Рішення
від 20.03.2019 по справі 924/1079/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" березня 2019 р. Справа № 924/1079/18

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши в залі судових засідань № 204 справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел", с. Олешин, Хмельницький район

до Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс", м. Хмельницький

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький

про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" відшкодувати збитки, заподіянні ТОВ "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 29,5 га, яка розташована в м. Хмельницькому по вул. Західно - Окружній у місячний строк;

про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" обладнати під'їзні шляхи та сітки для затримки летких побутових відходів по території полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7;

про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" відновити санітарну зону, та прибрати відходи на полігоні твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, на відстань 200 метрів від сільськогосподарських угідь ТОВ "Олтел";

про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7

представники сторін:

позивача: ОСОБА_1 - договір від 01.02.2019 р.

відповідача: ОСОБА_2 - довіреність №179 від 19.02.2019 р.

третьої особи: не з'явився

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 27.11.2018 року відкрито провадження у справі № 924/1079/18 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 10.01.2019р. продовжено строк підготовчого провадження у справі № 924/1079/18 на 30 днів.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 05.02.2019р. залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області.

Ухвалою суду від 20.02.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить суд зобов'язати відповідача відшкодувати збитки, заподіянні ТОВ "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 29,5 га, яка розташована в м. Хмельницькому по вул. Західно - Окружній у місячний строк; зобов'язати відповідача обладнати під'їзні шляхи та сітки для затримки летких побутових відходів по території полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7; зобов'язати відповідача відновити санітарну зону, та прибрати відходи на полігоні твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, на відстань 200 метрів від сільськогосподарських угідь ТОВ "Олтел", а також зобов'язати ХКП "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7.

Свої вимоги мотивує тим, що ТОВ "Олтел" є землекористувачем земельної ділянки по вул. Західно-Окружній у м. Хмельницькому, площею 34,15 га, із цільовим призначенням для садівництва, вирощування посадкового матеріалу плодовоягідних культур, обслуговування господарських приміщень та місць по реалізації та збуту сільськогосподарської продукції. Орендована позивачем земельні ділянка межує із земельною ділянкою, на якій розташований полігон твердих побутових відходів. Проте, внаслідок неналежного, на думку позивача, здійснення відповідачем господарської діяльності, ТОВ "Олтел" заподіяно значну матеріальну шкоду. Зокрема, з боку відповідача не дотримано санітарних норм в частині ущільнення сміття, відсутня захисна лісосмуга шириною не менше 20 м, а також не витримані санітарні розриви до сільськогосподарський угідь, які за нормами мають становити не менше 200 метрів, що призводить до забруднення території позивача тоннами використаного целофану та паперу, які розносяться вітром, що, в свою чергу, призводить до пошкодження дерев та втрати врожаю.

Окрім того, через пожежі на полігоні та відсутність під'їзних шляхів до нього пожежні машини здійснюють доїзди до полігону через територію ТОВ "Олтел", чим заподіюють шкоду ґрунту та деревам.

Товариством з обмеженою відповідальністю "Олтел" надано суду відповідь на відзив від 04.02.2019р., у якій зазначено, зокрема, що відповідач не спростовує факту засмічення території, відсутності захисних екранів для затримки легких відходів та факту відсутності санітарної зони між територіями підприємств. На думку позивача, зазначені обставини є частковим визнанням позовних вимог відповідачем. Як відзначено позивачем у відповіді на відзив, відібрання проб ґрунту відповідач здійснював на одній земельній ділянці, а не по периметру полігону, що не дає змоги встановити достовірність даних. Крім того, позивачем звернено увагу, що ТОВ "Еко Центр Львів" згідно "Детального плану території полігону твердих побутових відходів" підтвердив факт забруднення води на території товариства.

Представник позивача вимоги позовної заяви підтримав, просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідач під час судового розгляду та у наданому суду відзиві на позовну заяву № 1220 від 07.12.2018 року просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити. Заперечення мотивує тим, що відповідач отримав ліцензію з захоронення побутових відходів, що, на думку останнього, є підтвердженням факту належної експлуатації полігону ТПВ з дотриманням проектної, інженерної та санітарно-гігієнічної документації та є паспортизованим згідно правил, затверджених Законами України "Про відходи" та Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

При цьому, на полігоні проведені роботи з очищення стічних каналів фільтрату та облаштовано дорогу до місця збору фільтрату, систематично проводяться планова дезінфекція та дезінсекція. У зв'язку з знаходженням полігону на місці колишнього глиняного кар'єру, ґрунтові води на прилеглих територіях в задовільному стані. Сміття, яке надходить на полігон, ущільнюється компактером, який спеціально створений для роботи на сміттєзвалищах.

Зауважує, що за нормативами ДБН В.2.4-2-2005 лісова смуга навколо периметру не передбачена, та станом на даний час триває розробка проектної документації на реконструкцію полігону твердих відходів за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7.

Представник відповідача усно під час розгляду справи по суті доповнив свої заперечення тим фактом, що, на думку останнього, в даному випадку не порушені права позивача, оскільки останнім не укладено у встановленому порядку договору оренди земельної ділянки площею 29,5 га.

Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, по суті спору пояснень не надав, причин суду не повідомив.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Виконавчий комітет Хмельницької міської ради народних депутатів рішенням №1234 від 14.11.1996 року "Про відведення земельних ділянок підприємствам, організаціям, установам та товариствам в користування" надав у постійне користування Хмельницькому комунальному автотранспортному підприємству № 222801 земельну ділянку площею 8,88 га під міський полігон твердих побутових відходів по пр. Миру.

На виконання рішення Хмельницькому комунальному автотранспортному підприємству № 222801 23.07.1998 року видано відповідний державний акт на право постійного користування землею № 000538 серії ІІ-ХМ.

Хмельницька міська рада рішенням від 24.05.2003 року змінила назву Хмельницького комунального автотранспортного підприємства № 222801 на Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс".

Грузевицька сільська рада Хмельницького району рішенням № 6 від 20.08.2002 року погодила матеріали інвентаризації земель ТОВ "Олтел" АТВТ "Хмельницькголовпостач" на площі 34,15 га та закріплення їх на умовах оренди земельну ділянку площею 34,15 га, в тому числі, виробнича забудова - 11,5 га, площадки і проїзди - 8,3 га, сінокіс - 14,35 га.

Хмельницька районна державна адміністрація розпорядженням №58/03-р від 06.02.2003 року затвердила матеріали інвентаризації земель ТОВ з іноземними інвестиціями "Олтел" на території Грузевицької сільської ради загальною площею 34, 15 га, в тому числі: ріллі - 9,92 га, заболочених сіножатей - 2,36 га, багаторічних насаджень - 7,37 га, під водою - 0,42 га, будівлі і двори - 2,64 га, під площадками і проїздами - 1,31 га та інших земель - 9,93 га для ведення садівництва, вирощування посадкового матеріалу плодоягідних культур, обслуговування господарських приміщень та місця по реалізації та збуту сільськогосподарської продукції. Також вирішено передати в оренду терміном на 5 років ТОВ з іноземними інвестиціями "Олтел" земельну ділянку загальною площею 34,15 га для вищезгаданих цілей.

21 січня 2010 року між Хмельницькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ "Олтел" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 398 (далі - договір), за умовами якого орендодавець прийняв у строкове платне користування земельну ділянку із земель державної власності, розташовану за межами населеного пункту на території Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

В оренду передано земельну ділянку площею 33,00 га. Грошова оцінка земельної ділянки становить 502069,84 грн.

Земельна ділянка передається в оренду для садівництва, вирощування посадкового матеріалу плодоягідних культур, обслуговування господарських приміщень та місця по реалізації та збуту сільськогосподарської продукції (п. 3.1. договору).

Договір укладається строком на 5 років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення договору на новий термін. У цьому разі зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання щодо продовження строку дії договору на новий термін, не пізніше, ніж за два місяці до його закінчення (п. 3.2. договору).

У п. 5.1. договору передбачено, що орендодавець має право забезпечувати екологічну безпеку землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.

Договір підписаний сторонами, скріплений сторонами та зареєстрований в Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №040104300001 від 03.02.2010 року.

Згідно листа № 177 від 26.11.2014р. ТОВ "Олтел" звернувся до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області з проханням надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо внесення змін відповідно до рішення 21 сесії Хмельницької міської ради від 12.12.2012р. № 75 п. 1 та продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки № 398 від 21.01.2010р. на 20 років без змін інших умов договору.

29.01.2015р. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області листом повідомлено ТОВ "Олтел", що земельна ділянка перебуває у товариства в користуванні на умовах оренди, тому має право звернутися до будь-якої землевпорядної організації з клопотанням щодо розроблення документації із землеустрою. Крім того, зазначено, що при розробленні документації із землеустрою розробником документації має бути враховано рішення Хмельницької міської ради від 12.12.2012р. щодо припинення права користування частиною земельної ділянки від загальної площі земельної ділянки 33,00 га відповідно до договору оренди від 21.01.2010р. № 398.

Відповідно до листа Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 03.03.2016р., адресованого ТОВ "Олтел", повідомлено, що земельна ділянка, з приводу якої звернулося товариство, не є сформованою у зв'язку з тим, що змінилася площа.

Як вбачається з листа № 50 від 14.03.2016р., ТОВ "Олтел" звернулося до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 29,5535 га в оренду для садівництва, вирощування посадкового матеріалу плодоягідних культур, обслуговування господарських приміщень та місця по реалізації та збуту сільськогосподарської продукції за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

ТОВ "Олтел" 06.05.2016р. звернулося із заявою до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, у якій відповідно до вимог ст.ст. 118, 121 Земельного кодексу України просить надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтованою площею 30 га з метою подальшої передачі в оренду для ведення підсобного сільського господарства за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Відповідно до наказу № 22-15205-СГ від 16.06.2016р. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області надано ТОВ "Олтел" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в користування на умовах оренди. Орієнтований розмір земельної ділянки - 30,0000 га.

У листі від 21.03.2018р. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області рекомендовано ТОВ "Олтел" після проведення передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність та реєстрації прав комунальної власності об'єднаних територіальних громад, звернутися з відповідним клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Земельного кодексу України.

ТОВ "Олтел" завернулося до голови Чорноострівської селищної об'єднаної територіальної громади із заявою від 21.05.2018р., у якій просило погодити затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357) в користування на умовах оренди для ведення підсобного сільського господарства площею 13,0000 га за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Рішенням Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області № 58 від 26.06.2018р. вирішено погодити передачу земельної ділянки (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357) в користування на умовах оренди ТОВ "Олтел" із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення підсобного сільського господарства за межами населених пунктів на території Чорноострівської селищної ради, у разі відповідності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки нормам чинного законодавства України.

Відповідно до витягу із публічної кадастрової карти України площа земельної ділянки, кадастровий номер 6825082200:05:002:2357, становить 13 га, цільове призначення - для ведення підсобного сільського господарства.

Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області листом від 07.06.2017 року звернулася до Хмельницького міського голови з проханням вирішити питання щодо припинення експлуатації полігону твердих побутових відходів в м. Хмельницькому по проспекті Миру; вирішити питання щодо будівництва сміттєпереробного заводу; вирішити питання щодо рекультивації полігону твердих побутових відходів в м. Хмельницькому по Проспекту Миру у відповідності до діючого законодавства.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою № 1110 від 12.09.2017 року видала Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" ліцензію на право провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів за місцем провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів - м. Хмельницький, проспект Миру, 7.

ТОВ "Олтел" 20.04.2018 року звернувся до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області з проханням провести дослідження ґрунту та води на території ТОВ "Олтел" з метою підтвердження факту завданої шкоди у вигляді забруднення території легкими відходами, знищенні родючого шару ґрунту, забрудненні води, нанесенні шкоди плодовим та декоративним деревам, а також нерухомому майну товариства.

ТОВ "Олтел" надіслав Хмельницькому міському голові, ХКП "Спецкомунтранс" та Хмельницькій місцевій прокуратурі лист-претензію від 18.09.2018 року з вимогою в добровільному порядку прибрати відходи із території ТОВ "Олтел", звільнити земельну ділянку позивача від сміття, а також обладнати під'їзні шляхи на своїй території.

Відповідач у відповідь повідомив, що полігон експлуатується без порушення норм чинного законодавства, а питання пошкодження огорожі буде вирішене після проведеної з цього питання роботи. Окрім того, 12.09.2018 року було укладено договір на розробку проектної документації на реконструкцію полігону твердих побутових відходів.

Управління житлово-комунального господарства, в свою чергу, відповіло позивачу, що полігон експлуатується з дотриманням проектної, інженерної та санітарно-гігієнічної документації.

Як вбачається із витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельні ділянки з кадастровими номерами 6810100000:33:001:0109 та 6810100000:33:002:0001 за адресами: м. Хмельницький, пр. Миру, 7 та м. Хмельницький, пр. Миру, площею 8,78 га 4,8212 га, перебувають в комунальній власності та використовуються під міський полігон по утилізації твердих побутових відходів та для розширення меж полігону твердих побутових відходів.

Відповідно до рішення Хмельницької міської ради № 108 від 04.07.2018р. вирішено, зокрема, придбати у власність територіальної громади міста Хмельницького земельні ділянки з кадастровими номерами 6825085100:01:004:0150, 6825085100:01:004:0030, 6825085100:01:004:0101, 6825085100:01:004:0100, 6810100000:33:002:0003, згідно експертної грошової оцінки.

Згідно рішення Хмельницької міської ради № 16 від 27.12.2018р., вирішено, зокрема, придбати у власність територіальної громади міста Хмельницького земельні ділянки з кадастровими номерами 6825085100:01:004:0030, 6825085100:05:004:0005, 6825085100:01:001:0034, 6825085100:01:004:0029, 6825085100:01:004:0210, 6825085101:01:004:0201, 6825085100:01:004:0150, 6825085100:01:004:0186, 6825085100:01:004:0185, 6825085100:01:004:0199, 6825085100:01:004:0202, 6825085100:01:004:0004, 6825085100:01:004:0207, 6825085100:01:004:0208, 6825085100:01:004:0209, 6825085100:01:004:0211, 6825085100:01:004:0197, 6825085100:01:004:0184, 6825085100:01:004:0183 за ціною, що не перевищує експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до акта відбору проб вод № 6/08 від 06.08.2018р. приватного підприємства "Захід-аналіз-центр" на виконання гідрохімічного аналізу води виконано відбір проб вод Хмельницьке КП "Спецкомунтранс".

Як встановлено у протоколі № 10/08 від 10.08.2018р., відповідно до акта відбору проб від 06.08.2018р. № 6/08 проведено вимірювання показників складу та властивостей проб вод для Хмельницьке КП "Спецкомунтранс".

Відповідно до акта відбору проб ґрунтів № 6/08-г від 06.08.2018р. приватного підприємства "Захід-аналіз-центр" на виконання вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів виконано відбір проб ґрунтів на території звалища твердих побутових відходів КП "Спецкомунтранс".

Згідно протоколу № 7/08-Г від 07.08.2018р. вимірювальною лабораторією приватного підприємства "Захід-аналіз-центр" проведено вимірювання показників складу та властивостей проб ґрунтів на території звалища твердих побутових відходів Хмельницького КП "Спецкомунтранс".

Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 14.03.2019р. наведено наступні відомості про земельну ділянку: кадастровий номер земельної ділянки - 6825082200:05:002:2357; цільове призначення - для ведення підсобного сільського господарства; площа земельної ділянки - 13 га; місце розташування - Хмельницька область, Хмельницький район, за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради; вид обмеження - інформація відсутня; дата державної реєстрації обмеження - інформація відсутня.

У листі від 13.03.2019р. № 319 виконкомом Чорноострівської селищної ради повідомлено, що від ТОВ "Олтел" протягом 2016-2018 рр. надійшли кошти орендної плати за земельну ділянку, яка розташована за межами населеного пункту с. Грузевиця, в сумі 67854,57 грн., а саме: 2016р. - 23749,00 грн.; 2017р. - 16800,00 грн.; 2018р. - 27305,57 грн.

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області щодо звернення ТОВ "Олтел" надано відповідь (лист № 1730/01 від 21.05.2018р.), у якій повідомлено, що інспекцією проведено позапланову перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства ХКП "Спецкомунтранс", за результатами якої було встановлено, що при експлуатації полігону допускається порушення технології складування, захоронення ТПВ та експлуатації в цілому, а саме: не забезпечується належна затримка легких відходів, про що свідчить наявність засмічення легкими фракціями відходів прилеглої території до полігону; на укосах полігону пошарова ізоляція ґрунтом здійснюється не в повній мірі. Контроль за відповідною товщиною ґрунту (не менше 0,2 м) при відповідному пошаровому ущільненню відходів (по 0,5 м до висоти 2-2,5 м відходів) забезпечено виключно на робочій карті; полігон ТПВ не оснащений системою захисту ґрунтових вод; проводиться захоронення не перероблених (необроблених) побутових відходів; полігон ТПВ не оснащений системою збору та знешкодження фільтрату. Фільтрат накопичується в підніжжі полігону у земляному накопичувачі через нагірну канаву та безпосередньо височується із тіла полігону. Очистку фільтрату та його подальшу утилізацію ХКП "Спецкомунтранс" не проводить, тим самим не здійснюючи організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації фільтрату, як відходу.

Згідно акта Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області № 183/01, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами позапланової перевірки проведеної з метою розгляду звернення керівника ТОВ "Олтел" від 20.04.2018р. було встановлено, що при експлуатації полігону допускається порушення технології складування, захоронення ТПВ та експлуатації в цілому, а саме: 1) не забезпечується належна затримка летких відходів, про що свідчить наявність засмічення леткими фракціями відходів прилеглої території до полігону; 2) на укосах полігону пошарова ізоляція ґрунтом здійснюється не в повній мірі. Контроль за відповідною товщиною ґрунту (не менше 0,2 м) при відповідному пошаровому ущільненню відходів (по 0,5 м до висоти 2-2,5 м відходів) забезпечено виключно на робочій карті; 3) полігон ТПВ не оснащений системою захисту ґрунтових вод; 4) проводиться захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів; 5) полігон ТПВ не оснащений системою збору та знешкодження фільтрату. Фільтрат накопичується в підніжжі полігону у земляному накопичувачі через нагірну канаву та безпосередньо височується із тіла полігону. Очистку фільтрату та його подальшу утилізацію ХКП "Спецкомунтранс" не проводить, тим самим не здійснюючи організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації фільтрату, як відходу.

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області винесено директору ХКП "Спецкомунтранс" припис від 18.05.2018р. № 183/01, у якому зобов'язано останнього розробити план організаційно-технічних заходів з усунення виявлених недоліків, ліквідувати засмічення, забруднення земельної ділянки прилеглої до полігона ТПВ розташованої за межами населеного пункту Чорноострівської ОТГ, забезпечити проведення будь-яких технологічних операцій, пов'язаних із зміною фізичних, хімічних чи біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного видалення, захоронення.

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області винесено директору ХКП "Спецкомунтранс" припис від 18.04.2018р. № 129/01, у якому зобов'язано останнього: розробити план організаційно-технічних заходів з усунення виявлених недоліків; забезпечити проведення оцінки впливу на довкілля при провадженні планової діяльності з реконструкції діючого полігону ТПВ; отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел проммайданчика (полігон ТПВ), розташованого за адресою: м. Хмельницький, пр. Миру, 7; визначити склад та властивості, відповідний ступінь небезпеки для фільтрату, а також забезпечити ведення первинного обліку його утворення видалення та утилізації; забезпечити здійснення організаційних, науко-технічних та технологічних заходів для максимальної утилізації фільтрату; забезпечити експлуатацію полігона у відповідності до діючих правил, а саме: забезпечити оснащення полігону ТПВ системою збору та знешкодження фільтрату, пошарову ізоляцію ґрунтом здійснювати в повній мірі, встановити достатню кількість тимчасових сітчастих елементів огорожі для запобігання засмічування прилеглої території леткими фракціями відходів, забезпечити оснащення полігону ТПВ локальними мережами спостережних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод, забезпечити ведення моніторингу впливу полігону ТПВ на стан атмосферного повітря; провести заміну цільового призначення земельних ділянок розташованих на території Олешинської сільської ради, придбаних у приватних осіб з метою розширення площі земельної ділянки для здійснення господарської діяльності з обслуговування полігону ТПВ.

Згідно акта Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області № 408/05, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами позапланової перевірки проведеної з метою контролю виконання вимог приписів щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства № 129/01 від 18.04.2018р. та № 183/01 від 18.05.2018р. встановлено, що ХКП "Спецкомунтранс" не виконано вимоги п. 3 припису № 183/01 від 18.05.2018р. та п.п. 2, 3, 4, 5, 6 , 7 припису № 129/01 від 18.04.2018 року, зокрема щодо встановлення достатньої кількості тимчасових сітчастих елементів огорожі для запобігання засмічування прилеглої території леткими фракціями відходів.

Також до матеріалів справи долучено копії: детального плану території полігону твердих побутових відходів за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 7, податкових декларацій з плати за землю за 2015-2019 рр.

З вищевикладеного, враховуючи, що відповідач не чинить дій щодо усунення порушень експлуатації полігону, чим порушуються права товариства, як фактичного користувача суміжної земельної ділянки відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу.

Згідно з ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 66 Конституції України кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Згідно з ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог: а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів; г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров'я населення; д) збереження територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб; є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов'язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

Як вбачається з Державного акта ІІ - ХМ № 000538 № 821 від 23.07.1998р. Хмельницькому комунальному автотранспортному підприємству № 222801 відповідно до рішення виконкому Хмельницької міської ради народних депутатів від 14.11.1996р. № 1234 передано на праві постійного користування 8,88 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування під міський полігон по утилізації твердих побутових відходів по проспекту Миру.

Рішенням Хмельницької міської ради № 7 від 24.06.2003р. вирішено замінити назву Хмельницького комунального автотранспортного підприємства № 222801 на Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс".

Згідно Постанови № 1110 від 12.09.2017р. Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг видано Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" ліцензію на право провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів за місцем провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів - м. Хмельницький, проспект Миру, 7.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля, підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі, своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов'язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів; сприяти систематичному проведенню вишукувальних, обстежувальних, розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Відповідно до ст. 46 Закону України "Про охорону земель", при здійсненні господарської діяльності, пов'язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються, зокрема, запобігання негативному впливу об'єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій. Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".

Відповідно до ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Згідно ст. 17 Закону України "Про відходи" суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема, забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване виділення тих відходів, що не підлягають утилізації; не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів; забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об'єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; виконувати інші обов'язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Відповідно до ст. 42 Закону України "Про відходи", особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за: порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків; порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами; невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди; порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).

Відповідно до вимог пунктів "в" та "и" ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну та іншу відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення як, зокрема, псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Згідно п.п. 1.1., 1.2. ДБН В.2.4.-2-2005 Полігони твердих побутових відходів полігони ТПВ є інженерними спеціалізованими спорудами, які призначені для захоронення твердих побутових відходів. Полігони ТПВ повинні забезпечувати санітарне та епідемічне благополуччя населення, екологічну безпеку навколишнього природного середовища, запобігати розвиткові небезпечних геологічних процесів і явищ.

Як вбачається з листа третьої особи (від 21.05.2018 р. №1730/01), Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства ХКП "Спецкомунтранс", за результатами якої було встановлено, що при експлуатації полігону допускається порушення технології складування, захоронення ТПВ та експлуатації в цілому, а саме: не забезпечується належна затримка легких відходів, про що свідчить наявність засмічення легкими фракціями відходів прилеглої території до полігону; на укосах полігону пошарова ізоляція ґрунтом здійснюється не в повній мірі. Контроль за відповідною товщиною ґрунту (не менше 0,2 м) при відповідному пошаровому ущільненню відходів (по 0,5 м до висоти 2-2,5 м відходів) забезпечено виключно на робочій карті; полігон ТПВ не оснащений системою захисту ґрунтових вод; проводиться захоронення не перероблених (необроблених) побутових відходів; полігон ТПВ не оснащений системою збору та знешкодження фільтрату. Фільтрат накопичується в підніжжі полігону у земляному накопичувачі через нагірну канаву та безпосередньо височується із тіла полігону. Очистку фільтрату та його подальшу утилізацію ХКП "Спецкомунтранс" не проводить, тим самим не здійснюючи організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації фільтрату, як відходу.

Вищевказані обставини підтверджуються доданими ТОВ "Олтел" до матеріалів справи актами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області № 183/01 (завершення перевірки 15.05.2018 р. ), № 408/05 (завершення перевірки 23.08.2018 р.) та приписами № 183/01 від 18.05.2018р., № 129/01 від 18.04.2018р.

Відповідно до статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у порушенні природоохоронних вимог, зокрема, при зберіганні, транспортуванні, використанні, знешкодженні та захороненні хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних радіоактивних речовин та відходів.

Юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі (стаття 56 Закону України "Про охорону земель").

Згідно зі статтею 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно статті 1192 ЦК України способами відшкодування шкоди, завданої майну потерпілого є з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов'язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі.

Суд враховує те, що відповідно до практики розгляду справ щодо відшкодування збитків внаслідок засмічення земельної ділянки, слід з'ясовувати наявність у відповідача можливості провести роботи по відновленню її попередньої якості. Якщо така можливість є, суд може, відповідно до статті 1192 ЦК з урахуванням думки позивача, зобов'язати відповідача відшкодувати шкоду, встановивши для цього відповідний строк.

Аналогічна правова позиція викладена і у п. 17 Постанови Пленуму Верховного Суду України "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" від 16 квітня 2004 року № 7.

Надані в матеріали справи лист Державної екологічної інспекції України у Хмельницькій області від 21.05.2018 р. №1730/01 (надісланий позивачу за матеріалами позапланової перевірки), акт № 183/01, припис від 18.05.2018р. № 183/01, акт № 408/05, припис від 18.04.2018р. № 129/01 свідчать, що при експлуатації полігону відповідачем не забезпечується належна затримка летких відходів, що призводить до засмічення леткими фракціями відходів прилеглої території до полігону. При цьому в підтвердження засмічення земельної ділянки на час звернення з позовом до суду заявником надано фотокопії даної ділянки.

Дії відповідача, а саме його вина в неналежній експлуатації полігону, призвели до засмічення леткими фракціями відходів прилеглої території, якою фактично користується позивач, чим завдано шкоди останньому. Тому в даному випадку наявний причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача - комунального підприємства.

Відповідач в процесі розгляду справи не спростовував жодними доказами факту того, що земельна ділянка, яка фактично використовується позивачем, не засмічена побутовими відходами внаслідок експлуатації даного полігону, зокрема не спростовано позиції Державної екологічної інспекції України у Хмельницькій області.

Водночас, згідно рішення Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області № 58 від 26.06.2018р. погоджено передачу земельної ділянки (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357) в користування на умовах оренди товариству з обмеженою відповідальністю "Олтел" із земель державної власності сільськогосподарського призначення площею 13 га, про фактичне користування земельної ділянки даною площею не заперечує сам позивач. Отже, позивачем не доведено необхідність очищення відповідачем земельної ділянки площею 16,5 га, тому позовна вимога в цій частині є необґрунтованою.

Враховуючи фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що вимога позивача про зобов'язання МКП "Спецкомунтранс" відшкодувати збитки, заподіянні ТОВ "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 29,5 га, яка розташована в м. Хмельницькому по вул. Західно - Окружній у місячний строк підлягає частковому задоволенню, а саме в частині очищення земельної ділянки 13 га, в іншій частині у позові необхідно відмовити.

Доводи відповідача щодо відсутності порушених прав позивача, судом до уваги не приймаються, як підстава для відмови у задоволенні позову, з огляду на наступне.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. До господарського суду вправі звернутись кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, тобто має значення лише суб'єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту.

За змістом ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Отже за змістом даної статті особи мають право звертаються до суду захистом своїх законних інтересів. Розглядаючи дану справу, судом встановлено порушення саме законних інтересів позивача, оскільки останній на даний час є фактичним користувачем земельної ділянки, кадастровий номер 6825082200:05:002:2357. Одночасно враховується, що вказана земельна ділянка межує з полігоном твердих побутових відходів, який розташований за адресою м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, про що свідчить витяг з публічної кадастрової карти України, та не спростовується відповідачем.

При цьому наявність рішення Чорноострівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області № 58 від 26.06.2018р. щодо погодження передачі земельної ділянки (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357) в користування на умовах оренди товариству з обмеженою відповідальністю "Олтел" із земель державної власності сільськогосподарського призначення, відсутність інших користувачів, відсутність доказів повернення земельної ділянки по договору оренди (зважаючи, що земельна ділянка, вказана в рішенні, є частиною земельної ділянки переданої по договору оренди) засвідчують факт фактичного користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6825082200:05:002:2357, площа якої становить 13 га саме товариством з обмеженою відповідальністю "Олтел".

Судом враховується, що позивач з 2010 року є користувачем (в тому числі вказаної вище земельної ділянки), площа якої за договором оренди складала 33,00 га та яка в подальшому не повернута орендарем. Приймається до уваги вчинення позивачем дій для продовження терміну дії договору, про що свідчить лист товариства №177 від 26.11.2014 р., лист Держземагенства від 29.01.2015 р., від 03.03.2016 р., заява товариства від 14.03.2016 р. та від 06.05.2016 р., наказ Держгеокадастру від 16.06.2016 р. №22-15205-08, лист останнього від 21.03.2018 р. №19-373/0-2924/0/95-18, заява позивача від 21.05.2018 р. Водночас позивачем протягом 2016-2018 років сплачувалися кошти за оренду земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту с. Грузевиця, в сумі 67854,57 грн., що підтверджується листом виконавчим комітетом Чорноострівської селищної ради від 13.03.2019р.

Матеріали справи не містять доказів належності земельної ділянки, кадастровий номер 6825082200:05:002:2357, іншому землекористувачу, зокрема відсутній акт приймання-передачі вищевказаної земельної ділянки, рішення органу місцевої самоврядування та проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки іншій особі, як того вимагає ст. 123 Земельного кодексу України.

Відсутність належним чином оформленого договору оренди, з огляду на вчинення позивачем всіх необхідних дій для його оформлення, не може бути підставою для відмови у задоволенні всієї частини заявлених позовних вимог. Так, даний договір не оформлений з незалежних від позивача обставин, оскільки наявність долучених до матеріалів справи 11.03.2019 р. доказів, свідчить про невиконання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018р. № 60-р, згідно якого зобов'язано дану службу забезпечити: формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об'єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України. В матеріалах справи відсутні докази передачі - земельної ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825082200:05:002:2357, а правомірність (неправомірність) фактичного користування даною земельною ділянкою товариством з обмеженою відповідальністю "Олтел", не є предметом розгляду даної справи.

Таким чином, в даному випадку порушуються законні інтереси позивача, як фактичного користувача земельної ділянки та особи, яка, зважаючи на зміну законодавства, протягом тривалого часу вчиняє дії, щодо оформлення договірних відносин, розраховуючи при цьому на подальше користування придатною для потреб сільського господарства (сільськогосподарського використання) земельною ділянкою кадастровий номер 6825082200:05:002:2357.

Відповідачем даної обставини не спростовано. Одночасно судом звертається увага, що згідно публічної кадастрової карти України не визначено типу власності земельної ділянки з кадастровим номером 6825082200:05:002:2357, дане твердження також підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку наданого позивачем 14.03.2019 р.

Відповідно до статей 74, 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Твердження відповідача, що сміття, яке знаходиться на полігоні, ущільнюється компактером марки BOMAG з подальшою його ізоляцією шаром ґрунту судом до уваги не береться, оскільки вказане не підтверджене доказами та не може спростувати самого факту засмічення земельної ділянки, якою фактично користується позивач. Аналогічно надані представником відповідача акти відбору проб вод та ґрунтів, а також протоколи дослідження поверхневої води та ґрунту та результати їх аналізів не спростовують факт заподіяння МКП "Спецкомунтранс" шкоди позивачу. При цьому судом береться до уваги, що відповідач і в судовому засіданні, і у відзиві на позовну заяву підтверджує той факт, що полігон твердих побутових відходів потребує реконструкції.

Відповідно до п. 5.3. Правил експлуатації полігону побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010р., на основних напрямках поширення легких фракцій відходів встановлюються тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі. Один раз на добу огорожу, що затримує леткі фракції, слід очищати.

У відповідності до п.п. 3.1., 3.20 Правил експлуатації полігону побутових відходів в'їзд на полігон і проїзд по його території здійснюються за встановленими маршрутами. На шляху руху транспорту мають бути встановлені таблички, які вказують напрямок. Для переїзду самохідних машин з місця роботи на стоянку слід облаштовувати під'їзні шляхи.

Як встановлено судом та не заперечується представником відповідача у відзиві на позовну заяву від 07.12.2018р., полігон твердих побутових відходів не повністю обладнаний огорожею для унеможливлення розповсюдження летких побутових відходів по прилеглих територіях, а також відсутні під'їзді шляхи.

Крім того, необхідність проведення реконструкції полігону підтверджується договором № 12-09/18 від 12.09.2018р., відповідно до якого Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Центр ЛТД" узгоджено виконання робіт щодо розроблення проектної документації на реконструкцію полігону твердих побутових відходів з метою запобігання виникнення надзвичайної екологічної ситуації за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7. ДК 021:2015-713200007 "Послуги з інженерного проектування".

Разом з тим, технічними завданнями на проектування (додаток № 1 до договору від 12.09.2018р.) стосовно основних архітектурно-планувальних вимог, потужності та характеристики запроектованого об'єкта, вказівки про необхідність передбачено: стабілізація існуючого стану полігону (передбачити технічні рішення по укріпленню аварійних схилів з метою запобігання виникнення надзвичайної екологічної ситуації); реконструкція існуючого полігону з виділенням та облаштуванням нових карт складування ТПВ; влаштування дренажної системи збирання та відведення фільтрату в основі нових карт складування ТПВ для унеможливлення потрапляння фільтрату до ґрунтових вод; облаштування нових карт із влаштуванням протифільтраційного екрану; відсипка огороджувальних дамб нових карт 7 ТПВ; для можливості транспортування ТПВ по картах полігону, передбачити влаштування експлуатаційних доріг та майданчиків для вивантаження; влаштування самопливного дренажного колектору зливових вод з карт складування ТПВ; збірники зливових вод; збірники фільтрату; будівництво пожежного водогону з встановленням гідрантів; рекультивація відпрацьованих карт полігону; систему гідроспостережних свердловин межами нових карт; огорожа для унеможливлення несанкціонованого потрапляння осіб на територію полігону ТПВ; проведення розрахунків по існуючих картах полігону на можливість подальшого приймання сміття; систему очистки та утилізації фільтрату; облаштування КПП та пункту охорони (контейнерного типу) на північному боці полігону; зовнішнє освітлення полігону; облаштування адміністративно-побутових приміщень (одноповерхові, контейнерного типу); облаштування навісу для механізмів; розрахувати санітарні зони полігону побутових відходів; систему контролю атмосферного повітря, ґрунту, рослин і шумового навантаження; систему захисту струмка в північній частині полігону від негативних наслідків полігону; дільницю вторинної переробки гілля.

Отже, за висновком суду, відповідачем належними чином не здійснюється господарська діяльність, не проводиться ущільнення сміття задля унеможливлення забруднення прилеглих територій, не встановлено відповідних тимчасових сітчастих переносних елементів огорожі, не облаштовано під'їзні шляхи до полігону для проїзду самохідних машин, що в свою чергу порушує вимоги Правил експлуатації полігону побутових відходів.

Твердження відповідача про те, що ТОВ "Олтел" пізніше розпочало сільськогосподарську діяльність, ніж експлуатація міського полігону, та свідомо обрало сусідню земельну ділянку, на якій розташований полігон, не заслуговують на увагу, оскільки дана обставина не позбавляє ХКП "Спецкомунтранс" обов'язку облаштування території полігону тимчасовими сітчастими переносними елементами огорожі та під'їзними шляхами, які передбачені Правилами експлуатації полігону побутових відходів.

Також вказані вище твердження відповідача не можуть слугувати підставою для відмови у задоволенні вимог щодо відновлення санітарної зони на відстань 200 метрів, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що відповідно до ОСОБА_1 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ "Олтел" є, зокрема, вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; вирощування зерняткових і кісточкових фруктів (основний); вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників; відтворення рослин. Також встановлено, що позивач користується земельною ділянкою цільове призначення якої землі сільськогосподарського призначення, про що свідчить в тому числі зміст наказу Держгеокадастру №22-15205-08 від 16.06.2016 р. та витяг з публічної кадастрової карти України.

При цьому згідно ДБН.В.2.4.-2-2005, затверджених наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури 17.06.2005 N 101 (Полігони твердих побутових відходів (набрали чинності 01.01.2006р.), а саме розділу 2) полігони ТПВ розміщують на відстані не менше 0,2 км від сільськогосподарських угідь.

Звертається увага відповідача, що зазначені норми ДБН поширюються не тільки на проектування нового будівництва, але й на реконструкцію , технічне переоснащення й рекультивацію полігонів твердих побутових відходів. Дані норми також є обов'язковими для застосування органами державного управління і нагляду, замовниками (інвесторами), проектними організаціями, підрядниками, іншими юридичними і фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності у будівництві незалежно від форм власності (зміст даних норм).

Отже, враховуючи вказане, зважаючи на зміст листа державної екологічної інспекції, адресований міському голові щодо незадовільного стану експлуатації Хмельницького полігону ТПВ, що в свою чергу може призвести до екологічної катастрофи, приймаючи до уваги вказані вище норми законодавства, вимоги позивача про зобов'язання МКП "Спецкомунтранс" обладнати під'їзні шляхи та сітки для затримки летких побутових відходів по території полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7 та про зобов'язання ХКП "Спецкомунтранс" відновити санітарну зону, та прибрати відходи на полігоні твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, на відстань 200 метрів від сільськогосподарських угідь суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел" про зобов'язання МКП "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, судом зазначається наступне.

За змістом абзацу 6 частини третьої статті 19 Господарського кодексу України держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у таких сферах: виробництва і праці - за безпекою виробництва і праці, додержанням законодавства про працю; за пожежною, екологічною, санітарно-гігієнічною безпекою; за дотриманням норм і правил, якими встановлено обов'язкові вимоги щодо умов здійснення господарської діяльності.

Відповідно до частини першої статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Згідно з частинами першою та другою статті 246 Господарського кодексу України здійснення будь-якої господарської діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється. У разі здійснення господарської діяльності з порушенням екологічних вимог діяльність суб'єкта господарювання може бути обмежена або зупинена Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноваженими органами в порядку, встановленому законом.

Абзацами 2 і 3 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до абзацу 4 частини четвертої та абзацу 1 частини п'ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності. Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Крім того, порядок припинення діяльності визначається ст. 51 ГК України.

Згідно зі ст. 51 ГК України підприємницька діяльність припиняється: з власної ініціативи підприємця; у разі закінчення строку дії ліцензії; у разі припинення існування підприємця; на підставі рішення суду у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Порядок припинення діяльності підприємця встановлюється законом відповідно до вимог цього Кодексу.

Тобто для припинення господарської діяльності має бути власна ініціатива відповідача або пряма норма закону, яка передбачає припинення такого виду підприємницької діяльності.

Аналогічне розуміння правових підстав, необхідних для припинення господарської діяльності, викладено у постанові Вищого господарського суду України від 09.09.2008р. по справі № 21/228 (1/695-29/184) та постанові Верховного Суду України від 20.05.2014р. по справі № 14/121-12.

Суд, проаналізувавши вищезазначені норми законодавства, вважає, що позивачем заявлена вимога про зобов'язання МКП "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, не обгрутована будь-якою правовою підставою, зокрема законодавством, як і не вказано яким чином дана вимога захистить його законні інтереси.

Так, судом враховується, що позивач є фактичним користувачем земельної ділянки, яка лише частково межує з Хмельницьким полігоном ТПВ. Окрім того, позивач не є контролюючим органом, а є лише суб'єктом який здійснює підприємницьку діяльність щодо вирощування овочів і баштанних культур тощо.

Звертається увага позивача, що останнім не подано належних доказів, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмету доказування та можливості закриття полігону твердих побутових відходів саме на час прийняття рішення суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 13, ч. 1 ст. 76, ч. 1 ст. 79 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Враховуючи зазначене, неподання позивачем належних доказів, у суду на час вирішення спору відсутні підстави для задоволення позовних вимог позивача в частині зобов'язання ХКП "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів.

Приймаючи рішення судом враховується п. 9.10 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про судове рішення" №6 від 23.03.2012 р. господарські суди повинні зазначати у рішенні про вчинення певних дій або про припинення певних дій - відповідний припис, наприклад: "Такому-то звільнити таке-то приміщення (із зазначенням його найменування, місцезнаходження згідно з поштовою адресою, площі)", "Такому-то припинити такі-то дії, які перешкоджають доступу такого-то у приміщення (із зазначенням тих же даних про приміщення)", строк виконання відповідних дій та/або про видачу наказу про примусове виконання рішення.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Абзацом 3 п. 4.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" передбачено, що якщо пропорції задоволення позовних вимог точно визначити неможливо (зокрема, при частковому задоволенні позову немайнового характеру), то судові витрати розподіляються між сторонами порівну.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел", с. Олешин Хмельницький район до Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс", м. Хмельницький за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" відшкодувати збитки, заподіянні товариству з обмеженою відповідальністю "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 29,5 га, яка розташована в м. Хмельницькому по вул. Західно - Окружній у місячний строк, про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" обладнати під'їзні шляхи та сітки для затримки летких побутових відходів по території полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" відновити санітарну зону, та прибрати відходи на полігоні твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, на відстань 200 метрів від сільськогосподарських угідь ТОВ "Олтел", про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, задовольнити частково.

Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" відшкодувати збитки, заподіянні товариству з обмеженою відповідальністю "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки леткими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 13 га (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357) від летких фракцій відходів у місячний строк.

Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" (м. Хмельницький, вул. І. Франка, 2/2, ідентифікаційний код 38045514) обладнати під'їзні шляхи та тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі для затримки летких побутових відходів по території полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7.

Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" (м. Хмельницький, вул. І. Франка, 2/2, ідентифікаційний код 38045514) відновити санітарну зону прибравши відходи на полігоні твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, на відстань 200 метрів від земель сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6825082200:05:002:2357).

Стягнути з Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс" (м. Хмельницький, вул. І. Франка, 2/2, ідентифікаційний код 38045514) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел" (Хмельницька область, Хмельницький район, с. Олешин, ідентифікаційний код 23832536) 4405,00 грн. (чотири тисячі чотириста п'ять гривень 00 коп.) витрат на оплату судового збору.

Видати наказ.

У задоволенні позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел", с. Олешин Хмельницький район до Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс", м. Хмельницький за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, м. Хмельницький про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" відшкодувати збитки, заподіянні товариству з обмеженою відповідальністю "Олтел", внаслідок засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами в натурі, шляхом очищення земельної ділянки загальною площею 16,5 га, яка розташована в м. Хмельницькому по вул. Західно - Окружній у місячний строк, про зобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав товариства з обмеженою відповідальністю "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7, відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 20.03.2019 року.

Суддя С.В. Заверуха

Віддрук. 5 прим. :

1 - до справи;

2, 3 - позивачу (Хмельницький р-н, с. Олешин; м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 5);

4 - відповідачу (м. Хмельницький, вул. Толстого, 1);

5 - третій особі (29000, м. Хмельницький, вул. І. Франка, 2/2).

Всім рекомендованим з повідомленням.

Дата ухвалення рішення20.03.2019
Оприлюднено20.03.2019
Номер документу80558590
СудочинствоГосподарське
Сутьзобов'язання Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" припинити подальше порушення прав ТОВ "Олтел", шляхом закриття полігону твердих побутових відходів, який розташований за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 7

Судовий реєстр по справі —924/1079/18

Ухвала від 14.04.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 08.04.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 21.08.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 12.08.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 12.08.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Рішення від 20.03.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 11.03.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 20.02.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні