Рішення
від 24.05.2018 по справі 804/1370/18
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2018 року Справа № 804/1370/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вентер" до відповідача-1: Начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1, відповідача-2: Головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_2, відповідача-3: Головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3, відповідача-4: Начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_4, відповідача-5: Головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_5, відповідача-6: Начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_6 про визнання протиправними дій,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Вентер" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про:

- визнання протиправними дій начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_2 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_4 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1, НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_5 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1);

- визнання протиправними дій начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_6 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1).

В обґрунтування вимог позивачем зазначено, що дії відповідачів щодо здійснення 16.08.2017 та 20.12.2017 моніторингу землекористування, під час якого проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства ТОВ Вентер , є протиправними, оскільки за результатом здійснення моніторингу шляхом перевірки відповідачами встановлено порушення п.ґ ч.1 ст.211 Земельного кодексу України (невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням) та ч.4 ст.416 Цивільного кодексу України (невикористання земельної ділянки для забудови протягом трьох років підряд). На думку позивача, відповідачами реалізовано повноваження іншого органу, який має у штаті спеціалістів з землевпорядною освітою, що спеціалізуються на основах земельного права, на встановленому законодавством порядку та використанні земель.

Ухвалою суду від 27.02.2018р. позовну заяву залишено без руху на підставі ст.169 КАС України, зі встановленням строку для усунення виявлених недоліків, яка набрала законної сили 27.02.2018р.

Позивачем усунуті виявлені недоліки позовної заяви шляхом надання відповідних документів.

Ухвалою суду від 25.04.2018р. позовну заяву прийнято до розгляду та відповідно приписів ст..12 КАС України ухвалено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Відповідачами -1, -3, -5, -6 до суду подано відзиви на позовну заяву, які за своїм змістом аналогічні, а саме: проти задоволення позовних вимог відповідачі -1, -3, -5, -6 заперечують, зазначивши що робочою групою самоврядного контролю за додержанням вимог земельного законодавства України щодо раціонального використання та охорони земель на території міста Дніпра департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради здійснено повторну перевірку з дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1) Актом від 20.12.2017 року №12/17/01 встановлено, що на земельній ділянці не проводяться ніякі будівельні роботи, відсутні ознаки будівництва, про що свідчить відсутність будівельного майданчика та будівельних матеріалів на зазначеній земельній ділянці; територія знаходиться у незадовільному стані, земельна ділянка частково зайнята дикорослою рослинністю, захаращена сміттям. Усі перелічені факти свідчать про невиконання орендарем умов договору щодо використанням землі за цільовим призначенням.

На думку відповідачів -1, -3, -5, -6 вони діяли відповідно до повноважень та з метою виконання своїх посадових обов'язків. Висновки позивача щодо безпідставності проведення самоврядного контролю вважають хибними.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, при розгляді справи суд виходить з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що між ТОВ Вентер (орендар) та Дніпровською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди від 07.09.2009р.

Відповідно до п.п.1.1.-1.3. договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: по АДРЕСА_1 і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером НОМЕР_1. Цільове використання земельної ділянки за цим договором 1.9. (житлові кооперативи). Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради 10.06.2009 №54/47.

Відповідно до п.п.5.1-5.2 Земельна ділянка передається в оренду для проектування та будівництва житлового комплексу Каміння (3-й етап будівництва). Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.

26.01.2018р. Дніпровська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про розірвання договору оренди землі від 07.09.2009р. укладеного з ТОВ Вентер .

В обґрунтування вказаного позову, зазначено, що 16.08.2017р. та 20.12.2017р. відповідачами проведено перевірку суб'єкта господарювання - ТОВ Вентер з питань дотримання вимог земельного законодавства при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1).

За результатом перевірки відповідачами -1, -3, -5, -6 складено акти робочої групи з питань самоврядного контролю за додержанням вимог земельного законодавства України щодо раціонального використання та охорони земель на території м.Дніпра департамента по роботі з активами Дніпровської міської ради №08/17/03 від 16.08.2017р. та 12/17/01 від 20.12.2017р. та встановлено порушення п.ґ ч.1 ст.211 Земельного кодексу України (невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням) та ч.4 ст.416 Цивільного кодексу України (невикористання земельної ділянки для забудови протягом трьох років підряд).

Позивач зазначає, що позов до господарського суду надійшов на адресу ТОВ Вентер 06.02.2018р.

Не погоджуючись з діями відповідачів, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів з відповідним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: розпорядження землями територіальних громад; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Частина 1 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" надає можливість виконавчим органам міських, сільських, селищних рад здійснювати підготовку висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; вирішувати земельні спори у порядку, встановленому законом (на підставі ст. 158 ЗКУ). Окрім згаданих у цій нормі повноважень до контролюючих функцій можна віднести такі:

- припиняти право користування земельною ділянкою відповідно до ст.ст.141, 143 ЗКУ у випадку наявності порушень у діях відповідних суб'єктів;

- розглядати справи про адміністративні порушення (вирішення яких віднесене до компетенції виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад), пов'язані із земельними відносинами (ст. ст. 92, 99, 104, 141, 142, 152, 182 КУпАП);

- звертатись до органів прокуратури із заявами про перевірку фактів порушень земельного законодавства тощо.

Статтею 20 Закону України Про охорону земель визначено, самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюють сільські, селищні, міські, районні та обласні ради.

З матеріалів справи вбачається, що Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради (далі - Департамент) створено на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 16.03.2016 № 7/3 Про затвердження структури Дніпропетровської міської ради та її виконавчих органів, граничної чисельності працівників міської ради та її виконавчих органів .

Відтак, Департамент є виконавчим органом Дніпровської міської ради і правонаступником прав та обов'язків (у тому числі майнових, фінансових, немайнових і корпоративних) департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради у зв'язку з його реорганізацією з припиненням шляхом перетворення.

Метою Департаменту є сприяння міській раді у виконанні визначених Конституцією і законами України повноважень щодо ефективного управління майном, корпоративними правами, що перебувають у комунальній власності територіальної громади міста, вирішенню питань землеустрою, містобудування міста Дніпра. Окрім іншого до основних завдань Департаменту віднесено здійснення у визначеному законодавством порядку самоврядного контролю а також координація діяльності виконавчих органів Дніпровської міської ради, районних у місті рад, їх виконавчих органів, комунальних підприємств з питань, віднесених до компетенції Департаменту. Розділом 3 Положення про Департамент визначені основні завдання Департаменту до яких відносить також і здійснення у визначеному законодавством порядку самоврядного контролю а також координація діяльності виконавчих органів Дніпровської міської ради, районних у місті рад, їх виконавчих органів, комунальних підприємств з питань, віднесених до компетенції Департаменту.

Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши докази, наявні у справі у їх сукупності, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що договір оренди від 07.09.2009р. укладено між позивачем та Дніпровською міською радою на п'ять років (п.п.3.1.), який відповідно до п.1 додаткової угоди поновлено на п'ять років, починаючи з 09.09.2014р. тобто строк його дії до 09.09.2019р.

З матеріалів справи вбачається, що фактично позивачем оскаржуються дії по проведенню самоврядного контролю посадовими особами відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради, який створено згідно рішення Дніпровської міської ради №7/3 від 16.03.2016р.

З п.6.10. договору оренди землі вбачається, що самоврядний контроль за належним використанням земельної ділянки, що передається за цим договором, відповідно до її цільового призначення, умов цього договору та вимог чинного законодавства здійснюється районною у місті радою та її виконавчими органами згідно з повноваженнями, визначеними міською радою.

Змін щодо вищезазначеного пункту договору, додатковою угодою від 14.02.2014р. не внесено.

Сторонами не надано інших доказів внесення змін у п.6.10 Договору оренди землі від 07.09.2009.

Частиною 1 статті 627 Цивільного кодексу України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ч. 1 ст.628 Цивільного кодексу України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Таким чином, не спростовуючи повноважень відповідачів, суд доходить висновку, що в даному випадку відповідно до умов Договору оренди землі від 07.09.2009р. самоврядний контроль за належним використанням земельної ділянки мав бути здійснений районною у місті радою та її виконавчими органами, згідно з повноваженнями/, визначеними міською радою.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до ст..90 КАС України, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд прийшов до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачена позивачем квитанцією №0.0.1017257573.1 від 20.04.2018р. сума судового збору у розмірі 10' 572грн.00коп., підлягає поверненню.

Керуючись ст.ст.139, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Вентер" до відповідача-1: Начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1, відповідача-2: Головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_2, відповідача-3: Головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3, відповідача-4: Начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_4, відповідача-5: Головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_5, відповідача-6: Начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_6 про визнання протиправними дій - задовольнити.

Визнати протиправними дії начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1).

Визнати протиправними дії головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_2 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_4 щодо здійснення 16.08.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії начальника відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_1 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії головного спеціаліста відділу підготовки розпорядчих актів управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_3 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії головного спеціаліста відділу інформації та моніторингу земель управління земельних відносин департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_5 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1);

Визнати протиправними дії начальника юридичного відділу департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради ОСОБА_6 щодо здійснення 20.12.2017р. моніторингу землекористування у місті та перевірки ТОВ "Вентер" з питань дотримання вимог земельного законодавства України при користуванні земельною ділянкою за адресою: по АДРЕСА_1 НОМЕР_1).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вентер" (код ЄДРПОУ 32466075, 49000, м.Дніпро, вул.Дзержинського, буд.35-Б, корп.2) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 37454258, 49000, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, проспект Карла Маркса, 75) судовий збір у розмірі 10'572грн.00коп. (десять тисяч п'ятсот сімдесят дві грн. 00коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Г. В.Кадникова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2018
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80719686
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/1370/18

Ухвала від 14.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Рішення від 24.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 25.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 27.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні