Рішення
від 12.03.2019 по справі 332/4656/18
ЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

Заводський районний суд м. Запоріжжя

69009 Україна м. Запоріжжя вул. Лізи Чайкіної 65 тел.(061) 236-59-98

Справа № 332/4656/18

Провадження №: 2/332/482/19

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2019 р. м. Запоріжжя

Заводський районний суд м. Запоріжжя у складі:

головуючого - судді Мєркулової Л.О.,

за участю секретаря - Чебикіної Н.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Запорізької міської ради до ОСОБА_1 ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки , суд,

ВСТАНОВИВ:

Запорізька міська рада звернулася до відповідача ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

У своєму позові позивач вказав, що між Запорізькою міською радою та ОСОБА_1 ОСОБА_3 укладений договір оренди земельної ділянки від 05.02.2010 № 041026100253.

За умовами Договору оренди землі, орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради № 82/111 від 24.06.2009 надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, площею 0,0112 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Алмазна, 41 для розташування крамниці продовольчих товарів.

Згідно з п. 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 80 607 грн. 52 коп. в цінах 2009 року.

Відповідно до п. 8 Договору, договір укладено на десять років.

Пунктом 9 Договору сторони визначили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 2 418 грн. 23 коп., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року.

01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України, розділ ХШ якого регулює сплату орендної плати за землю.

Пунктом 3 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що в разі, якщо законодавчими актами передбачені інші травила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.

Відповідно до пункту 14.1.147 статті 14 ПК України визначено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Згідно зі ст. 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 7 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", згідно з яким вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016. Рішення за №7 було оприлюднене 14.07.2015 року в газеті Запорізька Січ та набрало чинності з 01 січня 2016 року.

Отже, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2016 року з урахуванням індексації.

Ст. 20 Закону України Про оцінку землі визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.

Ст. 23 Закону України Про оцінку землі встановлює, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Позивачем отримано витяг щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в користування відповідачу. Розмір орендної плати розраховано на базі нормативної грошової оцінки, вказаної у витязі.

Згідно зі ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема, земля, як власність територіальної громади міста.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні закріплено, що територіальним громадам міст належить право комунальної власності, зокрема на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю тощо.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам,здавати їх в оренду.

В ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні зазначається, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве іамоврядування в Україні виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

На вимогу ст. 144 Конституції України та ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно з Конституцією України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі статтею 265 Податкового кодексу України плата за землю є складовою податку на майно.

Статтею 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно є місцевим податком. Місцеві ради обов'язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).

Відповідно до ст. 288.5.1. Податкового кодексу України розмір річної орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

30.06.2015 року Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю) , яким було затверджено розміри орендної плати за використання земельними ділянками, які перебувають у комунальній власності в межах міста Запоріжжя .

Відповідно до додатку 3 до рішення № 6, розмір орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку, складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. Зазначене рішення було оприлюднено 14.07.2015 року в газеті Запорізька Січ і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, а введено в дію з 01.01.2016.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Запорізької міської ради № 6 від 30.06.2015р. та № 7 від 30.06.2015р. не скасовувалися та є чинними.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового кодексу України.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано у міськрайонному управлінні у Запорізькому районі та Головного правління Держгеокадастру у Запорізькій області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2018 року.

За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 10.07.2018 № 1982/207-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:02:007:0085, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Алмазна, 41 складає 239 319,36 грн. в цінах 2018 року.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору оренди-землі в цінах 2018 року складає 7 179,58 грн.:

239 319,36 х 3% = 7 179,58 грн., де:

7 179,58 - річний розмір орендної плати;

3% - розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, визначений рішенням ЗМР № 6від 30.06.2015 р.

Таким чином, договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін.

Відповідно до ст. ст. 651, 652 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 32 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Аналогічна умова передбачена п. 32 Договору оренди землі.

Статтею 632 ЦК України, передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

В пункті 12 Договору сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо.

В даному випадку, має місце законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

У зв'язку з чим маються підстави для перегляду розміру орендної плати, з становленої умовами договору.

З метою досудового врегулювання спору, Запорізькою міською радою т:дготовлено пропозицію про внесення змін до договору оренди землі від 18.09.2018 № 01/03-32/02492 з проектом додаткової угоди та розрахунком, яку 26.09.2018 р. направлено на адресу орендаря, відповідача по справі, рекомендованим листом з повідомленням.

Однак, на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України.

Таким чином, Запорізька міська рада звертається до суду за захистом порушених прав та інтересів. Порушення прав та інтересів полягає в ухиленні відповідача від приведення договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю.

У своєму позові позивач просить змінити п. 5 Договору оренди землі № 041026100253 від 05.02.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та ОСОБА_1 ОСОБА_3, виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 239 319 (двісті тридцять дев'ять тисяч триста дев'ятнадцять) грн. 36 коп. в цінах 2018 року .

Змінити п. 9 Договору оренди землі № 041026100253 від 05.02.2010, склавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 7 179, 58 грн. , що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2018 року .

Стягнути з ОСОБА_1 ОСОБА_3 на користь Запорізької міської ради судовий збір в розмірі 1762 грн.

У судове засідання позивач не з'явилася, але від представника позивача надійшла заява, в якій вона просить позов задовольнити, розглянути справу без їх участі при заочному розгляді справи.

Відповідач у судове засідання не з'явився, хоча був повідомлений судом у встановленому законом порядку, але своїх причин неявки та заперечень суду не надав. За згодою позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи.

Дослідивши докази по справі, суд вважає, що позов Запорізької міської ради підлягає задоволенню з наступних підстав.

Із договору оренди землі вбачається, що між Запорізькою міською радою та ОСОБА_1 ОСОБА_3 укладений договір оренди земельної ділянки від 05.02.2010 № 041026100253.

За умовами Договору оренди землі, орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради № 82/111 від 24.06.2009 надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, площею 0,0112 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Алмазна, 41 для розташування крамниці продовольчих товарів.

Згідно з п. 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 80 607,52 грн. в цінах 2009 року.

Відповідно до п. 8 Договору, договір укладено на десять років.

Згідно зі ст. 18 Закону України Про оцінку землі нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Із рішення № 7 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" від 30.06.2015 року вбачається, що було вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016.

Дане рішення за №7 було оприлюднене 14.07.2015 року в газеті Запорізька Січ та набрало чинності з 01 січня 2016 року.

Отже, для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2016 року з урахуванням індексації.

Ст. 20 Закону України Про оцінку землі визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг.

Ст. 23 Закону України Про оцінку землі встановлює, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве іамоврядування в Україні виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

На вимогу ст. 144 Конституції України та ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно з Конституцією України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі статтею 265 Податкового кодексу України плата за землю є складовою податку на майно.

Статтею 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно є місцевим податком. Місцеві ради обов'язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).

Відповідно до ст. 288.5.1. Податкового кодексу України розмір річної орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.

Із рішення № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю) від 30.06.2015 року, встановлено, що було затверджено розміри орендної плати за використання земельними ділянками, які перебувають у комунальній власності в межах міста Запоріжжя .

Відповідно до додатку 3 до рішення № 6, розмір орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку, складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі.

Дане рішення було оприлюднено 14.07.2015 року в газеті Запорізька Січ і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, а введено в дію з 01.01.2016.

Таким чином, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового кодексу України.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано у міськрайонному управлінні у Запорізькому районі та Головного правління Держгеокадастру у Запорізькій області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2018 року.

Із витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 10.07.2018 № 1982/207-18 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:02:007:0085, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Алмазна, 41, складає 239 319,36 грн. в цінах 2018 року.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору оренди-землі в цінах 2018 року складає 7 179,58 грн.:

239 319,36 х 3% = 7 179,58 грн., де:

7 179,58 - річний розмір орендної плати;

3% - розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, визначений рішенням ЗМР № 6від 30.06.2015 р.

Таким чином, договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін.

Згідно ст..ст.651,652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст..32 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем по справі було підготовлено пропозицію від 18.09.2018 року про внесення змін до договору оренди та направлено відповідачу ОСОБА_1, про що свідчить поштове повідомлення.

Але, відповідач на пропозицію позивача не надав відповідь та додаткову угоду не уклав, з чого можна зробити висновок, що він ухиляється від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позов Запорізької міської ради знайшов своє підтвердження у судовому засіданні і тому підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 263, 264, 265, 268 273, 280-283 ЦПК України, ст.ст. 632, 651, 652 ЦК України, ст. 18, 20, 23 Закону України Про оцінку землі , ст. ст. 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст. ст. 10, 26, 59, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ,суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Запорізької міської ради до ОСОБА_1 ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.

Змінити п. 5 Договору оренди землі № 041026100253 від 05.02.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та ОСОБА_1 ОСОБА_3, виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 239 319 (двісті тридцять дев'ять тисяч триста дев'ятнадцять) грн. 36 коп. в цінах 2018 року .

Змінити п. 9 Договору оренди землі № 041026100253 від 05.02.2010, склавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 7 179, 58 грн. , що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2018 року .

Стягнути з ОСОБА_1 ОСОБА_3 на користь Запорізької міської ради судовий збір в розмірі 1762 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом,що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення суду може бути подано протягом 30днів з дня його проголошення. Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через відповідні суди.

У відповідності до п.п. 15.5 п.15 ч. 1 Розділу ХІІІ Перехідні Положення ЦПК України в новій редакції, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно- телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди.

Суддя: Л.О.Мєркулова

СудЗаводський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення12.03.2019
Оприлюднено15.03.2019
Номер документу80467205
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —332/4656/18

Рішення від 12.03.2019

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Мєркулова Л. О.

Ухвала від 31.01.2019

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Мєркулова Л. О.

Ухвала від 28.12.2018

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Мєркулова Л. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні