Рішення
від 26.03.2019 по справі 560/104/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/104/19

РІШЕННЯ

іменем України

26 березня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.

розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в якому просить: 1) визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (код СДРПОУ 39767479) ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - НОМЕР_1, викладену в листі за №Д-16557/0-8021/0/95-18 від 21.12.2018 року у затвердженні проекту землеустрою для відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,000 га з кадастровим номером - НОМЕР_2, з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Завалійки, Волочиського району Хмельницької області на території Завалійківської сільської ради.

2) Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ 39767479) затвердити ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - НОМЕР_1, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,000 га з кадастровим номером - НОМЕР_2, з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Завалійки, Волочиського району Хмельницької області на території Завалійківської сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-21070-СГ від 16.08.2016 позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за межами населених пунктів Користовецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області, орієнтовним розміром 2,0000 га., із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

21 березня 2017 року, за результатами розгляду заяви позивача, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, було прийнято Наказ №22-4665-СГ "Про внесення змін до наказу від 16 серпня 2016 р. №22-21070-СГ", у відповідності до якого абзац 2 пункту 1 Наказу №22- 21070-СГ, викладено в такій редакції: "місце розташування об'єкта землеустрою: за межами населених пунктів Завалійківської сільської ради Волочиського району Хмельницької області (НОМЕР_2)".

На виконання вказаних наказів, 30 травня 2017 року позивач з ліцензованою землевпорядною організацією ПП "ХМЕЛЬНИЦЬКГЕОПРОЕКТ" (код 35361220) уклала договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №692 та затверджено відповідне завдання на виконання робіт (розроблення проекту землеустрою), у відповідності до ст. 50 Закону України "Про землеустрій".

Позивач звернулась з відповідною заявою до управління, проте 21.12.2018 отримала відмову за №Д-16557/0-8021/0/95-18, у відповідності до якої вбачається, що відбулись зміни в діючому законодавстві України, зокрема порекомендовано позивачу з цього питання звертатись до місцевого органу самоврядування, на території якого знаходяться сформована земельна ділянка, оскільки вказана земельна ділянка перейшла у комунальну власність Війтовецької селищної об'єднаної територіальної громади.

Позивач стверджує, що станом на дату розгляду адміністративної справи, право комунальної власності на земельну ділянку, площею 2 га з кадастровим номером НОМЕР_2 за Війтовецькою селищною радою Волочиського району не зареєстровано.

Не погоджуючись з винесеним рішенням відповідача, вважає його протиправним та таким що порушує її права та законні інтереси.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 28.01.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від представника відповідача на адресу суду 07.02.2019 надійшов відзив в якому останній зазначає, що відповідно до пункту 21 Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Війтовецькій селищній раді об'єднаної територіальної громади Волочиського району Хмельницької області зазначених у Додатку до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 09.10.2018 №22-6932-СГ, земельна ділянка, яку бажала отримати у власність позивач (кадастровий номер НОМЕР_2), передана у комунальну власність Війтовецькій селищній раді об'єднаної територіальної громади Волочиського району Хмельницької області, тому Головне управління не є розпорядником вказаної земельної ділянки, а тому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позовну заяву, а також оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв'язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано Наказ від 16.08.2016 № 22-21070-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", згідно з яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,0000 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства, місце розташування об'єкта землеустрою - за межами населених пунктів Користовецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області (арк. спр.12).

Наказом № 22-4665-СГ від 21.03.2017 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 16 серпня 2016 року №22-21070-СГ" внесено зміни до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16 серпня 2016 року №22-21070-СГ "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", а саме абзац 2 пункту 1 викладено в такій редакції: "місце розташування об'єкта землеустрою - за межами населених пунктів Завалійківської сільської ради Волочиського району Хмельницької області (НОМЕР_2)".

Позивач звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності за межами населених пунктів Завалійківської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, однак отримала відмову від 21.12.2018 Д-16557/0-8021/0/95-18 в якій відповідач повідомив, що бажана земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 передана Війтовецькій селищній об'єднаній територіальній громаді у комунальну власність. Також, відповідач рекомендував позивачу звернутись з відповідним клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, а саме до Війтовецької селищної об'єднаної територіальної громади.

Не погоджуючись з вказаною відмовою (рішенням) відповідача, позивач вважає його протиправним та таким, що порушує її права та законні інтереси.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.

Пунктом 7 зазначеного Положення визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до п. 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 (далі - Положення №308), Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

Підпунктом 11 п. 10 Положення №308, начальник Головного управління підписує накази Головного управління.

Отже, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який є Головним державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області, приймає рішення у формі наказу, що визначено Положенням №308.

Згідно з ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу (далі - ЗК України), проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Частиною 9 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Позивачу був розроблений Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства що знаходиться на території Завалійківської сільської ради Волочиського району Хмельницької області (кадастровий номер НОМЕР_2), який перевірений та внесений до Державного земельного кадастру Державним кадастровим реєстратором 04.08.2017.

На заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою начальником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Василенком В. був наданий лист за №Д-16557/0-8021/0/95-18 від 21.12.2018, що не відповідає підпункту 11 п. 10 Положення №308 і ч. 9 ст. 118 ЗК України.

Суд звертає увагу відповідача, що форму рішення визначено підпунктом 11 п.10 Положення №308 - наказ. Тобто, відповідач не вирішив подану позивачем заяву по суті, чим порушив вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, відповідно до якої, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з абз. 1 ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Відповідно до ч. 7 ст. 186-1 ЗК України, органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт. Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою визначено Законом України "Про землеустрій" № 858-IV від 22.05.2003 (далі - Закон № 858-IV), який спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування.

Згідно з ст. 50 Закону № 858-IV, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.

При цьому, суд критично оцінює підставу відмови в затвердженні проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, викладену у листі від 21.12.2018 №Д-16557/0-8021/0/95-18, а саме, що земельна ділянка, з приводу якої звернулась ОСОБА_1, передана Війтовецькій селищній об'єднаній територіальній громаді у комунальну власність, адже станом на дату відповіді (21.12.2018) стосовно звернення позивача з заявою, вказана земельна ділянка не перебувала у комунальній власності Війтовецької селищної об'єднаної територіальної громади, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05.03.2019, згідно якого встановлено, що земельна ділянка стосовно якої зверталась позивач (кадастровий номер НОМЕР_2) передана у комунальну власність лише 21.01.2019.

В зв'язку із цим, суд вважає, що станом на момент звернення позивача з заявою про затвердження проекту землеустрою стосовно земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2, остання перебувала у розпорядженні відповідача, а тому відмова оформлена листом від 21.12.2018 №Д-16557/0-8021/0/95-18 є такою, що суперечить нормам чинного законодавства, та порушує права позивача, а отже є протиправною та підлягає скасуванню.

При цьому, суд зазначає, що позовна вимога про зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити позивачу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,000 га з кадастровим номером - НОМЕР_2, з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с. Завалійки, Волочиського району Хмельницької області на території Завалійківської сільської ради, не підлягає задоволенню, оскільки станом на момент розгляду даної адміністративної справи земельна ділянка з кадастровим номером - НОМЕР_2 з 21.01.2019 перебуває у комунальній власності Війтовецької селищної об'єднаної територіальної громади, а тому останній є безпосереднім розпорядником вказаної земельної ділянки.

Відповідно до п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги необхідно задовольнити частково шляхом визнання протиправною та скасування відмови Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області оформленої листом №Д-16557/0-8021/0/95-18 від 21.12.2018 у затвердженні проекту землеустрою для відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,000 га з кадастровим номером - НОМЕР_2, з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Завалійки, Волочиського району Хмельницької області на території Завалійківської сільської ради.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На виконання вимог ч.3 ст.139 КАС України суд вважає, за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, на користь позивача судові витрати у розмірі 768,40 грн.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області оформлену листом №Д-16557/0-8021/0/95-18 від 21.12.2018 у затвердженні проекту землеустрою для відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 2,000 га з кадастровим номером - НОМЕР_2, з метою подальшої безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту с.Завалійки, Волочиського району Хмельницької області на території Завалійківської сільської ради.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп., за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , ідентифікаційний код - 39767479)

Головуючий суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2019
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80691986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/104/19

Рішення від 26.03.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 10.01.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні