ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4529/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Костенко Г.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Колодяжного Д.В,
представника позивача - ОСОБА_1
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області, третя особа: Центральна виборча комісія, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
17 грудня 2018 року Полтавська районна організація політичної партії "Рідне місто" звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області, третя особа: Центральна виборча комісія, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання розглянути подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 13 квітня 2018 року Полтавською районною організацією політичної партії "Рідне місто" було здійснено подання до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3. Однак відповідачем подання своєчасно не було розглянуто та відповідно не було здійснено заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області. При цьому зазначає, що 26 червня 2018 року було проведено засідання Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області, на порядку денному якого було розглянуто та задоволено подання Політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" про зміну у складі членів Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області та прийнято постанову № 8. Таким чином позивач вважає що Полтавська районна виборча комісія Полтавської області фактично штучно змінила склад Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області на свій розсуд, чим порушила право позивача на формування складу комісії, при цьому подання від 13 квітня 2018 року не було розглянуто у строки визначені законодавством.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Відповідач правом подати відзив на позовну заяву не скористався. В підготовчому судовому засіданні 18.02.2019 представник відповідача зазначила, що у виборчої комісії відсутні кошти для надання відзиву на позов.
10 січня 2019 року до суду надійшли письмові пояснення Центральної виборчої комісії (а.с.26-28), в яких зазначено, що технічні описки та неточності, допущені у поданні про заміну члена виборчої комісії, не є підставою для залишення такого подання без розгляду.
Ухвалою суду від 18 лютого 2019 року було закрито підготовче провадження і призначено справу до розгляду по суті.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином (а.с.89).
Третя особа надала до суду клопотання про розгляд справи без представника Центральної виборчої комісії (а.с.90).
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
13 квітня 2018 року Полтавською районною організацією політичної партії "Рідне місто" було здійснено подання до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3 (а.с.47).
Однак відповідачем подання не було розглянуто та відповідно не було здійснено заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області.
Таким чином, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та положеннями Закону України "Про місцеві вибори" № 595-VIII від 14 липня 2015 року.
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Закон України "Про місцеві вибори" визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві вибори" виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії /частина третя статті 20 Закону України "Про місцеві вибори"/.
Частиною першою статті 22 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Приписами частини другої вказаної статті Закону визначено, що право подання кандидатур до складу територіальних виборчих комісій мають: 1) місцева організація політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання; 2) зареєстрована в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцева організація політичної партії.
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України "Про місцеві вибори" суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 1 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по дві кандидатури. Суб'єкти подання кандидатур, зазначені у пункті 2 частини другої цієї статті, можуть запропонувати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше ніж по одній кандидатурі. До складу територіальної виборчої комісії обов'язково включаються кандидатури, запропоновані суб'єктами подання, зазначеними у пункті 1 частини другої цієї статті. Кандидатури від місцевих організацій партій - по одній кандидатурі від місцевої організації однієї політичної партії, зазначених у пункті 2 частини другої цієї статті, включаються до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, перед формуванням складу комісії. Кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 цього Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої цієї статті або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією частиною. Рішення про відхилення кандидатур не приймається.
Припинення повноважень складу виборчої комісії та члена виборчої комісії врегульовано статтею 29 Закону України "Про місцеві вибори".
Відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 29 Закону України "Про місцеві вибори" повноваження члена відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв'язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.
У разі надходження до виборчої комісії, яка сформувала (утворила) комісію, подання про заміну члена виборчої комісії від суб'єкта, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, та за наявності інших підстав для дострокового припинення повноважень члена комісії або підстав для його звільнення від виконання обов'язків голови, заступника голови чи секретаря виборчої комісії повноваження такого члена комісії припиняються відповідно до пункту 2 цієї частини.
Рішення про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії у зв'язку з внесенням подання про його заміну приймається одночасно з рішенням про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого представника від того самого суб'єкта подання із одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені /частина сьома статті 29 Закону України "Про місцеві вибори"/.
Постановою Центральної виборчої комісії від 7 вересня 2015 року № 236 (зі змінами) затверджено Роз'яснення щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - Роз'яснення).
Розділом 3 Роз'яснення визначено порядок заміни члена виборчої комісії у зв'язку з внесенням відповідного подання про його заміну.
Так, у разі надходження до відповідної виборчої комісії, яка утворила виборчу комісію (сформувала її склад), подання про заміну члена виборчої комісії від суб'єкта, за поданням якого кандидатуру цього члена комісії було включено до складу виборчої комісії, така виборча комісія у період виборчого процесу не пізніш як на п'ятий день з дня внесення такого подання, але не пізніше останнього дня перед днем голосування (повторного голосування), а в міжвиборчий період - не пізніше тридцяти днів з дня внесення відповідного подання про заміну члена комісії, одночасно з рішенням про дострокове припинення його повноважень приймає рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншої кандидатури, внесеної на заміну тим самим суб'єктом подання, з призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
Подання про заміну члена виборчої комісії вноситься суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідної виборчої комісії за встановленою Центральною виборчою комісією формою.
У разі внесення на заміну кандидатури до складу виборчої комісії, яка не відповідає вимогам, зазначеним у статті 21 Закону, або внесення подання про заміну члена виборчої комісії не за встановленою Центральною виборчою комісією формою (додатки 2-13 до зазначеної постанови) та/або відсутності документів, що мають бути додані до подання про заміну, таке подання залишається без розгляду, про що у період виборчого процесу - не пізніше ніж на п'ятий день (напередодні та у день голосування (повторного голосування) - невідкладно), а в міжвиборчий період - не пізніше тридцяти днів з дня надходження подання, інформується суб'єкт його внесення листом за підписом відповідно голови чи заступника голови територіальної виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад). У листі вказуються підстави залишення подання про заміну члена виборчої комісії без розгляду та роз'яснюється право суб'єкта внести інше подання про заміну члена виборчої комісії з дотриманням вимог Закону та Роз'яснення.
Подання про заміну члена виборчої комісії суб'єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, може вноситися у будь-який час після утворення виборчої комісії (сформування її складу).
Технічні описки та неточності, допущені у поданні про заміну члена виборчої комісії, не є підставою для залишення такого подання без розгляду.
Зазначені описки та неточності можуть бути виправлені шляхом внесення уточненого подання про заміну члена виборчої комісії.
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що 13 квітня 2018 року Полтавською районною організацією політичної партії "Рідне місто" було здійснено подання до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3 (а.с.47).
Представник відповідача у судовому засіданні 26.02.2019 року пояснила, що подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" не було розглянуто у строки визначені законодавством у зв'язку з тим, що в той час відбувався виборчий процес та неможливістю зібрати членів Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області в повному складі.
Крім того, представником відповідача ОСОБА_4 було надано пояснення, що подання позивача про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області було розглянуто 26.06.2018 року, та відповідно до п. 2 витягу з протоколу засідання Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області від 26.06.2018 року комісія вирішила не проводити заміну від Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" в зв'язку з поданням останньою неповного пакету документів, а також неможливістю встановлення належної заяви від члена комісії на якого зроблено подання політичної партії.
При цьому представник відповідача повідомила, що за дане рішення голосували 11 членів комісії, проти - 1 голос, утримались - 1 голос.
Відповідачем надано до суду копію витягу з протоколу засідання Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області від 26.06.2018 (а.с.61-62) та дві копії заяв ОСОБА_3 про згод на участь в роботі Рунівщинської сільської виборчої комісії (а.с.72-73).
Як вбачається з копії подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто", останньою 13 квітня 2018 року було здійснено подання до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3, про що мається відмітка про прийняття датована 13.04.2018 року та міститься підпис ОСОБА_4
З наданих у судовому засіданні пояснень представника відповідача ОСОБА_4, остання не заперечувала проти того, що подання від 13.04.2018 року було розглянуто з порушенням строків, однак пояснювала це неможливістю зібрати кворум Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області а також великим навантаженням у зв'язку з виборчим процесом.
При цьому на запитання представника позивача чи направлялося повідомлення про відмову в задоволенні подання від 13.04.2018 року відповідачем на адресу позивача, представник ОСОБА_4 повідомила, що повідомлення не направлялося у зв'язку з відсутністю фінансування, при цьому зауваживши, що відповідач сам повинен був поцікавитись розглядом свого подання.
Допитаний у судовому засіданні свідок за клопотанням позивача ОСОБА_5 пояснив, що він є членом Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області, та зауважив що зазначена в протоколі засідання Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області від 26.06.2018 року інформація не відповідає дійсності, так як проти відмови в задоволенні клопотання голосувало як мінімум два члени комісії, а не один. Також свідок пояснив, що комісія у період часу з 13.04.2018 року до 26.06.2018 року збиралася на засідання, однак головою комісії ОСОБА_4 не виносилося на розгляд подання від 13.04.2018 року до 26.06.2018 року з невідомих причин.
Отже на підставі зібраних доказів та пояснень сторін у справі суд приходить до висновку, що відповідачем було порушено строк розгляду подання від 13.04.2018 року Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3.
При цьому судом було встановлено, що відповідачем на адресу позивача не направлялося будь-яких повідомлень щодо необхідності усунення неточностей чи описок допущених у поданні від 13.04.2018 року чи необхідність подати додаткові документи до подання, так само як і не направлялося повідомлення про відмову в розгляді подання.
Крім того суд зауважує, що заяви ОСОБА_3 про згоду на участь у роботі виборчої комісії хоча і датовані різними датами, однак є аналогічні за змістом та не суперечать одна одній, при цьому одна з заяв, у разі належного повідомлення відповідачем позивача про необхідність усунення недоліків подання, могла бути відкликана позивачем чи ОСОБА_3
Таким чином суд приходить до висновку, що було порушено права позивача щодо своєчасного розгляду його подання від 13.04.2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3.
Відтак слід визнати протиправною бездіяльність Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області щодо нерозгляду подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що належним захистом порушеного права позивача є зобов'язання відповідача розглянути подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3, відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори".
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позовних вимог позивача та сплату останнім при зверненні до суду судового збору у розмірі 1762,00 грн згідно квитанції від 21.11.2018, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762,00 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" (код ЄДРПОУ 39578859, АДРЕСА_1,38750) до Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області (код ЄДРПОУ 34130726, вул. Шевченка 5, м.Полтава, Полтавська область, 36011), третя особа: Центральна виборча комісія (код ЄДРПОУ 21661450, пл. Лесі України, 1, м. Київ, 01196), про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області щодо нерозгляду подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3.
Зобов'язати Полтавську районну виборчу комісію Полтавської області розглянути подання Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" від 13 квітня 2018 року про заміну члена Рунівщинської сільської виборчої комісії Полтавського району Полтавської області ОСОБА_2 на ОСОБА_3, відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Полтавської районної виборчої комісії Полтавської області (код ЄДРПОУ 34130726) на користь Полтавської районної організації політичної партії "Рідне місто" (код ЄДРПОУ 39578859) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 21 березня 2019 року.
Головуючий суддя ОСОБА_6
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2019 |
Оприлюднено | 22.03.2019 |
Номер документу | 80603658 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Г.В. Костенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні