Рішення
від 04.03.2019 по справі 240/31/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2019 року м. Житомир справа №240/31/19

категорія 110010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання Бойко Т.О.,

за участю:

представника позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до Товариство з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" про застосування заходів реагування,

встановив:

Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Союз - Граніт» , шляхом тимчасової заборони (зупинення) скидання зворотних вод та збору води з підземного водоносного горизонту - 1 артезіанської свердловини до моменту отримання дозволів на спеціальне водокористування.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 01.11.2018 по 14.11.2018 позивачем проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Товариством з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт", під час якої встановлено ряд порушень передбачених п.9 ч.1 ст.44, ст.ст.48, 49, п.9 ч.1 ст. 444 Водного кодексу України, п.15 "Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 №465. Як зазначає позивач, 16.11.2018 Товариству з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" видано припис № 8/02.2 щодо усунення виявлених порушень. Однак, за результатами позапланової перевірки на виконання припису встановлено, що припис товариством не виконано та продовжує здійснювати діяльність з порушенням вимог законодавства України.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 04 січня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого провадження та викликом (повідомленням) учасників справи 29 січня 2019 року о 10:00.

29 січня 2019 року до відділу документального забезпечення суду у строк та в порядку, визначеному статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшов відзив на позовну заяву від 28 січня 2019 року №28/01-19 (а.с. 54-57).

У зв'язку з перебуванням головуючого судді у відрядження, розгляд справи з 29.01.2019 відкладено на 11.02.2019 о 10:00 про що засвідчено секретарем судового засідання в довідці від 29.01.2019 (а.с.52).

11 лютого 2019 року в судове засідання з'явились представники позивача представник відповідача. Протокольною ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 28 лютого 2019 року о 14:00.

28 лютого 2019 року о 14:00 в судове засідання з'явились представники позивача представник відповідача. В судовому засіданні оголошено перерву до 04.03.2018 о 14:40 для надання додаткових доказів по справі, про що зафіксовано секретарем судового засідання в протоколі судового засідання від 28.02.2019 (а.с.96).

В судове засідання, призначене на 04 березня 2019 року о 14:40 прибули представники позивач.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

У відповідності до положень частини третьої статті 243 КАС України та зважаючи на складність справи, складення рішення у повному обсязі може бути відкладено на строк до десяти днів з дня закінчення розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд встановив, що відповідно до направлення №9 від 31.10.2018 у період з 01.11.2018 по 14.11.2018 Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Приватним підприємством "Союз-Граніт" (а.с.31).

Під час перевірки відповідно до акту, складеного за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №8 встановлено, наступні порушення Товариства з обмеженою відповідальністю:

- скид у водний об'єкт зворотних (кар'єрних) вод внаслідок збору води із зумпфи вибою Кишенського родовища граніті, Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз - Граніт" здійснюється за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням п. 9 ч. 1 ст. 44, ст.ст. 48, 49 Водного кодексу України, п.15 "Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 № 465;

- збор води з підземного з підземного водоносного горизонту - 1 (однієї) артезіанської свердловини із застосуванням технічного пристрою для забезпечення питних і санітарно - гігієнічних потреб Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз - Граніт", що розташовані на Кишинському родовищі гранітів в Олевському районі за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням п. 9 ч. 1 ст. 444, ст. 48 Водного кодексу України (а.с.8-21).

Вказані порушення Державною екологічною інспекцією Поліського округу виставлені в приписі № 8/02.2 від 16.11.2018 щодо усунення Товариством з обмеженою відповідальністю "Союз - Граніт" зафіксованих актом перевірки порушень (а.с.28-29).

Крім того, за результатами перевірки 16.11.2018 та 19.11.2018 складені відповідні протоколи про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення щодо притягнення керівника підприємства до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу за ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення (а.с.22-23, 25-26), які були підписані без зауважень, штрафи сплачені в повному обсязі та не оскаржувались в судовому порядку (а.с. 24, 27).

Зазначені обставини стали підставою для звернення до суду з цим адміністративним позовом.

Вирішуючи даний спір по суті, суд виходить із такого.

Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право:

- вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства;

- вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю);

- відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом;

- надавати (надсилати) суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків;

- застосовувати санкції до суб'єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Згідно Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, Державна екологічна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.

Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - Держекоінспекція) діє на підставі Положення, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 27 листопада 2018 року № 257 (далі - Положення), згідно якого Держекоінспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі та їй підпорядковується.

Відповідно до Положення Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами та дорученнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем'єр-міністра України, наказами Міністерства екології та природних ресурсів України, дорученнями Міністра екології та природних ресурсів, його першого заступника та заступника - керівника апарату, наказами Держекоінспекції України, дорученнями Голови Держекоінспекції України, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, іншими актами законодавства України.

Пунктом 2, розділу 2 Положення встановлено, що Держекоінспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог підпункт 3 законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.

Відповідно до ч. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Вирішуючи питання про наявність порушень відповідачем чинного законодавства, суд виходить з такого.

Статтею 19 Водного кодексу України передбачено, що державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, іншими державними органами відповідно до законодавства України.

Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб (ч.1-2 ст.48 Водного кодексу України).

Частиною 1 ст. 49 Водного кодексу України встановлено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається:

- Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення;

- органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення;

- центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, - у разі використання води водних об'єктів у зоні відчуження та зоні безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Пунктом 15 "Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 № 465 передбачено, що скидання зворотних вод у водні об'єкти допускається тільки за умови одержання в установленому порядку дозволу на спеціальне водокористування.

Крім того, п. 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Наявні у справі докази підтверджують, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" здійснював забор води з підземного водоносного горизонту -1 артезіанської свердловини без отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до п. 6 Розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України № 257 від 27.11.2017, Держекоінспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

За приписами ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Зважаючи на викладене, суд приходить висновку, що позовні вимоги про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасової заборони Товариству з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" забору води з підземного водоносного горизонту -1 артезіанської свердловини до моменту отримання дозволу на спеціальне водокористування, є обґрунтованими та такими що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про застосування заходів реагування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Союз - Граніт» шляхом тимчасової заборони (зупинення) скидання зворотних вод, то суд зазначає наступне.

Як зазначалось раніше, скидання зворотних вод у водні об'єкти допускається тільки за умови одержання в установленому порядку дозволу на спеціальне водокористування, що передбачено пунктом 15 "Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 № 465.

Судом встановлено, що в матеріалах справи міститься дозвіл на спеціальне водокористування від 11.02.2019 №309/ЖТ/49д-19, який виданий Товариству з обмеженою діяльністю "Союз Граніт" із встановленням лімітів скидання забруднюючих речовин (гранично допустимі скиди (ГДС) та фактичні скиди речовин із зворотними (стічними) водами у поверхневі води об'єкти, окремо для кожного водовипуску).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що в цій частині позовні вимоги є не обґрунтованими та такими що не підлягають задоволенню.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень, суд доходить висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

Враховуючи положення ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Л.Качинського, 12 А, м. Житомир, 10014. РНОКПП/ЄДРПОУ: 42163803) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" (вул. Леніна, 55, с. Кишин, Олевський район, Житомирська область, 11040. РНОКПП/ЄДРПОУ: 32890660) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" шляхом тимчасової заборони (зупинення) забору води з підземного водоносного горизонту -1 артезіанської свердловини до моменту отримання дозволу на спеціальне водокористування.

У решті позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 15 березня 2019 року.

Головуючий суддя О.Г. Попова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2019
Оприлюднено17.03.2019
Номер документу80475184
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/31/19

Рішення від 04.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Постанова від 06.02.2019

Адмінправопорушення

Олександрівський районний суд Донецької області

Щербак Ю. В.

Ухвала від 04.01.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні