Рішення
від 28.02.2019 по справі 320/5326/18
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 лютого 2019 року м.Київ справа № 320/5326/18

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Білоцерківської місцевої прокуратури Київської області молодшого радника юстиції ОСОБА_1 до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області, Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів, Шамраївської сільської ради Київської області та Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернувся Заступник керівника Білоцерківської місцевої прокуратури Київської області молодший радник юстиції ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області (далі - відповідач-1), Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації (далі - відповідач-2), в якому позивач просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації та Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га під вказаним навчальним закладом;

- зобов'язати адміністрацію Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області та Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації вжити заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га за адресою: Київська область, Сквирський район, с. Шамраївка, вул. Шкільна, 3.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.10.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідачів, Шамраївську сільську раду Київської області та Головне управління Держгеокадастру у Київській області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив про те, що Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області перебуває на земельній ділянці 2,6 га, яка розташована за адресою: Київська область, Сквирський район, с. Шамраївка, вул. Шкільна, 3.

Позивач зазначив про те, що відповідачі не здійснили виготовлення та оформлення технічної документації на вказану земельну ділянку.

Так, зокрема, позивач зазначив про те, що рішенням тридцять п'ятої сесії VI скликання Шамраївської сільської ради Сквирського району Київської області №19-35-06 від 02.10.2014 було вирішено надати Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дитячий садок", який знаходиться в с. Шамраївка, вул.Шкільна, буд. 3, в межах Шамраївської сільської ради, на орієнтовну площу 2,6 га.

Проте, відповідачами не було вчинено дій щодо виготовлення відповідної технічної документації, яка посвідчує право власності на земельну ділянку, та не подано її на затвердження до сесії сільської ради, що, на думку позивача, суперечить вимогам чинного законодавства.

Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив про те, що для виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" ним вчинялися наступні дії: на підставі звернення відділу освіти до Шамраївської сільської ради було отримано дозвіл на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад"; у 2018 році було виготовлено технічний паспорт на будівлю Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", що є необхідною умовою для виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку; неодноразово формувалися бюджетні запити до голови Сквирської райдержадміністрації та Сквирської районної ради щодо виділення коштів для укладення договору з підрядною організацією на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку для Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", зокрема, листи від 20.02.2018 №108 та від 29.03.2018 №190.

Проте, станом на 13.11.2018 кошти на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" виділено не було.

Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області письмових заперечень проти позову чи відзиву на позовну заяву до суду не надав.

Треті особи правом на подання пояснень не скористались.

Присутній у судових засіданнях 27.11.2018, 15.01.2019 та 12.02.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.

Присутній у судовому засіданні 27.11.2018 представник Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області адміністративний позов не визнала та просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судове засідання, призначене на 12.02.2019, відповідачі та треті особи не з'явились, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином та своєчасно.

Разом з тим, 27.11.2018 на адресу суду від представника відповідачів надійшло клопотання про здійснення розгляду справи №320/5326/18 у порядку письмового провадження.

Присутній у судовому засіданні 12.02.2019 представник позивача заявив клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно із ч.9 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи клопотання представника позивача та представника відповідачів, неявку третіх осіб, належним чином повідомлених про дату, час та місце судового засідання, протокольною ухвалою суду від 12.02.2019 було постановлено здійснити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

в с т а н о в и в:

Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області (ідентифікаційний код: 25303279, місцезнаходження: 09034, Київська обл., Сквирський р-н., с. Шамраївка, вул. Шкільна, буд. 3) 05.01.1998 зареєстровано в якості юридичної особи, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.11.2018 №1004701402 (а.с. 89-91) та випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 09.02.2017 (а.с. 48-49).

Судом встановлено, що Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області до 02.02.2017 мав інше найменування - Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок".

Відповідно до пункту 8.2 Статуту Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області, затвердженого рішенням ХІ сесії Сквирської районної ради VI скликання №12-11-07 від 22.12.2017, матеріально-технічна база Шамраївського НВК включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі (а.с. 20-39).

Як вбачається з матеріалів справи, у користуванні Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області перебуває земельна ділянка площею 2,6 га, яка розташована на території Шамраївської сільської ради (в межах с. Шамраївка), що підтверджується листом Відділу у Сквирському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 10.04.2018 №149/116-18.

У вказаному листі зазначено про те, що відповідно до книг реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договір оренди землі, державний акт на земельну ділянку Шамраївським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської не виготовлявся, державна реєстрація земельної ділянки не проводилась, а кадастровий номер не визначався (а.с. 50). Шамраївська сільська рада Сквирського району Київської області листом від 04.04.2018 №205 надіслала Сквирському відділу Білоцерківської місцевої прокуратури копію рішення Шамраївської сільської ради Сквирського районну Київської області від 02.10.2014 №19-35-06 (а.с. 18).

Так, вказаним рішенням було вирішено надати Відділу освіти Сквирської райдержадміністрації дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" орієнтовною площею 2,6000 га, яка знаходяться в с. Шамраївка по Шкільна буд. 3 в межах Шамраївської сільської ради (а.с. 19).

Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позивач звернувся до суду з даним позовом, з приводу чого суд зазначає таке.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV, в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних відносин) заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.

Згідно зі статті 44 Закону №651-XIV матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Вимоги до матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти визначаються відповідними будівельними і санітарно-гігієнічними нормами і правилами, а також типовими переліками обов'язкового навчального та іншого обладнання (в тому числі корекційного), навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, художньої та іншої літератури. Статтею 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Вимоги до матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти визначаються відповідними будівельними та санітарно-гігієнічними нормами і правилами. Примірні переліки матеріально-технічного оснащення закладів дошкільної освіти, ігрового, навчально-дидактичного обладнання закладу дошкільної освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно з частиною другою статті 80 Закону №2145-VIII порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до частини першої статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з частиною другою статті 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.2 ст.116 ЗК України).

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності у користування передбачений статті 123 ЗК України.

Так, частиною першою статті 123 ЗК України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування. Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною третьою статті 123 України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною шостою статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Відповідно до частини десятої статті 123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Статтею 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з статтею 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Так, відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 Закону №1952-VI державній реєстрації прав підлягають: речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону.

Частиною першою статті 27 Закону №1952-VI визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року.

Отже, в силу вимог чинного законодавства право постійного користування землею підлягає державній реєстрації.

17.10.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано Міністерство освіти і науки, молоді та спорту, інші центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерству фінансів, ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Шамраївським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області безпосередньо встановлена також розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.

Відповідно до пункту 1.1 Положення про Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Сквирської районної державної адміністрації від 11.03.2011 №121, Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації є її структурним підрозділом. Утворюється головою районної державної адміністрації, підпорядковується голові райдержадміністрації та Головному управлінню освіти і науки Київської обласної державної адміністрації. Пунктом 2 вказаного Положення визначено, що основними завданнями відділу, зокрема, є навчально-методичне керівництво та комплектування навчальних закладів, що знаходяться межах відповідної території і є комунальною власністю органів місцевого самоврядування, організація їх фінансового забезпечення та зміцнення їх матеріальної бази; координація діяльності цих навчальних закладів.

Згідно з пунктом 3 вказаного Положення основними функціями відділу освіти є, зокрема, сприяння навчально-методичному забезпеченню навчальних закладів, організація матеріально-технічного забезпечення загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів (а.с. 40-47).

Отже, Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації здійснює навчально-методичне та навчально-технічне забезпечення загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, у т.ч. і Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області. Відповідно до пункту 1.8 та 1.9 Статуту Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області Шамраївський НВК заснований Сквирською районною радою. Засновник здійснює повноваження, визначені законами України та іншими нормативно-правовими документами. В оперативній діяльності Шамраївський НВК підпорядковується Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації.

Судом встановлено, що 02.10.2014 Шамраївською сільською радою Сквирського району Київської області прийнято рішення №19-35-06, яким надано Відділу освіти Сквирської райдержадміністрації дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування для обслуговування Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" орієнтовною площею 2,6000 га, яка знаходяться в с. Шамраївка по Шкільна буд. 3 в межах Шамраївської сільської ради (а.с. 19).

Як вбачається з матеріалів справи, станом на січень 2019 року правовстановлюючих документів на будівлю Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дитячий садок" не оформлено. Будівля школи є спільною власністю територіальних громад Сквирського району (Сквирська районна рада).

Відділом освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області виготовлено технічний паспорт на громадський будинок Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", розташований за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с. Шамраївка, вул. Шкільна, буд. 3 (а.с. 115-121) та передано його до відділу з управління комунального майна Сквирської районної ради (а.с. 79).

Станом на день розгляду справи відділ з управління комунального майна Сквирської районної ради (на основі технічного паспорту) проводить процедуру виготовлення правовстановлюючих документів на будівлю Шамраївського НВК.

При цьому, листом від 20.02.2018 №108 Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області звернувся до голови Сквирської районної ради Київської області з проханням на черговій сесії районної ради виділити кошти у сумі 572 тис. грн. на виготовлення Державних актів на право постійного користування земельними ділянками для навчальних закладів, які є спільною власністю Територіальних громад Сквирського району, зокрема, Шамраївський НВК (а.с. 80).

Листом від 26.03.2018 №165 Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області звернувся до голови Сквирської районної державної адміністрації з проханням внести на сесію районної ради питання про виділення додаткових коштів, зокрема, на виготовлення актів користування земельними ділянками (6 закладів) (а.с. 82-83).

Листом від 29.03.2018 №190 Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області звернувся до голови Сквирської районної державної адміністрації з проханням посприяти у виділенні коштів на виготовлення технічних паспортів на будівлі навчальних закладів, які знаходяться у спільній власності територіальної громади Сквирського району, та виготовлення документації щодо постійного користування земельними ділянками для цих навчальних закладів (а.с. 81).

Листом від 02.10.2018 №670 Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області звернувся до голови Сквирської районної державної адміністрації з проханням внести на сесію районної ради питання про зміни кошторисів та виділення додаткових коштів для закладів освіти району, зокрема, на виготовлення актів користування земельними ділянками (7 закладів) (а.с. 82-83).

Проте, як зазначає Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області кошти на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" виділено не було.

Отже, враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про те, відповідачами були вчинені дії, які є необхідними для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована під навчальним закладом за адресою: Київська обл., Сквирський р-н., с. Шамраївка, вул. Шкільна, буд. 3, що на думку суду, свідчить про відсутність ознак бездіяльності в діях відповідачів.

У зв'язку з цим, суд не вбачає підстав для задоволення позовної вимоги про визнання незаконною бездіяльності Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га під вказаним навчальним закладом.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання адміністрації Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області та Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації вжити заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га за адресою: Київська область, Сквирський район, с.Шамраївка, вул. Шкільна, 3, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно пункту 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Відповідно до абзацу 1 частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд зазначає про те, що в силу вимог чинного законодавства права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій реєстрації.

Так, відповідно до частини дев'ятої статті 18 Закону №1952-VII датою і часом державної реєстрації прав вважається дата і час реєстрації відповідної заяви, за результатом розгляду якої державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію прав.

Згідно з частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частиною другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Під час розгляду справи відповідачами не було надано доказів на підтвердження здійснення державної реєстрації права постійного користування на земельну ділянку, яка розташована під Шамраївським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області.

Таким чином, враховуючи те, що в силу Положення про відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Сквирської районної державної адміністрації від 11.03.2011 №121, матеріально-технічне забезпечення Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області належить до функцій Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідачів вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 2,6 га за адресою: Київська область, Сквирський район, с. Шамраївка, вул. Шкільна, 3, на якій розташований Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад".

Отже, позов підлягає частковому задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Суд звертає увагу, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем не надано суду доказів понесення інших судових витрат ніж сплата судового збору, підстави для їх стягнення з відповідачів відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Зобов'язати Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації Київської області та Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,6 га за адресою: Київська область, Сквирський район, с. Шамраївка, вул. Шкільна, 3, на якій розташований Шамраївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад".

3. У задоволенні позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Відділу освіти Сквирської районної державної адміністрації та Шамраївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області щодо не вчинення дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,6 га під Шамраївським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Сквирської районної ради Київської області - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення підписано 28.02.2019 р.

Суддя Кушнова А.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.02.2019
Оприлюднено17.03.2019
Номер документу80486471
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/5326/18

Рішення від 28.02.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 15.01.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

Ухвала від 16.10.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні