Рішення
від 25.03.2019 по справі 420/6203/18
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6203/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2019 року м. Одеса

У залі судових засідань № 18

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

при секретарі судового засідання - Донець В.Р.

за участю сторін:

представника позивача - ОСОБА_1 (за ордером)

представника відповідача - ОСОБА_2 (по довіреності)

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за позовною заявою Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулася Громадська організація АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ з позовною заявою до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови від 08.11.2018 року №ОД995/130/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення штрафу уповноваженими особами на Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ у розмірі 111690 грн.

За цією позовною заявою відкрито загальне позовне провадження у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.

Представник позивача в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі. Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що висновки перевірки не ґрунтуються на належних доказах, доводи відповідача щодо перебування ОСОБА_3 на момент інспекційного відвідування у трудових відносинах з Громадською організацією АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ є безпідставними та такими, що не підтверджуються документально, ґрунтуються виключно на припущеннях інспектора праці. ОСОБА_3 безоплатно, добровільно надавала допомогу в організації проведення зустрічі з послом Французької Республіки, яка була запланована на 14-15 жовтня 2018 року і фактично відбулася 18 жовтня 2018 року. ОСОБА_3 не була працівником Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ , її допомога не носила систематичного характеру, на неї не розповсюджувалися правила внутрішнього трудового розпорядку, їй не передбачалася та не виплачувалася винагорода за надану допомогу, а надана ОСОБА_3 допомога була обумовлена можливістю саморозвитку особистості, розширення знань та здобуття нових навичок у спілкуванні, а тому оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Представник відповідача в судове засідання з'явився. Відзив на позовну заяву та заперечення (аркуші справи 65-73, 136-140) обґрунтовані тим, що при прийнятті оскаржуваної постанови про накладення штрафу відповідач діяв у відповідності до вимог законодавства, під час перевірки відповідачем встановлено виконання ОСОБА_3 трудових обов'язків замість відсутньої особи, тобто, використання її праці Громадською організацією АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ у період з 10.10.2018 року по 11.10.2018 року без належного оформлення трудових відносин, а тому підстави для скасування оскаржуваної постанови відсутні.

Заслухавши пояснення сторін, допитавши свідка, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

На адресу Головного управління Держпраці в Одеській області 01.10.2018 року надійшла колективна скарга від жителів дому, що знаходиться за адресою: м. Одеса, провулок Чайковського, буд. 4 щодо виявлення неоформлених осіб, які працюють в школі французької мови АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ , яка знаходиться в цьому житловому будинку (аркуші справи 75-77).

На підставі зазначеної скарги та інформаційної довідки від 09.10.2018 року (аркуш справи 78) Головним управлінням Держпраці в Одеській області прийнятий наказ №1501 від 09.10.2018 року Про проведення інспекційного відвідування Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ (аркуш справи 79).

Головним управлінням Держпраці в Одеській області у період з 11.10.2018 року по 22.10.2018 року, на підставі наказу №1501 від 09.10.2018 року та направлення на здійснення інспекційного відвідування №15/01-29-2998 від 10.10.2018, проведено інспекційне відвідування Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ на предмет додержання законодавства про працю, за результатами якого складений акт від 22 жовтня 2018 року №ОД995/130/АВ (аркуші справи 81-99).

Зазначеною перевіркою встановлено порушення позивачем, зокрема, вимог ст. 21, 24 Кодексу законів про працю України, тобто, використання праці найманих осіб, зокрема, ОСОБА_4 у період з 01.09.2013 року по 22.10.2018 року, ОСОБА_5 у період з серпня 2017 року по 22.10.2018 року, ОСОБА_3 у період з 10.10.2018 року по 22.10.2018 року, ОСОБА_6 у період з вересня 2014 року по 31.08.2016 року без належного оформлення трудових відносин.

Позивач не погодився із висновками акту інспекційного відвідування та складеного за його результатами акту, а тому подав до Головного управління Держпраці в Одеській області заперечення, за результатами розгляду яких відповідачем повідомлено позивача листом №15/01-33-9599 від 30.10.2018 року про те, що зауваження будуть враховані при вжитті заходів реагування (аркуші справи 23-26).

На підставі виявлених порушень Головним управлінням Держпраці в Одеській області 31 жовтня 2018 року позивачу направлений припис про усунення виявлених порушень №ОД995/130/АВ/П, яким зобов'язано президента Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ усунути порушення у строк до 09.11.2018 року та у частині порушення щодо використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин у строк до 30.11.2018 року (аркуші справи 104-105).

На виконання вказаного припису, 08 листопада 2018 року Громадською організацією АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ надані відповідачу пояснення з відповідними доказами на підтвердження виконання припису (аркуш справи 106).

Рішенням першого заступника начальника Головного управління Держпраці в Одеській області №ОД995/130/АВ/П/ПТ/ТД від 01.11.2018 року щодо розгляду справи про накладення штрафу прийнято до розгляду справу про накладення штрафу на Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України та розгляд справи призначено на 08.11.2018 року о 11 год. 45 хв., що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням №165 від 01.11.2018 року (аркуші справи 107-110).

З рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу №ОД995/130/АВ/П/ПТ/ТД від 01.11.2018 року вбачається, що 26.10.2018 року до Головного управління Держпраці в Одеській області від Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ надійшли заперечення до акту інспекційного відвідування від 22.10.2018 року №ОД995/130/АВ, якими документально підтверджено роботу ОСОБА_5 та ОСОБА_4 на підприємстві об'єднання громадян Французький Альянс , роботу ОСОБА_6 у Східноукраїнському національному університеті імені ОСОБА_7 (який знаходиться за адресою: пр-т Центральний, буд. 59-а, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400) у період з вересня 2014 року по 25.08.2016 року.

При цьому, з додаткових усних та письмових пояснень ОСОБА_3 від 23.10.2018 року вбачається, що в порушення вимог ст. 21, 24 Кодексу законів про працю України, адміністрація Організації використовувала працю ОСОБА_3 у період з 10.10.2018 року по 11.10.2018 року без належного оформлення трудових відносин.

За результатами розгляду справи про накладення штрафу, 08 листопада 2018 року Головним управлінням Держпраці в Одеській області накладено на Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ штраф у розмірі 111690 грн. за використання праці ОСОБА_3 у період з 10.10.2018 року по 11.10.2018 року без належного оформлення трудових відносин (аркуші справи 111-114).

Позивач не погодився з правомірністю зазначеної постанови, а тому звернувся до суду з цим позовом.

З оскаржуваної постанови про накладення штрафу вбачається, що під час виходу 11.10.2018 року за адресою: м. Одеса, пров. Чайковського, 4 інспектором праці ОСОБА_8 отримано усні та письмові пояснення працівників організації, зокрема, ОСОБА_3, яка на час відвідування здійснювала певні посадові обов'язки за зазначеною адресою.

Згідно письмових пояснень ОСОБА_3 вона працює в організації стажером з 10.10.2018 року з режимом роботи з 12-00 по 15-00. Дослідженням кадрової та бухгалтерської документації Організації, ведення якої передбачено законодавством про працю (наказів з кадрової роботи, табелів обліку використання робочого часу, розрахункових відомостей та інших) факт перебування ОСОБА_3 у трудових відносинах з організацією документального підтвердження станом на 22.10.2018 року не знайшов.

24.10.2018 року ОСОБА_3 надані додаткові усні та письмові пояснення, якими вона зазначила, що За проханням директора ОСОБА_9 виконувала обов'язки замість відсутньої особи, на добровільних засадах, а саме - відповідала на телефонні дзвінки та приймала участь у підготовці до візиту повноваженого посла Французької Республіки . Отже, в порушення вимог ст. ст. 21, 24 Кодексу законів про працю України, адміністрація Організації використовувала працю ОСОБА_3 у період з 10.10.2018 року по 11.10.2018 року без належного оформлення трудових відносин.

Згідно із ч. 5 ст. 50 Закону України Про зайнятість населення, роботодавцям забороняється, зокрема, застосовувати працю громадян без належного оформлення трудових відносин, вчиняти дії, спрямовані на приховування трудових відносин.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 3, ст. 4, ч. 1 ст. 21, ч. 3 ст. 24, абз. 2 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

Трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі, зокрема, фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Із заперечень Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ на акт перевірки від 22 жовтня 2018 року №ОД995/130/АВ вбачається, що ОСОБА_3 перебувала у період з 10.10.2018 року по 11.10.2018 року у якості волонтера у ГО АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ , яка добровільно займалась за власний рахунок безоплатною суспільно корисною діяльністю з допомоги організування та проведення зустрічі з послом Французької Республіки, яка мала відбутися 14-15.10.2018 року. В результаті перевірки ОСОБА_3 вирішила, що не має бажання надалі бути волонтером та покинула приміщення ГО АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ , про що надалі були надані письмові пояснення (аркуш справи 117).

Так, відповідно до абз. 1, 3 ч. 1, ч. 2, абз. 6 ч. 3 ст. 1, 8 Закону України Про волонтерську діяльність , волонтерська діяльність - добровільна, соціально спрямована, неприбуткова діяльність, що здійснюється волонтерами шляхом надання волонтерської допомоги. Волонтерська діяльність є формою благодійної діяльності. Волонтерська діяльність ґрунтується на принципах законності, гуманності, рівності, добровільності, безоплатності, неприбутковості.

Волонтерська діяльність здійснюється за такими напрямами, зокрема, сприяння проведенню заходів національного та міжнародного значення, пов'язаних з організацією масових спортивних, культурних та інших видовищних і громадських заходів.

Отримувачами волонтерської допомоги є фізичні та юридичні особи, що є неприбутковими організаціями, які отримують таку допомогу.

Відповідно до п. п. 1.1, 1.3, 2.1 Статуту Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ , ця організація є добровільним об'єднанням громадян, його членів, які об'єдналися на основі спільності інтересів для реалізації спільних цілей, зазначених в цьому статуті. Громадська організація створена згідно з цілями всесвітньої організації ОСОБА_10, збереження та спадкоємність якої з першого січня 2018 року забезпечує ОСОБА_11 ФРАНСЕЗ .

ОСОБА_10 не має на меті отримання прибутку та його розподіл між його членами.

Основною метою ОСОБА_11 є сприяння у вивченні французької мови, поширенню французької мовив місті та області, сприяння розвитку взаємних лінгвістичних, наукових, культурних та інших зв'язків між ОСОБА_12 та Францією.

Рішенням ДПІ у Приморському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області №1715534601066 від 27.06.2017 року Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ включено до реєстру неприбуткових установ та організацій (аркуш справи 45).

Таким чином, враховуючи включення позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій, він може отримувати волонтерську допомогу у відповідності до Закону України Про волонтерську діяльність .

На підтвердження інформації про підготовку до візиту та організації зустрічі з послом Французької Республіки, яка мала відбутися 14-15 жовтня 2018 року, позивачем надано лист координатора ОСОБА_10 в ОСОБА_12 Броссар від 22.11.2018 року №2018-1720294, з якого вбачається проведення робочої наради 18 жовтня 2018 року у приміщенні ОСОБА_10 з послом ОСОБА_13 Ізабель Дюмон (аркуш справи 32).

Відповідач наполягає на тому, що за поясненнями ОСОБА_3 вона є стажером з 10.10.2018 року з режимом роботи з 12:00 до 15:00, виконувала обов'язки замість відсутньої особи, а тому мала бути належним оформлена в Громадській організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ .

Однак, суд не погоджується з доводами відповідача, оскільки під час перевірки не встановлене фактичне виконання ОСОБА_3 будь-яких обов'язків, оглянута під час розгляду справи відео фіксація процесу перевірки також не свідчить про виконання цією особою будь-яких обов'язків, з пояснень ОСОБА_3 вбачається, що вона не отримувала будь-яку винагороду за свою роботу, є волонтером, допомагала в підготовці візиту посла ОСОБА_13 на добровільних засадах та з відео фіксації процесу перевірки дійсно вбачається обговорення з особами, які перебували в організації питання щодо їх волонтерської діяльності.

Допитана в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_3 пояснила, що безоплатно та добровільно надавала допомогу Громадській організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ в організації проведення зустрічі з послом Французької Республіки, метою її перебування було вдосконалення французької мови, можливість саморозвитку особистості, розширення знань та здобуття нових навичок у спілкуванні, вона перебувала в організації близько 3х годин та після проведеної перевірки покинула організацію через стрес, ОСОБА_3 зазначила, що пояснення у неї відбиралися в день коли вона прийшла в організацію, до цієї події і після цієї події вона в організації не знаходилася, вона є волонтером, а зазначила в поясненнях від 11 жовтня 2018 року що є стажером, оскільки не знала що зазначати в поясненнях та спитала у інспектора, який сказав зазначити стажер . Крім того, ОСОБА_3 зазначила, що працювала на той час в іншій організації.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, однак суд вважає, що відповідач не довів наявність між позивачем та ОСОБА_3 трудових відносин, а тому відповідачем неправомірно застосовані до позивача штрафні санкції за оскаржуваною постановою.

Крім того, суд звертає увагу, що постановою Приморського районного суду м. Одеси від 03.12.2018 року у справі №522/19622/18 закрито провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_14 за вчинення правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 41 КУпАП (в частині належного оформлення трудових відносин з найманими працівниками за період з 10.10.2018 року по 22.10.2018 року згідно акту інспекційного відвідування від 22 жовтня 2018 року №ОД995/130/АВ) у зв'язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення (аркуші справи 53-58), тобто, цим рішенням також підтверджені обставини відсутності порушень, про які зазначено в оскаржуваній постанові.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ (вул. Пушкінська, буд. 56 А, м. Одеса, 65011, код ЄДРПОУ 19054470) до Головного управління Держпраці в Одеській області (пр. Шевченка, 2, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39781624) про визнання протиправною та скасування постанови від 08.11.2018 року №ОД995/130/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення штрафу уповноваженими особами на Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ у розмірі 111690 грн. - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці в Одеській області від 08.11.2018 року №ОД995/130/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення штрафу уповноваженими особами на Громадську організацію АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ у розмірі 111690 грн.

Стягнути з Головного управління Держпраці в Одеській області (пр. Шевченка, 2, м. Одеса, 65044 , код ЄДРПОУ 39781624) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Громадської організації АЛЬЯНС ФРАНСЕЗ (вул. Пушкінська, буд. 56 А, м. Одеса, 65011, код ЄДРПОУ 19054470) сплачений судовий збір у розмірі 1762 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 25.03.2019 року.

Суддя Л.І. Свида

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2019
Оприлюднено26.03.2019
Номер документу80658150
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6203/18

Постанова від 23.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 11.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 25.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні