Справа № 442/5598/18 Головуючий у 1 інстанції: Павлів З.С.
Провадження № 22-ц/811/2729/18 Доповідач в 2-й інстанції: Савуляк Р. В.
Категорія: 35
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2019 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ Львівського апеляційного суду в складі:
головуючого судді: Савуляка Р.В.,
суддів: Левика Я.А., Шандри М.М.,
за участі секретаря: Фейір К.О.
без участі сторін, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи цивільну справу за апеляційною скаргою представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 на рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року у справі за позовом заступника керівника Львівської місцевої прокуратури №3 в інтересах Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області до ОСОБА_2, з участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства,-
ВСТАНОВИЛА:
У серпні 2018 року заступник керівника Львівської місцевої прокуратури №3 звернувся до суду в інтересах Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської областіз позовом до ОСОБА_2, про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог покликався на те, що за результатами розгляду матеріалів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Львівською місцевою прокуратурою №3 встановлено факт заподіяння шкоди внаслідок незаконного зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) ОСОБА_2
Так, на виконання наказу Головного управління Держеокадастру у Львівській області Про проведення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності №437-ДК від 25 травня 2018 року спеціалістами Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області було проведено перевірки земельних ділянок на території Сокільницької та Солонківської сільських рад Пустомитівського району Львівської області.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №437-ДК/336/АП/09/01 від 31 травня 2018 року, яким встановлено, що на земельній ділянці кадастровий номер: НОМЕР_2 площею 0,63 га з цільовим призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, яка перебуває у приватній власності та знаходиться в межах с.Солонка, знято грунтовий покрив на площі 0,55 га. Оглядом встановлено, що на суміжній земельній ділянці НОМЕР_1 площею 0,6 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, яка перебуває у приватній власності та знаходиться в межах с.Солонка, також знято грунтовий покрив на площі 0,55 га.
Власником вказаних земельних ділянок є ОСОБА_2, що підтверджується інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку. 14 червня 2018 року спеціалістами Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області проведено обстеження зазначених земельних ділянок, про що складено акт обстеження земельної ділянки №437-ДК/1ЗЗ/АО/10/01/-18 від 14 червня 2018 року, в якому, зокрема, підтверджено обставини, викладені в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства.
За наслідками перевірки спеціалістом Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області складено протокол про адміністративне правопорушення №437-ДК/0131П/07/01-18 від 14 червня 2018 року, згідно якого відповідачем здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу на території належних йому на праві власності вказаних земельних ділянок, що є порушенням вимог ст.ст. 91, 168, 211 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст. 533 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Зазначений протокол в адміністративному чи в судовому порядку відповідачем не оскаржувався.
Розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем внаслідок зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу проведено на підставі постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу № 963 від 25 липня 2007 року, відповідно до якого, загальна сума заподіяної шкоди, яка підлягає відшкодуванню ОСОБА_2 на користь місцевого бюджету Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області становить 32015,15 грн.
Постановою про накладення адміністративного стягнення №437-ДК/0121По/08/01/-18 від 14 червня 2018 року ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст.533 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 340,00 грн.
Відповідачем, вказана постанова про накладення адміністративного стягнення не оскаржувалась та така набрала законної сили.
22 червня 2018 року відповідачем сплачено вказаний штраф у повному обсязі.
Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 14 червня 2018 року № 31-13-0.4-1193/90-18, відповідачу запропоновано в добровільному порядку відшкодувати заподіяну шкоду шляхом перерахування коштів на рахунок Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області. Однак, незважаючи на вказаний лист, відповідач завдані збитки не відшкодував, а відтак такі підлягають стягнення з відповідача в судовому порядку.
З урахуванням зазначених обставин, прокурор просив стягнути з ОСОБА_2 на користь місцевого бюджету Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області 32015,15 гривень в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, та судові витрати.
Оскаржуваним рішенням Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 рокупозов задоволено.
Стягнуто з ОСОБА_2 на користь місцевого бюджету Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області 32015,15 гривень в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
Стягнуто з ОСОБА_2 на користь Прокуратури Львівської області 1762 гривні судового збору.
Рішення суду оскаржив представник ОСОБА_2 - ОСОБА_3.
Вважає рішення суду незаконним, необгрунтованим, таким, що ухвалене з порушенням норм матеріального права та з неповним з ясуванням усіх обставин справи.
Зазначає, що протокол про адміністративне правопорушення №437-ДК/0131П/07/01-18 від 14 червня 2018 року встановлено, що ОСОБА_2 здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу на території належних йому на праві власності земельних ділянках. Відповідальність за вчинене ОСОБА_2 правопорушення передбачена ст. 53-3 КУпАП, якою визначено обсяг відповідальності за зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, а також за невиконання умов зняття, збереження та використання родючого шару грунту. Зазначає, що відповідач визнав свою вину в частині зняття та перенесення грунтового покриву, не маючи на вчинення вказаних дій спеціального дозволу, а тому 22.06.2018 року сплатив штраф, визначений постановою в розмір 340 грн.
Вважає, що в оскаржуваному рішенні районний суд помилково визнав встановленою обставину про зняття родючого шару ґрунту.
Крім того, звертає увагу суду на відсутність правової підстави для визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу.
Враховуючи наведене, вважає, що розмір збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, в сумі 32015,15 грн. є необгрунтованим, а позовні вимоги позивача безпідставними.
Просить рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
14 січня 2018 року від Солонківської сільської ради на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3
Солонківська сільська рада вважає апеляційну скаргу безпідставною, необгрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Зазначає, що порушення ОСОБА_2 вимог земельного законодавства встановлено в протоколі про адміністративне правопорушення №437-ДК/0131П/07/01-18 від 14 червня 2018 року.
Постановою про накладення адміністративного стягнення від 14 червня 2018 року №437-ДК/0121По/08/01/-18 ОСОБА_2 визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн.
Вказана постанова в справі про адміністративне правопорушення набрала законної сили, не була порушником оскаржена, штраф ОСОБА_2 сплачено в повному розмірі, що свідчить про визнання ним своєї вини у вчиненні даного адміністративного правопорушення.
Зазначає, що розмір завданої майнової шкоди в сумі 32015,15 визначений правильно, оскільки розрахований у відповідності до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25 липня 2007 року.
Просить апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 залишити без задоволення, а рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року залишити без змін.
24 січня 2018 року від Прокуратури Львівської області на адресу суду надійшов відзив на апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3
Прокуратура Львівської області вважає апеляційну скаргу безпідставною, необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Зазначає, що до відповідача контролюючим органом застосовані заходи адміністративного впливу з накладенням адміністративного стягнення у вигляді штрафу за порушення ним вимог земельного законодавства, а саме за зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу.
Постановою про накладення адміністративного стягнення від 14 червня 2018 року №437-ДК/0121По/08/01/-18 ОСОБА_2 визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн.
Дана постанова ОСОБА_2 не оскаржувалась та набрала законної сили. Зазначає, що індексація нормативної грошової оцінки земель визначено ст. 289 Податкового кодексу України.
Таким чином, чинним законодавством передбачена можливість та механізм розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу.
Просить апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 залишити без задоволення, а рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні враховуючи наступне.
Згідно із ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
На підставі ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно із статтею 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Частиною 6 цієї ж статті визначено, що в суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог заступника керівника Львівської місцевої прокуратури №3 суд виходив з тих обставин, що ОСОБА_2 здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу на території належних йому на праві власності земельних ділянок, внаслідок чого постановою Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 14.06.2018 №437-ДК/0121 По/08/01/-18 його визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.53-3 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн.
Вказана постанова в справі про адміністративне правопорушення набрала законної сили, не була порушником оскаржена, штраф останнім сплачено, що є презумпцією визнання останнім своєї вини у вчиненні даного адміністративного правопорушення та, відповідно, спростуванням заперечення даного позову.
З такими висновком колегія суддів погоджується з наступних мотивів.
Положенням ст. 66 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Згідно ч.1 ст.91 ЗК України власники земельних ділянок зобов'язані, зокрема, забезпечувати використання їх за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Відповідно до ст.168 ЗК України, ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків: проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов'язаних з їх обслуговуванням об'єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під'їзних доріг, ліній електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення; проведення робіт, пов'язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов'язаних з їх експлуатацією об'єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під'їзних дорогах, лініях електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення.
Процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок визначено Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 1 від 04 січня 2005 року.
Відповідно до п.и ч.1 ст.211 ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за невиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту.
Згідно ст.1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Частиною 1 ст.69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 0,63 га, кадастровий номер: НОМЕР_2, та земельної ділянки, площею 0,6 га кадастровий номер: НОМЕР_1, які розташовані в м.Солонка Пустомитівського району Львівської області.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Про проведення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності № 437-ДК від 25 травня 2018 року спеціалістами Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області було здійснено заходи державного контролю шляхом проведення перевірки земельних ділянок на території Сокільницької та Солонківської сільських рад Пустомитівського району Львівської області.
За результатами проведеної перевірки державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки № 437- ДК/336/АП/09/01-18 від 31 травня 2018, яким встановлено, що на земельній ділянці кадастровий номер: НОМЕР_2 площею 0,63 га з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, яка перебуває у приватній власності та знаходиться в межах с. Солонка, знято грунтовий покрив на площі 0,55 га.
Крім того, оглядом виявлено, що на суміжній земельній ділянці НОМЕР_1 площею 0,6 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, яка перебуває у приватній власності та знаходиться в межах с. Солонка Пустомитівського району Львівської області, також знято грунтовий покрив на площі 0,55 га.
Протоколом про адміністративне правопорушення №437-ДК/0131П/07/01-18 від 14 червня 2018 року встановлено, що 31 травня 2018 року ОСОБА_2 здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву без спеціального дозволу на території належних йому на праві приватної власності суміжних земельних ділянках (кадастровий номер НОМЕР_2, кадастровий номер НОМЕР_1) на площі 1,1000 га, що є порушенням вимог ст.ст. 91, 168, 211 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена ст. 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Судом на підставі матеріалів справи та пояснень сторін встановлено, що ОСОБА_2 із розміром заподіяної матеріальної шкодою не погоджується, оскільки постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу № 963 від 25 липня 2007 року втратила чинність, а також заперечує родючість ґрунту через цільове призначення земельних ділянок.
Постановою Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №437-ДК/0121По/08/01/-18 від 14 червня 2018 року ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.53-3 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 340 грн.
22 червня 2018 року ОСОБА_2 сплачено накладений на нього штраф у розмірі 340 грн., що підтверджується копією квитанції № 269 від 22 червня 2018 року.
Встановлено, що постанова №437-ДК/0121По/08/01/-18 від 14 червня 2018 року набрала законної сили, ОСОБА_2 не оскаржувалась та була ним виконана.
Враховуючи, що постановою про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_2 №437-ДК/0121По/08/01/-18 від 14 червня 2018 року, яка набрала законної сили, встановлена вина відповідача у заподіянні шкоди внаслідок зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без отримання спеціального дозволу, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог заступника керівника Львівської місцевої прокуратури №3 та стягнення з ОСОБА_2 на користь місцевого бюджету Солонківської сільської ради Пустомитівського району Львівської області 32015,15 гривень в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
Доводи апеляційної скарги в частині відсутності правової підстави для розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) на земельних ділянках, які знаходяться у с. Солонка Пустомитівського району Львівської області, без спеціального дозволу колегією суддів не беруться до уваги, оскільки такий розраховано Управлінням контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у відповідності до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 963 від 25 липня 2007 року у редакції від 05 серпня 2016 року та з врахуванням ст. 389-3 Податкового кодексу України, якою визначено порядок визначення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів вважає, щорозглядаючи спір районний суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, оскаржуване рішення ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги правильних висновків суду не спростовують, у зв'язку з чим, апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 слід залишити без задоволення, а рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року - без змін.
Відповідно до ч. 5 ст. 268 ЦПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено-повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складання повного судового рішення.
Керуючись ч. 5 ст. 268, ст.ст. 367, 368, 374 ч.1 п.1, 375, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_2 - ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 19 жовтня 2018 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскарженою у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повної постанови.
Повний текст постанови складено 22 березня 2019 року.
Головуючий : Савуляк Р.В.
Судді: Левик Я.А.
Шандра М.М.
Суд | Львівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2019 |
Оприлюднено | 25.03.2019 |
Номер документу | 80642410 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Львівський апеляційний суд
Савуляк Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні