Рішення
від 13.03.2019 по справі 824/146/19-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/146/19-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімов О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов"язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1. 11.02.2019 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 в якій він просить:

- визнати протиправною бездіяльність Головного Управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області, яка полягає у не проведенні з 01 січня 2016 року перерахунку його пенсії за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення у редакції статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , чинної станом на дату призначення пенсії, а саме на 08 квітня 2003 року;

- зобов'язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області провести з 01 січня 2016 року перерахунок його пенсії за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення у редакції статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , чинної станом на дату призначення пенсії, а саме на 08 квітня 2003 року.

2. Ухвалою суду від 13.02.2019 року по справі відкрите спрощене провадження без повідомлення учасників справи.

3. Ухвалою суду від 13.02.2019 року витребувано докази.

4. Ухвалою від 13.03.2019 року відмовлено в залишенні позову без розгляду.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. З 01.01.2016 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), яка надійшла до відповідача від Управління Міністерства внутрішніх справ України в Чернівецькій області (далі - УМВС) позивачу проведено перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103).

6. При проведенні перерахунку пенсії відповідачем застосовані норми законодавства, які діють в даний час і обмежують максимальний розмір пенсії 70% грошового забезпечення військовослужбовців.

7. Не погоджуюсь з бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до нього з письмовою заявою з проханням надати роз'яснення, на що листом від 05.12.2018 року №978/С-11 отримав відмову, оскільки максимальний розмір пенсії, у відповідності ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" до якої внесено зміни Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 року №1166-VІІ не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення.

8. Згодом, позивач звернувся до зі скаргою до відповідача, в якій просив усунути порушення Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та провести перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2016 року в належному 88 % розмірі. Проте листом від 24.01.2019 року №36/С-11 відповідачем відмовлено позивачу, оскільки підстав для обчислення основного розміру пенсії у більшому відсотку немає, так як при перерахунку пенсії застосовано норми законодавства, чинного на момент його проведення.

ІІІ АРГУМЕНТИ СТОРІН

9. Позивач вважає, що бездіяльністю відповідача порушуються його законні права та інтереси стосовно перерахунку пенсії та її виплати з 01.01.2016 року в належному 88 % розмірі відповідних сум грошового забезпечення.

10. На думку позивача при перерахунку пенсії особам начальницького складу органів внутрішніх справ України має застосовуватися норма, що визначає розмір грошового забезпечення у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії. Внесені Законами України зміни до ч.2 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" щодо встановлення граничного розміру пенсії за вислугу років у розмірі 80 %, а згодом 70 % відповідних сум грошового забезпечення стосуються порядку призначення пенсії у разі реалізації права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення.

11. За таких обставин, позивач вважає, що при перерахунку пенсії на підставі Постанови №103 максимальний її розмір має обраховуватися із вказаного у довідці грошового забезпечення станом на 01.01.2016 року, але виходячи із розміру пенсії у відсотках, право на які особа набула на момент виходу на пенсію і розмір яких не може бути зменшено наступними змінами в законодавстві, тобто 88%.

12. Відповідач надав 27.02.2019 року відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що 21.02.2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" у відповідності до якої передбачено проведення перерахунків та виплату перерахованих сум пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категорія осіб у порядку, визначеному даною постановою.

13. У березні 2018 року на адресу Головного управління надійшла довідка з ліквідаційної комісії УМВС України в Чернівецькій області про розмір грошового забезпечення позивача для здійснення перерахунку та виплати ОСОБА_1 на виконання постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 року.

14. З урахуванням вищезазначеної довідки, Головним управлінням проведено перерахунок та виплату пенсії позивача, при цьому виплата перерахованої пенсії з 01.01.2016 року проводиться ОСОБА_1 згідно постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 року "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким інших категоріям осіб".

15. Відповідач вказував на те, що вимога позивача, щодо здійснення перерахунку пенсії за вислугу років, виходячи з розрахунку 88% відповідних сум грошового забезпечення та здійснення виплати пенсії в цьому розмірі з 01.01.2016 року є безпідставною, оскільки згідно Закону України від 27.03.2014 року №1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", відповідно до яких максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення. Зміни набули чинності з 01.05.2014 року.

16. Таким чином, перерахунок та виплата пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016 року на виконання постанови Кабінету Міністрів України №103 від 21.02.2018 року здійснювалися у період часу дії редакції Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", якою встановлено максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до ст. 13 даного Закону, що не повинен перевищувати 70% відповідних сум грошового забезпечення.

17. Враховуючи вищенаведені обставини, відповідач вважає, що в діях органу Пенсійного фонду не вбачається протиправних дій по відношенню до позивача, Головним управлінням проведено перерахунок та виплату пенсії позивачу згідно вимог законодавства, що діяли на час вчинення відповідних дій. Розмір пенсії який отримує позивач станом на час розгляду даної судової справи не дає підстав для його перерахунку згідно позовних вимог.

IV. ЗАЯВИ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

18. 27.02.2019 року до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, в якому окрім того відповідачем заявлено клопотання про залишення без розгляду позовних вимог, які знаходяться поза межами шестимісячного терміну звернення до суду, яке вирішено ухвалою суду від 13.03.2019 року.

V. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

19. Так, позивач відповідно до посвідчення НОМЕР_2 від 18.04.2003 року є пенсіонером, вид пенсії за вислугу років (а.с.17).

20. Зазначена пенсія за вислугу років призначена йому відповідно до Закону №2262-ХІІ з 08.04.2003 року за урахуванням 31 років вислуги, в розмірі 88% грошового забезпечення, що підтверджується розрахунком пенсії за вислугу років (а.с. 48).

21. Відповідно до Постанови №103 та довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.01.2016 року (а.с.56 зворотній бік). При цьому основний розмір пенсії обчислений відповідно до пункту "а" статті 13 Закону №2262 - ХІІ із застосуванням максимального відсотку розрахунку пенсії за вислугу років, передбаченого цим Законом, в редакції, чинній на момент проведення перерахунку (максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення).

22. 21.11.2018 року позивач звернувся до відповідача із листом, в якому просив надати інформацію по наступних питаннях: 1. На підставі яких складових грошового забезпечення проведений перерахунок його пенсії станом на 01.01.2016 року. Скільки становила остаточна сума його перерахованої пенсії на вказану дату. Скільки процентів відповідних сум грошового забезпечення становив розмір його перерахованої пенсії і, якщо цей процент становив менше 88 %, то пояснити причину. 2. Який розмір різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абз. 1 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України №103, місячним розміром отриманої ним пенсії за період з 01.01.2016 року по 31.12.2017 року. У якій сумі щомісячно за період з 01.01.2019 року по 31.12.2019 року, з 01.01.2020 року до повної виплати буде виплачуватися розмір різниці. 3. На підставі яких складових грошового забезпечення проведено нарахування його пенсії за січень 2018 року. Скільки встановила сума його пенсії за вказаний місяць поточного року. 4. Чи зменшувався з 2003 року по 01.01.2016 року 88-процентний розмір його пенсії від відповідних сум грошового забезпечення і, якщо да, то у зв'язку із чим, коли саме. Який документ з цього приводу складений (протокол, розпорядження). Крім цього, просив повідомити чи був змінений максимальний розмір його пенсії з 88 до 80 процентів відповідно до закону №3668 і, якщо да, то коли саме.

23. Листом від 05.12.2018 року №978/С-11 відповідач повідомив позивача, що для визначення розміру пенсії враховано 31 рік вислуги та грошове забезпечення в сумі 7731/25 грн, яке складається з наступних видів: посадовий оклад (2700,00 грн), оклад за військовим (спеціальним) званням (2200,00 грн), надбавка за стаж служби в поліції (50%), надбавка за службу у в умовах режимних обмежень (10%), премія (1,46 %). Розмір пенсії внаслідок перерахунку з 01.01.2016 року склав 7402,14 грн. Повідомив, що оскільки розмір пенсійної виплати з 01.01.2016 року внаслідок перерахунку не збільшився, різниця між розміром отримуваної впродовж 2016-2017 років пенсії відсутня. Пенсію за січень 2018 року було визначено у розмірі 7402,14 грн із зазначених видів грошового забезпечення. У зв'язку із набранням чинності з 01.10.2011 року Законом України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" основний розмір пенсії не зменшувався, оскільки підстав чітко визначених ст. 63 Закону №2262-ХІІ для проведення її перерахунку не було. До проведеного перерахунку пенсії за рішенням Уряду від 21.02.2018 року №103 основний розмір пенсії обчислювався з розрахунку 88 % відповідних сум грошового забезпечення. Підвищення пенсії з 01.07.2012 року передбачене рішенням Уряду від 23.04.2012 №355 не встановлювалось, так як основний розмір пенсії був більший, ніж обчислений виходячи з грошового забезпечення за відповідною посадою станом на 01.04.2012 року (а.с. 21-22).

24. 15.01.2019 року позивач звернувся до відповідача із листом, в якому просив усунути порушення закону та провести з 01.01.2016 року перерахунок його пенсії за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення. Тобто із застосуванням норм, що визначає основний розмір пенсії у відсотках від грошового забезпечення, яка діяла на момент призначення йому пенсії (а.с. 30-31).

25. Листом від 24.01.2019 року №36/С-11 відповідачем повідомлено позивача про те, що при перерахунку пенсії та визначенні основного розміру пенсії з 01.01.2016 року застосовано норму законодавства, чинного на дату його проведення. Тобто, основний розмір пенсії обчислено відповідно до п. "а" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у редакції чинній на час проведення перерахунку. ГУ ПФУ звернуло увагу позивача на те, що проведений перерахунок призвів до збільшення, а не зменшення пенсійної виплати. Пенсію перераховано відповідно до норм чинного законодавства України (а.с. 32).

VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

25. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон №2262 - ХІІ, відповідно до якого держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

26. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262 -XII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

27. Частиною другою та третьою статті 51 Закону № 2262 - ХІІ передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв'язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

28. Отже, у зв'язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців (у нашому випадку працівників поліції), пенсіонерам підлягають перерахунки пенсії на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

28. Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року, №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби" (далі - Порядок №45).

29. Відповідно до пунктів 2,3 Порядку №45:

- Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін'юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв'язку, Адміністрації Держприкордонслужби.

- Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

- На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

30. Пунктом 5 Порядку №45 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

31. Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 р. проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. N 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

32. Постановою №103 (пункт 3) Кабінетом Міністрів України зобов'язано:

- перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. N 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року;

- виплату перерахованих відповідно до абзацу першого цього пункту пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) проводити з 1 січня 2018 року. Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. обчислюється органами Пенсійного фонду України станом на 1 січня 2018 р.

33. Як встановлено судом вище, позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.01.2016 року. При цьому основний розмір пенсії обчислений відповідно до пункту "а" статті 13 Закону №2262 - ХІІ із застосуванням максимального відсотку розрахунку пенсії за вислугу років, передбаченого цим Законом, в редакції, чинній на момент проведення перерахунку.

34. У даному разі максимальний відсоток розрахунку пенсії за вислугу років, відповідачем обчислений відповідно до статті 13 Закону №2262 - ХІІ, згідно якої він не повинен перевищувати 70 процентів відповідних сум грошового забезпечення. Зазначена норма введена Законом №1166-VІІ, який набрав чинності 01.04.2014 року, тобто після призначення пенсії позивачеві.

35. На момент призначення пенсії позивачеві ( 08.04.2003 року), максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до статті 13 Закону №2262 - ХІІ, не повинен був перевищувати 90 процентів відповідних сум грошового забезпечення і саме з урахуванням цього відсотка позивачеві призначена пенсія за вислугу років.

36. Тобто, внаслідок дії Закону №1166-VІІ рівень фінансового забезпечення пенсіонерів, яким призначена пенсія відповідно до Закону №2262- ХІІ, в частині визначення максимального відсотку розрахунку пенсії за вислугу років, погіршився.

37. Разом з цим, стаття 13 Закону №2262 - ХІІ врегульовує порядок призначення пенсій, а не її перерахунок. Слова "призначення" та "перерахунок" не є тотожними і відповідно носять різний зміст. Зокрема, під "призначенням" в Законі №2262- ХІІ необхідно розуміти первинні дії органів Пенсійного фонду України щодо соціально-фінансового забезпечення особи, яка вийшла на пенсію, тоді як, під "перерахунком" необхідно розуміти вторинні дії органів Пенсійного фонду України щодо поліпшення соціально-фінансового забезпечення особи. Призначення та перерахунок пенсії є різними за змістом та механізмом процедурами їх проведення.

38. При цьому, враховуючи соціальну спрямованість держави, базові гарантії позивача при призначенні пенсії не можуть бути звужені в подальшому, при здійсненні перерахунку пенсії. Зазначене твердження, обґрунтоване положеннями статті 22 Конституції України відповідно до якої, закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані та при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсязі існуючих прав і свобод.

39. Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції. Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року № 8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

40. У зазначених рішеннях Конституційний Суд України вказав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян, як і під час проходження служби, так і після її закінчення, зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей.

41. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто, комплексу організаційно - правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення.

42. Окремо, слід зазначити, що застосований відповідачем підхід до перерахунку пенсії позивачеві, суперечить такому обов'язковому елементу верховенства права, як юридична визначеність, оскільки відповідачем, через п'ять років, змінено базові гарантії позивача у вигляді максимального розміру пенсії, обчисленого відповідно до статті 13 Закону №2262 - ХІІ, шляхом зменшення процентної ставки з 88 до 70 відповідних сум грошового забезпечення.

43. За таких обставин, суд вважає, що при розрахунку розміру підвищення до пенсії на підставі Постанови №103 максимальний її розмір має обраховуватися із вказаного у довідці грошового забезпечення, але виходячи із розміру пенсії у відсотках (88), право на які особа набула на момент виходу на пенсію і розмір яких не може бути зменшено наступними змінами в законодавстві.

44. Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 03.04.2018 року у справі № 175/1665/17 (№К/9901/9550/18) та від 24.04.2018 року у справі №686/12623/17 (К/9901/849/17), яку суд відповідно до частини п'ятої статті 242 КАС України враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

45. Разом з цим, позивач просить суд зобов'язати відповідача провести йому, перерахунок пенсії за вислугу років та її виплату з 01.01.2016 року відповідно до Постанови №103, на підставі довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою станом на 01.03.2018 року, виходячи із 88% грошового забезпечення.

46. Враховуючи зазначене, суд вважає вірним зобов'язати відповідача провести перерахунок пенсії позивача з 01 січня 2016 року за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення у редакції статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , чинної станом на дату призначення пенсії, а саме на 08 квітня 2003 року.

47. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, яким є відповідач.

48. Дослідженням матеріалів справи встановлено, що відповідач, обмежуючи позивачеві розмір пенсійних виплат, діяв не на підставі Конституції та законів України.

49. Відповідачем не доведено правомірність своєї бездіяльності, натомість з матеріалів справи вбачається порушення прав позивача.

50. За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню з підстав викладених у його мотивувальній частині.

VІІ. ЩОДО СУДОВИХ ВИТРАТ

51. Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа,.

52. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 768 грн. 40 коп., що підтверджується квитанцією №21 від 07.02.2019 року (а.с. 3).

53. Оскільки, позов задоволено повністю, суд стягує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 768 грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241 - 246, 250,263 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльності та зобов"язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 40329345, вул. Оренбурзька, 7А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58022) щодо не проведення з 01 січня 2016 року перерахунку пенсії ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення у редакції статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , чинної станом на дату призначення пенсії, а саме на 08 квітня 2003 року;

3. Зобов'язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 40329345, вул. Оренбурзька, 7А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58022) провести з 01 січня 2016 року перерахунок пенсії ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) за вислугу років та її виплату відповідно до Закону України від 23 грудня 2015 року №900-VIII Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей , ст.63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанов Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції , від 18 листопада 2015 року №947 Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 та від 21 лютого 2018 року №103 Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб , на підставі довідки від 14.03.2018 року №13/4864 про розмір грошового забезпечення за нормами чинними за січень 2016 року за прирівняною посадою поліцейського, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України в Чернівецькій області, виходячи із 88% відповідних сум грошового забезпечення у редакції статті 13 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , чинної станом на дату призначення пенсії, а саме на 08 квітня 2003 року.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) судовий збір у сумі 768 грн. (сімсот шістдесят вісім) гривень 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 40329345, вул. Оренбурзька, 7А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58022), сплачений згідно квитанції №21 від 07.02.2019 року.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 13 березня 2019 року.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1)

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (вул. Оренбурзька, 7-А, м. Чернівці,58022).

Суддя О.В. Анісімов

Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено14.03.2019
Номер документу80407959
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов"язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —824/146/19-а

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні