Рішення
від 21.03.2019 по справі 460/362/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

21 березня 2019 року м. Рівне №460/362/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представники ОСОБА_1, ОСОБА_2, відповідача: представник ОСОБА_3, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_4 доРівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови, - В С Т А Н О В И В:

Ухвалою суду від 19.03.2019 відкрито провадження у справі №460/362/19 за позовом ОСОБА_4 до Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області про визнання протиправною і скасування постанови про стягнення виконавчого збору від 28.01.2019 по ВП № 43555621 про стягнення з ОСОБА_4 на користь Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області виконавчого збору в розмірі 44907,44 грн.

Розгляд справи призначено за правилами статті 287 Кодексу адміністративного судочинства на 21.03.2019.

Згідно з позовною заявою та поясненнями представників позивача в судовому засіданні позовні вимоги ґрунтуються на тому, що виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів. Відповідно до виконавчого листа №2-6452/2010 ввиданого 24.01.2011 Рівненським міським судом стягується із ОСОБА_5 на користь публічного акціонерного товариства ОСОБА_6 Аваль 447254 гривні 40 копійок заборгованості за кредитним договором, в рахунок якої звернуто стягнення на предмет іпотеки, що належить на праві власності ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4, боржником по якому була ОСОБА_4. Квартира №136, що розташована за адресою м. Рівне, вул. Соборна, буд.259, яка є предметом іпотеки, належить на праві спільної часткової власності ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4. Частки співвласників є рівними, кожному належить по 1/4 частки у праві власності на цю квартиру. Отже, позивач несе відповідальність перед ПАТ ОСОБА_6 Аваль в межах вартості 1/4 частки у праві власності на квартиру. А відтак сума, яка підлягала стягненю із позивача по виконавчому провадженню №43555621 не могла перевищувати вартості 1/4 частки у праві власності на квартиру. Проте, державним виконавцем виконавчий збір в розмірі 10% було вирахувано із загальної заборгованості, розмір якої становить 447254 гривні 40 копійок, а не із суми в межах якої відповідає позивач, що суперечить ст.11 Закону України Про іпотеку та ст.27 Закону України Про виконавче провадження .

Згідно з відзивом на позов та поясненнями представника в судовому засіданні, відповідач позов не визнає. Свої заперечення обгрунтовує положеннями пункту 8 розділу III Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України №512/5 від 02.04.2012, та нормою статті 27 Закону України Про виконавче провадження . Зауважує, що відповідно до частин першої, другої, третьої статті 27 Закону України Про виконавче провадження виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України. Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що фактично стягнута, повернута, або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом. У разі повернення виконавчого документа стягувачу, якщо виконавчий збір не стягнуто, то постанова про стягнення виконавчого збору не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа реєструється в автоматизованій системі виконавчого провадження як виконавчий документ та підлягає виконанню в порядку, передбаченому Законом та Інструкцією. Доводить, що відповідач діяв обґрунтовано та законно.

Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи та об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням Рівненського міського суду від 30.09.2010 по справі № 2-6452/2010 стягнуто із ОСОБА_5 на користь публічного акціонерного товариства ОСОБА_6 Аваль 447254 гривні 40 копійок заборгованості за кредитним договором, в рахунок якої звернуто стягнення на предмет іпотеки, шо належить на праві власності ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4, а саме на квартиру № 136, що розташована за адресою м. Рівне, вул. Соборна, буд. 259.

Квартира № 136, що розташована за адресою м. Рівне, вул. Соборна, буд. 259, належить на праві спільної часткової власності ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4. Частки співвласників є рівними, кожному належить по 1/4 частки у праві власності на цю квартиру, що підтверджується інформаційною довідкою №108392595 від 20.12.2017.

На виконання вказаного рішення суду було видано чотири виконавчі листи, боржниками в яких було зазначено: ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4, відповідно.

На підставі вказаних виконавчих листів було відкрито чотири виконавчі провадження, в яких стягувалась одна й та ж сума - 447254 гривні 40 копійок шляхом звернення стягнення на предмет іпотеки.

Зокрема, 05.06.2014 Рівненським міським ВДВС ГТУЮ у Рівненській області було відкрито виконавче провадження №43555621 щодо виконання виконавчого листа №2- 6452/2010 виданого 24.01.2011 Рівненським міським судом про стягнення із ОСОБА_5 на користь публічного акціонерного товариства ОСОБА_6 Аваль 447254 гривні 40 копійок заборгованості за кредитним договором, в рахунок якої звернуто стягнення на предмет іпотеки, що належить на праві власності ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_4, боржником по якому була ОСОБА_4.

28.01.2019 головним державним виконавцем Рівненського міського відділу державної виконавчої служби ГТУЮ у Рівненській області винесено постанову про повернення виконавчого документа стягувачу по ВП №43555621 на підставі п.1 ч.1 ст.37 Закону України Про виконавче провадження , а саме на підставі подання стягувачем заяви про повернення виконавчого документа.

В той же час, 28.01.2019 головним державним виконавцем Рівненського міського відділу державної виконавчої служби ГТУЮ у Рівненській області по ВП №43555621 винесено постанову про стягнення виконавчого збору з ОСОБА_4 в розмірі 44907,44 грн. на користь Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області, тобто у розмірі 10% суми, що підлягала примусовому стягненню.

Аналогічним чином державним виконавцем були винесені постанови і про стягнення виконавчого збору з ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_8 в розмірі 44907,44 грн. з кожного на користь Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до частин 1 та 2 Закону України Про виконавче провадження , виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України. Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості зі сплати аліментів.

Частиною 3 ст. 40 Закону України Про виконавче провадження визначено, що в разі припинення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 цього Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев'ятою статті 27 цього Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня припинення виконавчого провадження (закінчення виконавчого провадження) виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.

В той же час, відповідно до статті 541 Цивільного кодексу України солідарний обов'язок або солідарна вимога виникають у випадках, встановлених договором або законом,

Відповідно до статті 543 Цивільного кодексу України у разі солідарного обов'язку боржників (солідарних боржників) кредитор має право вимагати виконання обов'язку частково або в повному обсязі як від усіх боржників разом, так і від будь-кого з них окремо. Кредитор, який одержав виконання обов'язку не в повному обсязі від одного із солідарних боржників, має право вимагати недоодержане від решти солідарних боржників. Солідарні боржники залишаються зобов'язаними доти, доки їхній обов'язок не буде виконаний у повному обсязі. Виконання солідарного обов'язку у повному обсязі одним із боржників припиняє обов'язок решти солідарних боржників перед кредитором.

Згідно статті 544 Цивільного кодексу України боржник, який виконав солідарний обов'язок, має право на зворотну вимогу (регрес) до кожного з решти солідарних боржників у рівній частці, якщо інше не встановлено договором або законом, за вирахуванням частки, яка припадає на нього. Якщо один із солідарних боржників не сплатив частку, належну солідарному боржникові, який у повному обсязі виконав солідарний обов'язок, несплачене припадає на кожного з решти солідарних боржників у рівній частці.

Суд зауважує, що питання стягнення виконавчого збору з солідарних боржників знаходиться поза межами правової площини та неврегульовано в законодавчому порядку.

Однак суд вважає, що виконавчий збір відносно одного й того самого боргу може стягуватися лише один раз.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином неврегульованість питання про стягнення виконавчого збору з солідарних боржників не може бути підставою для вчинення державним виконавцем дій з примусового стягнення виконавчого збору чотири рази, замість одного.

На підставі аналізу вищевказаних норм, суд вважає, що постанова від 28.01.2019 по ВП №43555621 про стягнення виконавчого збору з ОСОБА_4 в розмірі 44907,44 грн. не відповідає встановленим у частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обгрунтованості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а тому підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 241-246, 255, 287, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_4 (33000, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1) до Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області (Код ЄДРПОУ 35007146 33000, м. Рівне, вул. Замкова, буд. 22-а) задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову про стягнення виконавчого збору, винесену 28.01.2019 головним державним виконавцем Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області ОСОБА_9 по ВП №43555621 про стягнення з ОСОБА_4 на користь Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області виконавчого збору в розмірі 44907,44 грн.

Стягнути на користь ОСОБА_4 за рахунок бюджетних асигнувань Рівненського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Рівненській області судовий збір у розмірі 768,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 21 березня 2019 року.

Суддя Друзенко Н.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2019
Оприлюднено24.03.2019
Номер документу80628538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/362/19

Рішення від 25.11.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 05.06.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Рішення від 05.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Рішення від 21.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 01.02.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні