ПОСТАНОВА
Іменем України
12 березня 2019 року
Київ
справа №826/1044/15
адміністративне провадження №К/9901/9287/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015 (головуючий суддя - Губська О.А., судді: Паоінов А.Б., Грибан І.О.) у справі № 826/1044/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельно-проектна компанія Газінвестпроект до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії,-
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельно-проектна компанія Газінвестпроект (далі - ТОВ БПК Газінвестпроект ) звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві), в якому просило:
визнати протиправними дії ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо проведення зустрічної звірки ТОВ БПК Газінвестпроект , результати якої оформлені актом № 1463/26-59-22-02/36470766 від 19.06.2014 Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ БПК Газінвестпроект (код ЄДРПОУ 36470766) щодо підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ БК Гранд Білдінг (код ЄДРПОУ 38913054) за період з 01.02.2014 по 28.02.2014) ;
визнати протиправними дії ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо коригування показників податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ БПК Газінвестпроект за період з 01.02.2014 по 28.02.2014, яке відбулося на підставі акту № 1463/26-59-22-02/36470766 від 19.06.2014 року, в автоматизованій системі Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України , сум податкового кредиту з податку на додану вартість, що визначені ТОВ БПК Газінвестпроект у податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.02.2014 по 28.02.2014;
зобов'язати ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві відновити показники податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ БПК Газінвестпроект за період з 01.02.2014 по 28.02.2014, в автоматизованій системі Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України , сум податкового кредиту з податку на додану вартість, що визначені ТОВ БПК Газінвестпроект у податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01.02.2014 по 28.02.2014.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.02.2015 в позові відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове про задоволення позову.
Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві оскаржила його у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015 та залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.02.2015.
В обґрунтування своїх вимог ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, та зазначає, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки не є нормативно-правовим актом чи актом індивідуальної дії, а його висновки не тягнуть для позивача правових наслідків.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу відповідача, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи прийняте у справі судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві з метою отримання податкової інформації відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ БПК Газінвестпроект (код ЄДРПОУ 36470766) щодо підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ БК Гранд Білдінг (код ЄДРПОУ 38913054) за період з 01.02.2014 по 28.02.2014.
За результатами проведених заходів, відповідачем складено акт № 1463/26-59-22-02/36470766 від 19.06.2014 Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ БПК Газінвестпроект (код ЄДРПОУ 36470766) щодо підтвердження господарських відносин із платником податків ТОВ БК Гранд Білдінг (код ЄДРПОУ 38913054) за період з 01.02.2014 по 28.02.2014 , в якому відображено висновок, що документи фінансово-господарської діяльності, виписані TOB БК Гранд Білдінг для TOB БПК Газінвестпроект протягом перевіряємого періоду не мають юридичної сили первинних документів та не можуть бути підставою для відображення в регістрах бухгалтерського та податкового обліку та у податковій звітності. За результатом перевірки TOB БК Гранд Білдінг (акт ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у місті Києві від 03.04.2014 № 1019/26-55-22-07/38913054), не підтверджено обсяги проведених операцій з надання товарів (робіт, послуг) на адресу TOB БПК Газінвестпроект протягом лютого 2014 року.
Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податковим контролем є система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно із статтею 71 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
За правилами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
З метою впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.
Згідно з пунктом 4.4 розділу 4 зазначених Методичних рекомендацій у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами Державної податкової служби України.
При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу державної податкової служби забезпечує проведення такої звірки.
Аналіз зазначених норм права дає підстави для висновку про те, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, який є відображенням дій працівників контролюючих органів, не породжує правових наслідків для платника податків і, відповідно, не порушує його прав.
Внесена до інформаційних систем на підставі такого акту інформація використовується органами доходів і зборів для інформаційно-аналітичного забезпечення їх діяльності та не зумовлює для платника податків змін у структурі податкових зобов'язань та податкового кредиту.
Таке правозастосування відповідає висновку Верховного Суду України, викладеному в постановах від 17.11.2015 у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Грандзембуд до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, а також у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Латустрейд до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії.
Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
З урахуванням наведеного, касаційна скарга ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві підлягає задоволенню, постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015 підлягає скасуванню, а постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.02.2015 - залишенню в силі.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві задовольнити.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2015 скасувати.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.02.2015 залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
В.В. Хохуляк
Л.І. Бившева
Т.М. Шипуліна ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2019 |
Оприлюднено | 19.03.2019 |
Номер документу | 80509060 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Хохуляк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні