до систем газопостачання для забезпечення споживачів природним газом з надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також зрідженим вуглеводневим газом з надлишковим тиском не більше 1,6 МПа.

Відповідно до пункту 2.1. розділу ІІ Правил № 285 технічне обслуговування - системи обходів (оглядів), ремонтів, які дають змогу утримувати обладнання в справному стані. При технічному обслуговуванні здійснюються контроль за технічним станом, перевірка на загазованість, виявлення місць витоку газу, очищення, змащення, регулювання та інші операції з утримання працездатності і справності системи газопостачання.

Згідно з п. 3.9. розділу V Правил № 285 всі газопроводи і установки, що використовують газ, підлягають технічному обслуговуванню і ремонту у строки, що зазначені в паспортах або інструкціях заводів-виробників обладнання, приладів, апаратів з урахуванням місцевих умов експлуатації.

Технічне обслуговування необхідно здійснювати не рідше ніж один раз на місяць, а поточний ремонт - не рідше ніж один раз на 12 місяців.

Перевірку і прочищення газоходів і димових труб необхідно здійснювати одночасно з поточним ремонтом печей, котлів та іншого обладнання, а також після кожного випадку порушення тяги, але не рідше ніж один раз на рік (до початку опалювального сезону). Результати оформляються актом, у якому зазначається відсутність засмічення, відокремленість, герметичність, справність оголовків димоходів.

Пунктом п. 3.11 розділу V Правил № 285 визначено, що контрольний огляд газового господарства необхідно здійснювати не рідше ніж два рази на рік.

Як зазначено в п.3.28. розділу V Правил № 285 перед включенням у роботу установок сезонної дії, в тому числі опалювальних котлів, необхідно забезпечити прочищення газоходів, перевірку справності газоходів і систем вентиляції, проведення технічного обслуговування газових приладів.

У вбудованих і прибудованих котельнях необхідно перевірити газонепроникність огороджувальних конструкцій приміщень.

Готовність до роботи обладнання сезонної дії, що використовує газ, необхідно оформляти відповідним актом. Зняття заглушок і пуск газу допускаються за наявності документів, які підтверджують виконання цих робіт.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону № 877-V повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання може бути виключно за рішенням суду. Відповідно до частини 7 статті 7 згаданого Закону орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва, (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства.

Отже, діяльність суб'єкта господарювання може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

При прийнятті рішення суд керується такими мотивами:

з огляду на предмет спору у цій судовій справі суд обмежується оцінкою обставин, відображених в пунктах 15, 19, 21 розділу V акта перевірки від 30.10.2018 та не оцінює інших виявлених підчас перевірки порушень.

У своїй господарській діяльності ТЗОВ Золотий ліс використовує два опалювальні котли BOSH-56 , що використовують у якості палива природній газ. Плановою перевіркою підприємства встановлено, що експлуатація цих котлів здійснюється з істотними порушеннями вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, зокрема, не проведено контрольний огляд цих котлів, не організовано їх технічне обслуговування, а перед початком сезонної дії цих опалювальних котлів не забезпечено чищення димоходів. Суд вважає обґрунтованими доводи позивача щодо серйозності допущених порушень, оскільки за виявлених порушень експлуатація цих котлів постійно наражає на небезпеку працівників відповідача.

Суд враховує, що станом на дату розгляду справи відповідач представив суду докази припинення газопостачання до цих котлів та їх опломбування, проте не надав доказів усунення порушень, котрі зафіксовані в акті перевірки від 30.10.2018. Отже, підприємство має можливість в будь-який момент відновити експлуатацію цих опалювальних котлів BOSH-56 , що за наведених в акті перевірки порушень наражає на небезпеку життя працівників. Оскільки експлуатація опалювальних котлів BOSH-56 за встановлених фактичних обставин справи створює об'єктивну загрозу здоров'ю і життю працівників та може призвести до тяжких та невідворотніх наслідків, суд вважає обґрунтованим звернення контролюючого органу про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом експлуатації устаткування підвищеної небезпеки - газовикористовуючих опалювальних котлів BOSH-56 (2 одиниці) до усунення порушень, перелічених в пунктах в пунктах 15, 19, 21 розділу V акта перевірки № 13/01/071 від 30.10.2018.

Оскільки позивач у цій справі є суб'єктом владних повноважень та не надав доказів понесення витрат, пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, визначених статтею 139 КАС України підстав для стягнення судових витрать з відповідача не встановлено.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 126, 139, 205, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Заборонити товариству з обмеженою відповідальністю Золотий ліс (79035, Львівська область, місто Дрогобич, вул. Пасічна, буд. 129-А; ідентифікаційний код 30822997) експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки - газовикористовуючих опалювальних котлів BOSH-56 (2 одиниці).

Встановлена судом заборона діє до усунення порушень, перелічених в пунктах 15,19, 21 розділу V акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) №13/01/071/ від 30.10.2018.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 11.03.2019.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2019
Оприлюднено13.03.2019
Номер документу80382791
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.000126

Рішення від 06.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 06.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні