РІШЕННЯ
іменем України
05 березня 2019 року м. Зміїв
Зміївський районний суд Харківської області
головуючий - суддя Овдієнко В. В.
секретар судового засідання - Іванова О. В.
позивач - заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_1, інтересах держави в особі: Зміївської районної державної адміністрації Харківської області, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області,
представники позивачів: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4,
відповідач - ОСОБА_5
розглянувши в порядку загального позовного провадження у підготовчому засіданні в залі суду справу за позовною заявою заступника керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_1, в інтересах держави в особі: Зміївської районної державної адміністрації Харківської області; Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, до ОСОБА_5 про внесення змін до договору оренди землі,
у с т а н о в и в:
26.11.2018 заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_1, в інтересах держави в особі: Зміївської районної державної адміністрації; Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, звернулася до суду з позовною заявою, а 10.01.2019 - з уточненою позовною заявою, до ОСОБА_5 з вимогою внести зміни до договору оренди землі від 15.02.2004, укладеного між Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_5 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1, паспорт НОМЕР_2), про надання в довгострокове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту, землі державного резерву Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області, загальною площею 47,2521 га, зареєстрованого у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2005 за № 040569100009, виклавши пункти 4 та 8 договору в наступній редакції - "4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 599 914 грн 71 к."; "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок Комсомольської селищної ради"; судовий збір за подання даної позовної заяви у розмірі 1 762 грн 00 к. стягнути з відповідача на користь прокуратури Харківської області за такими реквізитами: код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м. Київ, код 820172, рахунок 35212041007171, код класифікації видатків бюджету - 2800.
На обґрунтування позову заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_1 зазначила, що у ході вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства на території Зміївського району Харківської області встановлено наступне.
Розпорядженням голови Зміївської районної державної адміністрації Харківської області (надалі - Зміївська РДА) № 510 від 30.09.2004 ОСОБА_5 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та надання в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель державного резерву сільськогосподарського призначення загальною площею 47,2521 га (рілля) на території Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області.
На виконання зазначеного розпорядження 15.02.2004 між Зміївською РДА та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель державного резерву сільськогосподарського призначення загальною площею 47,2521 га (рілля), що знаходиться на території Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області за межами населеного пункту, строком на 25 років.
Вказаний договір оренди земельної ділянки зареєстрований у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2005 за № 040569100009 - про оренду земельної ділянки загальною площею 47,2521 га, кадастровий номер НОМЕР_3 (запис у книзі реєстрації договорів оренди землі Зміївської РДА № 05-09/8 від 17.02.2005).
Рішенням XVI сесії Зміївської районної ради VI скликання від 02.12.2011 затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі (зі змінами згідно з рішенням XXXII сесії районної ради VII скликання № 565-VII від 23.08.2017, яке опубліковано у газеті "Вісті Зміївщини" № 66 (10680) від 05.09.2017).
Так, відповідно до п. 2.5 вказаного Положення розмір річної орендної плати встановлюється на рівні 8 відсотків від нормативної грошової оцінки - для земель сільськогосподарського призначення (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, перелоги, для ведення садівництва, сінокосіння та випасання худоби, городництва, товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі не витребувані земельні частки (паї), крім земельних ділянок, на яких розташовані водні об'єкти.
Зазначене рішення Зміївської районної ради від 23.08.2017 відповідає вимогам Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та положенням Постанови Кабінету Міністрів України № 413 від 07.06.2017 "Про деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними", якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядженнями ними, у якій зазначено, що за попередніми розрахунками через занижений розмір орендної плати бюджети щороку втрачають більше 1 млрд. гривень.
Таким чином, мінімальний розмір орендної плати за користування землями сільськогосподарського призначення має становити не менше 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Усі вищевказані рішення Зміївської районної ради є чинними. Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а договір у цій частині суперечить приписам чинного законодавства.
Відповідно до інформації Зміївської районної ради встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки з к.н. НОМЕР_3 затверджена рішеннями LXXII сесії районної ради VI скликання № 1019-VI від 17.07.2015 та складала на момент прийняття рішення 1 333 262 грн 26 к.
Згідно до інформації Відділу у Зміївському районі ГУ Держгеокадастру в Харківській області № 504/111-18 від 22.11.2018 нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровий номер НОМЕР_3 станом на 01.01.2018 з урахуванням коефіцієнту індексації складає 1 599 914 грн 71 к.
Проте, згідно з п. 8 договору від 15.02.2004 про оренду земельної ділянки загальною площею 47,2521 га (кадастровий номер НОМЕР_3) орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1% від проіндексованої середньої по Харківській області грошової оцінки ріллі і становить 4 006 грн 97 к. на рік за 47,2521 га на рахунок Комсомольської селищної ради. У п. 9 вказаного договору зазначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно з діючим договором оренди землі, укладеним між Зміївською РДА та ОСОБА_5, ставка орендної плати істотно занижена, і остання повинна становити 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до вищевказаного Положення.
Відповідно до п. 4 вищевказаного договору, укладеного між Зміївською РДА та ОСОБА_5 15.02.2004 зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Згідно з інформацією Зміївської РДА зміни до договору оренди землі на сьогоднішній день не вносились, з пропозиціями щодо внесення відповідних змін ОСОБА_5 не звертався.
Згідно з інформацією, наданою Зміївською РДА № 01-32/3049 від 09.10.2018, та ГУ Держгеокадастру в Харківській області № 10-20-14-7948/0/19-18 від 31.10.2018 зміни до договору оренди землі на сьогоднішні не вносились, з пропозиціями щодо внесення відповідних змін ОСОБА_5 не звертався, позови про внесення змін до діючого договору до суду Управлінням та Зміївською РДА не подавалися.
Таким чином, база розрахунку орендної плати підлягає розрахунку відповідно до приписів п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Враховуючи викладене, наявність нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди землі.
Згідно з інформацією, наданою Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області, остання направлялася орендарю ОСОБА_5 рекомендованими листами з повідомленням пропозицію № 01-31/1334 від 28.04.2015 щодо проведення нормативно грошової оцінки орендованої земельної ділянки та приведення у відповідність до вимог чинного законодавства договору оренди шляхом укладання додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати. Після розгляду вказаного листа ОСОБА_5, було проведено нормативно-грошову оцінку вказаної земельної ділянки та в подальшому лише 05.09.2017 відповідачем направлено лист на адресу Зміївської райдержадміністрації з проханням укладення додаткової угоди. У відповідь Зміївська райдержадміністрація направила на адресу відповідача лист № 01-31/2410 від 12.09.2017 із роз'ясненням, що ОСОБА_5 для укладення додаткової угоди необхідно звернутися до ГУ Держгеокадастру в Харківській області. Проте зміни у спірний договір не були внесені по сьогоднішній день.
13.03.2018 ОСОБА_5 звернувся до Зміївської РДА з метою внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати на рівні 3 відсотків від нормативно-грошової оцінки.
Зміївською райдержадміністрацією на адресу відповідача направлено лист №01-31/716 від 22.03.2018 з пропозицією звернутися до адміністрації з метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства спірного договору оренди земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати на рівні 8 відсотків від нормативно-грошової оцінки.
Вищезазначені листи Орендарем ігнорувалися протягом тривалого часу, зміни до договору оренди землі в частині розміру орендної плати не внесені, у тому числі не укладено додаткову угоду, попри проведену та затверджену нормативно грошову оцінку вказаної земельної ділянки.
Таким чином, ухилення Орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді смт Слобожанське (колишнє Комсомольське) у виді не одержаного доходу за користування земельною ділянкою державної власності та відповідних податків до державного бюджету.
Для приведення розміру орендної плати відповідно до вимог діючого законодавства в укладений між Зміївською РДА та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни щодо розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Отже, вищевикладене є підставою для представництва інтересів держави у суді, шляхом пред'явлення місцевою прокуратурою даного позову.
Пред'являючи позов у вказаній справі, прокурор виходить саме з необхідності вирішення проблем суспільного значення, існування яких виправдовує застосування механізму внесення змін до діючого договору оренди земельної ділянки.
Економічна ситуація, що склалася на цей час у державі, обумовлює необхідність збільшення надходжень до бюджету, в тому числі у сфері земельних відносин, реалізації заходів щодо економного та раціонального використання економічних ресурсів держави, зокрема, природного ресурсу землі.
Таким чином, звернення прокурора до суду в цих спірних правовідносинах спрямоване саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про повернення у володіння та розпорядження держави земельної ділянки, з урахуванням принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників.
Ці дії включають подання прокурором до районного суду позовної заяви, його участь у розгляді справи за позовною заявою, а також у розгляді судом будь-якої іншої справи за ініціативою прокурора чи за визначенням суду, якщо це необхідно для захисту інтересів держави.
Порушення інтересів держави в цьому випадку полягає в тому, що плата за користування земельною ділянкою державної власності здійснюється без врахування нормативної грошової оцінки та створює умови спричинення шкоди у виді ненадходжень до відповідних бюджетів коштів через неправильний розрахунок орендної плати, тобто не на підставі і після проведення та введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Окрім того, дотримання належного економічного регулювання земельних відносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх правильного правового (в тому числі договірного) врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безпосередньо належить до інтересів держави.
Таким чином, законним розпорядником вищевказаної земельної ділянки площею 47,2521 га з 01.01.2013 є ГУ Держгеокадастру у Харківській області. Водночас ГУ Держгеокадастру в Харківській області питання щодо внесення змін до вказаного договору оренди землі не порушувалося. Зміївською РДА як стороною договору (орендодавець) також не вжито заходів цивільно-правового характеру з метою внесення змін до договору оренди землі в частині перегляду розміру орендної плати та визначення у договорі розміру нормативної грошової оцінки ділянки.
Отже, враховуючи те, що ГУ Держгеокадастру в Харківській областіта Зміївська РДАне вжили вичерпних заходів щодо внесення змін до вказаного договору оренди землі у судовому порядку, - з цим позовом звернувся прокурор в інтересах держави в особі: ГУ Держгеокадастру в Харківській області, як суб'єкта, уповноваженого розпоряджатися спірною земельною ділянкою державної власності сільськогосподарського призначення; Зміївської РДА як учасника господарських правовідносин (орендодавця згідно з діючим договором оренди від 15.02.2004).
Ухвалою судді Зміївського районного суду Харківської області від 06.12.2018 провадження у справі відкрито та призначено підготовче засідання на 25.01.2019.
19.12.2018 відповідач ОСОБА_5 подав заяву, в якій позов визнав, просив його задовольнити та провести підготовче засідання і усі подальші судові засідання без його участі у зв'язку із його зайнятістю.
10.01.2019 заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури ОСОБА_1 подала уточнену позовну заяву.
18.01.2019 заступник голови Зміївської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_3 подав клопотання, в якому просив розглянути справу за відсутністю представника Зміївської районної державної адміністрації Харківської області, за наявними в матеріалах справи документами.
25.01.2019 у підготовчому засіданні прийнято уточнену позовну заяву та відкладено підготовче засідання.
26.02.2019 відповідач ОСОБА_5 подав заяву, в якій уточнений позов визнав, просив його задовольнити та розглянути справу за його відсутності.
05.03.2019 від представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_4 надійшли пояснення щодо позовної заяви в порядку ст. 181 ЦПК України. В поясненні зазначила, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими, вмотивованими та такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.
Із матеріалів справи вбачається, що рішенням Зміївської районної ради Харківської області XVI сесії VI скликання від 02.12.2011 № 258-VI "Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі" та рішенням Зміївської районної ради Харківської області XXXII ceciї VII скликання від 23.08.2017 № 565-VII "Про внесення змін до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі у Зміївському районі, затвердженого рішенням районної ради від 02.12.2011 № 258-V1 (XVI сесія VI скликання)" визначено розміри орендної плати при укладенні договорів оренди землі у Зміївському районі, а саме змінено ставки орендної плати за земельні ділянки в частині їх збільшення у відповідності до вимог Земельного, Податкового та Цивільного кодексів України, Законів України "Про оренду землі", "Про місцеве самоврядування в Україні" та зобов'язано Зміївську районну державну адміністрацію привести до норм цього Положення усі укладені раніше договори оренди землі, орендодавцем в яких виступає Зміївська районна державна адміністрація, шляхом підписання додаткових угод.
Законом України "Про оцінку земель", передбачено періодичне здійснення нормативно грошової оцінки земель.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Аналогічна правова позиція, викладена у постанові Верховного Суду України від 3 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13, від 2 березня 2016 року у справі № 3-476гс15.
Із матеріалів позовної заяви вбачається, що зміни до договору оренди землі на даний час не вносились, з пропозиціями щодо внесення відповідних змін ОСОБА_5 не звертався, позови про внесення змін до діючого договору до суду Головним управлінням та Адміністрацією не подавалися. На теперішній час додаткові угоди до Договору не укладені та не зареєстровані у встановленому законодавством порядку (а. с. 62 - 64).
Під час підготовчого засідання представник позивача ОСОБА_2 на задоволенні позовних вимог наполягав з підстав, викладених у позовній заяві.
За наявності поданих заяв: заступника голови Зміївської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_3, представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_4 та відповідача ОСОБА_5 про судовий розгляд справи за їх відсутності, неявка учасників справи не перешкоджає судовому розгляду справи.
Вислухавши представника позивача, дослідивши письмові докази оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд дійшов наступного:
Частинами 1, 3 ст. 13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Відповідно до ст. ст. 76-81 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.
Суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом.
Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 200 ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.
Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди проводиться в порядку, встановленому статтями 206, 207 цього Кодексу.
Частинами 1, 2, 4 статті 206 ЦПК України передбачено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
До ухвалення судового рішення у зв'язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз'яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.
У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.
Під час підготовчого провадження відповідачем подано заяву про визнання позову, що не суперечить закону та не порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, відсутні підстави для відмови у прийнятті визнання відповідачем позову.
Розпорядженням голови Зміївської районної державної адміністрації Харківської області № 510 від 30.09.2004 ОСОБА_5 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку загальною площею 47,2521 га в тому числі 47,2521 га ріллі, із земель державного резерву на території Комсомольської селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, надано в оренду ОСОБА_5 земельну ділянку площею площею 47,2521 га в тому числі 47,2521 га ріллі, із земель державного резерву на території Комсомольської селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зобов'язано ОСОБА_5 підготувати та зареєструвати договір оренди земельної ділянки в установленому законом порядку (а. с. 12).
На виконання зазначеного розпорядження 15.02.2004 між Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_5 укладено договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель державного резерву сільськогосподарського призначення загальною площею 47,2521 га (рілля), що знаходиться на території Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області за межами населеного пункту, строком на 25 років. Орендна плата вносить орендарем у грошовій формі в розмірі 1% від проіндексованої середньої по Харківській області грошової оцінки ріллі і становить 4 006 грн 97 к. на рік за 47,2521 га на рахунок Комсомольської селищної ради. Договір оренди земельної ділянки зареєстрований у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного Підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2005 за № 040569100009 - про оренду земельної ділянки загальною площею 47,2521 га, кадастровий номер НОМЕР_3 (запис у книзі реєстрації договорів оренди землі Зміївської РДА №05-09/8 від 17.02.2005) (а. с. 13 - 15).
Рішенням XVI сесії Зміївської районної ради VI скликання від 02.12.2011 затверджено Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі, зобов'язано Зміївську районному державну адміністрацію привести до норм цього Положення усі укладені раніше договори оренди землі, орендодавцем в яких виступає Зміївська райдержадміністрація шляхом підписання додаткових угод (а. с. 16).
Відповідно до п. 1.3, п. 4. 1 Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі вбачається, що положення регламентує принципи встановлення розміру орендної плати за землю, порядок внесення орендної плати за землю.
Встановлений згідно з розділом ІІ цього Положення розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду у разі: а) зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; б) зміни розміру земельного податку; в) змін в діючому законодавстві4 г) змін нормативної грошової оцінки (а. с. 17 -19).
Рішенням LXХІI сесії Зміївської районної ради VI скликання № 1019-VI від 17.07.2015 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь (рілля), що надається в користування на умовах оренди ОСОБА_5 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за межами населеного пункту на території Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області, загальною площею 47,2521 га, грошова оцінка земельної ділянки на 01 січня 2015 року становить 1 333 262 грн 26 к., рекомендовано Зміївській районній державній адміністрації при укладанні договору оренди керуватися "Положенням про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі", затвердженим рішенням районної ради від 2 грудня 2011 року № 258-УІ (XVI сесія VI скликання), з наступними змінами "Про внесення змін до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі, затвердженого рішенням районної ради від 02 грудня 2011 № 258-VI (ХVI сесії VI скликання), затвердженим рішенням районної ради від 04.03.2015 № 926 - VI (LXVI сесія VI скликання) (а. с. 21).
Рішенням ХХХІІ сесії Зміївської районної ради VIІ скликання № 565-VII від 23.08.2017 вирішено внести зміни до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі, затвердженого рішенням XVI сесії районної ради VI скликання від 02 грудня 2011 року № 258-VI, виклавши позицію першу абзацу першого пункту 2.5 в наступній редакції: "- 8 відсотків від нормативної грошової оцінки - для земель сільськогосподарського призначення (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища, перелоги, для ведення садівництва, сінокосіння та випасання худоби, городництва, товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі не витребувані земельні частки (паї), крім земельних ділянок, на яких розташовані водні об'єкти;" Зміївській районній державній адміністрації врахувати внесені пунктом 1 цього рішення зміни до Положення при укладенні договорів оренди земельних ділянок та привести до норм цього Положення усі укладені раніше договори оренди землі, орендодавцем в яких виступає Зміївська районна державна адміністрація, шляхом підписання додаткових угод. Вважати таким, що втратило чинність рішення IX сесії районної ради VII скликання від 15 квітня 2016 року № 152-VІІ "Про внесення змін до Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у Зміївському районі, затвердженого рішенням районної ради від 02 грудня 2011 № 258-VІ (XVI сесія VI скликання) (а. с. 20).
З листа Зміївської районної державної адміністрації Харківської області від 09.11.2018 вбачається, що районна державна адміністрація не має відповідних повноважень щодо укладання додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Крім того, районна державна адміністрація у квітні 2015 року направляла ОСОБА_5 листи № 01-31/1334, № 01-31/1335 від 28.04.2015 щодо необхідності приведення до вимог чинного законодавства договорів оренди земельних ділянок від 15.02.2005, від 25.11.2009. У березні 2018 року ОСОБА_5 надіслав до районної державної адміністрації повідомлення з проханням внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині сплати орендної плати у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. ОСОБА_5 листом № 01-31/716 від 22.03.2018 було запропоновано звернутися до районної державної адміністрації для приведення у відповідність до вимог чинного законодавства договорів оренди земельних ділянок, шляхом укладання додаткових угод щодо зміни розміру орендної плати на рівні 8 відсотків від нормативної грошової оцінки. На даний час додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок від 15 лютого 2005 року та 25 листопада 2009 року, які зареєстровані у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" 07.09.2005 за № 040569100009 та 23.12.2009 за № 040969100019 між районною державною адміністрацією та ОСОБА_5 не укладалися. (а. с. 23)
28.04.2015 Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області відповідачу ОСОБА_5 В направлявся лист з пропозицією звернутися до районної державної адміністрації для приведення у відповідність до вимог чинного законодавства Договору оренди земельної ділянки, шляхом укладання додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати, а також провести нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки (а. с. 24)
13.03.2018 відповідач ОСОБА_5 звернувся до Зміївської районної державної адміністрації з пропозицією з метою приведення договорів оренди земельних ділянок від 15 лютого 2005 року та 25 листопада 2009 року, які зареєстровані у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" 07.09.2005 за № 040569100009 та 23.12.2009 за № 040969100019 між районною державною адміністрацією та ОСОБА_5 у відповідність до норм чинного законодавства шляхом підписання додаткових угод та викласти п. 7 у наступній редакції "Орендна плата вноситься орендарем відповідно до Закону України "Про оренду землі", Податкового кодексу України у грошовій формі. Річна орендна плата за земельні ділянки складає при відсотки від їх нормативної грошової оцінки" (а. с. 26).
22.02.2018 Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області відповідачу ОСОБА_5 В направлявся лист з пропозицією звернутися до районної державної адміністрації для приведення у відповідність до вимог чинного законодавства Договору оренди земельної ділянки, шляхом укладання додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати на рівні 8 відсотків від нормативної грошової оцінки (а. с. 25).
З листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 10-20-14-7948/0/19-18 від 31.10.2018 вбачається, що до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області ОСОБА_5 із заявою щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 15.02.2004 площею 47,2521 га, укладеного між Зміївською районною державною адміністрацією та ОСОБА_5, яка розташована за межами населених пунктів на території Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області не звертався. Пропозицій від Головного управління щодо укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 15.02.2004 ОСОБА_5 не направлялось. Позовів про внесення змін до договору оренди землі або його розірвання Головним управлінням до суду не подавалось (а. с. 27).
З листа Відділу у Зміївському районі Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області №504/111-18 від 22.11.2018 вбачається, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 47,2521 га кад. № НОМЕР_3 - 1 599 914 грн 71 к.; земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 21,8186 га кад. № 6321755600:02:002:0402 - 774 052 грн 04 к. станом на 01.01.2018. Протягом року коефіцієнт індексації за попередній рік, який застосовується у наступному році, якщо він більший одиниці, не змінюється (а. с. 22).
З листа Чугуївської місцевої прокуратури №03-04-12763 від 22.11.2018 вбачається, що прокуратура повідомила що Чугуївська місцева прокуратура Харківської області має намір на підставі та в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" звернутися до Зміївського районного суду Харківської області за захистом прав та інтересів держави, в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, як суб'єкта, уповноваженого розпоряджатися спірними земельними ділянками державної власності сільськогосподарського призначення та Зміївської районної державної адміністрації Харківської області як сторони договірних відносин до ОСОБА_5 про внесення змін до договору оренди землі. Підставою для представництва є порушення інтересів держави, оскільки у зв'язку із несплатою орендарем орендної плати, встановленої законом, у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, призводить до ненадходження коштів до бюджету (а. с. 28-29)
Позивачем стверджувалося у позовній заяві та не заперечувалося відповідачем, що зміни до договору оренди землі від 15.02.2004, укладеного між Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області та відповідачем ОСОБА_5 про надання в довгострокове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту, землі державного резерву Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області, загальною площею 47,2521 га, зареєстрованого у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2005 за №040569100009, не проводилися, додаткові угоди не укладалися.
Відповідно до ч. 1 ст. 82 ЦПК України зазначені обставини не підлягають доказуванню.
Статтями 1, 13, частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271, ч. 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Відповідно до п. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки - п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 11 ЦК України визначено, що підстави виникнення цивільних прав та обов'язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Відповідно до Стратегії удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затвердженої Постановою КМ України №413 від 07.06.2017 Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в користування (оренда, емфітевзис) повинні: під час формування лотів для продажу прав оренди та/або емфітевзису встановлювати строк дії договору оренди сім років та стартову ціну лота - не нижче 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки (для продажу прав оренди).
Держгеокадастр та його територіальні органи для забезпечення здійснення заходів з охорони та раціонального використання земель повинні: переглянути діючі договори оренди земель сільськогосподарського призначення державної власності з метою приведення їх у відповідність з вимогами законодавства та напрямами цієї Стратегії з урахуванням Закону України "Про оренду землі"; забезпечувати розірвання договорів оренди земель сільськогосподарського призначення державної власності, які укладені з порушенням вимог законодавства, зокрема у разі заниження нормативної грошової оцінки або несплати орендної плати у строки, встановлені договором.
З матеріалів справи вбачається, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3, яка передана ОСОБА_5 в оренду, станом на 01.01.2018 року з урахуванням коефіцієнту індексації складає 1 599 914 грн 71 к.
Отже, ставка орендної плати, визначена Договором оренди земельної ділянки від 15.02.2004 на сьогодні є істотно нижчою, від передбаченого чинним законодавством мінімуму.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідач ОСОБА_5 до підготовчого засідання подав заяву про визнання позову, це не суперечить закону та не порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, і відповідно до частини 4 статті 206 Цивільного процесуального кодексу України є підставою для ухвалення рішення про задоволення позову.
З огляду на викладене, враховуючи визнання відповідачем позову, що не порушує права чи охоронювані законом інтереси інших осіб, та наявність законних підстав для ухвалення рішення про задоволення позову, позовна заява є обґрунтованою і підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь прокуратури Харківської області належить стягнути витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 762 грн 00 к.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 82, 89, 141, 142, 189, 196-198, 200, 206, 223, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд,
в и р і ш и в:
Позовну заяву задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 15.02.2004, укладеного між Зміївською районною державною адміністрацією Харківської області та ОСОБА_5, про надання в довгострокове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населеного пункту, землі державного резерву Комсомольської селищної ради Зміївського району Харківської області, загальною площею 47,2521 га, зареєстрованого у Зміївському районному відділі Харківської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 07.09.2005 за №040569100009, виклавши пункти 4 та 8 договору в наступній редакції:
"4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 599 914 грн. 71 коп.";
"8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок Комсомольської селищної ради".
Стягнути з ОСОБА_5 на користь прокуратури Харківської області 1 762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) грн. 00 к. на відшкодування витрат по сплаті судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не буде подано.
Учасники справи, а також особи, які не брали участь у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного суду через Зміївський районний суд Харківської області протягом тридцяти днів з дня складання повного рішення суду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - заступник керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області ОСОБА_1, місцезнаходження: 63500, Харківська область, м. Чугуїв, вул. Харківська, б. 98, код ЄДРПОУ прокуратури області: 02910108, в інтересах держави в особі:
Зміївської районної державної адміністрації Харківської області, місцезнаходження: 63404, Харківська область, м. Зміїв, вул. Адміністративна, 9, код ЄДРПОУ: 04059639;
Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, місцезнаходження: 61000, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, під'їзд 1, поверх 6, код ЄДРПОУ: 39792822.
Відповідач - ОСОБА_5, зареєстроване місце проживання: 63462, АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1.
Повне рішення складене 15.03.2019.
Головуючий: В. В. Овдієнко
Суд | Зміївський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 17.03.2019 |
Номер документу | 80482097 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Зміївський районний суд Харківської області
Овдієнко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні