ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 березня 2019 року о год. хв.Справа № 280/1109/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Новікової І.В.
суддів Прасова О.О., Татаринова Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Ширшова А.А.,
за участю представників сторін:
представників позивача 1 - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника позивача 2 - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_3,
представника третьої особи - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_4, Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6
до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, кандидат на пост Президента України ОСОБА_7
про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
15 березня 2019 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 (далі - позивач 1) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 (далі - відповідач, ОВК №78), про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії.
Ухвалою суду від 15.03.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 16.03.2019.
Ухвалою суду від 16.03.2019 об'єднано в одне провадження позовні вимоги кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 до Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №78, які розглядаються в адміністративній справі №280/1109/19, з позовними вимогами Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6 до Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №78, які розглядаються в адміністративній справі №280/1108/19, а також вирішено продовжити розгляд об'єднаних позовів у справі №280/1109/19 за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_4, Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6 до Окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №78 про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії.
Крім того, ухвалою суду від 16.03.2019 призначено розгляд адміністративної справи №280/1109/19 колегією у складі трьох суддів, а підготовче засідання відкладено на 17.03.2019.
Також, в підготовчому засіданні 17.03.2019 прийнято до розгляду подані представниками позивача заяви про уточнення позовних вимог, з урахуванням яких позовні вимоги викладені наступним чином:
від кандидата на пост Президента України ОСОБА_4:
1. Визнати протиправними дії відповідача щодо відхилення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць №230001, №230002, №230003, №230005, №230006, №230007, №230008, №230010, №230011, №230012, №230013, №230014, №230015, №230016, №230018, №230019, №230020, №230021, №230022, №230023, №230024, №230025, №230026, №230027, №230266, №230267, №230268, №230269, №230271, №230274, №230275, №230276, №230277, №230278, №230279, №230280, №230282, №230283, №230284, №230285, №230287, №230288, №230524, №230525, №230526, №230527, №230530, №230531, №230532, №230533, №230534, №230535, №230573, №230574, №230575, №230576, №230577, №230578, №230579, №230580, №230581, №230582, №230583, №230584, №230585, №230586, №230587, №230588, №230589, №230590, №230591, №230592, №230593, №230594, №230595, №230636, №230637, №230638, №230639, №230640, №230641, №230642, №230643, №230644, №230645, №230646, №230648, №230649, №230681, №230691, внесених за поданням довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_8;
2. Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 від 12 березня 2019 року №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот ;
3. Зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 утворити дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, відповідно до вимог статті 24 Закону України Про вибори Президента України .
Від Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6:
1. Визнати протиправною та скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 від 12 березня 2019 року №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот ;
2. Зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 утворити дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, відповідно до вимог статті 24 Закону України Про вибори Президента України .
Крім того, в підготовчому засіданні 17.03.2019 судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, кандидата на пост Президента України ОСОБА_7
В підготовчому засіданні 17.03.2019 судом закрито підготовче провадження та розпочато розгляд адміністративної справи по суті.
Позивач, кандидат на пост Президента України ОСОБА_4, в обґрунтування заявлених позовних вимог послався на те, що 07.03.2019 до ОВК №78 кандидатом на пост Президента України ОСОБА_4 внесено подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць, перелік яких наведено в позовній заяві, з доданими документами за підписом його довіреної особи у загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_8. Зазначає, що 12.03.2019 ОВК №78 відхилено кандидатури до складу дільничних виборчих комісій, у зв'язку з тим, що подання внесене безпосередньо до комісії не довіреною особою кандидата на пост Президента України ОСОБА_8, а уповноваженою особою за дорученням. Разом з тим, позивач вважає, що таке твердження ОВК №78 суперечить приписам чинного законодавства України, зокрема статті 24 Закону України Про вибори Президента України . Так, позивач вказує, що кандидатури до складу дільничної виборчої комісії можуть бути відхилені лише з підстав порушення вимог частин шостої, дев'ятої, десятої статті 24, частини третьої статті 29 зазначеного Закону.
Представник позивача зазначив, що внесене 07 березня 2019 року до окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №78 подання кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 кандидатур до складу дільничних виборчих комісій відповідає формі, затвердженій Центральною виборчою комісією, а подання відповідно до вимог частини другої статті 24 Закону України Про вибори Президента України підписане довіреною особою кандидата на пост Президента України ОСОБА_8. Вважає, що відповідне подання може бути подане як довіреною особою, яка його підписала, так і будь-якою іншою уповноваженою особою, а також надіслано поштою, а факт подання до окружної виборчої комісії відповідного подання з доданими до нього документами не довіреною особою, яка його підписала, не є, та не може бути підставою для його відхилення.
В судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги у повному обсязі.
Позивач, Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6, в обґрунтування заявлених позовних вимог зазначив, що 12.03.2019 під час розгляду порядку денного ОВК №78 було виявлено допущення зазначеною ОВК порушень вимог Закону України Про вибори Президента України , а саме встановлено, що окружна виборча комісія територіального виборчого округу №78 під час розгляду подання до складу дільничних виборчих комісій від кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 та подання до складу дільничних виборчих комісій від кандидата на пост Президента України ОСОБА_7 не прийняла обґрунтоване та законне рішення про затвердження подань ОСОБА_4 та ОСОБА_7, що встановлено статтею 24 Закону України Про вибори Президента України . Зазначає, що 12.03.2019 ОВК №78 прийнято рішення у формі постанови №33 від 12 березня 2019 року Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот , якою затверджено склад дільничних виборчих комісій з урахуванням розподілених квот за виключенням осіб, які містяться в поданні кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 та в поданні від кандидата на пост Президента України ОСОБА_7 Вважає, що ОВК №78 порушено вимоги статті 24 Закону України Про вибори Президента України , у зв'язку з чим спірна постанова підлягає скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.
В судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень послався на те, що всупереч вимог чинного законодавства документи, які були подані до ОВК №78 з виборів Президента України від кандидата на пост Президента України ОСОБА_4, а саме подання щодо кандидатур до складу ДВК (перелік вказаний у позові) з доданими документами за підписом довіреної особи у загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_8, іншою особою, аніж кандидат на пост Президента України ОСОБА_4, чи довірена особа ОСОБА_9 - ОСОБА_10, який діяв відповідно до довіреності, виданої від імені громадянина України ОСОБА_8 посвідченої приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_11 04.03.2019 року за реєстровим №65.
Крім того, представник відповідача зазначав, що всупереч вимогам чинного законодавства України, документи, які були подані до ОВК №78 з виборів Президента України від кандидата на пост Президента України ОСОБА_7, а саме подання щодо кандидатур до складу ДВК з доданими документами за підписом довіреної особи у загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_12, іншою особою, аніж кандидат на пост Президента України ОСОБА_7, чи довірена особа ОСОБА_12 - ОСОБА_13, яка діяла відповідно до довіреності, виданої від імені громадянина України ОСОБА_12 посвідченої приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_11 04.03.2019 року за реєстровим №129.
Зазначає, що відповідно до змісту пункту 13 постанови ЦВК від 11.01.2019 №54 Про роз'яснення щодо статусу та порядку реєстрації уповноважених представників кандидатів на пост Президента України в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу, довірених осіб кандидатів на пост Президента України та офіційних спостерігачів під час організації підготовки та проведення повторного голосування з виборів Президента України , визначено: документами, що підтверджують статус уповноважених представників кандидатів, довірених осіб кандидатів, офіційних спостерігачів від кандидатів, політичних партій, які висунули цих кандидатів, а також офіційних спостерігачів від громадських організацій, іноземних держав, міжнародних організацій, є відповідні посвідчення, видані Центральною виборчою комісією чи відповідною окружною виборчою комісією, які зареєстрували вказаних осіб до дня виборів Президента України чи повторного голосування. Відповідне посвідчення, видане Центральною виборчою комісією чи окружною виборчою комісією, є дійсним за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу .
Зазначає, що ОВК №78, як колегіальний орган, за результатами розгляду подань не прийнято рішень про їх прийняття, у зв'язку з чим постанова від 12.03.2019 №33 була прийнята без урахування таких подань. Вказує, що відповідачем жодних рішень про відхилення кандидатур запропонованих кандидатами на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 не приймалось, а тому твердження позивачів про протилежне є необґрунтованими.
За таких обставин, відповідач вважає оскаржуване рішення правомірним та таким, що скасуванню не підлягає.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав позицію викладено в письмових поясненнях та просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Представник третьої особи позовні вимоги підтримав. В обґрунтування власної позиції зазначив, що на ОВК №78 покладено обов'язок утворити дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, згідно вимог статті 24 Закону України Про вибори Президента України . Зазначає, що відповідачем була прийнята постанова від 12.03.2019 №33, проте, під час прийняття зазначеної постанови протиправно не було враховано подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7, що підписані довіреними особами в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі. Вказує, що єдиною підставою для відхилення кандидатур запропонованих вказаними кандидатами було те, що подання внесені до ОВК не безпосередньо довіреними особами. Проте, стаття 24 Закону України Про вибори Президента України не містить вимог щодо внесення таких подань безпосередньо особами, що їх підписали.
Представник третьої особи вказав, що під час прийняття оскаржуваної постанови відповідачем порушено права кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 щодо рівних виборчих прав на включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій від цих кандидатів та частку керівних посад у дільничних виборчих комісіях звичайних та спеціальних виборчих дільниць. Просить задовольнити позовні вимоги.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв'язок у сукупності, встановив наступне.
07 березня 2019 року до окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 кандидатом на пост Президента України ОСОБА_4 було внесено подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць, які перелічені в позовній заяві, за підписом його довіреної особи у загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_8.
Подання та додані до нього документи до ОВК №78 фактично подані ОСОБА_10, який діяв відповідно до довіреності, виданої від імені громадянина України ОСОБА_8 посвідченої приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_11 04.03.2019 року за реєстровим №65.
Також, судом встановлено, що до ОВК №78 надходили документи від кандидата на пост Президента України ОСОБА_7, саме подання щодо кандидатур до складу ДВК, з доданими документами, за підписом довіреної особи у загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_12.
Подання та додані до нього документи до ОВК №78 фактично подані ОСОБА_13, яка діяла відповідно до довіреності, виданої від імені громадянина України ОСОБА_12. посвідченої приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_11 04.03.2019 року за реєстровим №129.
Розгляд подань кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 та голосування по його затвердженню відбувався 07.03.2019, 11.03.2019 та 12.03.2019, за результатами голосування - рішення не було прийнято.
12 березня 2019 року ОВК №78 прийнято постанову №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот , яким, відповідно до подань, які надійшли від кандидатів на пост Президента України та керуючись частиною першою статті 24 Закону України Про вибори Президента України , вирішено затвердити склад дільничних виборчих комісій та невикористані кандидатами квоти на керівні посади пропорційно розподілити між суб'єктами подання, які мають своїх представників в кожній з 140 виборчих дільниць.
Позивачі, не погодившись з правомірністю не включення до складу ДВК осіб запропонованих за поданням кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7, а також правомірністю прийняття постанови від 12.03.2019 №33, звернулись з даним позовом до суду.
Суд зазначає, що порядок проведення виборчого процесу з виборів Президента України врегульовано приписами Закону України Про вибори Президента України (далі - Закон №474).
Відповідно до ч.3 ст.3 Закону №474, усі кандидати на пост Президента України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.
Згідно п.4 ч.4 ст.3 Закону №474, рівність прав і умов участі у виборчому процесі забезпечується рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів на пост Президента України.
Відповідно до ч.1 ст.11 Закону №474, виборчий процес - це здійснення суб'єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
Частиною 4 статті 11 Закону №474, виборчий процес включає такі етапи: 1) висування та реєстрація кандидатів на пост Президента України; 2) утворення окружних та дільничних виборчих комісій; 3) проведення передвиборної агітації; 4) утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі; 5) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 6) голосування у день виборів Президента України; 7) підрахунок голосів виборців, встановлення підсумків голосування і результатів виборів Президента України та їх офіційне оголошення; 8) припинення повноважень окружних та дільничних виборчих комісій.
Постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 20.12.2019 №250 Про Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року , зокрема затвердити Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Відповідно до пункту 52 Календарного плану передбачено внесення до окружної виборчої комісії подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) звичайних та спеціальних виборчих дільниць (крім дільниць, утворених на судні, яке в день виборів перебуває у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України). Строк виконання заходу - не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів (календарна дата - до 7 березня включно). Суб'єкт виконання заходу - довірена особа кандидата на пост Президента України в загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі.
Згідно пункту 61 Календарного плану передбачено утворення дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць. Строк виконання заходу - не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів (календарна дата - до 12 березня включно). Суб'єкт виконання заходу - окружна виборча комісія.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.26 Закону №474, окружна виборча комісія щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України утворює дільничні виборчі комісії.
В свою чергу, статтею 24 Закону №474 врегульовано порядок утворення дільничних виборчих комісій.
Відповідно до ч.2 ст.26 Закону №474, право подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (по одній особі до однієї виборчої комісії від одного кандидата) мають кандидати на пост Президента України. Подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій вноситься до окружної виборчої комісії на паперових носіях та в електронному вигляді не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів за підписом довіреної особи кандидата на пост Президента України у загальнодержавному або відповідному територіальному виборчому окрузі.
Згідно ч.6 ст.26 Закону №474, форма подання до складу дільничної виборчої комісії затверджується Центральною виборчою комісією не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів. У поданні зазначаються: 1) прізвище, ім'я та по батькові особи; 2) дата народження; 3) громадянство; 4) місце проживання та адреса житла особи, а також її контактні телефони; 5) володіння державною мовою; 6) освіта; 7) місце роботи та займана посада особи; 8) наявність досвіду щодо участі в роботі виборчих комісій; 9) відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята у встановленому законом порядку.
До подання додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кожної запропонованої особи, а також заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії, про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб'єкта подання, згоду виконувати посадові обов'язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії та про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб'єктам подання на відповідних виборах.
Під час судового розгляду адміністративної справи в суді представник відповідача не заперечував проти того, що подання кандидатур до складу ДВК від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 за формою відповідали вимогам встановленим статтею 24 Закону №474.
Представник відповідача вказував на те, що подання від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 не відповідали вимогам саме щодо суб'єкта яким таке подання було внесено до окружної виборчої комісії, оскільки такі подання були внесені не довіреними особами.
Разом з тим, суд звертає увагу на ту обставину, що частиною 6 статті 24 Закону №474 визначено, що кандидатури до складу дільничної виборчої комісії можуть бути відхилені лише з підстав порушення вимог частин шостої, дев'ятої, десятої цієї статті, частини третьої статті 29 цього Закону.
Зазначений перелік підстав для відхилення кандидатур до складу дільничної виборчої комісії є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Під час розгляду адміністративної справи відповідачем не надано доказів порушення вимог частин шостої, дев'ятої, десятої цієї статті, частини третьої статті 29 Закону №474, під час подання кандидатур до складу дільничної виборчої комісії від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7
Суд зазначає, що виходячи з системного аналізу статті 24 Закону №474 вбачається, що за результатами отриманих від кандидатів на пост Президента України подань щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія може прийняти рішення або про включення таких осіб до складу ДВК, або про відхилення таких кандидатур.
Проте, жодного з вказаних рішень ОВК №78 не прийнято, доказів протилежного суду не надано.
Суд зазначає, що результати голосування ОВК №78 від 07.03.2019, 11.03.2019 та 12.03.2019 щодо прийняття подань кандидатур до складу ДВК, які запропоновані кандидатами на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7, у вигляді Рішення не прийнято , свідчить про недотримання відповідачем вимог статті 24 Закону №474, оскільки за результатами розгляду таких подань могло бути прийнято лише одне з можливих рішень у вигляді прийняття таких подань або їх відхилення.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що оскільки подання від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 відповідали встановленій формі подання, яке затверджено рішенням ЦВК, були підписані довіреними особами зазначених кандидатів на пост Президента України, подані у встановлений строк, то відповідно повинні були бути прийняті ОВК або відхилені, у разі якщо комісія дійшла висновку, що таке подання внесено з порушення вимог частин шостої, дев'ятої, десятої цієї статті, частини третьої статті 29 Закону №474.
При цьому, в рішенні про відхилення подань повинно бути зазначено посилання на норму Закону №474, яка слугувала підставою для відхилення такого подання, проте, зазначених норм відповідачем не дотримано.
Суд зазначає, що відповідно до ч.11 ст.24 Закону №474, кожний суб'єкт подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій (крім Міністерства закордонних справ України) має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у дільничних виборчих комісіях.
За таких обставин, оскільки відповідачем не було у встановленому порядку розглянуто подання кандидатур до ДВК, які надійшли від кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7, то відповідно приймаючи рішення від 12.03.2019 №33 порушено права суб'єктів подання кандидатур - кандидатів на пост Президента України ОСОБА_4 та ОСОБА_7 на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у дільничних виборчих комісіях.
Також, суд за результатами розгляду справи дійшов висновку, що положення статті 24 Закону №474 не містить заборони щодо того, що подання кандидатур до складу ДВК не може бути надіслано до ОВК засобами поштового зв'язку, або здані до ОВК іншою особою за дорученням довіреної особи.
Відповідно до ч.18 ст.28 Закону №474, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або судом.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що постанова окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 від 12 березня 2019 року №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот є протиправною та підлягає скасуванню.
В свою чергу, у зв'язку із скасуванням спірної постанови наявні підстави для зобов'язання окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 утворити дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, відповідно до вимог Закону України Про вибори Президента України .
При цьому, суд вважає такими, що не підлягають задоволенню вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо відхилення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць №230001, №230002, №230003, №230005, №230006, №230007, №230008, №230010, №230011, №230012, №230013, №230014, №230015, №230016, №230018, №230019, №230020, №230021, №230022, №230023, №230024, №230025, №230026, №230027, №230266, №230267, №230268, №230269, №230271, №230274, №230275, №230276, №230277, №230278, №230279, №230280, №230282, №230283, №230284, №230285, №230287, №230288, №230524, №230525, №230526, №230527, №230530, №230531, №230532, №230533, №230534, №230535, №230573, №230574, №230575, №230576, №230577, №230578, №230579, №230580, №230581, №230582, №230583, №230584, №230585, №230586, №230587, №230588, №230589, №230590, №230591, №230592, №230593, №230594, №230595, №230636, №230637, №230638, №230639, №230640, №230641, №230642, №230643, №230644, №230645, №230646, №230648, №230649, №230681, №230691, внесених за поданням довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі ОСОБА_8, оскільки під час розгляду адміністративної справи встановлено, що фактично відповідачем рішення про відхилення кандидатур до складу вищевказаних дільничних виборчих комісій виборчих дільниць не приймалось.
Крім того, з огляду на факт прийняття відповідачем постанови від 12.03.2019 №33, задоволення вищевказаної позовної вимоги не сприятиме відновленню порушених прав та законних інтересів позивача.
Стосовно позовних вимог Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.68 Закону №474, у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, від партій, які висунули кандидатів на пост Президента України, від громадських організацій, які зареєстровані у порядку, встановленому законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації).
Згідно п.5 ч.9 ст.69 Закону №474, офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації має право: звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення.
В свою чергу, частиною 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Пунктом 8 частини 1 статті 4 КАС України, визначено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом…
Відповідно до ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Тобто, в порядку адміністративного судочинства можуть бути оскаржені будь-які дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, проте, задоволенню підлягають лише ті позовні вимоги які відновлюють порушені права та інтереси особи, яка звернулась за захистом до суду.
В даному випадку з позовною заявою до суду звернувся Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6, проте, в позовній заяві зазначений позивач об'єктивно не обґрунтовує, які саме права та законні інтереси позивача, як офіційного спостерігача, та/або кандидата на пост Президента України ОСОБА_5, порушуються у зв'язку із прийняттям відповідачем постанови від 12.03.2019 №33.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що під час прийняття постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 від 12 березня 2019 року №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот відповідач діяв необґрунтовано, не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої та другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання фізичними особами до адміністративного суду адміністративного позову немайного характеру складає 768,40 грн.
В свою чергу, позивачами під час подання адміністративних позовів у справах №280/1109/19 та №280/1108/19 судовий збір сплачений не був.
Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За таких обставин, у зв'язку із відмовою у задоволенні позовних вимог позивача 2, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6 на користь спеціального фонду Державного бюджету України несплаченої під час подання позовної заяви суми судового збору в розмірі 768,40 грн.
Крім того, у зв'язку із частковим задоволенням позовних вимог кандидата на пост Президента України ОСОБА_4, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 на користь спеціального фонду Державного бюджету України судового збору в розмірі 768,40 грн.
Керуючись ст.ст. 246, 255, 271, 272, 273, 275 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 (71112, АДРЕСА_1) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, 2, код ЄДРПОУ 42835805), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, кандидат на пост Президента України ОСОБА_7, про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 від 12 березня 2019 року №33 Про затвердження складу дільничних виборчих комісій та розподілу невикористаних квот .
Зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 утворити дільничні виборчі комісії звичайних та спеціальних виборчих дільниць на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, відповідно до вимог Закону України Про вибори Президента України .
В задоволенні решти позовних вимог кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 - відмовити.
У задоволенні позовних вимог Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6 (71112, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Герцена, 2, ІПН НОМЕР_1) - відмовити у повному обсязі.
Стягнути з Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 у територіальному виборчому окрузі №78 ОСОБА_6 на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №78 на користь спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його постановлення.
Головуючий судді І.В. Новікова
Суддя О.О. Прасов
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2019 |
Оприлюднено | 17.03.2019 |
Номер документу | 80487747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адмінправопорушення
Коростишівський районний суд Житомирської області
Рибнікова М. М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Новікова Інна Вячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні