ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/3657/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Гудима Л. Я., Святецького В. В.,
з участю секретаря судового засідання Сердюк О. Ю.,
представника відповідачів - Кушнір Ю. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Корсак-Л" до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії, -
суддя (судді) в суді першої інстанції - Каленюк Ж. В.,
час ухвалення рішення: 12:19:21,
місце ухвалення рішення - м. Луцьк,
дата складання повного тексту рішення: 23.10.2018 р.,
ВСТАНОВИВ:
20 вересня 2018 року Приватне підприємство "Корсак-Л" звернулося в суд з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04 квітня 2018 року № 630621/23251578, № 630573/23251578, № 630595/23251578, № 630660/23251578, № 630669/23251578, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, та зобов'язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 21 вересня 2017 року № 10, від 26 вересня 2017 року № 13, від 23 жовтня 2017 року № 13, від 30 жовтня 2017 року № 15, від 31 жовтня 2017 року № 17.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року задоволено клопотання сторін та до участі у справі залучено співвідповідача - Головне управління ДФС у Волинській області з тих підстав, що спірні рішення прийняті Комісією Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
18 жовтня 2018 року Приватне підприємство "Корсак-Л" подано заяву про уточнення позовної заяви, в якій уточнено позовні вимоги до кожного із відповідачів.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішення, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню, а податкові накладні підлягають реєстрації з огляду на відсутність у контролюючого органу визначених законом підстав для відмови у їх реєстрації.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року позов задоволено повністю.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДФС у Волинській області подало апеляційну скаргу, в якій просило рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує посиланням на те, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом чітко вказано на відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі чого і було зупинено їх реєстрацію. Крім того, зазначає, що на вимогу контролюючого органу позивачем не надано всіх необхідних документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій за вказаними податковими накладними, що свідчить про правомірність рішень про відмову в їх реєстрації.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідачів, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Приватне підприємство "Корсак-Л" зареєстроване як юридична особа, є платником податку на додану вартість, що підтверджується копіями виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість № 200151841 (бланк серії НБ №496052).
Приватним підприємством "Корсак-Л" при здійсненні операції з поставки пиломатеріалів ПрАТ "Прогрес", склало такі податкові накладні: від 21 вересня 2017 року № 10 на суму 56362,01 грн., з них ПДВ 9393,67 грн.; від 26 вересня 2017 року № 13 на суму 84721,14 грн., з них ПДВ 14120,19 грн.; від 23 жовтня 2017 року № 13 на суму 88211,54 грн., з них ПДВ 14701,92 грн.; від 30 жовтня 2017 року №15 на суму 79912,98 грн., з них ПДВ 13318,83 грн.; від 31 жовтня 2017 року №17 на суму 88214,14 грн., з них ПДВ 14702,36 грн., які надіслало для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних.
Після направлення податкових накладних для реєстрації позивачем отримано квитанції про доставлення податкових накладних до ДФС України, їх прийняття та зупинення їх реєстрації на підставі підпункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України з такої підстави: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. Виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 4407. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
28 лютого 2018 року Приватне підприємство Корсак-Л надіслало в електронному вигляді повідомлення щодо подачі документів за податковими накладними, реєстрація яких зупинена, від 21 вересня 2017 року №10, від 26 вересня 2017 рок № 13, від 23 жовтня 2017 року №13, а 01 квітня 2018 року аналогічні повідомлення за податковими накладними від 30 жовтня 2017 року № 15, від 31 жовтня 2017 року № 17.
04 квітня 2018 року Комісією Головного управління ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення № 630621/23251578 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21 вересня 2017 року № 10, № 630573/23251578 про відмову в реєстрації податкової накладної від 26 вересня 2017 року №13, № 630595/23251578 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23 жовтня 2017 року № 13, № 630660/23251578 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30 жовтня 2017 року № 15, № 630669/23251578 про відмову в реєстрації податкової накладної від 31 жовтня 2017 року № 17 з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що подані позивачем первинні документи підтверджують реальність господарських операцій, при цьому Комісією Головного управління ДФС у Волинській області не доведено порушення позивачем вимог чинного законодавства, що свідчить про протиправність рішень щодо відмови позивачу в реєстрації податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії оцінки, Перелік документів).
Пунктом 6 Критеріїв оцінки визначено критерії для проведення моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту 1 Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Згідно з пунктом 2 Переліку документів письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про:
реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Постанова № 117).
Пунктом 21 Постанови № 117 передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що законодавцем надано контролюючому органу повноваження здійснювати перевірку та встановлювати відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, за наслідками чого зупиняти реєстрацію таких податкових накладних із зазначенням відомостей та переліку документів, необхідних для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Як підтверджується матеріалами справи, направлені Приватним підприємством "Корсак-Л" для реєстрації податкові накладні від 21 вересня 2017 року № 10, від 26 вересня 2017 року № 13, від 23 жовтня 2017 року № 13, від 30 жовтня 2017 року № 15, від 31 жовтня 2017 року № 17 були доставлені до ДФС України, однак їх реєстрація була зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України з такої підстави: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567. Виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 4407. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про безпідставність зупинення реєстрації вищевказаних податкових накладних як передумови прийняття оскаржуваних рішень Комісії про відмову у їх реєстрації, оскільки у квитанціях про їх зупинення відповідачем не вказано ні конкретного критерію (відповідного підпункту пункту 6 Критеріїв оцінки) оцінки ступеня ризику, ні конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.
При цьому, 28 лютого 2018 року Приватне підприємство "Корсак-Л" надіслало в електронному вигляді повідомлення щодо подачі документів за податковими накладними, реєстрація яких зупинена, у яких надано роз'яснення стосовно господарських операцій, у тому числі щодо походження товару, його переробки та продажу продукції контрагенту позивача ПрАТ Прогрес . Разом із поясненнями надано документи, що розкривають зміст операції: товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, договір поставки товару, договір виконання робіт (надання послуг), акти приймання-передачі сировини для переробки, договір купівлі-продажу необробленої деревини, відомості про оплату послуг і товару.
Колегія суддів зазначає, що подані позивачем первинні документи дають можливість підтвердити терміни, обсяги придбання товару і співставити їх з обсягами постачання.
Разом з тим, Комісія Головного управління ДФС у Волинській області у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних обмежилась лише загальною оцінкою наданих позивачем документів, не встановивши конкретно, яких саме первинних та платіжних документів недостатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних з огляду на специфіку господарських операцій, які відображались у податкових накладних.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, прийнятий суб'єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Незазначення такого призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком відповідно до підстави зупинення реєстрації податкової накладної.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
З огляду на недотримання контролюючим органом вимог законодавства щодо реєстрації податкових накладних, а також наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність у Комісії Головного управління ДФС у Волинській області правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, що свідчить про протиправність оскаржуваних рішень та наявність підстав для задоволення позовних вимог.
За наведених обставин колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 0340/1896/18 за адміністративним позовом Приватного підприємства "Корсак-Л" до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або розгляд справи (вирішення питання) здійснювався без повідомлення (виклику) учасників справи - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді Л. Я. Гудим В. В. Святецький Повне судове рішення складено 22.03.2019 р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2019 |
Оприлюднено | 24.03.2019 |
Номер документу | 80630724 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні