Рішення
від 14.03.2019 по справі 923/711/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 березня 2019 року Справа № 923/711/18

Господарський суд Херсонської області у складі судді Остапенко Т.А., при секретарі судового засідання Фінаровій О.Л., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу:

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз , місцезнаходження: 73025, м. Херсон, вул. Михайлівська, 18, ідентифікаційний код юридичної особи: 39500143

до Управління праці та соціального захисту населення Нововоронцовської районної державної адміністрації Херсонської області, місцезнаходження: 74200, Херсонська обл., Нововоронцовський р-н, смт. Нововоронцовка, вул. Леніна, 43, ідентифікаційний код юридичної особи: 03198250

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації, місцезнаходження: 73000, м. Херсон, вул. Пилипа Орлика, 20

про стягнення 225814,68 грн.

за участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_2, адвокат, на підставі довіреності №190102/Д/03 від 02.01.2019 року

від відповідача - ОСОБА_3, керівник за даними виписки з ЄДРПОУ

від третьої особи - ОСОБА_4, представник за довіреністю № 2 від 26.02.2019 року, ОСОБА_5, представник за довіреністю № 3 від 26.02.2019 року

10.08.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз (далі - позивач) звернулося із позовом про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Нововоронцовської районної державної адміністрації Херсонської області (далі - відповідач) заборгованість за період з 27.08.2015 по 22.03.2018 у розмірі 225814,68 грн., з яких: 51240,97 грн. - 3 % річних, 174573,71 грн. - інфляційні втрати.

В обґрунтування позовних вимог, позивач, посилаючись на норми ст. ст. 11-16, 509, 525, 525, 526, 530, 610-612, 625 ЦК України, ст. ст. 173-175, 193, 216-218 ГК України, ОСОБА_6 перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій , затверджений Постановою КМУ № 20 від 11.01.2005 та ОСОБА_6 фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету , затверджений Постановою КМУ № 256 від 04.03.2002, зазначає про несвоєчасне виконання відповідачем зобов'язань з відшкодування вартості понесених витрат, пов'язаних із наданням послуг з газопостачання пільговій категорії населення Нововоронцовського району Херсонської області, за період з 01.07.2015 по 01.01.2018, у зв'язку із чим у останнього виникло прострочення на яке позивачем нараховано 3 % річних та інфляційних втрат у вищевказаній сумі.

Справу, згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.08.2018 розподілено у провадження судді Задорожної Н.О.

Ухвалою від 14.08.2018 відкрито провадження у справі. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

29.08.2018 відповідачем подано відзив на позовну заяву у якому останній просив відмовити у задоволенні позову. У відзиві відповідач зазначає, що у спірний період, розрахунки, за спожитий пільговими категоріями громадян, газ, здійснювався за процедурою, визначеною постановою КМУ № 20 від 11.01.2005 Про затвердження ОСОБА_6 перерахування деяких субвенцій з державного бюджету України місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій , на підставі спільних протокольних рішень, що підписувалися Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області, ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації, Товариством з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз та Національною акціонерною компанією Нафтогаз України .

Згідно з вищевказаними ОСОБА_6, розрахунок за надані пільги та субсидії на оплату природного газу постачальнику послуги здійснювався па підставі актів звіряння, якими визначалася величина наданих послуг. З метою здійснення виплат, Управління праці та соціального захисту населення Нововоронцовської районної державної адміністрації у Херсонській області, у межах своїх повноважень, забезпечувало подання до органів Державної казначейської служби платіжних доручень. Кошти, за рахунок яких відповідачем здійснювався розрахунок з позивачем за надані пільговій категорії громадян послуги з газопостачання, надходили на їх рахунки на підставі розпорядження Фінансового управління райдержадміністрації і перераховувалися у обсягах, що були визначені спільними протокольними рішеннями, протягом одного банківського дня на поточний рахунок позивача, відкритий у органах Держказначейства із спеціальним режимом використання, що мають цільовий характер.

Таким чином, відповідач стверджує, що оскільки він підписантом спільних протокольних рішень не являвся та у процедурі перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на наданням пільг та житлових субсидій населенню на оплату природного газу, участі не брав, то в такому випадку він не може нести відповідальність за несвоєчасність фінансування, оскільки їх установа здійснює перерахування згідно з затвердженими кошторисами та помісячними планами бюджетних асигнувань, що надходять до державного бюджету місцевим бюджетам та обсягам, коштів визначених спільними протокольними рішеннями відповідних періодів.

До відзиву, на підтвердження доводів, викладених у ньому відповідачем надано копії розпоряджень про виділення коштів загального фонду місцевих бюджетів за період з 01.07.2015 до 21.03.2018, виписки УДКСУ у Нововоронцовському районі по УПСЗН Нововоронцовського РДА за 2015-2018 рр., платіжні доручення УСЗН Нововоронцовської РДА за 2015-2018 рр.

04.09.2018 позивачем, подано відповідь на відзив відповідача, у якому останній стверджує, що саме на відповідача, який є самостійним структурним підрозділом райдержадміністрації та у межах своїх повноважень на території Нововоронцовського району здійснює реалізацію державної політики у сфері надання пільг та субсидій громадянам, які мають на них право, зокрема, здійснює розрахунки з організаціями-надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян, покладено обов'язок з відшкодування вартості послуг, зокрема, з газопостачання, пільговим категоріям громадян, у порядку і строки, визначені Постановою КМУ № 256 від 04.03.2002, та відповідно нести відповідальність, у зв'язку із порушенням строків здійснення зазначених розрахунків.

13.09.2018 відповідач надав до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких наголосив на безпідставності позовних вимог ТОВ Херсонрегіонгаз , та вказав, що відповідно до затвердженого Постановою КМУ № 20 від 11.01.2005 року, механізму перерахування коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню, до повноважень Управління відноситься лише підтвердження обсягів наданих послуг та перевірка здійснених розрахунків на компенсацію. ОСОБА_6 же та строки фінансування на вказані потреби визначався підприємствами - надавачами послуг та державними органами на рівні центральних профільних міністерств та обласних державних адміністрацій. При надходженні коштів для відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, вони одразу ж перераховувалися на спеціальний рахунок позивача, що, за твердженням відповідача, свідчить про виконання та додержання ними вимог постанови КМУ № 256 від 04.03.2002.

До заперечень додано, копії листів ОСОБА_1 фінансів обласної державної адміністрації та Головного управління Державної казначейської служби у Херсонській області з приводу проведення розрахунків за спожитий природний газ

Ухвалою від 25.09.2018, закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті.

Розпорядженням керівника апарату суду № 453 від 23.11.2018, у зв'язку із з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення про звільнення судді Задорожної Н.О. у відставку, призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 923/711/18.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.11.2018, справу розподілено судді Остапенко Т.А.

Ухвалою від 30.11.2018, справа прийнята суддею Остапенко Т.А. до свого провадження На підставі абз. 2 ч. 14 ст. 32 ГПК України, ухвалено повторно провести підготовче провадження. Підготовче засідання, з урахуванням відпустки судді з 17.12.2018 до 14.01.2019, призначено на 17.01.2019, яке не відбулось, через тимчасову непрацездатність судді з 16.01.2019 по 25.01.2019. З 28.01.2019 по 30.01.2019 суддя Остапенко Т.А. перебувала у відрядженні.

Ухвалою від 31.01.2019 підготовче засідання було призначено на 13.02.2019.

16.01.2019, відповідачем, з урахуванням ухвалення судом про повторне проведення підготовчого провадження, надано додаткові пояснення до відзиву, у яких відповідач повторно наголосив, на тому, що, з огляду на встановлений, на момент існування спірних правовідносин, механізм відшкодування з державного бюджету коштів за послуги, зокрема, з газопостачання, надані пільговим категоріям громадян, згідно з яким Управління не бере участі у процедурі розрахунків за природний газ, відсутні підстави для пред'явлення до них вимог про стягнення 3 % річних та інфляційних втрат, через несвоєчасне виконання зобов'язань за надані послуги.

Ухвалою від 13.02.2019, суд, за клопотанням відповідача, залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації. З цих підстав, підготовче засідання було відкладено на 27.02.2019.

26.02.2019, третьою особою - ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації надано пояснення по суті спору, у яких останній підтримав позицію відповідача, викладену ним у заявах по суті справи та вказав про безпідставність позовних вимог ТОВ Херсонгрегіонгаз . Крім зазначення, щодо існування протягом 2015-2018 рр. спеціального режиму проведення розрахунків за поставлений пільговій категорії громадян, газ, згідно з яким відповідачем, компенсація організаціям-надавачам послуг за надані пільги окремим категоріям громадян здійснювалася не з власних коштів, а за рахунок субвенцій, що покривалися спільними протокольними рішеннями, та відповідно безпідставності пред'явлення до відповідача вимог про стягнення 3 % річних та інфляційних втрат, ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації зазначає і про ненадання, позивачем, належних доказів на обґрунтування періодів прострочення з яких здійснювалося нарахування 3 % річних та інфляційних втрат. У поясненнях, третя особа, також стверджує про безпідставність посилання позивача на акти звіряння взаємних розрахунків, як на підставу для задоволення позовних вимог, оскільки вказаними актами сторонами підтверджувався лише факт обсягу та розміру наданої послуги, яка підлягала оплаті.

До пояснень третьою особою надано копії спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків, що укладалися Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області, ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації, Товариством з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз та Національною акціонерною компанією Нафтогаз України , протягом 2015-2018 рр., розпоряджень про виділення коштів загального фонду місцевих бюджетів, виписок по рахунку ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації у Головному управлінні Державної казначейської служби України у Херсонській області, реєстр сум отриманого фінансування за спожитий населенням природний газ у частині пільг та субсидій, зведений реєстр актів звіряння для проведення розрахунків по заборгованості.

Ухвалою від 27.02.2019, закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті у судовому засіданні на 14.03.2019.

У порядку ст. 207 ГПК України, враховуючи надання 26.02.2019 третьою особою своїх пояснень щодо позовних вимог, до матеріалів справи долучено пояснення позивача від 12.03.2019. У вказаних поясненнях позивач наголосив, що відповідно до ОСОБА_6 фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою КМУ від 04.03.2002 № 256, постанови КМУ № 117 від 29.01.2003 Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги , ОСОБА_6 проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства фінансів від 03.08.2015 № 493/688, обов'язок з розрахунку з постачальниками за послуги, надані особам, які мають право на пільги, здійснюється розпорядником коштів місцевих бюджетів, яким в даному випадку є відповідач, а тому саме на нього покладена відповідальність за несвоєчасний розрахунок за надані послуги. До пояснень надано судову практику у подібних спорах та виписку по контрагенту УСЗН Нововоронцовської РДА у Херсонській області за 2015-2018 рр.

У судовому засіданні при розгляді справи по суті та у судових дебатах представник позивача позовні вимоги з підстав, зазначених у позові, відповіді на відзив та поясненнях, підтримала, просила позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечила та просила відмовити у їх задоволенні.

Представники третьої особи також просили відмовити у задоволенні позовних вимог, з підстав, наведених у поясненнях від 26.02.2019.

В судовому засіданні, 14.03.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повідомлено про дату підготовки повного судового рішення, роз'яснено процедуру оскарження рішення.

Справу розглянуто за межами строків, встановлених Господарським процесуальним кодексом України, що обумовлено відпусткою судді з 17.12.2018 до 14.01.2019, її тимчасовою непрацездатністю з 16.01.2019 по 25.01.2019 та відрядженням з 28.01.2019 по 30.01.2019.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Згідно із практикою Європейського суду з прав людини, в тому числі рішень, що набули статусу остаточного Іззетов проти України , Пискал проти України , Майстер проти України , Субот проти України , Крюков проти України , Крат проти України , Сокор проти України , Кобченко проти України , Шульга проти України , Лагун проти України , Буряк проти України , ТОВ ФПК ГРОСС проти України , Гержик проти України , суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об'єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

Оцінюючи розумність строків розгляду цієї справи, судом враховано, що розумність тривалості судового розгляду має визначатися з огляду на обставини справи та наступні критерії: складність справи, поведінка заявника та компетентних органів, а також важливість предмета позову для заявника у справі (рішення ЄСПЛ у справах Федіна проти України від 02.09.2010, Смірнова проти України від 08.11.2005, Матіка проти Румунії від 02.11.2006, Літоселітіс проти Греції від 05.02.2004 та інші).

За змістом ст. 114 ГПК України, суд має встановлювати розумні строки для вчинення процесуальних дій, строк є розумним, якщо він передбачає час, достатній, з урахуванням обставин справи, для вчинення процесуальної дії, та відповідає завданню господарського судочинства.

З'ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення учасників справи, оцінивши в сукупності надані докази, суд

в с т а н о в и в:

01.07.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз отримало ліцензію АЕ № 299059 на постачання природного газу за регульованим тарифом на території Херсонської області та відповідно до Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), затвердженого постановою КМУ № 758 від 01.10.2015, на нього покладено спеціальні обов'язки щодо постачання природного газу побутовим споживачам не вище граничних роздрібних цін.

У період з 01.07.2015 по 01.01.2018, ТОВ Херсонрегіонгаз , надавалися послуги споживачам з газопостачання, які мають пільги та субсидії, проживають на території Нововоронцовського району, на загальну суму 10814638,89 грн.

Факт надання позивачем послуг з газопостачання на вказану суму підтверджується підписаними уповноваженими особами та скріпленими печатками обох сторін, актами звіряння взаєморозрахунків за період з 01.08.2015 по 01.01.2018 (т. 1, а.с.14-143), що складалися помісячно, протягом усього строку надання послуг.

Із наданих третьою особою матеріалів, вбачається, що з метою врегулювання взаєморозрахунків за надані пільговій категорії громадян послуги з газопостачання, протягом 2015-2018 між Головним управлінням Державної казначейської служби України у Херсонській області, ОСОБА_1 фінансів Херсонської обласної державної адміністрації, позивачем, Національною акціонерною компанію Нафтогаз України підписано спільні протокольні рішення (СПР), складено реєстри сум отриманого фінансування за спожитий населенням природний газ у частині пільг та субсидій з розбивкою по районах: № 3010/ц від 18.12.2015; № 3009 від 18.12.2015; № 3006 від 18.12.2015; № 2510 від 19.11.2015; № 2507/ц від 19.11.2015; № 2512 від 19.11.2015; № 2248 від 22.10.2015; № 2250/ц від 22.10.2015; № 1770 від 19.08.2015; № 1771/ц від 19.08.2015; № 1769 від 19.08.2015; № 3447 від 20.12.2016; № 3446/ц від 20.12.2016; № 3439 від 20.12.2016; № 1611 від 23.05.2016; № 1584/ц від 20.05.2016; № 1585 від 20.05.2016; № 1379/ц від 21.04.2016; № 1377 від 21.04.2016; № 918 від 17.03.2016; № 919/ц від 17.03.2016; № 561 від 18.02.2016; № 560 від 18.02.2016; № 562/ц від 18.02.2016; № 219 від 21.01.2016; № 220/ц від 21.01.2016; № 293 від 22.01.2016; № 4352 від 15.12.2017; № 4355/ц від 15.12.2017; № 4356/ц від 15.12.2017; № 4354 від 15.12.2017; № 4351 від 15.12.2017; № 3881 від 14.11.2017; № 3875/ц від 14.11.2017; № 3880 від 14.11.2017; № 2603/ц від 17.05.2017; № 2604 від 17.05.2017; № 2602 від 17.05.2017; № 2182 від 14.04.2017; № 2180/ц від 14.04.2017; № 2181 від 14.04.2017; № 1196 від 17.02.2017; № 1195 від 17.02.2017; № 1199/ц від 17.02.2017; № 1197 від 17.02.2017; № 1198 від 17.02.2017; № 360 від 19.01.2017; № 361 від 19.01.2017; № 366/ц від 19.01.2017; № 365 від 19.01.2017; № 364 від 19.01.2017; № 363 від 19.01.2017; № 362 від 19.01.2017 (т.3, а.с. 74-75,76-77,78-79,80-81,82-83,84-85,86-87,92-93,94-95,96-97,98-99,103-104,105-106,107-108,109-110,116-117,118-119,120-121,126-127,128-129,130-131,134-139,140-141,142-143,150-151,152-153,154-156,169-170,171-172,173-174,184-185,186-187,193-194,195-196,199-200,205-206,207-208,217-218,219-220,221-222,235-236,237-238,239-241,243-244,245-246,251-252,253-254,255-256,260-261,262-263,264-265).

Предметом СПР, відповідно до розділу 1, є організація проведення сторонами взаєморозрахунку відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 20 від 11.01.2005 Про затвердження ОСОБА_6 перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій .

У розділі 2 СПР сторони погодили перелік підприємств (установ, організацій), що беруть участь у проведенні взаєморозрахунку, та послідовність виконання сторонами СПР.

З метою реалізації СПР сторони зобов'язалися: забезпечувати подання до органів Державної казначейської служби України належним чином оформлених СПР та платіжних доручень, згідно з ОСОБА_6 проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання та електроенергію, затвердженим наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства фінансів України від 03.08.2015 № 493/688; перераховувати кошти наступній стороні, а сторона остання - до загального фонду Державного бюджету України, не пізніше наступного дня після їх зарахування на рахунок; оперативно обмінюватися наявною інформацією, виходячи з принципів задоволення взаємних інтересів у процесі реалізації СПР; забезпечувати проведення розрахунків відповідно до СПР та з урахуванням укладених договорів на розрахунково-касове обслуговування, якими може передбачатися, що у разі несвоєчасного надання учасниками розрахунків платіжних документів органи Державної казначейської служби України своїм платіжним дорученням можуть самостійно перераховувати кошти за схемою, передбаченою СПР (розділ 3 СПР).

Із виписок по рахунках (т.2, а.с. 133-199), платіжних доручень (т. 1 а.с. 250, т.2, а.с.1-65), розпоряджень про виділення коштів загального фонду місцевих бюджетів (т.2, а.с. 74-132) та пояснень учасників справи, вбачається, що зобов'язання із компенсації наданих пільг та субсидій населенню Нововоронцовського району Херсонської області на оплату природного газу, перед позивачем виконані у повному обсязі.

Водночас, за твердженням позивача, розрахунок був здійснений із простроченням, у зв'язку із чим позивачем, відповідно до ст. 625 ЦК України, за період з 27.08.2015 по 22.03.2018, нараховано 3 % річних у розмірі - 51240,97 грн. та 174573,71 грн. інфляційних втрат, які він просить стягнути з відповідача, оскільки останній є розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення.

Пунктами 1, 6 ст. 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина; основи соціального захисту тощо.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії .

Статтею 19 вказаного Закону унормовано, що державні соціальні гарантії є обов'язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Згідно зі ст. 12 ГК України, держава для реалізації економічної політики, виконання цільових економічних та інших програм і програм економічного та соціального розвитку застосовує різноманітні засоби і механізми регулювання господарської діяльності. Зокрема, засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб'єктів господарювання є регулювання цін і тарифів; надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій. Умови, обсяги, сфери та порядок застосування окремих видів засобів державного регулювання господарської діяльності визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами, а також програмами економічного і соціального розвитку. Встановлення та скасування пільг і переваг у господарській діяльності окремих категорій суб'єктів господарювання здійснюється відповідно до цього Кодексу та інших законів.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 21 Закону України Про житлово-комунальні послуги , виконавець послуг має право отримувати компенсацію за надані відповідно до Закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг.

Одним із засобів державного регулювання господарської діяльності є визначення механізму перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот за рахунок надходження до загального фонду державного бюджету рентної плати за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату і податку на додану вартість, що сплачується НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз". Наведене регулювання визначено постановою КМ України від 11.01.2005р. №20 "Про затвердженим ОСОБА_6 перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій" (далі ОСОБА_6 №20 чинний на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 6 ОСОБА_6 №20 органи Казначейства на підставі платіжних доручень головних розпорядників коштів місцевих бюджетів перераховують кошти на рахунки постачальників ресурсів (товарів, послуг).

Розрахунки проводяться на підставі актів звіряння або договорів, які визначають величину щомісячного споживання ресурсів (товарів, послуг), і спільних протокольних рішень, підписаних усіма учасниками таких розрахунків ( абз. 3 п. 7 ОСОБА_6 № 20).

ОСОБА_6 №20 вказує на те, що держава взяла на себе бюджетне зобов'язання щодо відшкодування частини витрат підприємств паливно-енергетичного комплексу, пов'язаних з газопостачанням населення, яке використовує субсидії та має пільги з оплати комунальних послуг, а саме - витрат на придбання природного газу, його транспортування магістральними та переміщення розподільчими газопроводами.

Так, видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному КМ України (частина 1 статті 102 Бюджетного кодексу України).

При цьому, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим визначаються Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 97 БК України).

ОСОБА_6 фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (затверджений постановою КМ України від 04.03.2002р. №256, (надалі ОСОБА_6 №256 в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло -, водопостачання і водовідведення, квартирної плати.

Фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського АРК і обласного значення). Інформація про фактично нараховані за звітний період суми подається як в цілому, так і за розрахунками, не проведеними згідно з ОСОБА_6, затвердженим постановою КМУ від 11.01.2005p. №20 (пункти 2,5 ОСОБА_6 №256).

Згідно пункту 8 ОСОБА_6 №256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державної казначейської служби для здійснення відповідних видатків. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють у п'ятиденний строк розрахунки з постачальниками відповідних послуг і ведуть облік за видами пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу.

З наведеного вбачається адміністративно-правове регулювання відносин щодо механізму фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення щодо надання пільг та житлових субсидій населенню, зокрема на оплату природного газу.

ОСОБА_6 проведення розрахунків за природний газ, теплопостачання і електроенергію затверджений наказом Міненерговугілля України № 493/688 від 03.08.2015 (далі - ОСОБА_6 № 493 чинний на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно п.2.3. ОСОБА_6 № 493 відповідні департаменти фінансів узагальнюють отримані дані та подають їх щомісяця до 20 числа Державній казначейській службі України (далі - Казначейство) та відповідним головним управлінням Державної казначейської служби України в областях, місті Києві (далі - головні управління Казначейства) у формі узгоджених з постачальниками та/або транспортувальниками ресурсів (товарів, послуг) спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків разом з відповідними зведеними реєстрами актів звіряння, або реєстрами договорів за підписами керівників відповідних департаментів фінансів, постачальників та/або транспортувальників ресурсів (товарів, послуг).

Не пізніше наступного дня після підписання останнім учасником розрахунків спільного протокольного рішення (з присвоєнням номера та дати) усі учасники розрахунків, які підписали спільні протокольні рішення, подають до Казначейства та органів Казначейства, у яких відкрито їх рахунки, платіжні доручення на перерахування коштів відповідно до узгодженого спільного протокольного рішення.

Виділення коштів здійснюється лише за наявності платіжних доручень, наданих усіма учасниками розрахунків до Казначейства та органів Казначейства (п.2.5. ОСОБА_6 № 493).

Запроваджуючи механізм взаємних розрахунків між підприємствами паливно-енергетичного комплексу (надалі - ПЕК), визначений ОСОБА_6, держава забезпечує відшкодування частини витрат підприємств ПЕК, пов'язаних з газопостачанням населення, яке використовує житлові субсидії та має пільги з оплати комунальних послуг - а саме витрат на придбання природного газу у гарантованого постачальника, його транспортування магістральними та внутрішньопромисловими газопроводами, переміщення розподільними газопроводами.

Державою офіційно визнається неможливість підприємства ПЕК забезпечити вчасні розрахунки в цій частині (в залежності від рівня отриманих пільг та субсидій населенням на відповідній ліцензованій території діяльності).

Тобто, правовідносини щодо проведення розрахунків між сторонами в цій частині (у розмірі отриманих пільг та субсидій населенням на відповідній території діяльності позивача) зазнають імперативного регулюючого впливу держави, якою приймаються законодавчі акти щодо: виділення відповідних субвенцій на фінансування пільг та субсидій; соціального захисту відповідних категорій громадян та їх гарантій.

Тому, на виконання таких законодавчих актів державою в особі відповідних державних органів, приймаються підзаконні нормативні акти, як то Постанова КМ України від 11.01.2005р. №20, спільний наказ Міненерго та Мінфін України від 03.08.2015р. № 493/688.

Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України, що визначено статтею 175 ГК України.

Згідно ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства (ч. 3 ст. 11 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язань - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

За положеннями ст. ст. 525, 526 ЦК України зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Матеріалами справи підтверджено, що у період 01.07.2015 по 01.01.2018 розрахунки за надані населенню пільги та субсидії з оплати природного газу з Позивачем відбувались виключно на підставі актів звіряння, які визначають величину щомісячного споживання ресурсів (товарів, послуг) і спільних протокольних рішень, підписаних усіма учасниками таких розрахунків, серед яких Відповідач відсутній.

Тобто, підписавши спільні протокольні рішення про організацію взаєморозрахунків за природний газ, Позивач погодився з порядком проведення розрахунків, встановленим спільними протокольними рішеннями, відповідно до ОСОБА_6 №20.

Відповідно до розділу 4 спільних протокольних рішень, сторони, що підписали спільні протокольні рішення, несуть відповідальність за недотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 та ОСОБА_6 проведення розрахунків і невиконання своїх зобов'язань за цими спільними протокольними рішеннями про організацію взаєморозрахунків відповідно до законодавства України.

Так, у зазначений період, відповідачем здійснювалась компенсація Позивачу наданих пільг та субсидій населенню на оплату природного газу на відповідній території його діяльності не за рахунок власних коштів, а за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, що повністю покривались спільними протокольними рішеннями.

Згідно із ОСОБА_6 №20, Державна казначейська служба України перераховує суми субвенцій на рахунки обласних бюджетів. ОСОБА_1 фінансів обласної державної адміністрації Херсонської області розподіляє кошти між розпорядниками коштів місцевих бюджетів, зокрема і Відповідачу, згідно з помісячним розписом субвенцій державного бюджету та в межах зобов'язань бюджетів за видатками, які на підставі платіжних доручень перераховуються на рахунки бюджетів районів і міст обласного значення. Головне управління Державної казначейської служби у Херсонській області на підставі платіжних доручень головних розпорядників коштів місцевих бюджетів, зокрема і Відповідача, перераховує кошти на рахунки постачальників ресурсів (товарів, послуг), в тому числі і Позивачу.

Отже, Управління праці та соціального захисту населення Нововоронцовської районної державної адміністрації Херсонської області не є учасником спільних протокольних рішень про організацію взаєморозрахунків, а лише здійснює та відповідає за правильність проведених операцій щодо прийняття від Позивача розрахунків по нарахованих пільгах та субсидіях населенню на оплату природного газу (акти звірки) та автоматичне перерахування зазначених витрат за рахунок субвенції державного бюджету при зарахуванні цих коштів на відповідний рахунок. Відповідач не наділений повноваженнями впливати на строки та обсяги перерахування субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій населенню на оплату природного газу за механізмом встановленим ОСОБА_6 №20.

Для застосування відповідальності за прострочку виконання грошового зобов'язання, на підставі частини 2 ст. 625 ЦК України, необхідною умовою є факт невиконання або прострочки виконання зобов'язання.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Так, враховуючи п.8 ОСОБА_6 №256, суд зазначає, що позивачем не доведено, а наданими доказами (виписки по рахунках (т.2, а.с. 133-199), платіжні доручення (т. 1 а.с. 250, т.2, а.с.1-65), розпорядження про виділення коштів загального фонду місцевих бюджетів (т.2, а.с. 74-132)) відповідачем спростовано твердження позивача про порушення ним строків перерахування компенсації наданих пільг та субсидій населенню Нововоронцовського району Херсонської області на оплату природного газу у період 01.07.2015 по 01.01.2018 .

Отже, наведені норми матеріального права, встановлені обставини справи та надані докази свідчать про необґрунтованість позовних вимог про стягнення з відповідача 3 % річних та інфляційних втрат за період з 27.08.2015 по 22.03.2018 за прострочення виконання грошового зобов'язання та відсутності підстав для їх задоволення.

На підставі ст. 129 ГПК України судовий збір, сплачений при зверненні до суду із цим позовом покладається на Позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 237, 238, 240, п.п. 17.5 п. 17 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в:

1. Відмовити повністю в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Херсонрегіонгаз до Управління праці та соціального захисту населення Нововоронцовської районної державної адміністрації Херсонської області про стягнення 225814,68 грн. заборгованості за надані послуги з газопостачання споживачам, які мають пільги та субсидії та проживають на території Нововоронцовського району, за період з 27.08.2015 по 22.03.2018, з яких: 51240,97 грн. - 3 % річних, 174573,71 грн. - інфляційні втрати.

2. Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення складено та підписано 26.03.2019 (через відсутність 25.03.2019 електропостачання у Господарському суді Херсонської області).

Суддя Т.А. Остапенко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення14.03.2019
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80718872
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/711/18

Рішення від 14.03.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Остапенко Т.А.

Ухвала від 27.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Остапенко Т.А.

Ухвала від 13.02.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Остапенко Т.А.

Ухвала від 31.01.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Остапенко Т.А.

Ухвала від 30.11.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Остапенко Т.А.

Ухвала від 25.09.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

Ухвала від 14.08.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Задорожна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні