19.03.2019 Справа № 756/10442/18
Справа пр. №2/756/1615/19
ун. №756/10442/18
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 березня 2019 року Оболонський районний суд міста Києва в складі:
головуючого - судді Андрейчука Т.В.,
за участю секретаря судового засідання - Лісовенка О.О.,
учасники справи:
представник позивача - ОСОБА_1,
третя особа - ФОП ОСОБА_2,
розглянувши у спрощеному позовному провадженні у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в м. Києві цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до товариства з обмеженою відповідальністю "Ідріска Тур", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: фізична особа-підприємець ОСОБА_2, товариство з обмеженою відповідальністю "Сієста", про відшкодування шкоди, -
в с т а н о в и в:
У серпні 2018 року позивач ОСОБА_3 звернувся до суду в порядку цивільного судочинства з позовом до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Ідріска Тур" (далі - ТОВ "Ідріска Тур"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - фізична особа-підприємець ОСОБА_2 (далі - ФОП ОСОБА_2), про відшкодування шкоди.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що 22 березня 2017 року між ним та товариством з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ "Сієста") (туроператор), від імені якого діяла ФОП ОСОБА_2 (турагент), було укладено договір на туристичне обслуговування №16179, відповідно до умов якого турагент зобов'язалася забезпечити надання позивачеві комплексу туристичних послуг на чотирьох осіб відповідно до заявки на бронювання туристичних послуг, а позивач взяв на себе обов'язок оплатити їх вартість у сумі 8828,00 євро, що еквівалентно 265723,00 грн.
Виконуючи умови вказаного договору, ФОП ОСОБА_2, діючи від імені позивача, придбала у перевізника ТОВ "Ідріска Тур" чотири авіаквитки на рейс №D44433 Київ-Тенерифе з датою вильоту - 21 серпня 2017 року та на рейс №D44434 у зворотному напрямі.
Проте з вини перевізника ТОВ "Ідріска Тур" №D44434 Тенерифе-Київ був скасований.
У зв'язку з цим ОСОБА_3 змушений був сплатити 823,74 євро, що еквівалентно 25569,09 грн, за проживання з сім'єю та харчування в готелі та придбати квитки на інший рейс з Тенерифе до Києва вартістю 591,96 євро, що еквівалентно 20184,00 грн.
З цих підстав позивач просив суд стягнути з відповідача ТОВ "Ідріска Тур" матеріальні збитки у сумі 45753,09 грн та 20000,00 грн на відшкодування моральної шкоди.
Представник позивача у судовому засідання позовні вимоги свого довірителя підтримала, просила суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судове засідання повторно не з'явився, відповідач про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним, про причини неявки в судове засідання свого представника суд не повідомив, відзив на позовну заяву не подав.
За таких обставин та за відсутності заперечень представника позивача, суд ухвалив провести заочний розгляд справи.
Третя особа ФОП ОСОБА_2 у судовому засіданні пояснила, що позовні вимоги ОСОБА_3 є обґрунтованими, проти їх задоволення не заперечувала.
Представник залученого до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ТОВ "Сієста" в судове засідання не з'явився, третя особа про день, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, про причини неявки в судове засідання свого представника суд не повідомила.
Заслухавши вступні слова представника позивача, третьої особи, дослідивши матеріали справи, зібрані у справі докази, суд дійшов такого висновку.
Згідно зі ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов'язання.
На правовідносини, які виникають між виконавцями та замовниками (споживачами) туристичних послуг, розповсюджується дія Закону України "Про туризм".
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про туризм" за договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов'язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов'язується оплатити його.
З матеріалів справи вбачається, що 22 березня 2017 року ТОВ "Сієста" (туроператор), від імені якого діяла ФОП ОСОБА_2 (турагент), та ОСОБА_3 (турист) було укладено договір на туристичне обслуговування №16179, за умовами якого турагент зобов'язалася забезпечити надання позивачеві комплексу туристичних послуг на чотирьох осіб відповідно до заявки на бронювання туристичних послуг, а позивач взяв на себе обов'язок оплатити їх вартість у сумі 8828,00 євро, що еквівалентно 265723,00 грн (а. с. 8-14).
Ст. 908 ЦК України передбачено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов'язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов'язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його провезення. Укладення договору перевезення пасажира та багажу підтверджується видачею відповідно квитка та багажної квитанції, форми яких встановлюються відповідно до транспортних кодексів (статутів) (ст. 910 ЦК України).
Умови перевезення пасажирів і багажу повітряним транспортом визначаються Правилами повітряних перевезень пасажирів та багажу, затвердженими наказом Міністерства інфраструктури України від 30 листопада 2012 року №735 (які були чинними на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Правила).
Згідно з цими Правилами повітряним перевезенням є перевезення пасажирів, багажу, вантажів або пошти, яке здійснюється повітряним судном на підставі відповідного договору повітряного перевезення. Перевезення може бути міжнародним та внутрішнім. Міжнародне перевезення - перевезення, в якому пункт відправлення і пункт призначення, незалежно від того, була чи ні зупинка в перевезенні або перевантаження, розміщені або на території двох різних країн, або на території однієї країни, якщо узгоджена зупинка передбачена на території іншої країни. Внутрішнє перевезення - транспортування пасажирів і/або багажу на повітряних суднах між пунктами, які розміщені на території України.
П. п. 1, 2 глави 1 розділу IV Правил визначено, що пасажирський квиток та багажна квитанція є підтвердженням укладення договору про перевезення та відображають його умови. Відсутність, помилковість в оформленні або втрата квитка та багажної квитанції не впливають на дійсність договору перевезення. Квиток надає право пасажиру на переліт відповідним рейсом (рейсами) і зобов'язує перевізника здійснити відповідне перевезення пасажира та його багажу, а також надати інші послуги, пов'язані з перевезенням, згідно з умовами договору перевезення, крім випадків, визначених у п. 4 цієї глави.
На виконання умов договору на туристичне обслуговування від 22 березня 2017 року №16179 ФОП ОСОБА_2 15 серпня 2017 року, діючи від імені та за рахунок позивача, придбала для нього та членів його сім'ї у перевізника ТОВ "Ідріска Тур", яке виконує за плату міжнародні чартерні авіаційні перевезення, чотири авіаквитки на рейс №D44433 Київ-Тенерифе з датою вильоту - 21 серпня 2017 року та рейс №D44434 Київ-Тенерифе з датою вильоту - 31 серпня 2017 року (а. с. 18-21).
Отже, між ОСОБА_3, членами його сім'ї (пасажири) та ТОВ "Ідріска Тур" (перевізник) було укладено договори перевезення пасажирів повітряним транспортом, за умовами якого перевізник зобов'язався перевезти позивача та членів його сім'ї 21 серпня 2017 року рейсом №D44433 за маршрутом Київ-Тенерифе, а 31 серпня 2017 року - рейсом №D44434 за маршрутом Тенерифе-Київ.
Договір є обов'язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).
За змістом ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У судовому засіданні встановлено, що перевізник ТОВ "Ідріска Тур" в односторонньому порядку відмовилось від виконання взятих на себе зобов'язань щодо перевезення пасажирів внаслідок чого рейс №D44434 за маршрутом Тенерифе-Київ з датою вильоту - 31 серпня 2017 року був скасований.
Відповідно до п. 1 глави 3 розділу XVI Правил у разі скасування рейсу пасажирам має бути запропоновано обслуговування відповідно до п. 2 глави 2 цього розділу та компенсацію відповідно до п. п. 5, 6 глави 2 цього розділу. Пасажир має право на компенсацію, якщо його не поінформовано про скасування рейсу: за два тижні до запланованого часу відправлення; або у період не більше ніж за два тижні і не менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення і запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за дві години до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через чотири години після запланованого часу прибуття; або менше ніж за сім днів до запланованого часу відправлення і запропоновано зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибути у кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через дві години після запланованого часу прибуття.
Аналіз указаних полоджень Правил свідчить, що у разі скасування рейсу пасажири мають право на отримання від перевізника компенсації у таких розмірах: 250,00 євро - для рейсів дальністю до 1500,00 кілометрів; 400,00 євро - для рейсів дальністю від 1500,00 до 3500,00 кілометрів; 600,00 євро - для рейсів дальністю понад 3500,00 кілометрів.
Згідно з п. 1 глави 3 розділу XVI Правил у разі скасування рейсу перевізником та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безкоштовно запропоновано та забезпечено: харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу; місця в готелі у випадках, якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування пасажирами відправлення більший, ніж передбачалося; наземний трансфер за маршрутом аеропорт - готель - аеропорт; два телефонні дзвінки, або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.
Усупереч наведеним положенням Правил перевізником ТОВ "Ідріска Тур" не сплачено позивачеві ОСОБА_3 та членам його сім'ї компенсацію за скасування рейсу №D44434 за маршрутом Тенерифе-Київ з датою вильоту - 31 серпня 2017 року.
Право на відшкодування матеріальних збитків серед способів захисту цивільних прав передбачене ст. 22 ЦК України.
Так, ст. 22 ЦК України встановлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв'язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право. На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо).
За положеннями ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Право особи на відшкодування моральної (немайнової) шкоди виникає за умови наявності такої шкоди, протиправності діяння її заподіювача, наявності причинного зв'язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
Унаслідок скасування перевізником ТОВ "Ідріска Тур" рейсу №D44434 за маршрутом Тенерифе-Київ позивач ОСОБА_3 з сім'єю не зміг 31 серпня 2017 року своєчасно вилетіти з аеропорту м. Тенерифе, а тому змушений був ще на ніч залишитись в Іспанії. На оплату проживання в готелі та харчування позивач сплатив 823,74 євро, що еквівалентно 25569,09 грн. Також він придбав для себе та членів своєї сім'ї квитки на інший рейс маршрутом Тенерифе-Київ вартістю 591,96 євро, що еквівалентно 20184,00 грн (а. с. 22-29).
Отже, протиправними діями відповідача позивачеві ОСОБА_3 спричинено збитки у сумі 45753,09 грн (20184,00 грн + 25569,09 грн = 45753,09 грн). Зазначена суми збитків підлягає стягненню з ТОВ "Ідріска Тур".
Щодо позовних вимог ОСОБА_3 про відшкодування моральної шкоди суд зазначає таке.
Ч. 1 ст. 23 ЦК України особі гарантоване право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
Ч. 2 ст. 23 ЦК України встановлено, що моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім'ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв'язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Правовідносини сторін випливають з договірних відносин щодо надання послуг з перевезення пасажирів повітряним транспортом.
Згідно зі ст. 611 ЦК України моральна шкода підлягає відшкодуванню у разі порушення зобов'язання, якщо таке відшкодування встановлено договором або законом.
Ні умовами договору перевезення, ні нормативними актами, які регулюють перевезення пасажирів повітряним транспортом не передбачено можливості відшкодування моральної шкоди пасажиру у зв'язку з невиконанням чи неналежним виконанням перевізником зобов'язань за договором перевезення.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про необхідність відмовити ОСОБА_3 у задоволенні його позовних вимог в частині відшкодування моральної шкоди.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України суд присуджує з відповідача на користь держави судовий збір у сумі 704,80 грн.
Керуючись ст. ст. 15, 16, 525, 526, 599, 611, 625, 908, 910 Цивільного кодексу України, Правилами повітряних перевезень пасажирів та багажу, затвердженими наказом Міністерства інфраструктури України від 30 листопада 2012 року №735 , ст. ст. 2-5, 10-13, 19, 81-82, 89, 200, 206, 258-259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов ОСОБА_3 до товариства з обмеженою відповідальністю "Ідріска Тур", треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: фізична особа-підприємець ОСОБА_2, товариство з обмеженою відповідальністю "Сієста", про відшкодування шкоди - задовольнити частково.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Ідріска Тур" (місцезнаходження: АДРЕСА_1, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 34578519) на користь ОСОБА_3 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2; реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1) відшкодування матеріальних збитків у сумі 45753 (сорок п'ять тисяч сімсот п'ятдесят три) гривні 09 (дев'ять) копійок.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Ідріска Тур" (місцезнаходження: АДРЕСА_1, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 34578519) судовий збір у сумі 704 (сімсот чотири) гривні 80 (вісімдесят) копійок в дохід держави.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Київського апеляційного суду шляхом подання в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення суду апеляційної скарги.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Андрейчук
Повний текст рішення виготовлено 19 березня 2019 року
Суд | Оболонський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2019 |
Оприлюднено | 21.03.2019 |
Номер документу | 80578808 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Оболонський районний суд міста Києва
Андрейчук Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні