Постанова
від 18.03.2019 по справі 813/3274/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/270/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Шинкар Т.І.,

суддів Пліша М.А.,

Судової-Хомюк Н.М.,

секретаря судового засідання Омеляновської Л.В.,

розглянувши у судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Кухар Н.А.), ухвалене у відкритому судовому засіданні в м.Львові о 13 год. 57 хв. 15 листопада 2018 року, повне судове рішення складено 20 листопада 2018 року, у справі №813/3274/18 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія до Головного управління ДФС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління державної казначейської служби в Яворівському районі Львівської області про стягнення пені,

В С Т А Н О В И В:

24.07.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія (далі - Товариство) звернулось в суд з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління державної казначейської служби в Яворівському районі Львівської області, просило, з врахуванням клопотання про зміну позовних вимог від 06.09.2018, стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія пеню за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість в сумі 25 407, 63 грн.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року позов задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі № 813/4271/16 зобов'язано Городоцьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Львівській області подати Управлінню Державної казначейської служби України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241 грн. 70 коп., однак станом на 23 липня 2018 року відповідачем не повернуто суму бюджетного відшкодування ПДВ в розмірі 146 241,70 грн., присуджену постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі № 813/4271/16. Викладене, на переконання суду першої інстанції, вказує на наявність у позивача права на отримання пені з непогашеної суми заборгованості бюджету з відшкодування ПДВ. Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДФС у Львівській області подало апеляційну скаргу, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити. Апеляційну скаргу мотивовано тим, що з 01.04.2017 у органів Казначейства відсутні правові підстави щодо вчинення дій з відшкодування податку на додану вартість за висновками органів ДФС, а тому виконання Городоцькою ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі №813/4271/16 не є можливим. Скаржник вказує, що Львівським окружним адміністративним судом 05.12.2017 винесено ухвалу про зміну способу виконання судового рішення, якою зобов'язано ГУ ДФС у Львівській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування позивачу суми податку на додану вартість в розмірі 146 241,70 грн., однак станом на дату подачі позову відсутня законодавчо врегульована можливість внесення таких сум органами ДФС. Також вказує, що наведені позивачем розрахунки суперечать ст.200.23 ПК України, а пеня за несвоєчасне виконання зобов'язань може становити 21 094,91 грн.

Товариство подало відзив на апеляційну скаргу, зазначивши, що станом на 05.02.2019 постанова Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 з відповідними змінами не виконана, а сума бюджетного відшкодування не повернута. Вказує, що пеня на суму заборгованості виникала кожного місяця, а тому і облікова ставка НБУ повинна використовуватись на момент виникнення заборгованості.

В судовому засіданні 18.03.2019 представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, представник позивача та представник третьої особи в судове засідання не з'явилися, належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи, що відповідно до частини 2 статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає розгляду справи.

Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що оскаржуване рішення суду першої інстанції вимогам ст.242 КАС України відповідає частково.

Як встановлено судом першої інстанції з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія зареєстровано як юридична особа 15.04.2014, основний вид економічної діяльності - 46.12 діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі №813/4271/16, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2017 року, визнано протиправним та скасовано прийняте Городоцькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області податкове повідомлення-рішення від 26.07.2016 за №0003081200, визнано протиправною та скасовано прийняту Городоцькою об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Львівській області податкову вимогу від 10.10.2016 за №49913-13, зобов'язано Городоцьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Львівській області подати Управлінню Державної казначейської служби України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241 грн. 70 коп.

На виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі №813/4271/16 06.09.2017 видано виконавчий лист, яким зобов'язано Городоцьку об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Львівській області подати Управлінню Державної казначейської служби України у Яворівському районі Львівської області висновок із зазначенням суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія в розмірі 146 241 грн. 70 коп.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2017 року у справі №813/4271/16 замінено боржника у виконавчому провадженні ВП №54795277 з виконання рішення суду в адміністративній справі за позовом ТОВ Сатурн Біо-Енергія до Городоцької ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області про визнання незаконним і скасування податкового повідомлення-рішення та стягнення бюджетного відшкодування на Головне управління ДФС у Львівській області.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року у справі № 813/4271/16 зобов'язано Головне управління ДФС у Львівській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Товариству з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія суми податку на додану вартість у розмірі 146 241 грн. 70 коп.

Оскільки станом на 23 липня 2018 року Головне управління ДФС у Львівській області не повернуло суму бюджетного відшкодування ПДВ в розмірі 146 241 грн. 70 коп., присуджену постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.03.2017 у справі № 813/4271/16, Товариство звернулось в суд із позовом щодо стягнення нарахованої пені за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість в сумі 25 407,63 грн.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до підпункту 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, в редакції чинній на час звернення із позовом до суду (далі - ПК України) бюджетне відшкодування - відшкодування від'ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.

Пунктом 200.1 статті 200 ПК України встановлено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Відповідно до підпункту г пункту 200.12 статті 200 ПК України зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

У випадках, передбачених підпунктами а , г і ґ цього пункту, інформація про узгодженість бюджетного відшкодування та його суму відображається в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом на наступний робочий день після виникнення такого випадку.

Узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

Пунктом 200.13 статті 200 ПК України встановлено, що на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п'яти операційних днів.

Як встановлено судом першої інстанції, ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року у справі № 813/4271/16 зобов'язано Головне управління ДФС у Львівській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо відшкодування Товариству з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія суми податку на додану вартість у розмірі 146 241 грн. 70 коп.

При цьому, вказана ухвала винесена за заявою Головного управління ДФС у Львівській області про встановлення способу і порядку виконання судового рішення в адміністративній справі № 813/4271/16, яка подана у зв'язку з тим, що з 01.04.2017 бюджетне відшкодування податку на додану вартість здійснюється органами казначейства на підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування без висновків контролюючих органів в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку, та у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Розглядаючи вказану заяву, суд дійшов висновку, що з 01.04.2017 відшкодування сум податку на додану вартість здійснюється в іншому порядку, ніж той, який діяв на момент винесення постанови у даній справі, а тому задля гарантування реалізації принципу обов'язковості виконання судового рішення, необхідно встановити спосіб і порядок виконання судового рішення у відповідності до положень статті 200 ПК України.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що Наказом Міністерства фінансів України від 03.03.2017 №326 затверджено Порядок інформаційної взаємодії Міністерства фінансів України з Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України в процесі формування Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, який визначає механізм надання інформації Державною фіскальною службою України та Державною казначейською службою України для її оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України та інформаційної взаємодії Мінфіну з ДФС та Казначейством у процесі формування Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Вказаним Порядком визначено наступний алгоритм взаємодії:

- ДФС відповідно до підпунктів а , г та ґ пункту 200.12 статті 200 розділу V Кодексу вносить до Реєстру інформацію щодо дати та суми узгодження бюджетного відшкодування на наступний робочий день після виникнення такого випадку. ДФС вносить до Реєстру інформацію про перерахування сум бюджетного відшкодування платникам податку у порядку безспірного списання податку на додану вартість за судовими рішеннями на підставі даних Казначейства, отриманих відповідно до порядку взаємодії органів Казначейства та органів ДФС в процесі виконання державного та місцевого бюджетів за доходами та іншими надходженнями, на наступний робочий день до 12-ї години (крім вихідних, святкових та неробочих днів) після отримання інформації щодо такого перерахування;

- Мінфін до 13-ї години забезпечує автоматичну обробку інформації, отриманої від ДФС, та щоденне оприлюднення (крім вихідних, святкових та неробочих днів) Реєстру на своєму офіційному веб-сайті відповідно до вимог ПК України;

- Казначейство після 13-ї години операційного дня отримує з Реєстру інформацію про узгоджені суми бюджетного відшкодування із зазначенням платіжних реквізитів, необхідних Казначейству для виконання пункту 12 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року № 26. Органи Казначейства на підставі інформації з Реєстру про узгоджені суми бюджетного відшкодування із зазначеними платіжними реквізитами перераховують узгоджені суми бюджетного відшкодування на поточні банківські рахунки платників податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу таких платників податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, у визначені законодавством строки;

- Казначейство після 13-ї години робочого дня, що настає за днем перерахування узгоджених сум бюджетного відшкодування платникам податку, вносить до Реєстру інформацію про повернення суми бюджетного відшкодування на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або в рахунок сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

- Мінфін до 14-ї години забезпечує автоматичну обробку інформації, отриманої від Казначейства, та щоденне оприлюднення (крім вихідних, святкових та неробочих днів) Реєстру на своєму офіційному веб-сайті відповідно до вимог ПК України.

Окрім того, з метою удосконалення механізму адміністрування відшкодування податку на додану вартість, запровадження формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість і налагодження ефективного контролю за порядком організації перевірок правомірності нарахування від'ємного значення податку на додану вартість та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість, відповідно до статті 78 глави 8 розділу II та статті 200 розділу V Податкового кодексу України Наказом ДФС України від 14 квітня 2017 року №263 затверджено Регламент взаємодії структурних підрозділів ДФС та головних управлінь ДФС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДФС у процесі бюджетного відшкодування податку на додану вартість та формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

За таких обставин аргументи скаржника щодо відсутності законодавчо врегульованої можливості внести необхідні дані щодо відшкодування позивачу суми податку на додану вартість у Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування є безпідставними.

Згідно з пунктом 200.23 статті 200 ПК України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення.

З огляду на встановленні обставин справи, оскільки контролюючим органом недотримано визначених статтею 200 ПК України строків відшкодування сум податку на додану вартість, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо нарахування на таку суму заборгованості пені.

Однак системний аналіз положень ПК України дозволяє суду апеляційної інстанції зробити висновок, що пеня за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість повинна бути розрахована з облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення такої пені.

Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 30.01.2018 (справа 825/1835/15-а).

Отже, облікова ставка НБУ фіксується на момент виникнення пені та у разі зміни розміру ставки протягом строку нарахування пені такі зміни при обчисленні не враховуються.

Станом на дату виникнення заборгованості - 08.08.2017, облікова ставка НБУ становила 12,5, а тому розрахункова ставка пені за весь час прострочення повинна становити 15% у рік.

Таким чином, сума пені за період 08.08.2017 по 24.07.2018, яка залишилась не сплаченою позивачу, становить 21 094,91 грн. (двадцять одна тисяча дев'яносто чотири гривні дев'яносто одна копійка).

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 2 статті 6 КАС України та статті 17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Так, у п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на викладене, враховуючи положення статті 317 КАС України, прецедентної практики ЄСПЛ, суд першої інстанції правильно з'ясувавши обставин, що мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального права, а тому рішення суду слід скасувати.

Щодо судових витрат, то з врахуванням статті 139 КАС України слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Львівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія 1762 грн. (тисячу сімсот шістдесят дві гривні) судового збору, сплаченого за подання позовної заяви відповідно до квитанції №0.0.1092077286.1 від 23.07.2018.

Керуючись статтями 229, 241, 243, 308, 310, 317, 321, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року у справі № 813/3274/18 скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія до Головного управління ДФС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Управління державної казначейської служби в Яворівському районі Львівської області про стягнення пені задовольнити частково.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія (місцезнаходження: Львівська область, Яворівський район, м. Яворів, вул. Маковея, 50, код ЄДРПОУ - 39181403) пеню за несвоєчасне відшкодування податку на додану вартість в сумі 21 094,91 грн. (двадцять одна тисяча дев'яносто чотири гривні дев'яносто одна копійка).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 39462700 ) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сатурн Біо-Енергія (місцезнаходження: Львівська область, Яворівський район, м. Яворів, вул. Маковея, 50, код ЄДРПОУ - 39181403) 1762 грн. (тисячу сімсот шістдесят дві гривні) судового збору, сплаченого за подання позовної заяви відповідно до квитанції №0.0.1092077286.1 від 23.07.2018.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді М. А. Пліш Н. М. Судова-Хомюк Повне судове рішення складено 25.03.2019

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2019
Оприлюднено26.03.2019
Номер документу80661575
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/3274/18

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 18.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 11.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 15.11.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 25.07.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні