РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
26 лютого 2019 року м. Рівне №460/3148/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник Костюк-Москалюк Г.М., відповідача: представник не прибув, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Рівненській області доАвтогосподарства при УМВС України в Рівненській області про стягнення капіталізованих платежів, - В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Рівненській області звернулося до суду з позовом до Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області про стягнення капіталізованих платежів у сумі 15795,86 грн.
Ухвалою від 22.12.2018 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 22.01.2019.
22.01.2019 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області (а.с.30-31).
Підготовче судове засідання, призначене на 22.01.2019, відкладено на 05.02.2019 у зв'язку з визнанням судом поважними причини неприбуття відповідача в судове засідання.
Представник позивача в судове засідання 27.10.2017 не прибув. 13.10.2017 подав клопотання, в якому просив справу слухати без його участі.
Ухвалою від 05.02.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні на 26.02.2019.
В судовому засіданні 26.02.2019 судом проголошена вступна та резолютивна частини рішення.
Згідно з позовною заявою та поясненнями представника в судовому засіданні позовні вимоги ґрунтуються на тому, що відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Рівне правонаступником якого є управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області, була проведена капіталізація платежів по потерпілому ОСОБА_2, який отримав травму працюючи в автогосподарстві і направлено на адресу голови ліквідаційної комісії пакет документів, які підтверджують заборгованість на загальну суму 15795,86 грн. Оскільки жодних відповідей на звернення позивача від автогосподарства при УМВС України в Рівненській області не надходило, управління звернулося до суду з вимогою стягнути капіталізовані платежі.
Згідно з відзивом на позовну заяву відповідач позов не визнав та на обґрунтування заперечень зазначено, що норми постанови Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765 можуть бути застосовані у випадку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань саме підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, автогосподарство при УМВС України в Рівненській області ліквідується за рішенням засновника - Міністерства внутрішніх справ, та не є банкрутом в розумінні Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". З огляду на це, сторона відповідача просила в задоволенні позову відмовити повністю.
Представник відповідача в судове засідання 26.02.2019 не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. 26.02.2019 на адресу суду надійшла заява про розгляд справи по суті без участі представника відповідача (а.с.47).
Відповідно до частини першої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.
Судом не визнавалася обов'язковою участь сторін у судовому засіданні. За таких обставин суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача.
Розглянувши позовну заяву, відзив, встановивши фактичні обставини справи, перевіривши їх доказами, дослідженими в судовому засіданні, оцінивши їх в сукупності, відповідно до вимог закону, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких підстав.
Суд встановив, що у зв'язку з ліквідацією Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області позивачем на адресу ліквідаційної комісії було направлено заяву про визнання кредитором по капіталізованих платежах з вимогою провести капіталізацію платежів потерпілих на виробництві та перерахувати кошти на рахунок Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Рівненській області (відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м.Рівне). До зазначеної заяви позивачем було додано розрахунок капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим на виробництві.
На момент звернення до суду з позовом відповідачем капіталізацію платежів не проведено, кошти на рахунок позивача не перераховано.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи суд зазначає на наступне.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи у першу чергу задовольняються вимоги її кредиторів щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
В силу приписів ст. 4 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням та провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування є Фонд соціального страхування України.
Згідно із п.5 ч.1 ст.11 цього Закону джерелами формування коштів Фонду є, в тому числі, і капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Єдиний визначений на законодавчому рівні порядок капіталізації платежів - це затверджений постановою Кабінету Міністрів України №765 від 06.05.2000 "Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю".
Цей порядок був розроблений на реалізацію статей 45 і 92 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" №2343-XII від 14.05.1992.
Разом з тим, оскільки відсутній механізм капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства, яке ліквідується на підставі рішення засновників, а також беручи до уваги, що спірні правовідносини є подібними, суд приходить до висновку, що в даній справі необхідно застосовувати аналогію закону.
Верховним Судом України у постанові 26.06.2012 в справі №21-156а12 сформовані правові висновки з приводу того, що вимоги Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №765 від 06.05.2000 поширюються на правовідносини щодо стягнення заборгованості по капіталізації платежів з підприємств, які ліквідуються поза процедурою банкрутства.
Велика Палата Верховного Суду, аналізуючи поняття публічно-правового спору в постанові від 30.05.2018 року у справі № 822/1472/17, зазначила, що за змістом п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" №1105-XIV, джерелом формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідним актом Кабінету Міністрів України, чинним як на час виникнення спірних відносин, так і нині, є Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765.
Відповідно до п.1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №765 від 06.05.2000, капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів.
Пункт 2 вказаного Порядку визначає порядок розрахунку щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації.
В силу вимог п.3 цього Порядку капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1 - 5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
На підставі вищезазначеного Порядку Управлінням виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Рівненській області (який є правонаступником відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м.Рівне) здійснено розрахунок потреби в капіталізації коштів по потерпілому ОСОБА_2, який отримав травму, працюючи в автогосподарстві (а.с.7).
Так, за результатами проведеної капіталізації сума капіталізованих платежів по ОСОБА_2 становить 15795,86 грн. ((1567,05 х 12 х 0,84), де 1567,05 грн. - щомісячна страхова виплата, 12 місяців - рік життя, 0,84 - коефіцієнт очікуваної тривалості життя, враховуючи довідку МСЕК), на підтвердження чого позивачем долучено акт №1 про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, постанову про призначення потерпілому щомісячної страхової виплати від 04.02.2016 №1715/1495/164, виписку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у надання медичної та соціальної допомоги серії АБ №0001392 від 21.12.2015, таблиці смертності та середньої очікуваної тривалості життя за 2014 рік (а.с.8-15).
07.06.2018 Управління виконавчої дирекції фонду у Рівненській області (Рівненське відділення) направило голові ліквідаційної комісії автогосподарства при УМВС України в Рівненській області лист №11-01-09-1124 з проханням повідомити про хід ліквідаційної процедури, замінити кредитора та надіслати копію документа про визнання кредитором і включення до проміжного ліквідаційного балансу (а.с.16).
16.10.2018 Управлінням виконавчої дирекції фонду у Рівненській області було направлено лист №05-15-1999 голові ліквідаційної комісії автогодарства при УМВС України в Рівненській області, в якому містилося прохання до 16.11.2018 повідомити про результат розгляду направлених кредиторських вимог та попередження про те, що не отримання відповіді у встановлений строк вважатиметься ухиленням від розгляду кредиторських вимог і дасть право на звернення в суд в порядку ч.3 ст.112 Цивільного кодексу України (а.с.18).
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що оскільки капіталізовані платежі в добровільному порядку відповідачем не сплачені, то такі підлягають стягненню з в судовому порядку, а тому позовні вимоги управління про стягнення з Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області суми капіталізованих платежів є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Судові витрати по справі згідно частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул.Кавказька, 2, м.Рівне, 33028, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 41313357) до Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області (вул. Ст. Бандери, 12-Б, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 08807015) задовольнити повністю.
Стягнути з Автогосподарства при УМВС України в Рівненській області на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області ( Рівненського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області, р/р 37171000300384 в ГУ ДКСУ у Рівненській області, МФО 833017, ЄДРПОУ 41444628) капіталізовані платежі у сумі 15795 гривень 86 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 11 березня 2019 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2019 |
Оприлюднено | 14.03.2019 |
Номер документу | 80406131 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні