Рішення
від 13.03.2019 по справі 200/559/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 березня 2019 р. Справа№200/559/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури (85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Героїв 51 ОМБр, 4) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, 18а)

до Златоустівської сільської ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04340810, Донецька область, Волноваський район, с. Златоустівка, вул. Чернігівська, 50)

про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Волноваської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Златоустівської сільської ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльності відповідача у сфері поводження з відходами в частині не ліквідації стихійних сміттєзвалищ за межами с. Затишне та не створення умов для організованого збирання корисних компонентів відходів, зобов'язання відповідача розглянути питання щодо вжиття заходів з ліквідації несанкціоновані звалища побутових відходів, створити умови для організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів.

Ухвалою від 11 січня 2019 року суд залишив без руху позовну заяву позивача та надав десятиденний строк з дня отримання копії ухвали для усунення виявлених судом недоліків.

23 січня 2019 року на адресу суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви, в якій виконав вимоги ухвали суду від 11 січня 2019 року, чим усунув її недоліки.

25 січня 2019 року суд прийняв до розгляду позовну заяву та відкрив провадження у справі, задовольнив клопотання позивача та призначив розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).

За правилами пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Згідно з нормами частини третьої статті 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що побутові та виробничі відходи, які утворюються під час діяльності установ та організацій, що розташовані на території сільської ради та її мешканців утилізуються хаотично, оскільки фактично організованого звалища побутових відходів на території Златоустівської сільської ради немає. Земельна ділянка під розміщення твердих побутових відходів не вибрана. Моніторингом сайту Міністерства екології та природних ресурсів, а саме інтерактивної мали, виявлено наявність несанкціонованих смітників безхазяйних відходів за межами с. Затишне. Зазначений факт розміщення несанкціонованих сміттєзвалищ знайшов підтвердження і в акті перевірки, проведеної державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного контролю Південного регіону у Донецькій області з 5 вересня 2017 року по 18 вересня 2017 року. Зазначає, що порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами допущені Златоустівською сільською радою в частині вжиття необхідних заходів для ліквідації несанкціонованих смітників в межах Златоустівської сільської ради не виконано. Також є невиконаним захід щодо створення умов організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів. Виконавець послуг щодо роздільного збирання корисних компонентів відходів не визначений, комунальне підприємство не створено.

Суд зазначає, що ухвалою від 25 січня 2019 року суд встановив відповідачу п'ятнадцятиденний строк з дня вручення відповідачу даної ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву, який повинен бути складений та поданий за правилами, встановленими статтею 162 КАС України, або заяви про визнання позову. Ухвала суду отримана відповідачем 30 січня 2019 року, проте відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався, отже, відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Златоустівська сільська рада Волноваського району Донецької області, відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) є органом місцевого самоврядування. Вид діяльності за КВЕД - державне управління загального характеру. До складу Златоустівської сільської ради Волноваського району Донецької області входить 6 населених пунктів с. Веселе, с. Голубицьке, с. Малинівка с. Новомиколаївка, с. Затишне та с. Златоустівка.

Судом встановлено, що позивачем на підставі наказу від 15 серпня 2017 року № 216, направлення на перевірку від 25 травня 2017 року № 112, у період з 5 вересня 2017 року по 18 вересня 2017 року була проведена планова перевірка відповідача щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, про що було складено акт № 61.

Під час заходу здійснення державного нагляду, позивачем були виявлені порушення вимог законодавства, а саме: 1) Златоустівською сільською радою постійно діюча комісія з питань поводження з безхазяйними відходами не створена, недостатньо здійснюється контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території: Облік безхазяйних відходів не ведеться, що є порушенням статей 12,21 Закону Україні Про відходи , Постанови Кабінету Міністрів України № 1211 від 3 серпня 1998 року Про затвердження порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів , статті 33 Закону України Про місцеве самоврядування ; 2) при огляді території Златоустівської сільської ради встановлено наявність несанкціонованих смітників безхазяйних відходів за межами с. Затишне, його східній околиці, на північ від водойми, на місці колишніх силосних ям колгоспу, суцільним шаром площею біля 1000 м2, об'ємом біля 500 м3. Попереджувальні щити у місцях несанкціонованих смітників відходів відсутні, що є порушення статті 21 Закону України Про відходи , статей 26,30 Закону України Про місцеве самоврядування ; 3) Златоустівською сільською радою недостатньо вживаються заходи щодо роз'яснення законодавства про відходи серед населення, не створені необхідні умови для стимулювання залучення населення для збирання і заготівлі окремих видів відходів, як вторинної сировини і інформування всіх підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності з питань обліку, централізованого збору й утилізації відходів 1-4 класу небезпеки, що є порушенням статті 21 Закону України Про відходи , статті 30 Закону України Про місцеве самоврядування .

22 вересня 2017 року за результатами акту перевірки № 61 позивачем було складено припис № 61 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки, проведеної з 5 вересня 2017 року по 18 вересня 2017 року. Даний припис голова Златоустівської сільської ради отримав, про що у приписі міститься відмітка.

Судом встановлено, що з 19 квітня 2018 року по 25 квітня 2018 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Донецькій області відповідно до статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію України, Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області, затверджених наказом від 28 вересня 2017 року № 652, було проведено контрольну перевірку щодо виконання вимог припису № 61 від 22 вересня 2017 року. В ході перевірки встановлено що припис № 61 від 22 вересня 2017 року Златоустівською сільською радою виконаний не повністю. Так, порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами допущені Златоустівською сільською радою в частині вжиття необхідних заходів для ліквідації несанкціонованих смітників в межах Златоустівської сільської ради не виконано. Також є невиконаним захід щодо створення умов організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів. Виконавець послуг щодо роздільного збирання корисних компонентів відходів не визначений, комунальне підприємство не створено. За результатами перевірки внесено припис № 15 від 25 квітня 2018 року. З 2 жовтня 2018 року по 8 жовтня 2018 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовищу у Донецькій області проведено контрольну перевірку щодо виконання вимог припису № 15 від 25 квітня 2018 року. В ході перевірки встановлено що зазначений припис Златоустівською сільською

радою виконаний не повністю. Так, порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами допущені Златоустівською сільською радою в частині вжиття необхідних заходів для ліквідації несанкціонованих смітників в межах Златоустівської сільської ради не виконано. Також є невиконаним захід щодо створення умов організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів. Виконавець послуг щодо роздільного збирання корисних компонентів відходів не визначений, комунальне підприємство не створено.

Згідно зі статтею 19 Конституції України та частини 3 стаття 24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Златоустівська сільська рада Волноваського району Донецької області є органом місцевого самоврядування, до компетенції якого згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належить вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства.

Відповідно до підпункту 6 та підпункту 15 пункту "а" частини 1 статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.

Згідно з підпунктом 2 пункту "а" частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля.

Пунктом 7 частини 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи", органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції тощо. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об'єктів поводження з відходами.

Статтями 21, 27, 28, 31, 32, 33 Закону України "Про відходи" на сільські ради покладені обов'язки щодо організації збирання і видалення побутових відходів, створення полігонів для їх захоронення, організацію роздільного збирання корисних компонентів, затвердження місцевих та регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням, вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами.

Відповідно до статті 33 Закону України "Про відходи", зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Суд зазначає, що не ліквідування несанкціонованого звалища побутових відходів. не створення умов для організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів є протиправною бездіяльністю відповідача. Під бездіяльністю слід розуміти пасивну поведінку особи, яка виражена у формі не вчинення дій, які вона повинна була і мала можливість вчинити відповідно до покладених на неї посадових обов'язків і згідно з законодавством України. Тобто, бездіяльність характеризується пасивною поведінкою особи, тобто не вчинення жодних дій для виконання покладеного на неї обов'язку упродовж тривалого часу. Виявлені порушення вимог законодавства щодо поводження з відходами створюють екологічну небезпеку, негативний вплив на довкілля та здоров'я населення.

Вищевикладене підтверджується актами перевірки Державної екологічної інспекції у Донецькій області № 61, приписом № 61 від 22 вересня 2017 року, актом перевірки № 15, актом № 42 про стан дотримання вимог природоохоронного законодавства Златоустівською сільською радою в частині поводження з відходами, постановами про накладення адміністративного стягнення від 6 вересня 2017 року № 05/27 та від 25 квітня 2018 року № 05/26 та від 25 квітня 2018 року № 05/26.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до статті 2 Закону України Про благоустрій населених пунктів благоустрій населених пунктів передбачає розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об'єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об'єктів.

Статтею 5 цього Закону визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють, серед інших, органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

З аналізу вищенаведених нормативно-правових актів визначено, що у питаннях визначення режиму використання безхазяйних відходів, відповідальності за додержання умов поводження з ними, ліквідації несанкціонованих та неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами орган місцевого самоврядування виступає як уповноважений законом орган.

Проте, Златоустівською сільською радою Волноваського району Донецької області як уповноваженим законом органом ігноруються вищенаведені норми Закону, чим порушуються інтереси територіальної громади, оскільки незадовільний стан місць видалення твердих побутових відходів становить реальну небезпеку не лише для довкілля, а насамперед, для населення, що проживає на цій території. Суд зазначає, що порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами з боку Златоустівської сільської ради, незважаючи на вжиті Державною екологічною інспекцією у Донецькій області заходи, протягом тривалого часу не усунуті та продовжують тривати, чим беззаперечно порушено інтереси держави.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На думку суду, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, покладений на нього обов'язок доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, не виконав, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури (85700, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Героїв 51 ОМБр, 4) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області (85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, 18а) до Златоустівської сільської ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04340810, Донецька область, Волноваський район, с. Златоустівка, вул. Чернігівська, 50) про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Златоустівської сільської ради Волноваського району Донецької області у сфері поводження з відходами в частині не ліквідації стихійних сміттєзвалищ за межами с. Затишне та не створення умов для організованого збирання корисних компонентів відходів.

Зобов'язати Златоустівську сільську раду Волноваського району Донецької області розглянути питання щодо вжиття заходів з ліквідації несанкціоновані звалища побутових відходів, створити умови для організованого збирання та вивезення для подальшого видалення побутових відходів, роздільного збирання корисних компонентів відходів.

Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті 13 березня 2019 року. Повне судове рішення складено 13 березня 219 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Смагар С.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено15.03.2019
Номер документу80403413
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/559/19-а

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 25.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

Ухвала від 11.01.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Смагар С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні