РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
27 березня 2019 р. Справа № 0240/2920/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської Районної державної адміністрації, Начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язати вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі - позивач) з адміністративним позовом до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (далі - відповідач 1), начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 (відповідач - 2).
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 13 серпня 2018 року засобами електронного зв'язку ОСОБА_1 через свого представника звернулася до відповідачів з метою отримання певної публічної інформації із отриманням копій документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лука - Мовчанської школи І ступеню, в межах населеного пункту с. Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області. Запитувана інформація витребовувалася як копія правовстановлюючих документів на землю виключно по юридичній особі - Лука-Мовчанській школі 1 ступеню. Дана вимога була аргументована тим, що із 2002 року Лука-Мовчанської школи 1-2 ступеню, а із 24.03.2017 Лука-Мовчанської школи 1 ступеню, все нерухоме та рухоме майно було передано на баланс Жмеринського районного відділу освіти. На заяву позивача від 13.08.2018 листом Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації №784 від 15.08.2018 було надано відповідь, із змісту якого встановлюється, що у відповідача 1 не має документів на земельну ділянку під будівлями Лука-Мовчанської школи 1 ступеню, а такі документи знаходяться в іншої юридичної особи.
Разом з тим, як зазначає позивач, земельна ділянка під навчальним закладом (Лука-Мовчанською школою 1 ступеню) має бути належним чином оформлена та використовуватися відповідачами у порядку встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню, на яких знаходяться дана школа може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України Про освіту від 23.05.1991 та ст. 80 Закону України Про освіту від 05.09.2017.
У зв'язку із цим, діяльність Лука-Мовчанської школи 1 ступеню підлягає приведенню у відповідність до законодавства. Крім того, наявність акту на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити збереження начального закладу, та привести його до вимог діючого законодавства.
Також, з 24 березня 2017 року завдяки протиправній бездіяльності відповідача 2 землі Лука-Мовчанської школи стали неефективно використовуватися (пустувати), належних заходів реагування з боку відповідача 2 та відповідача 1 не було здійснено.
Таким чином, вважаючи дій відповідачів протиправними позивач звернулась до суду з вимогами:
- визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 1, що є наслідком порушенням законних прав та інтересів запитувача щодо принципу забезпечення доступу до публічної інформації, та в прозорості та відкритості діяльності відповідача 1 щодо:
а) порушення в вільному отриманні позивачем публічної інформації, яка повинна бути оприлюднена відповідачем 1 відповідно до вимог чинного законодавства;
б) надання відповідачем 1 недостовірної (неповної) інформації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню у постійному користуванні відповідача 1, що має свої правові та юридичні наслідки;
в) невиконання відповідачем 1, як розпорядником публічної інформації обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації ;
г) нездійсненні відповідачем 1 реєстрації публічних документів, що стосуються прав відповідача 1 по користуванню земельних ділянок під навчальним закладом, що розташований в селі Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області;
- визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 2 щодо не вжиття заходів реагування на приведення у відповідність до вимог чинного законодавства землевпорядної та правовстановлюючої документації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню (село Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області) та яка є в постійному користуванні відповідача 1, оскільки перебуває на його балансі;
- визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 2 щодо тривалого не звернення до керівництва Жмеринського району на виділення коштів на приведення у відповідність до вимог чинного законодавства землевпорядної та правовстановлюючої документації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню (село Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області);
- визнати в частині протиправними дії відповідача 2 щодо підписання листа Жмеринського районного відділу освіти №784 від 15.08.2018, в якому надається недостовірна інформація, згідно якої правовстановлюючі документи Лука-Мовчанської школи 1 ступеню знаходяться в компетенції Лука Мовчанської сільської ради;
- зобов'язати відповідача 1 та відповідача 2 вжити заходів з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу, який розташований в межах населеного пункту с. Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області;
- зобов'язати Жмеринський районний відділ освіти у відповідності до вимог статті
382 КАС України подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового
рішення.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.09.2018 позовну заяву залишено без руху.
В межах строку, наданого судом на усунення недоліків, 17.09.2018 представником позивача усунено недоліки позовної заяви зазначені в ухвалі суду від 03.09.2018.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 24.09.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.
12.10.2018 начальником відділу освіти Жмеринської РДА ОСОБА_2 подано до суду відзив на адміністративний позов, в якій зазначила, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до статей 26, 29, 32, 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року №280/97-ВР,- управління об'єктами нерухомості комунальної власності та земельними ділянками на яких вони розташовані в межах населених пунктів належить виключно до компетенції органів місцевого самоврядування, в даному випадку виключно до компетенції Лука-Мовчанської сільської ради, оскільки Лука-Мовчанська ЗОШ 1 ступеня є комунальною власністю Лука-Мовчанської сільської ради.
В запиті позивач засобами електронного зв'язку від 13 серпня 2018 року запитує публічну інформацію розпорядником якої відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації не є, а тому такий запит не може бути ідентифіковано, як запит згідно Закону України Про доступ до публічної інформації , так як така публічна інформація не знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації як розпорядника публічної інформації. Аналогічну відповідь ОСОБА_4 отримав і з Адміністрації Президента України, звідки йому надійшов лист, в якому було детально роз'яснено вимоги п. 1 ст. 19 Закону України Про доступ до публічної інформації , а також було роз'яснено, що даний запит ОСОБА_4 від 13 серпня 2018 року не може розглядатись як запит на публічну інформацію, оскільки не відповідає нормам Закону України Про доступ до публічної інформації .
Статтею 13 Закону України Про доступ до публічної інформації передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, - суб'єкти владних повноважень: органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання, а не керівники зазначених органів державної влади та інших державних органів, які як фізичні особи не є розпорядниками публічної інформації.
Для забезпечення однакового застосування адміністративними судами положень законодавства про доступ до публічної інформації Пленум Вищого адміністративного суду України надав судам відповідні роз'яснення. Про це, йдеться в постанові Пленуму ВАСУ від 29 вересня 2016 року № 10: залежно від того, у чиєму володінні знаходиться запитувана інформація, належним відповідачем за позовами щодо доступу до публічної інформації у таких випадках є або відповідний представницький орган місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська, районна, обласна ради) або виконавчий орган місцевого самоврядування.
Не є розпорядниками публічної інформації у розумінні Закону № 2939-VI народні депутати України, депутати місцевих рад та Верховної Ради АРК, голови районних, обласних рад, сільський, селищний, міський голова, судді, прокурори, державні виконавці тощо.
22.10.2018 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що згідно змісту нового Статуту Лука-Мовчанської школи, в редакції від 24.03.2017, відповідачі по справі в належний спосіб здійснюють свою діяльність, яка оскаржується даним адміністративним позовом.
06.11.2018 на адресу суду від відповідача 2 надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких, зокрема, зазначає, що наданий позивачем до суду текст Статуту Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1 ступеня, як додаток до відповіді на відзив, ніякого відношення до відповідачів щодо предмету позову не мають, оскільки засновником та власником Лука-Мовчанська ЗОШ 1 ступеня є Лука-Мовчанська сільська рада, а управління об'єктами нерухомості комунальної власності та земельними ділянками на яких вони в межах населених пунктів належить виключно до компетенції органів місцевого самоврядування, тобто належить виключно до компетенції Лука-Мовчанської сільської ради.
19.11.2018 від представника позивача до суду надійшла заява (вх. №52473) про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Лука - Мовчанської загальноосвітньої школи 1 ступеню. Заяву мотивовано тим, що станом на момент розгляду справи у суді в державі Україна визначилась практика судів із предмету позовних вимог позивача. Зокрема, рішеннями судів України до даної категорії справ залучаються виключно землекористувачі земельних ділянок, оскільки предмет спору стосується виключно їх інтересів.
Крім того, представником позивача 19.11.2018 подано до суду заяву про уточнення позовних вимог.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 21.11.2018 у задоволенні заяви представника позивача про залучення до участі у справі в якості співвідповідача Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1 ступеню відмовлено та у прийнятті заяви представника позивача про уточнення позовних вимог відмовлено та повернуто таку заяву ОСОБА_4.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 21.11.2018 суд залучив до участі у справі Лука-Мовчанську загальноосвітню школу 1 ступеню в якості третьої особи на стороні відповідача 1, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
03.12.2018 від відділу освіти Жмеринської РДА надійшла заява про долучення до матеріалів справи документів. Крім того, в даній заяві надані наступні пояснення.
Згідно Акту про відмову від підпису від 18.06.2018 та документів, що передували складенню такого Акту та його підписанню комісією Жмеринської районної ради, підтверджують факт передачі відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради будівель, споруд та майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня - 18 червня 2018 року. Оскільки, з 16 січня 2018 року абсолютно всі батьки учнів Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1 ступеня у повному складі самостійно та добровільно визначилися з вибором навчального закладу для своїх неповнолітніх дітей та побажали, щоб їх діти продовжили навчання в Кацмазівській загальноосвітній школі де створені набагато кращі умови навчання, після чого Лука-Мовчанська загальноосвітня школа 1 ступеня у зв'язку з повною відсутністю в ній учнів та вчителів фактично повністю припинила своє існування, після чого голова Жмеринської районної державної адміністрації Легеза О.В. видав розпорядження №9 від 16.01.2018 Про зміни до розпорядження від 07.09.2017 №234 Про затвердження мережі навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік , яким дано розпорядження виключити Лука-Мовчанську загальноосвітню школу 1 ступеня з II семестру 2017-2018 навчального року з мережі навчально-виховних закладів Жмеринського району.
Отже, оскільки Лука-Мовчанська загальноосвітня школа 1 ступеня з II семестру 2017-2018 навчального року, а саме з 16.01.2018 виключена з мережі навчально виховних закладів Жмеринського району, а також враховуючи той факт, що у зв'язку з цим будівлі, споруди та майно Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня фактично передані з 18 червня 2018 року відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради, у відділі освіти Жмеринської райдержадміністрації, немає жодної правової підстави виготовляти правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня. Також, Лука-Мовчанська сільська рада ніколи не бажала та не надавала відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування під будівлями та спорудами Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, засновником та власником якої вона була та є і на теперішній час, що повністю узгоджується з нормами Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року №280/97-ВР та нормами Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-111.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.12.2018 продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 10.01.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
04.02.2019 на адресу Вінницького окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла заява (вх. 6671) про проведення судового засідання, призначеного на 05.03.2019, в режимі відеоконференції.
Крім того, 04.02.2019 представником відповідачів також подано заяву про проведення судового засідання, призначеного на 05.03.2019, в режимі відеоконференції в приміщенні Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 14.02.2019 у задоволені клопотання представника позивача та представника відповідачів про участь у судовому засіданні 05.03.2019 в режимі відеоконференції відмовлено.
Представник Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеню в судове засідання не з'явився, до суду повернувся конверт з відміткою поштового відправлення, з відміткою поштового відділення зв'язку: "інші причини, що не дали змоги виконати обов'язки щодо пересилання поштового відправлення".
Відповідно до частини четвертої статті 124 КАС України судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
В судове засідання представник позивача та представник відповідачів не прибули, поряд із цим подали заяви про відкладення розгляду справи.
Визначаючись щодо вказаних заяв суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Крім того, відповідно до ч. 1, 2 ст. 193 КАС України, суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Згідно п. 11 ч. 1 ст. 4 КАС України розумним строком вважається найкоротший строк розгляду і вирішення адміністративної справи, достатній для надання своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту порушених прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах.
Таким чином, оскільки дана справа відкрита 24.09.2018 то розумний строк розгляду та вирішення справи порушений. Однак, для недопущення подальшого пропуску розумного строку, суд відмовляє у задоволенні заяв сторін щодо відкладення розгляду справи.
З огляду на викладені обставини, а також беручи до уваги, що відкладення розгляду справи на іншу дату за клопотанням сторони є правом суду, а не обов'язком, суд вважає за можливе розглянути дану адміністративну справу в порядку письмового провадження за відсутності представників сторін.
У п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З огляду на наведене вище, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, а також достатність письмових доказів, що містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про можливість розглянути та вирішити справу у письмовому провадженні.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
13.08.2018 представник позивача ОСОБА_4 в інтересах позивача ОСОБА_1 звернувся до Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації із заявою про отримання публічної інформації, в якій просив надати письмово наступну інформацію, зокрема: копію правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Лакомовчанської школи 1 ступеню в межах населеного пункту с. Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області.
Листом Відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації від 15.08.2018 № 784 позивача повідомлено про те, що Лука-Мовчанська школа 1 ступеня знаходиться у співвласності з Лука-Мовчанською територіальною громадою. Правовстановлюючі документи на земельну ділянку Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня знаходяться у компетенції Лука-Мовчанської сільської ради.
Листом №74-26-16 від 14.08.2018 Жмеринська місцева прокуратура повідомила ОСОБА_4 та направила згідно ст. 7 Закону України Про звернення громадян за належністю Лука-Мовчанському сільському голові ОСОБА_8 звернення ОСОБА_4 щодо можливих порушень під час збереження майна Лука-Мовчанської школи для розгляду в межах наданих повноважень та прийняття рішення згідно вимог чинного законодавства.
Листом від 16.08.2018 №12-08/2718 Головний департамент забезпечення доступу до публічної інформації Адміністрації Президента України повідомив голову Жмеринського міського осередку політичної партії Українські соціал-демократи ОСОБА_4, що лист стосовно сприяння у забезпеченні належного використання земельної ділянки Лука-Мовчанської школи 1 ступеню у с. Лука Мовчанська Вінницької області не може розглядатися як запит на інформацію, оскільки не відповідає нормам Закону України Про доступ до публічної інформації . Згідно з пунктом 1, статті 19 Закону України Про доступ до публічної інформації запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Відповідно до статті 1 згаданого Закону публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Головний департамент забезпечення доступу до публічної інформації Адміністрації Президента України, відповідно до Указу Президента України від 5 травня 2011 року №548 Про першочергові заходи щодо забезпечення доступу до публічної інформації в допоміжних органах, створених Президентом України , визначено спеціальним структурним підрозділом, який організовує в установленому порядку доступ до публічної інформації, відповідає за розгляд, опрацювання, облік, систематизацію, аналізування та надання відповідей на запити на інформацію, що надходять до Президента України, Адміністрації Президента України, а також надає консультації під час оформлення таких запитів.
Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.
Щодо позовних вимог позивача визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 1, що є наслідком порушенням законних прав та інтересів запитувача щодо принципу забезпечення доступу до публічної інформації, та в прозорості та відкритості діяльності відповідача 1 щодо: порушення в вільному отриманні позивачем публічної інформації, яка повинна бути оприлюднена відповідачем 1 відповідно до вимог чинного законодавства; надання відповідачем 1 недостовірної (неповної) інформації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню у постійному користуванні відповідача 1, що має свої правові та юридичні наслідки; невиконання відповідачем 1, як розпорядником публічної інформації обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації ; нездійсненні відповідачем 1 реєстрації публічних документів, що стосуються прав відповідача 1 по користуванню земельних ділянок під навчальним закладом, що розташований в селі Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області суд зазначає наступне.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначений Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про доступ до публічної інформації", метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб'єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Тобто, положення вказаного закону регулюють правовідносини з приводу забезпечення отримання інформації громадянами або іншими особами, що створюється та виникає в процесі функціонування суб'єктів владних повноважень та виконання покладених на них завдань, така інформація є (має бути) загальнодоступною та не стосується конкретно визначених осіб.
Статтею 3 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлені гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації, згідно якої, право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема:
- обов'язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом;
- визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє;
- юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Також, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах зокрема, прозорості та відкритості діяльності суб'єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом (стаття 4 цього ж Закону).
Відповідно до статті 5 Закону України "Про доступ до публічної інформації", доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Статтею 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" зазначено, що:
1. Розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;
4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
2. До розпорядників інформації, зобов'язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб'єкти господарювання, які володіють:
1) інформацією про стан довкілля;
2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту;
3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров'ю та безпеці громадян;
4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).
3. На розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині оприлюднення та надання відповідної інформації за запитами.
4. Усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
Відтак, судом встановлено, що на виконання запиту позивача від 22.06.2018 відповідно до ст. 34 Конституції України, ст. 3, 4, 5, 19, 20 Закону України Про доступ до публічної інформації , ст. 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України Про інформацію та на підставі Закону України Про відкритість використання публічних коштів відділом освіти Жмеринської РДА було повторно надіслано лист №913 від 18.09.2018 на адресу позивача наступного змісту:
Відділом освіти облік публічної інформації забезпечувався шляхом ведення журналу реєстрації вхідної та вихідної документації до травня 2018 року. З 1 травня 2018 року забезпечено функціонування системи обліку документів, яка містить публічну інформацію та знаходиться у володінні відділу освіти, на офіційному веб-сайті відділу у розділі Публічні документи та звіти у відкритому доступі з можливістю їх завантаження.
Відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, вказані журнали реєстрації за період з 2011 р.-2012 р. підлягали знищенню. Дані документи знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Журнали вхідної та вихідної документації за 2013 рік були знищені відповідно акту Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року схваленого Експертною комісією архівного відділу Жмеринської райдержадміністрації.
Інші журнали вхідної та вихідної документації за період з 2014 р. по даний час зберігаються у відділі освіти.
Вхідна та вихідна кореспонденція з 2011 року відповідно до Переліку типових документів, що створюють під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів , затвердженого наказом Міністерства юстиції України 12.04.2012 року № 578/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 року за № 571/20884, була розподілена для:
- передачі для зберігання в архівний відділ Жмеринської райдержадміністрації;
- знищення.
Таким чином документи, що підлягали збереженню, передані до архівного підрозділу за період з 2011 року (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №1 від 20.01.2017 року) по 2014 рік (акт приймання - передачі документів на державне зберігання №4 від 20.04.2017 року) інші, що не підлягали збереженню - знищені (акти: Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 28.10.2016 року, Про виділення до знищення документів, що не підлягають зберіганню №1 від 20.04.2017 року).
Уся вхідна та вихідна кореспонденція з 2014 року зберігається у відділі освіти.
Відділ освіти Жмеринської райдержадміністрації зареєстрований як розпорядник інформації на єдиному державному веб-порталі відкритих даних з 1 травня 2018 року. З переліком документів відділу освіти, які розміщені на єдиному державному веб-порталі відкритих даних можна ознайомитися безпосередньо на даному порталі у розділі Розпорядники інформації . Дані документи - у відкритому доступі з можливістю їх завантаження:
1. Нормативи (нормативно правові акти), що затверджуються начальником відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
2. Система обліку публічної інформації ( вихідні документи);
3. Система обліку публічної інформації (вхідні документи);
4. Узагальнені результати вибору електронних версій оригінал - макетів підручників для закладів загальної середньої освіти;
5. Річний план закупівель;
6. Звіт про використання бюджетних коштів відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
7. Правові акти відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що підлягають оприлюдненню відповідно до Закону України Доступ до публічної інформації;
8. Звіт про надходження запитів на інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
9. Довідник закладів освіти, підпорядкованих відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації;
10. Структура відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти. У Вашому запиті Вами чітко не вказано назву нормативів, які Ви хочете отримати, а тому визначити які саме нормативи, затверджені Жмеринським районним відділом освіти, Вам необхідні не є можливим.
Щорічно питання про підсумки звернення громадян та про стан виконання завдань, визначених Указом президента України від 05 травня 2011 року № 547/2011 Питання забезпечення органами виконавчої влади доступу до публічної інформації розглядається в грудні місяці на нараді керівників закладів освіти.
Починаючи з 4 кварталу 2016 року, відділом освіти оприлюднюються на Єдиному державному веб-порталі використання публічних коштів Є-дата (https://spending.gov.ua) дані про укладені договори, закупівлю товарів, відповідно до накладних, акти виконаних робіт. Пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ 02141325.
Звіти про використання бюджетних коштів за окремими бюджетними програмами за 2016-2017 p.p. велись на паперових носіях та знаходяться на зберіганні в централізованій бухгалтерії відділу освіти.
Відповідно до наказу МФУ від 28.11.2016 р. №1038, наказу Державного казначейства України від 27.12.2017 р. №421 з 1 січня 2018 року звіти здаються в електронному вигляді у Державну казначейську службу України через систему Є-звітність . Доступ до системи Є-звітність обмежений.
Згідно Закону України Про здійснення державних закупівель від 01.06.2010 р. № 2289-VI починаючи з 2011 р. по 10.04.2014 р. річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА формувалися в паперовому вигляді та надсилалися центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування та додатково оприлюднювалися замовниками шляхом розміщення на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів (http://zhmerynka-rda.at.ua) протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
З 10.04.2014 р. по 01.08.2014 р. згідно ст. 4 Закону України Про здійснення державних закупівель від 10.04.2014 p. №1197-VII річні плани закупівель відділом освіти Жмеринської РДА розміщувались в електронному вигляді на веб-порталі уповноваженого органу Міністерства економіки України Вісник державних закупівель (http://tender.me.gov.ua) протягом 5 робочих днів з дати їх затвердження.
З 1.08.2016 р. по даний час відповідно ст. 4 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 p. №922-VIII, що набрав чинності 19.02.2016 p., для замовників з 1.08.2016 p., відділом освіти річні плани закупівель розміщуються в електронному вигляді на веб-порталі Prozorro (http://prozorro.gov.ua) протягом 5 днів з дня їх затвердження (пошук можна здійснити по коду ЄДРПОУ замовника 02141325).
Види публічної інформації, яка знаходиться у володінні відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації, та система її обліку затверджені наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №88 Про впровадження електронної системи обліку публічної інформації розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
Реєстр (перелік) наборів відкритих даних, якими володіє Жмеринський районний відділ освіти, затверджений наказом відділу освіти від 26.04.2018 року №89 розміщеному на вказаному вище сайті відділу освіти з можливістю ознайомитись із ним.
На Ваше прохання відділ освіти два рази надавав Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації (за період з 2014 року по 01 травня 2018 року), що цікавила Вас у Вашому запиті у конкретно визначені дати, а саме:
1) 06 серпня 2018 року з 9.00 по 13.00;
2) 11 вересня 2018 року з 9.00 по 13.00;
На Ваше прохання відділ освіти черговий раз надає Вам можливість оглянути паперову систему обліку публічної інформації та саму публічну інформацію відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, що цікавить Вас у Вашому запиті у конкретно визначену дату, а саме,- 02 жовтня 2018 року з 9.00 по 13.00.
Разом з тим, суд зазначає, що згідно даних позовних вимог не можна встановити яка публічна інформація повинна бути оприлюднена відповідачем 1 відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, відповідачем 1 листом від 15.08.2018 №784 повідомлено, що Лука-Мовчанська школа 1 ступеня знаходиться у співвласності з Лука-Мовчанською територіальною громадою. Правовстановчі документи на земельну ділянку Лукомовчанської ЗОШ 1 ступеня знаходяться у компетенції Лука-Мовчанської сільської ради. Тобто, позивача повідомлено, що розпорядником даної публічної інформації відділ освіти Жмеринської РДА не є. Разом з тим, листом від 18.09.2018 №913 відповідачем 1 повторно надана відповідь на запит ОСОБА_1 (ОСОБА_4) від 22.06.2018.
Таким чином, дані позовні вимоги ОСОБА_1 суд вважає необґрунтованими та такими що задоволенню не підлягають, оскільки відповідачем 1 вжито всіх залежних від нього заходів для надання позивачу доступу до публічної інформації.
Щодо позовних вимог визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 2 щодо не вжиття заходів реагування на приведення у відповідність до вимог чинного законодавства землевпорядної та правовстановлюючої документації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню (село Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області) та яка є в постійному користуванні відповідача 1, оскільки перебуває на його балансі; визнати протиправну тривалу бездіяльність відповідача 2 щодо тривалого не звернення до керівництва Жмеринського району на виділення коштів на приведення у відповідність до вимог чинного законодавства землевпорядної та правовстановлюючої документації по земельній ділянці, яка знаходиться під Лука-Мовчанською школою 1 ступеню (село Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області); визнати в частині протиправними дії відповідача 2 щодо підписання листа Жмеринського районного відділу освіти №784 від 15.08.2018, в якому надається недостовірна інформація, згідно якої правовстановлюючі документи Лука-Мовчанської школи 1 ступеню знаходяться в компетенції Лука Мовчанської сільської ради; зобов'язати відповідача 1 та відповідача 2 вжити заходів з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу, який розташований в межах населеного пункту с. Лука Мовчанська Жмеринського району Вінницької області суд зазначає наступне.
Право на освіту гарантується кожному статтею 53 Конституції України.
Відповідно до ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
За приписами ч. 2 ст. 5 Закону України "Про освіту" державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 1 статті 11 Закону України "Про загальну середню освіту" рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).
Пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Статтею 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Крім того, пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до статуту Лука-Мовчанської ЗОШ 1-2 ступенів, затвердженого 8 сесією 7 скликання сільської ради від 17.11.2016, засновником навчального закладу є Лука-Мовчанська сільська рада.
Рішенням 11 сесії 7 скликання Лука-Мовчанської сільської ради від 24.03.2017 змінено назву Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів на Лука-Мовчанську загальноосвітню школу 1 ступеню. Підставою для прийняття такого рішення була необхідність оптимізації Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів у зв'язку із її низькою наповненістю учнями.
Розпорядженням Жмеринської РДА №9 від 16.01.2018 "Про зміни до розпорядження від 07.09.2017 №234 "Про затвердження мережі навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік" у зв'язку з відсутністю учнів у Лука-Мовчанській загальноосвітній школі, керуючись ст. 9, 12 Закону України "Про освіту", наказу Міністерства освіти і науки від 24.04.2017 №635 "Про внесення змін до положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах" внесено зміни у мережу навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік, вилучивши зі складу Лука-Мовчанську загальноосвітню школу 1 ступеня з ІІ семестру 2017-2018 навчального року. Пунктом 2 розпорядження вказано відділу освіти повернути майно Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи І ступеня до Лука-Мовчанської сільської ради.
Рішенням Жмеринської районної ради від 23.01.2018 19 сесії 7 скликання "Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня" вирішено відділу освіти райдержадміністрації (ОСОБА_2) передати безоплатно на баланс Лука-Мовчанської сільської ради основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, малоцінні та швидкозношувальні предмети, матеріали Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, які перебувають на балансі відділу освіти райдержадміністрації. Надати дозвіл відділу освіти райдержадміністрації (ОСОБА_2) на передачу основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, малоцінних та швидкозношувальних предметів, матеріалів Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, які були придбані за рахунок коштів районного бюджету та перебувають на балансі відділу освіти райдержадміністрації в інші навчальні заклади відповідно до потреби.
Відповідно до розпорядження від 23.01.2018 №10 створено комісію по передачі відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня. П. 2.2. розпорядження доручено комісії здійснити передачу основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, малоцінних та швидкозношувальних предметів, матеріалів Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня відповідно до чинного законодавства.
Згідно інформаційного листа від 23.01.2018 №6 відділ освіти Жмеринської РДА повідомив, серед іншого, що підставою для зміни назви (реорганізації) Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів стало рішення засновника Лука-Мовчанської сільської ради 11 сесії 7 скликання від 24.03.2017 "Про зміну назви (реорганізацію) Лука-Мовчанської загальноосвітньої школи 1-2 ступенів. Рішення щодо реорганізації чи ліквідації загальноосвітніх навчальних закладів району відділом освіти не приймалося, ним проводилася лише організація роз'яснювальної роботи щодо оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів району.
Відділ осіти Жмеринської РДА вказав, що власником майна Лука-Мовчанської СЗОШ 1-2 ступенів в частині будівель, ряду малоцінних матеріалів є Лука-Мовчанська сільська рада, яка у 2002 передала відділу освіти Жмеринської РДА вказане майно в тимчасове користування. Правонаступником Лука-Мовчанської СЗОШ 1-2 ступенів стала Лука-Мовчанська ЗОШ 1 ступеня. Після звільнення директора школи ОСОБА_11, яка була матеріально-відповідальною особою, такою відповідальною собою стала ОСОБА_12 згідно наказу відділу освіти від 28.08.2017 №189.
Прийняте рішення засновником Лука-Мовчанською сільською радою в межах чинного законодавства, яке не передбачає згоди балансоутримувача - відділу освіти.
Зважаючи на наведене, суд зауважує, що в даному випадку позивачем заявлено позовні вимоги до Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації, Начальника Жмеринського районного відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2, проте власником належного школі майна, будівель та споруд є Лука-Мовчанська сільська рада.
Відповідно до розпорядження Жмеринської РДА №9 від 16.01.2018 "Про зміни до розпорядження від 07.09.2017 №234 "Про затвердження мережі навчально-виховних закладів району на 2017-2018 навчальний рік" та рішення Жмеринської районної ради від 23.01.2018 19 сесії 7 скликання "Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня" вказано передати на баланс Лука-Мовчанської сільської ради основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, малоцінні та швидкозношувальні предмети, матеріали Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, які перебувають на балансі відділу освіти райдержадміністрації.
Суд звертає увагу, що листом відділу освіти Жмеринської РДА від 11.06.2018 №539 доведено до відома голову Лука -Мовчанської сільської ради, що рішенням 19 сесії районної ради 7 скликання від 23 січня 2018 року Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ст. зобов'язано відділ освіти передати власнику Лука-Мовчанській сільській раді основні засоби та малоцінний інвентар, які в свій час рішенням 22 сесії 3 скликання від 05 лютого 2002 року Про передачу майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1-2 ст. з балансу Лука-Мовчанської сільської ради на баланс районного відділу освіти Жмеринської райдержадміністрації були передані у тимчасове користування на баланс відділу освіти. Також, складено до затвердження головою Жмеринської районної ради ОСОБА_10 та головою Лукомовчанської сільської ради ОСОБА_8 акти прийому-передачі основних засобів та малоцінного інвентара, які мають бути підписані, затверджені та додані до рішення сесії. За період фактичного припинення функціонування школи усі інші засоби, що придбавались за кошти районного бюджету, були передані до шкіл району. Цінності, власником яких є Лука-Мовчанська сільська рада, залишаються в приміщеннях будівель школи. Оскільки Лука-Мовчанська сільська рада є їх власником, шляхів передачі на інші школи, списання майна не є можливим відділом освіти без рішення на те власника Лука-Мовчанської сільської ради.
Крім того, надіслано по одному екземпляру актів прийому-передачі, а також проінформовано, що після звільнення технічного працівника з 16.03.2018 відділ освіти не має можливості нести відповідальність за вказані цінності. Просили у визначені законодавством терміни проінформувати відділ освіти про прийняте рішення.
В акті про відмову від підпису від 18.06.2018 зазначено, що комісією здійснено виїзд в с. Лука Мовчанська для обстеження майна з метою передачі майна відповідно до додатку 1, 2 рішення 19 сесії 7 скликання Жмеринської районної ради від 23.01.2018 Про передачу відділом освіти Жмеринської райдержадміністрації на баланс Лука-Мовчанської сільської ради майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня . Майно є в наявності про що засвідчено підписами членів комісії. У зв'язку із відсутністю представників приймаючої сторони підписаний акт був направлений засобами поштового зв'язку 11 червня 2018 року для його підписання. Про отримання даного примірника свідчить повідомлення про вручення від 13.06.2018. Станом на 18 червня 2018 року підписаний примірник акту приймаючою стороною не повернуто. Акт прийому-передачі комісією вважається підписаним, а майно Лукомовчанської ЗОШ 1 ступеня таким, що передано належним чином.
Водночас, відсутні відомості щодо прийняття Лука-Мовчанською сільською радою майна, будівлі та споруд Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня.
Відтак, відповідно до статей 26, 29, 32, 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні управління об'єктами нерухомості комунальної власності та земельними ділянками на яких вони розташовані в межах населених пунктів належить виключно до компетенції органів місцевого самоврядування, в даному випадку виключно до компетенції Лука-Мовчанської сільської ради, оскільки Лука-Мовчанська ЗОШ 1 ступеня є комунальною власністю Лука-Мовчанської сільської ради.
Крім того, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 23.10.2018 по справі №0240/2642/18-а в задоволенні адміністративного позову відмовлено, а постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2019 залишеним без змін, встановлені обставини щодо не вжиття заходів відповідачами для забезпечення збереження майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, оскільки перебуває на його балансі. Колегія суддів дійшла висновку, що відповідачами вжито заходів для забезпечення збереження майна Лука-Мовчанської ЗОШ 1 ступеня, а позивачем не доведено протилежного. Також зазначили, що на балансі Жмеринського районного відділу світи Жмеринської районної державної адміністрації майно не перебуває, власником належного школі майна є Лука-Мовчанська сільська рада. Позивач не надав доказів щодо бездіяльності відповідачів.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Разом з тим, слід зазначити, що виходячи із загального поняття бездіяльності, бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була і могла вчинити відповідно до покладених на неї обов'язків і згідно з законодавством України.
В свою чергу, бездіяльність суб'єкта владних повноважень визначена як пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи.
Згідно частини другої статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Таким чином, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсним обставинам, встановленим у справі та не підтверджуються належними, достовірними та допустимими доказами, а тому не підлягають задоволенню.
Щодо інших аргументів, на які посилався представник позивача, як на підставу для задоволення позову то, в даному випадку, варто зазначити, що судом, рішення про відмову в задоволення позову приймалось з урахування судової практики Європейського Суду з прав людини.
Так, у п. 23 Рішення у справі Проніна проти України від 18 липня 2006 року, Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.
Отже, за практикою Європейського суду з прав людини суд не зобов`язаний детально вивчати всі аргументи, на які посилається позивач, якщо такі аргументи не стосуються предмету спору та є надуманими.
Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
За змістом частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
При цьому, судовому захисту підлягає лише порушене право. Так, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється. Однак, обов'язковою умовою здійснення такого захисту судом є наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.
При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб'єктивних прав та обов'язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов'язку.
Відповідно, рішення суб'єкта владних повноважень є такими, що порушують права і свободи особи в тому разі, якщо: по-перше, такі рішення прийняті владним суб'єктом поза межами визначеної законом компетенції і по-друге, оспорювані рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб'єктивні права та обов'язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов'язку.
Звертаючись до суду з позовом щодо законності нормативно-правового акта суб'єкта владних повноважень чи акта індивідуального характеру позивач також повинен пояснити які правові наслідки безпосередньо для нього породжує оскаржене рішення суб'єкта владних повноважень.
Відсутність у будь-кого, зокрема й у позивача, прав та/або обов'язків у зв'язку з прийняттям оскаржуваних рішень не породжує у такої особи і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.
Правову позицію аналогічного змісту неодноразово висловлював Верховний Суд України, зокрема у постановах від 15 липня 2014 року у справі № 21-273а14, від 3 лютого 2015 року у справі № 21-617а14, від 12 квітня 2017 року у справі №П/800/589/16.
Суд вважає, що позивачем не надано достатніх доказів чи обґрунтувань того, що оскаржувана в межах даної справи бездіяльність відповідачів порушила її права чи інтереси, або вплинула на обов'язки позивача.
В постанові від 10.04.2012 Верховний Суд України зазначив, що відсутність порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача є підставою для відмови у позові.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
За умови відмови у задоволенні заявлених позовних вимог, питання про встановлення судового контролю, судом не вирішується.
Враховуючи, що позивач звільнена від сплати судового збору, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Згідно частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволені адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
ОСОБА_1 (АДРЕСА_2, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1)
Жмеринський районний відділ освіти Жмеринської районної державної адміністрації (23100, Вінницька область, м. Жмеринка, вул. Київська, 16, код ЄДРПОУ 02141325)
Начальник відділу освіти Жмеринської районної державної адміністрації ОСОБА_2 (АДРЕСА_1)
Суддя Комар Павло Анатолійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2019 |
Оприлюднено | 27.03.2019 |
Номер документу | 80719617 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Комар Павло Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні