МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
11 березня 2019 р. № 400/2524/18 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Кононенка Д.Ф., розглянув у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовомНаціональної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, вул. Б.Грінченка, 3,Київ 1,01001 до Повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь " і компанія" , вул. Декабристів, 23-В,Миколаїв,54017 простягнення штрафних санкцій в сумі 170000,00 грн.,
ВСТАНОВИВ:
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг , звернулася до суду з адміністративним позовом до повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь і Компанія" про стягнення штрафних санкцій в сумі 170000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав на порушення відповідачем вимог Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", у зв'язку з чим на підставі постанови №340/791/16-4/8-П від 23.06.18 до нього застосовано штрафні санкції.
Ухвалою від 01.11.2018 відкрито провадження у справі №400/2524/18 за цим позовом та призначено її розгляд 29.11.2018 в порядку спрощеного позовного провадження.
Відповідач позов не визнав, просив відмовити в його задоволенні, надав відзив, в якому обгрунтував свою позицію протиправністю постанови №340/791/16-4/8-П від 23.06.18 та відсутність повноважень суду щодо стягнення штрафу.
27.11.18 від Повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" надійшов зустрічний позов про скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №340/791/16-4/8-П від 23.06.18.
Обгрунтовуючи зустрічний позов відповідач вказав, що протягом 2017 у товариства був відсутній обов'язок з отримання ліцензії на здійснення діяльності з надання фінансових кредитів, оскільки протягом вказаного періоду Ломбард не залучав будь-яких фінансових коштів.
Ухвалою від 29.11.2018 вказаний зустрічний позов прийнято до провадження та призначено розгляд справи у порядку загального позовного провадження.
В свою чергу, позивачем подано відзив на зустрічний позов, у якому просив відмовити в задоволенні зустрічного позову. В обгрунтування своєї позиції вказав, що на підставі звітів про діяльність повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" встановлено надання ним фінансових кредитів, що стало підставою для прийняття оскаржуваної постанови.
Відповідач надав заперечення на відзив, у якому просив задовольнити позов в повному обсязі та стягнути з відповідача штраф у сумі 170000,00 гривень.
За клопотанням позивача, розгляд справи відбувався у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Дослідив матеріали справи, вислухав представників учасників справи, суд встановив наступне.
Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансовиї послуг 23.06.2018 складено акт №791/16-4/8 про провадження Повним товариством "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії, без відповідної ліцензії.
З акту вбачається, що відповідно до звіту про діяльність ломбарду за період 2017 року, а саме рядка "Кількість наданих фінансових кредитів під заставу" та стовбця 3 "звітний квартал" відповідачем зазначено надання фінансових кредитів під заставу за звітний кварталу кількості 326, та відповідно до звіту про діяльність ломбарду за період 2017 року, а саме рядка "Сума наданих фінансових кредитів під заставу" та стовбця 3 "звітний квартал" відповідачем визначено надання фінансових кредитів під заставу за звітний квартал на суму 637,70 тис. грн.
Вказане є порушенням п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", оскільки у відповідача в період з 01.10.2017 р. по 31.12.2017 р. відсутня ліцензія на право надання коштів у позику.
На підставі вказаного акту від 23.06.2018 №791/16-4/8, уповноваженою особою Комісії у відношенні відповідача було винесено постанову про накладення санкцій за порушення ЗУ "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 23.06.2018 №340/791/16-4/8-П, відповідно до якої до Повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" застосовано штрафні у сумі 170000 грн.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за провадження діяльності на ринках фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації - у розмірі від 1000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У свою чергу, господарська діяльність з надання фінансових послуг підлягає ліцензуванню на підставі п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 р. № 913, якою затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), ліцензійні умови у частині, що стосується суб'єктів господарювання, які провадять діяльність з надання послуг з фінансового лізингу, надання коштів у позику, в тому числі на умовах фінансового кредиту, надання гарантій та поручительств, надання послуг факторингу та довірчого управління фінансовими активами та внесені до дня набрання чинності цією постановою до Державного реєстру фінансових установ або реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, застосовуються через шість місяців з дня набрання чинності цією постановою.
Постанова Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 р. № 913 набрала чинності 10.12.2016 р.
За даними Комісії, що не спростовано також відповідачем, у період з 01.10.2017 р. по 31.12.2017 р. Товариство не мало ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг.
Відповідачем також не спростовано й самого факту надання фінансових кредитів за звітний період у кількості 327 на загальну суму 637,70 тис. грн.
Згідно з ч. 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Частиною 1 ст. 42 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" передбачено, що штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.
В обґрунтування своєї позиції щодо протиправності постанови, відповідач вказав на відсутність обов'язку Товариства з отримання ліцензії на здійснення діяльності з надання фінансових послуг протягом 2017 року, оскільки Товариством протягом вказаного періоду не залучались будь-які фінансові кошти, а до залучених коштів не належать кошти, отримані у вигляді внесків до капіталу кредитної установи, у тому числі субординований капітал, отримані від кредитних установ за кредитними договорами, а також кошти, отримані з місцевих та державних бюджетів фінансовими установами - юридичними особами публічного права.
Однак зазначені обгрунтування спростовуються наявними в матеріалах справи доказах (акт, звіт про діяльність).
Пунктом 2.4 Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 р. № 2319, передбачено, що штрафні санкції (штрафи) накладаються Головою Нацкомфінпослуг та керівниками самостійних структурних підрозділів або особами, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг.
У разі несплати штрафу особою в добровільному порядку у строк, передбачений постановою, він стягується Нацкомфінпослуг у судовому порядку.
Як вбачається з оскаржуваної постанови, вона підписана директором Департаменту регулювання та нагляду за фінансовими компаніями, а, отже, штрафні санкції на Товариство накладено уповноваженою особою.
Щодо посилання відповідача на наявність рішення Миколаївського окружного адміністративного суду по справі 814/1537/18, за яким вже стягнуто суму штрафу з цих же підстав за 2017 рік, суд зазначає, що предметом розгляду справи №814/1537/18 було стягнення штрафу з Товариства на підставі постанови №1292/2235/16-4/8 від 07.12.17 за відсутність ліцензії на право надання коштів у позику у період з 01.07.2017 по 30.09.2017. Тобто зазначені предмети не можливо ототожнювати.
Також, суд зазначає, що формальні порушення процедури прийняття оскаржуваної Товариством постанови не спростовують факту вчинення Товариством правопорушення на ринку фінансових послуг, а відтак, не можуть бути підставою для скасування постанови про застосування штрафної санкції.
Доказів погашення заборгованості станом на час розгляду справи відповідачем не надано.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Вимоги зустрічного позову задоволенню не підлягають.
Судові витрати відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 257-262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (вул. Б.Грінченка, 3,Київ 1,01001 38062828) до Повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" (вул. Декабристів, 23-В,Миколаїв,54017 36486446) задовольнити.
2. Стягнути з повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена Південь" і компанія" (вул. Декабристів, 23-в, Миколаїв, 54017, код ЄДРПОУ 36486446) до Державного бюджету України на балансовий рахунок 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106) штраф у сумі 170000,00 гривень (сто сімдесят тисяч грн.).
3. В задоволенні зустрічного позову повного товариства "Ломбард "Кредит" ТОВ "Ойкумена південь" і компанія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування постанови про застосування штрафних санкцій №340/791/16-4/8-П від 23.06.2018, відмовити.
4. Апеляційна скарга на це рішення може бути подана до П'ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Суддя В. В. Біоносенко
Рішення складено в повному обсязі 15.03.19
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2019 |
Оприлюднено | 18.03.2019 |
Номер документу | 80476483 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Біоносенко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні