Рішення
від 26.03.2019 по справі 826/10323/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м.  Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И м. Київ 26 березня 2019 року                                                    № 826/10323/17 Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу   за позовомВідкритого недержавного Пенсійного фонду "Резерв Слобожанщини" доДержавної податкової інспекції в Оболонському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення від 12.07.2017 №1726544600589, зобов'язання вчинити дії, - В С Т А Н О В И В: Відкритий недержавний Пенсійний фонд «Резерв Слобожанщини» (далі - позивач, фонд) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної податкової інспекції в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві (далі - відповідач, ДПІ в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві) , в якому просить: - визнати протиправним та скасувати рішення №1726544600589 від 12.07.2017 про виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій; - зобов'язати Державну податкову інспекцію в Оболонському районі ГУ ДФС у м.  Києві внести Відкритий недержавний Пенсійний фонд «Резерв Слобожанщини» до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Обґрунтовуючи позовну заяву, представником позивача зазначено, що фонд є неприбутковою організацією, а відтак він відповідає усім ознакам неприбуткової організації, встановленим у пункті 133.4 статті 133 ПК України, у зв'язку з чим оскаржуване рішення відповідача є незаконним. Крім того зауважив, що в оскаржуваному рішенні не вказано чітких підстав для виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Представники відповідача під час судового розгляду справи проти позову заперечували та зазначив, що відкритим недержавним пенсійним фондом «Резерви Слобожанщини» не було дотримано вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру», а саме не внесено зміни до статуту підприємства на підставі ст.. 133 ПК , з огляду на що, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. У судовому засіданні 14.11.2017 на підставі ч. 4  ст. 122 КАС України суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження. Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» внесені зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, які набрали чинності 15 грудня 2017 року. Відповідно до ч. 3 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України, в редакції Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів», провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи. Приписами п. 10 ч. 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив наступне. Відкритий недержавний Пенсійний фонд «Резерв Слобожанщини» здійснює свою діяльність як неприбуткова установа на підставі рішення відповідача від 26.03.2010 року. 12 липня 2017 року Державною податковою інспекцією в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві прийнято рішення №1726544600589 про виключення Відкритого недержавного Пенсійного фонду «Резерв Слобожанщини»  з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підстава: невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Кодексу. Дата скасування ознаки неприбутковості: 01.07.2017. Позивач, вважає таке рішення неправомірним, таким, що прийняте з порушенням вимог чинного законодавства та таким, що порушує права позивача. Вирішуючи спір, суд враховує наступне. Відповідно до пп. "в" п. 157.1 ст. 157 ПК України (в редакції від 25 грудня 2014 року №63-VIII), пенсійні фонди були віднесені до неприбуткових установ та організацій. Разом з тим, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" від 17 липня 2015 року №652-VIII та Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21 грудня 2016 року №1797-VIII були внесені зміни до ПК України. Відповідно до цих змін підпунктом 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначається, що неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу. Згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України, неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: - утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; - установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; - установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; - внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підпунктом 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 ПК України передбачено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту. Відповідно до п. 35 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення ПК України, неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. Згідно з пп. 133.4.5 п. 133.4 ст. 133 ПК України, порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року №440 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру. Пунктом 2 вказаної вище постанови Кабінету Міністрів України Державній фіскальній службі України доручено забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 року №652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації. Цим же пунктом постанови Кабінету Міністрів України №440 від 13.07.2016, із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №195, передбачено, що у місячний строк з дня отримання відповіді на запит та завірених копій документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, за результатами розгляду таких документів контролюючим органом: - у разі відповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також наявності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, така організація включається до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій; - у разі невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також відсутності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, таким організаціям надсилається відповідне повідомлення. Відповідно до абз. 6 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України №440 від 13.07.2016 р., неприбуткові організації, які у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, не привели свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та не надали копії таких документів контролюючому органу, виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень пунктів 16 і 17 Порядку, затвердженого цією постановою. З огляду на статут відкритого недержавного пенсійного фонду, судом встановлено відсутність в його змісті прямої заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб, що є обов'язковою вимогою  Податкового Кодексу України  відповідно до абзацу другого підпункту      133.4.1  пункту  133.4  статті  133 Податкового Кодексу України. Отже, суд приходить до висновку, що установчі документи Відкритого недержавного Пенсійного фонду «Резерв Слобожанщини» не відповідають нормам пункту 133.4     статті 133 Податкового Кодексу України, а тому рішення Державної податкової інспекції в Оболонському районі ГУ ДФС у м. Києві є обґрунтованим та не підлягає скасуванню. При цьому, у встановлений строк зміни до установчих документів позивач не вніс. За таких обставин, суд приходить до висновку про те, що Відкритий недержавний Пенсійний фонд «Резерв Слобожанщини»  не відповідає критеріям неприбуткового підприємства, установи та організації, визначеним ПК України. Водночас, помилковим є посилання позивача на те, що відповідно до ст. 1 Закон України "Про недержавне пенсійне забезпечення" від 09 липня 2003 року №1057-IV, недержавний пенсійний фонд - це юридична особа, створена відповідно до цього Закону, яка має статус неприбуткової організації, оскільки за змістом ст.ст. 1, 5 ПК України відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, врегульовано цим Кодексом, а у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу. Враховуючи вищезазначене у сукупності, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення та зобов'язання відповідача внести позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Відповідно до частини 1  статті 2 КАС України  завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. Частиною 1  статті 6 КАС України  встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Відповідно до положень частини 1  статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. У силу частини 1  статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно з частиною 2  статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Статтею 242 КАС України  встановлено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню. Згідно з ч. 2  ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки суд відмовляє позивачу у задоволенні адміністративного позову, відсутні правові підстави, передбачені статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України для стягнення судових витрат. На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 72-77, 90, 134, 139, 192, 241-246, 250, 255 КАС України, суд - В И Р І Ш И В: В задоволені адміністративного позову Відкритого недержавного Пенсійного фонду «Резерв Слобожанщини» (04210, м. Київ, проспект Героїв Сталінграду, буд. 12-Л, код ЄДРПОУ 34619062) відмовити повністю. Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги). Суддя                                                                                      Н.Г. Вєкуа

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.03.2019
Оприлюднено28.03.2019
Номер документу80721331
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/10323/17

Рішення від 26.03.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 18.08.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні