ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №813/4005/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2019 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.
секретар судового засідання Сільник Н.Є.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Львові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Клуб професійного футболу "Карпати" до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними та скасування припису,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Клуб професійного футболу "Карпати" до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними та скасування припису від 11.10.2017 № 561-ДК/0218Пр/03/01-17.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовими особами відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львові Управління контролю за використанням та охороною земель в якості підстави проведення перевірки представлено лист Департаменту містобудування Львівської міської ради від 31.08.2017 № 2403-вих-4532, який надійшов до начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель. Надходження такого листа не є підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Крім того, позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. В акті від 11.10.2017 № 561-ДК/249/АО/Ю/01/-17 всупереч статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не вказано тип заходу. Вважає, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства ТзОВ КПФ Карпати була проведена безпідставно та з порушенням вимог чинного законодавства. Жодних доказів та посилань у акті від 11.10.2017 № 561-ДК/249/АО/10/01/-17 щодо того, що порушення допущенні саме ОСОБА_1 немає. Як вбачається з акту, перевірка проводилась відносно ТзОВ КПФ Карпати , ОСОБА_1 був представником ТзОВ КПФ Карпати під час проведення перевірки та працює на посаді заступника генерального директора з правових питань, що однак не свідчить, що він є по-перше: керівником товариства і, по-друге: що саме він вчинив порушення земельного законодавства, чи є відповідальним за дотримання товариством земельного законодавства. Про те, що не ОСОБА_1 є керівником ТзОВ КПФ Карпати відповідачам було відомо, адже клопотання від 03.10.2017 про надання документів для здійснення державного нагляду (контролю) було адресовано не йому. винесений Припис від 11.10.2017 № 561-ДК/0218Пр/03/01/-17, не відповідає вимогам законодавства, відтак є протиправним та підлягає скасуванню. Позивач не погоджується з висновком державних інспекторів щодо наявності самого факту самовільного зайняття ТзОВ КПФ Карпати земельної ділянки. Оператором Правилами № 1342 визначено суб'єкта господарювання, який здійснює обладнання і утримання майданчика для паркування. Обов'язки оператора Правила № 1342 визначають аналогічно до обов'язків Виконавця - Позивача, визначених Договором № 226. Позивач, виконуючи зобов'язання відповідно до Договору № 226, здійснює законну діяльність - надає Замовнику послуги як Виконавець (оператор) з утримання майданчика для паркування та організації його роботи, відповідно, самовільне зайняття ТзОВ КПФ Карпати земельної ділянки, про що зазначається у Приписі - відсутнє як таке. ТзОВ КПФ Карпати не самостійно визначало розташування майданчика для маркування транспортних засобів і кількість парко-місць. План майданчика для маркування додавався до укладеного договору, а кількість парко-місць на цьому майданчику визначена Ухвалою Львівської міської ради від 27.01.2011 № 120 Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м. Львова.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої заперечення обґрунтовує тим, що твердження Позивача в частині необхідності застосування Відповідачем при проведенні перевірки норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не можуть бути взяті судом до уваги, оскільки вказаний ОСОБА_2 не поширюється на такі правовідносини. Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 11.10.2017р. №561-ДК/249/АО/10/01-17 встановлено, що на земельну ділянку площею 0,2174 га на вул. Липова Алея, 5 відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання в користування (оренду), тобто вищезазначена земельна ділянка самовільно зайнята, у свою чергу частина земельної ділянки площею 0,0471 га використовується Позивачем на підставі Договору від 29.04.2011р. № 226П/Т між ТОВ КПФ Карпати та Департаментом житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради про використання земельної ділянки спеціально визначеної для забезпечення паркування транспортних засобів. Предметом Договору чітко визначено та сторонами Договору погоджено площу земельної ділянки 471,5 кв.м. У жодному із пунктів Договору та в жодній додатковій угоді до Договору не зазначено площу земельної ділянки, яка була б визначена власне для забезпечення можливості заїзду і виїзду, проїзду до окремого парко-місця. З цього слідує, що сторонами Договору чітко визначена площа земельної ділянки, яка передбачена для облаштування парко-місць. Державними інспекторами: головним та провідним спеціалістами відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львів Управління контролю за використанням та охороною земель за результатами обстеження земельної ділянки навколо якої Позивач облаштував огорожу, встановлено, що він фактично використовує земельну ділянку площею 0,2645 га., з якої площа 0,2174 земельної ділянки використовується всупереч встановленим нормам чинного законодавства. Відповідачем за результатами проведеної перевірки та встановлення факту самовільного зайняття земельної ділянки у м. Львові по вул. Липова Алея, 5 ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати винесено припис про усунення порушень вимог ст.ст. 124, 125, 126 п. б ст.211 земельного законодавства, який вручено заступнику генерального директора з правових питань ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати ОСОБА_1, про що свідчить особистий підпис.
Представники позивача та відповідача в судове засідання не прибули, подали письмові заяви про розгляд справи в письмовому провадженні.
Фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється у відповідності до вимог частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження).
Всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, даючи правову оцінку спірним правовідносинам, виходив з наступного.
Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області прийнято наказ від 20.09.2017р. №522-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності . Наказом передбачено проведення перевірки законності використання земельної ділянки площею 0,6291 га (кадастровий номер 4610136600:07:007:0077) та земельної ділянки площею 0.8474 га. (кадастровий номер 4610136800:05:001:0065) на вул. Липова Алея-Стуса.
На виконання вищезгаданого наказу, Державними інспекторами- головним та провідним спеціалістами відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львів Управління контролю за використанням та охороною земель в присутності заступника генерального директора з правових питань ТОВ Клуб професійного футболу Карпати ОСОБА_1 здійснено захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів шляхом обстеження земельної ділянки, яка знаходяться у м. Львові по вул. Липова Алея, 5.
В результаті обстеження земельної ділянки складено Акт обстеження земельної ділянки від 11.10.2017р. №561-ДК/249/АО/Ю/01-17, яким встановлено факт користування Позивачем земельної ділянки площею 0,2645 га.
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 11.10.2017р. №561-ДК/249/АО/10/01-17 встановлено, що на земельну ділянку площею 0,2174 га на вул. Липова Алея, 5 відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання в користування (оренду), тобто вищезазначена земельна ділянка самовільно зайнята, у свою чергу частина земельної ділянки площею 0,0471 га використовується Позивачем на підставі Договору від 29.04.2011р. № 226П/Т між ТОВ КПФ Карпати та Департаментом житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради про використання земельної ділянки спеціально визначеної для забезпечення паркування транспортних засобів.
Державними інспекторами: головним та провідним спеціалістами відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львів Управління контролю за використанням та охороною земель за результатами обстеження земельної ділянки навколо якої Позивач облаштував огорожу, встановлено, що він фактично використовує земельну ділянку площею 0,2645 га., з якої площа 0,2174 земельної ділянки використовується всупереч встановленим нормам чинного законодавства.
11.10.2017 Відповідачем за результатами проведеної перевірки та встановлення факту самовільного зайняття земельної ділянки у м. Львові по вул. Липова Алея, 5 ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати винесено припис за №561-ДК/0218Пр/03/01/17 про усунення порушень вимог ст.ст. 124, 125, 126 п. б ст.211 земельного законодавства.
Вважаючи припис протиправним ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати звернулося з позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається та реалізовується громадянами, юридичними особами й державою відповідно до закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 3 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною 1, 2 статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 ЗК України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади ліквідовано Державну інспекцію сільського господарства, поклавши функції із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.
На виконання вказаного нормативного акту постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України приведено у відповідність до наданих повноважень Положення про Державну службу України геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 15, в частині організації та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Вказане узгоджується із положенням про Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, затвердженого наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 05.01.2017 №2.
Відповідно до п.6 Положення посадові особи Управління в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов'язкові до виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати в установленому законом порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.
Згідно з преамбулою Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , цей ОСОБА_2 визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 6 цього Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Права державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель встановлені статтею 10 цього Закону.
Згідно з ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема, мають право: давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
На виконання вимог згаданих актів законодавства 11.10.2017р. за №561- ДК/0218Пр/03/01/17 Відповідачем за результатами проведеної перевірки та встановлення факту самовільного зайняття земельної ділянки у м. Львові по вул. Липова Алея, 5 ТзОВ Клуб професійного футболу Карпати винесено припис про усунення порушень вимог ст.ст. 124, 125, 126 п. б ст.211 земельного законодавства.
Рішенням Франківського районного суду міста Львова від 14 травня 2018 року у справі №465/6151/17 позов ОСОБА_1 до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення від 17.10.2017 №561-ДК/0211По/08/01/-17, якою позивача визнано винним у вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн задоволено. Скасовано постанову начальника з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про накладення адміністративного стягнення від 17.10.2017 року №561-ДК/0211Пр/08/01/17 на заступника генерального директора з питань ТзОВ КПФ Карпати ОСОБА_1
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року у справі №465/6151/17 Рішення Франківського районний суду міста Львова від 14 травня 2018 року скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено. Визнано протиправною та скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення від 17 жовтня 2017 року №561-ДК/0211По/08/01/-17 на ОСОБА_1 і закрито справу про адміністративне правопорушення.
У цій постанові суд зазначив як вбачається зі змісту протоколу про адміністративне правопорушення від 11.10.2017 №561-ДК/0239п/07/01/17 та постанови про накладення адміністративного стягнення від 17.10.2017 №561-ДК/0211По/08/01/17, у них не зазначені межі земельної ділянки, її розташування, її кадастровий номер. Дані обставини свідчать про те, що у постанові та протоколі відсутні будь-які ознаки земельної ділянки, які дозволяють її ідентифікувати, як об'єкт. Крім того, в оскаржуваній постанові про адміністративне правопорушення не наведено жодного доказу, на яких ґрунтується висновок про вчинення позивачем адміністративного правопорушення, та не зазначено мотиви відхилення доводів позивача про відсутність в його діях складу адміністративного правопорушення.
Апеляційний адміністративний суд дійшов висновку про відсутність підстав для притягнення позивача до адміністративної відповідальності за наявними обставинами. В діях ОСОБА_1 відсутні ознаки об'єктивної та суб'єктивної сторін адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 53-1 КУпАП, у зв'язку з чим позивач не підлягає адміністративній відповідальності вказане правопорушення.
Апеляційний адміністративний суд зазначив, що постанова про накладення адміністративного стягнення від 17.10.2017 №561-ДК/0211По/08/01/-17, якою позивача визнано винним у вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 850 грн. підлягає скасуванню, як протиправна, а провадження по справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю у зв'язку з відсутністю в діях позивача складу адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 53-1 КУпАП .
Згідно зі статтею статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду в адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, яка набрала законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалена постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Проаналізувавши норми законодавства, дослідивши зібрані докази, суд вважає, що відповідач не довів правомірність прийнятого рішення.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позов є обгрунтованим, а тому його слід задовольнити.
Як вбачається із матеріалів справи позивач за подання даного позову сплатив судовий збір у розмірі 3200, 00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 2600369 від 03.11.2017.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Таким чином, у зв'язку із задоволенням позовних вимог позивача, судовий збір у розмірі 1600, 00 грн підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області за рахунок його бюджетних асигнувань.
14 листопада 2017 року позивач подав уточнену позовну заяву відповідно до якої зменшив позовні вимоги, а саме виключив одну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до статті 7 Закону України Про судовий збір сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Відповідно до пункту 3 частини 6 статті 246 КАС України у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про повернення судового збору.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що слід повернути позивачу сплачений судовий збір у розмірі 1600, 00 грн з Державного бюджету України, у зв'язку із зменшенням позовних вимог, а саме виключення вимоги немайнового характеру.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 11.10.2017 №561- ДК/0218Пр/03/01/17.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м.Львів, пр.В.Чорновола, 4, код ЄДРПОУ 39769942) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Клуб професійного футболу "Карпати" (79000, м. Львів, вул. Вороного, 3 код ЄДРПОУ 31805003) судовий збір у розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) грн.
Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "Клуб професійного футболу "Карпати" (79000, м. Львів, вул. Вороного, 3 код ЄДРПОУ 31805003) з Державного бюджету України 1600 (одна тисяча шістсот) грн судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 15.03.2019.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2019 |
Оприлюднено | 17.03.2019 |
Номер документу | 80476326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні