РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2019 року справа № 580/258/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 (далі - позивач) з позовом до виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області при розгляді запитів на інформацію від 08.01.2019 та від 10.01.2019, заяви під вх №5 від 08.01.2019;
- зобов'язати виконавчий комітет Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області повторно розглянути звернення та надати відповідь на кожне звернення окремо відповідно до Закону №2939-VІ.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує на протиправність бездіяльності відповідача щодо ненадання повної, точної та достовірної інформації на письмові запити позивача щодо отримання публічної інформації всупереч вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 18.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі на підставі даного позову, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у встановлений судом строк відзиву на позов не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив, тому у відповідності до ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України неподання виконавчим комітетом Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області відзиву на позов суд розцінює як визнання позову.
Розгляд справи по суті відповідно до ч. 3 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через п'ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі та проведено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 звернувся до виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області із окремими запитами на інформацію, які зареєстровані за окремими вхідними номерами: №01 від 08.01.2019; №02 від 08.01.2019; №03 від 08.01.2019; №04 від 08.01.2019; №05 від 08.01.2019; №06 від 08.01.2019; №07 від 08.01.2019; №08 від 08.01.2019; №09 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019.
Листом виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області №07 від 14.01.2019 позивача повідомлено про відмову у задоволенні запиту вх.1 від 08.01.2019 на підставі п. 1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки виконавчий комітет Лукашівської сільської ради як розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією щодо якої зроблено запит; не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених ч. 5 ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації": не зазначено засобів зв'язку або їх відсутність. На запит №02 від 08.01.2019 надано копію рішення сесії від 28.03.2018 про затвердження договорів оренди; копію рішення сесії від 28.03.2018 про пам'ятники; копію рішення від 06.12.2011. У задоволенні запитів №03 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019 відмовлено на підставі п. 1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки виконавчий комітет Лукашівської сільської ради як розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією щодо якої зроблено запит; не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених ч. 5 ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації": не зазначено засобів зв'язку або їх відсутність. Запити №03 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019 направлено належному розпоряднику запитуваної інформації до Уманської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області, до повноважень якої відноситься контроль за сплатою податків та зборів. У задоволенні запиту №04 від 08.01.2019 відмовлено на підставі п. 1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації", оскільки не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених ч. 5 ст. 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації": не зазначено засобів зв'язку або їх відсутність та не зазначено реквізити документа, щодо якого зроблено запит (відсутні відомості про дату та строк дії договору, адреса приміщення). Звернення вх.№05 від 08.01.2019 залишено без розгляду, оскільки містить образливі висловлювання в адресу посадових осіб Лукашівської сільської ради та разом з тим не містить пропозицій, а тому не підлягає реагуванню. На звернення вх. №07 від 08.01.2019 повідомлено, що адвокатському бюро ОСОБА_3 перераховано 14537 грн 03 коп. На звернення вх. №08 від 08.01.2019 повідомлено, що передача цілісного майнового комплексу в оренду не планується. На звернення вх. №09 від 08.01.2019 надано копію рішення сесії від 28.03.2018 щодо розробки документації; копію запиту вх. №20 від 23.01.2018.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача при розгляді вищезазначених запитів на інформацію від 08.01.2019 та від 10.01.2019, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, врегульовано Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року №2939-VI (далі - Закон №2939-VI).
Відповідно до ст. 1 Закону №2939-VI, публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 3 Закону №2939-VI визначені гарантії забезпечення права на публічну інформацію, зокрема: обов'язок розпорядників інформації надавати інформацію, крім випадків, передбачених законом, визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє, максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації.
Відповідно до ст. 5 Закону №2939-VI одним із способів доступу до інформації є надання такої за запитами на інформацію.
Згідно із ст. 12 Закону №2939-VI суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб'єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:
1) суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб'єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов'язковими для виконання;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб'єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов'язаної з виконанням їхніх обов'язків;
4) суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
Частиною 1 статті 19 Закону № 2939-VI визначено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Отже, визначальною ознакою публічної інформації є те, що вона має бути заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним лише суб'єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов'язків. Щодо не суб'єктів владних повноважень, то вони можуть бути тільки розпорядниками такої інформації.
Пунктом 6 ч. 1 ст. 14 Закону № 2939-VI встановлено, що розпорядники інформації зобов'язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об'єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Відповідно до частин 1, 4 ст. 20 Закону №2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту, а у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону №2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
1) розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;
3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком;
4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п'ятою статті 19 цього Закону.
Відмова в задоволенні запиту на інформацію надається в письмовій формі (ч. 5 ст. 22 Закону №2939-VI).
З аналізу наведених норм вбачається, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний у будь-якому випадку надати відповідь на звернення з дотриманням визначених законодавством України строків.
Відповідно до ч. 5 ст. 19 Закону №2939-VI запит на інформацію має містити:
1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є;
2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
Згідно з положеннями ст. 1 Закону України "Про звернення громадян" від 02 жовтня 1996 року №393/96-ВР (далі - Закон №393/96-ВР) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону №393/96-ВР заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Положеннями ст. 7 Закону №393/96-ВР передбачено, що звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду.
Органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань). Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки (ч.ч. 1, 3 Закону №393/96-ВР).
Відповідно до п. 1 Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 №348 (далі - Інструкція) діловодство за пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями) і скаргами громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації (далі - організаціях) ведеться окремо від інших видів діловодства і покладається на спеціально призначених для цього посадових осіб чи на підрозділ службового апарату.
Усі пропозиції, заяви і скарги, що надійшли, повинні прийматися та централізовано реєструватися у день їх надходження, а ті, що надійшли у неробочий день та час, - наступного після нього робочого дня на реєстраційно-контрольних картках, придатних для оброблення персональними комп'ютерами (додаток № 1), або в журналах (додаток № 2). Конверти (вирізки з них) зберігаються разом з пропозицією, заявою, скаргою. Облік особистого прийому громадян ведеться на картках, у журналах (додаток № 3) або за допомогою електронно-обчислювальної техніки. За відсутності в організації системи електронного документообігу письмове звернення, отримане за допомогою Інтернету, засобів електронного зв'язку (електронне звернення), перед реєстрацією роздруковується на папері (п. 2 Інструкції).
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що відповідачем за результатами розгляду запитів позивача мала бути надана відповідь на кожен запит окремо.
Відповідно до листа виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області №07 від 14.01.2019 відповідачем надано відповідь на запити про інформацію позивача №02 від 08.01.2019; №07 від 08.01.2019; №08 від 08.01.2019 та №09 від 08.01.2019.
Із матеріалів справи судом встановлено, що у задоволенні запитів на інформацію позивача №01 від 08.01.2019; №03 від 08.01.2019; №04 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019, згідно з листом виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області №07 від 14.01.2019 відмовлено з підстави не зазначення позивачем у запитах номеру засобу зв'язку або інформації про його відсутність, а також не зазначення позивачем реквізитів документа, щодо якого зроблено запит (відсутні відомості про дату та строк дії договору, адреса приміщення).
Суд при вирішенні справи бере до уваги, що положеннями Закону України "Про доступ до публічної інформації" не передбачено обов'язку заявника вказувати щодо відсутності відповідного номеру засобу зв'язку запитувача, а також зазначення виду, назви, реквізитів чи змісту документа, щодо якого зроблено запит і така інформація не відома особі, яка звертається із таким запитом.
Відповідно до листа виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області №07 від 14.01.2019 запит на інформацію позивача №05 від 08.01.2019 залишено без розгляду, оскільки вказаний запит містить образливі висловлювання в адресу посадових осіб Лукашівської сільської ради та не містить пропозицій, які підлягають реагуванню.
Крім того, в матеріалах адміністративної справи відсутні докази надання відповідачем відповіді (запитуваної інформації або вмотивованої відмови в її наданні) позивачу на його запит від №06 від 08.01.2019 у строки, визначені ст. 20 Закону №2939-VI.
Таким чином, суд висновує, що відповідач, надаючи відповідь листом №07 від 14.01.2019 на запити про інформацію позивача №01 від 08.01.2019; №02 від 08.01.2019; №03 від 08.01.2019; №04 від 08.01.2019; №05 від 08.01.2019; №06 від 08.01.2019; №07 від 08.01.2019; №08 від 08.01.2019; №09 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019 діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією України та Законом України "Про доступ до публічної інформації".
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Виходячи з підстав та предмету спору, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 159, 242-246, 250, 255, 262, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_2 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) до виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області (19110, Черкаська область, Монастирищенський район, с. Лукашівка, вул. Бастракова, 29, ідентифікаційний код 04408985) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області при розгляді запитів на інформацію від 08.01.2019 та від 10.01.2019, заяви під вх №5 від 08.01.2019.
Зобов'язати виконавчий комітет Лукашівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області повторно розглянути запити на інформацію №01 від 08.01.2019; №02 від 08.01.2019; №03 від 08.01.2019; №04 від 08.01.2019; №05 від 08.01.2019; №06 від 08.01.2019; №07 від 08.01.2019; №08 від 08.01.2019; №09 від 08.01.2019 та №10 від 10.01.2019. та надати відповідь на кожне звернення окремо відповідно до Закону №2939-VІ.
Копію рішення направити сторонам.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції через Черкаський окружний адміністративний суд. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2019 |
Оприлюднено | 27.03.2019 |
Номер документу | 80721074 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні