Рішення
від 27.03.2019 по справі 420/1779/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1779/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2019 року 12 год. 03 хв. м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Самойлюк Г.П.,

суддів: Марина П.П., Свиди Л.І.

при секретарі:Казарян С.Б.

сторін:

позивач: ОСОБА_1 (представник за ордером)

відповідач:не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за позовом ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 (місцезнаходження: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Суворова, 62; код ЄДРПОУ 42840333) про визнання частково протиправним та скасування протокольного рішення № 12 від 21.03.2019 р., зобов`язання прийняти рішення про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП», -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_2 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143, в якій позивач просить:

визнати протокольне рішення № 12 від 21.03.2019 р. Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 частково протиправним та скасувати його у частині відмови в утворенні спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП»;

зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 прийняти рішення про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП» згідно списку, наданого ПрАТ «УДП» за вих. № ЧМ-120 від 20.03.2019 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він працює у приватному акціонерному товаристві «Українське Дунайське пароплавство» (далі - ПрАТ «УДП») на посаді капітана на т/х «Ігор Момот». У період проведення виборів, призначених на 31.03.2019р., позивач та весь екіпаж судна «Ігор Момот» будуть знаходитись у закордонному рейсі. ПрАТ «УДП» у встановленому законодавством порядку звернулось до Ізмаїльського міського голови з листом щодо утворення спеціальних виборчих дільниць на суднах, що будуть знаходитись у закордонному рейсі у день виборів. Проте Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 прийнято протокольне рішення № 12 від 21.03.2019 р. відповідно до п.3 якого відхилено проект постанови про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП» зпідстав пропуску строку подання змін для утворення спеціальних виборчих дільниць, встановленого ч.10 ст. 20 Закону України «Про вибори Президента України». Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що обмежує його конституційні права, зокрема активне виборче право. ПрАТ «УДП» не мало можливості звернутись до відповідача із додатковим поданням раніше, оскільки вихід у рейс деяких суден (т/х «Звенигород», т/х «Капитан Широков» та т/х «Ігор Момот») не був запланований раніше, а прибуття інших суден до порту Ізмаїл було заплановано на більш ранню дату і члени екіпажів цих суден повинні були проголосувати за місцем проживання, однак з різних причин зазначені судна затримались у рейсі, тобто наявні непередбачувані обставини. З урахуванням наведеного ПрАТ «УДП» виконано свій обов`язок щодо направлення відповідного подання вчасно, за 10 днів до виборів Президента України, однак у відкритті додаткових виборчих дільниць було безпідставно відмовлено.

Ухвалою від 26.03.2019р. відкрито провадження у справі та визначено, що справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст.268-273, 277 КАС України, колегією у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., суддів Свиди Л.І., Марина П.П.; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 10 год. 00 хв. 27.03.2019 р.; запропоновано позивачу надати до суду у строк до 10 год. 00 хв. 27.03.2019 р. письмові докази по справі; призначено судове засідання по справі на 27.03.2019 р. о 10 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 27.03.2019 р., яка занесена до протоколу засідання, оголошено перерву до 16 год. 00 хв. 27.03.2019 р.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що 20.03.2019р. (вх. № 163) ПрАТ «УДП» звернулось листом (вих. № ЧЗХ-54) від 19.03.2019 р. щодо утворення спеціальних виборчих комісій на суднах, що додатково будуть знаходитись у закордонному рейсі у день виборів Президента України. Відповідач акцентує увагу на тому, що за приписами ч. 2 ст. 20 Закону України «Про вибори Президента України» спеціальні виборчі дільниці, що існують на тимчасовій основі, утворюються окружною виборчою комісією на підставі подань районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій чи виконавчих комітетів міських рад міст обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення, форма яких затверджується Центральною виборчою комісією. Зазначені подання повинні надійти до відповідної окружної виборчої комісії не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування. З урахуванням змісту зазначеної норми окружною виборчою комісією прийнято протокольне рішення № 11 від 20.03.2019р. про відхилення подання ПрАТ «УДП» у зв`язку з порушенням процедури. 21.03.2019р. (вх. №175) до відповідача звернувся виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради з поданням щодо утворення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП», що перебуватимуть у день виборів у плаванні під Державним Прапором України, за результатами розгляду якого прийнято протокольне рішення № 12 «Про відхилення постанови про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі», оскільки порушені вимоги ч. 10 ст. 20 Закону України «Про вибори Президента України» та календарного плану ЦВК, в якому зазначено кінцевий строк утворення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі до 20.03.2019 р.

Ухвалою суду від 27.03.2019 р., яка занесена до протоколу засідання, оголошено перерву до 09 год. 00 хв. 28.03.2019 р.

Ухвалою суду від 28.03.2019 р., яка занесена до протоколу засідання, оголошено перерву до 11 год. 00 хв. 28.03.2019 р.

Представник позивача у відкритому судовому засіданні 28.03.2019р., посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Відповідач до судового засідання явку представника не забезпечив, про дату, час та місце проведення останнього повідомлений належним чином та завчасно.

Згідно ч.1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Верховної Ради України від 26.11.2018 р. № 2631 -VІІІ призначено чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.

Постановою Центральної виборчої комісії № 253 від 27.12.2018 р. оголошено початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року з 31 грудня 2018 року.

20.03.2019р. (вих. № 4М-120) ПрАТ «УДП» направлено Ізмаїльському міському голові додатковий перелік суден (т/х «Борис Макаров», т/х «Григорій Морозов», т/х «Запорожье», т/х «Звенигород», т/х «Капитан Мещеряков», т/х «Капитан Ширков», т/х «Иваново», т/х «Ігор Момот», т/х «Прага»), які перебуватимуть у плаванні під Державним Прапором України у день виборів 31 березня 2019 року, для підготовки подання виборчої комісії щодо утворення спеціальних виборчих дільниць, створених на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП».

21.03.2019р. (вх. №175) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 надійшов лист виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради, до якого додано подання на 1 аркуші щодо утворення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство», що перебуватимуть у день виборів у плаванні під Державним Прапором України, відповідно до інформації, наданої ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» листом № ЧМ-120 від 20.03.2019р.

21.03.2019 р. Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 прийнято протокольне рішення № 12, відповідно до п.3 якого відхилено проект постанови про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП» з підстав пропуску строку подання змін для утворення спеціальних виборчих дільниць, встановленого ч.10 ст. 20 Закону України «Про вибори Президента України».

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку правомірності оскаржуваного рішення, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до ч.6 ст.103 Конституції України порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.

Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів Президента України, є Закон України "Про вибори Президента України" від 05.03.1999 р. № 474-XIV (далі - Закон № 474-XIV).

За змістом ч.ч.1, 3 ст.3 Закону № 474-XIV вибори Президента України є рівними: громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах.

Усі кандидати на пост Президента України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.

Згідно ч.4 ст.3 Закону № 474-XIV Рівність прав і умов участі у виборчому процесі забезпечується: забороною привілеїв чи обмежень кандидатів на пост Президента України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом; забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів Державного бюджету України та коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України; рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів на пост Президента України; рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації до кандидатів на пост Президента України.

Відповідно до ч. 2 ст.11 Закону № 474-XIV виборчий процес здійснюється на засадах: законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності та відкритості виборчого процесу; рівності всіх кандидатів на пост Президента України; рівності прав партій - суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівних умов доступу кандидатів на пост Президента України до засобів масової інформації; неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів на пост Президента України, партій.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.19 Закону № 474-XIV вибори Президента України проводяться по єдиному загальнодержавному одномандатному виборчому округу, який включає в себе всю територію України та закордонний виборчий округ (далі - закордонний округ).

Для підготовки, організації і проведення виборів Президента України використовуються одномандатні виборчі округи, що були утворені відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України" і діють на постійній основі (далі - територіальні виборчі округи).

Частинами 1, 2 ст. 21 Закону № 474-XIV вибори Президента України організовують і проводять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.

Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) окружної виборчої комісії - на територію відповідного територіального виборчого округу; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці.

Відповідно до ч.1 ст.22 Закону № 474-XIV виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів Президента України і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори Президента України.

Положеннями ч.ч.1, 4, 12, 13, 14 ст. 28 Закону № 474-XIV передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності більше половини членів комісії від складу цієї комісії.

На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (засідання). З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення.

Повноваження окружної виборчої комісії щодо організації і проведення виборів Президента України встановлено ст.26 Закону № 474-XIV, серед яких, утворення спеціальних виборчих дільниць у випадках, визначених цим Законом (згідно п.2 ч.1 ст.26 Закону № 474-XIV).

Приписами ч.1 ст.20 Закону № 474-XIV визначено, що для підготовки, організації і проведення голосування та підрахунку голосів виборців використовуються звичайні, спеціальні та закордонні виборчі дільниці, утворені на постійній основі відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України", а також спеціальні дільниці, що утворюються на тимчасовій основі відповідно до цього Закону (далі - виборчі дільниці).

Згідно ч.2 ст.20 Закону № 474-XIV спеціальні виборчі дільниці, що існують на тимчасовій основі, утворюються окружною виборчою комісією на підставі подань районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій чи виконавчих комітетів міських рад міст обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення, форма яких затверджується Центральною виборчою комісією. Зазначені подання повинні надійти до відповідної окружної виборчої комісії не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування.

Спеціальні виборчі дільниці призначені для організації та проведення голосування виборців у стаціонарних закладах охорони здоров`я, на суднах, які перебувають у день виборів у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах та інших місцях тимчасового перебування виборців з обмеженими можливостями пересування. У винятковому випадку спеціальні виборчі дільниці можуть утворюватися Центральною виборчою комісією на території військових частин (формувань).

Спеціальні виборчі дільниці утворюються за місцем розташування відповідних закладів чи установ або за місцем приписки судна чи полярної станції.

Відповідно до ч.3 ст.20 Закону № 474-XIV у поданні щодо утворення спеціальної виборчої дільниці на тимчасовій основі у відповідному закладі чи установі зазначаються:1) назва закладу чи установи; 2) юридична адреса закладу чи установи; 3) орієнтовна кількість виборців, що перебуватимуть у закладі чи установі на день голосування; 4) наявність відповідного приміщення для голосування та його адреса (у разі якщо адреса приміщення для голосування відмінна від юридичної адреси закладу чи установи); 5) зобов`язання керівництва закладу чи установи щодо забезпечення відкритого доступу до приміщення для голосування членів відповідної виборчої комісії та осіб, які за цим Законом мають право бути присутніми при голосуванні та підрахунку голосів.

Частиною 5 ст. 20 Закону № 474-XIV передбачено, що Центральна виборча комісія забезпечує оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії переліку звичайних та спеціальних виборчих дільниць, що утворені та діють на постійній основі, із зазначенням територіальних виборчих округів, до яких ці виборчі дільниці відносяться, номерів виборчих дільниць, їх меж чи установ (закладів), у яких вони утворені, адрес відповідних дільничних виборчих комісій та приміщень для голосування на чергових виборах Президента України не пізніш як за сто днів, а на позачергових та повторних виборах не пізніш як за п`ятдесят днів до дня виборів.

Відповідно до ч.10 ст.20 Закону № 474-XIV виборчі дільниці, що існують на тимчасовій основі, утворюються не пізніш як за тридцять днів до дня виборів. У винятковому випадку спеціальна виборча дільниця може утворюватися Центральною виборчою комісією не пізніш як за десять днів до дня виборів у разі утворення нового стаціонарного закладу охорони здоров`я, установи виконання покарань, слідчого ізолятора чи іншого закладу (установи) з тимчасовим перебуванням виборців з обмеженими можливостями пересування, непередбаченого виходу у плавання судна під Державним Прапором України, на території військової частини (формування) за поданням відповідної окружної виборчої комісії або Міністерства оборони України.

З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що до повноважень ОВК входить створення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі, яке реалізується шляхом прийняття відповідної постанови, не пізніш ніж за тридцять днів до дня голосування. Таке рішення приймається ОВК за результатами розгляду подання, суб`єктами внесення якого є районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації чи виконавчі комітети міських рад міст обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення. При цьому подання повинно надійти до відповідної окружної виборчої комісії у встановлений законом строк (не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування). Зміст подання повинен відповідати вимогам, визначеним ч.3 ст.20 Закону № 474-XIV.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, 21.03.2019р. (вх. №175) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 надійшов лист виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради, до якого додано подання на 1 аркуші щодо утворення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство», що перебуватимуть у день виборів у плаванні під Державним Прапором України, відповідно до інформації, наданої ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» листом № ЧМ-120 від 20.03.2019р.

Постановою Центральної виборчої комісії № 250 від 20.12.2018 р. затверджено календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року (далі - Календарний план).

Згідно п.44 Календарного плану визначено кінцеву дату внесення до окружних виборчих комісій подань щодо утворення спеціальних виборчих дільниць, що існують на тимчасовій основі, - до 23 лютого включно.

Відповідно до п. 70 Календарного плану визначено кінцеву дату утворення Центральною виборчою комісією за поданням окружної виборчої комісії або Міністерства оборони Україниу винятковому випадку спеціальної виборчої дільниці (ч. 10 ст. 20 Закону № 474-XIV), - до 20 березня включно.

Вищезазначене подання надійшло до відповідної окружної виборчої комісії пізніше як за тридцять п`ять днів до дня голосування, тобто з порушенням визначеного ч.2 ст. 20 Закону № 474-XIV строку, відтак відповідач вже не мав повноважень на утворення спеціальних виборчих дільниці, що існують на тимчасовій основі відповідно до вказаної норми.

Разом з тим, за приписами ч. 10 ст. 20 Закону № 474-XIV, у винятковому випадку спеціальна виборча дільниця може утворюватися Центральною виборчою комісією не пізніш як за десять днів до дня виборів у разі утворення новою стаціонарного закладу охорони здоров`я, установи виконання покарань, слідчого ізолятора чи іншого закладу (установи) з тимчасовим перебуванням виборців з обмеженими можливостями пересування, непередбаченого виходу у плавання судна під Державним Прапором України, на території військової частини (формування) за поданням відповідної окружної виборчої комісії або Міністерства оборони України.

Тобто вказаною нормою передбачено можливість, а не обов`язок утворення Центральною виборчою комісією за поданням окружної виборчої комісії відповідних спеціальних виборчих дільниць не пізніш як за десять днів до дня виборів.

Судом встановлено, що подання виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради щодо утворення спеціальної виборчої дільниці у винятковому випадку у зв`язку з непередбаченим виходом у плавання судна під Державним Прапором України надійшло до окружної виборчої комісії 21.03.2019р. (вх. №175), а кінцева дата утворення Центральною виборчою комісією за поданням окружної виборчої комісії або Міністерства оборони України у винятковому випадку спеціальної виборчої дільниці відповідно до ч. 10 ст.20 Закону № 474-XIV - 20.03.2019р. включно.

Тобто подання виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради надійшло за дев`ять днів до виборів, в той час як за приписами ч. 10 ст. 20 Закону № 474-XIV ЦВК за відповідним поданням окружної виборчої комісії ЦВК може створювати спеціальні виборчі дільниці не пізніш як за десять днів до дня виборів.

Суд звертає увагу, що Законом № 474-XIV, в тому числі статтею ст.20 вказаного Закону, не передбачено обов`язку окружної виборчої комісії стосовно підготовки та направлення до ЦВК подання щодо утворення спеціальної виборчої дільниці у винятковому випадку у зв`язку з непередбаченим виходом у плавання судна під Державним Прапором України за результатами розгляду подань суб`єктів звернення, визначених ч.2 ст. 20 Закону № 474-XIV, які надійшли до окружної виборчої комісії з порушенням визначеного ч.10 Закону № 474-XIV строку.

З аналізу наведеної норми також вбачається, що спеціальна виборча дільниця може утворюватися Центральною виборчою комісією саме у виняткових випадках.

Як вбачається з матеріалів справи, доказів таких випадків разом з поданням до відповідача не надходило. До листа виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 21.03.2019р. (вх. №175), направленого до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143, серед додатків містилось лише подання на 1 арк.

Разом з тим. надані до суду представником позивача копії графіків виходу суден не містять дати їх складання та затвердження.

Представник позивача в судовому засіданні не зміг пояснити, коли саме позивач дізнався про дату виходу у плавання зазначених у поданні суден під Державним Прапором України та доказів, які б підтверджували відповідні обставини, до суду не надав.

Таким чином, враховуючи, що подання виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради щодо утворення спеціальної виборчої дільниці у винятковому випадку у зв`язку з непередбаченим виходом у плавання судна під Державним Прапором України надійшло до окружної виборчої комісії з порушенням визначених ч.ч. 2, 10 ст. 20 Закону № 474-XIV строків, відсутні докази, коли саме позивач дізнався про дату виходу у плавання зазначених у поданні суден під Державним Прапором України, факт наявності виняткових обставин та неможливості звернення у встановлений законодавством строк з відповідним поданням не доведено, норми Закону № 474-XIV не містять вимог щодо направлення у порядку ч.10 ст.20 вказаного Закону подання до ЦВК, в разі надходження документів щодо утворення спеціальних дільниць з порушенням строку, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законом № 474-XIV; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Крім того, суд акцентує увагу на тому, що за приписами ч.2 ст. 273 КАС України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, позивач працює у ПрАТ «УДП» на посаді капітана на т/х «Ігор Момот». що підтверджується копіями витягу з наказу ПрАТ «УДП» № 73- К від 14.05.2018р. та суднової ролі (а.с. 9).

Разом з тим. предметом оскарження у даній справі є рішення № 12 від 21.03.2019 р. Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 у частині відмови в утворенні спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП».

Зі змісту подання виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 21.03.2019р. вбачається, що пропонувалось утворення на тимчасовій основі спеціальних виборчих дільниць на таких суднах: т/х «Борис Макаров», т/х «Григорій Морозов», т/х «Запорожье», т/х «Звенигород», т/х «Капитан Мещеряков», т/х «Капитан Ширков», т/х «Иваново», т/х «Ігор Момот», т/х «Прага».

Враховуючи, що позивач працює на посаді капітана на т/х «Ігор Момот», останнім не наведено та судом не встановлено, яким саме чином його права як виборця порушено оскаржуваним рішенням в частині відмови в утворенні спеціальних виборчих дільниць на інших суднах.

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України у рішенні від 14.12.2011 №19-рп/201 1 у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА8 щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 55 Конституції України, частини другої статті 2, пункту 2 частини третьої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, частини третьої статті 110. частини другої статті 236 Кримінально-процесуального кодексу України та конституційним поданням Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ щодо офіційного тлумачення положень статей 97. 110. 234, 236 Кримінально-процесуального кодексу України, статей 3, 4, 17 Кодексу адміністративного судочинства України в аспекті статті 55 Конституції України (справа про оскарження бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо заяв про злочини) зазначив, що право на захист (гарантоване нормою частини 2 статті 55 Конституції України) надається тій особі, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність.

Таким чином, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявник вважає начебто певні положення норм законодавства впливають на його правове становище.

Аналогічну правову позицію зазначено Верховним Судом у постанові від 10.01,2019р. у справі №855/3/19 (адміністративне провадження №А/9901/1/19).

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Згідно з ч.3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Судом встановлено, що позивачем не сплачено судового збору за подання позову.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За приписами ст.4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.

Згідно з ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір", за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік встановлено, що з 1 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 1921 гривню.

У позовній заяві заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру (основну та похідну) вимоги, відтак позивачу належить сплатити судовий збір у розмірі 768,40 грн.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України Про вибори Президента України, ст.ст 6, 14, 78, 90, 139, 161,255, 273, 278 КАС України, суд -

ВИРІ Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 (місцезнаходження: 68600, Одеська область, м. Ізмаїл, пр. Суворова, 62; код ЄДРПОУ 42840333) про визнання частково протиправним та скасування протокольного рішення № 12 від 21.03.2019 р., зобов`язання прийняти рішення про утворення спеціальних виборчих дільниць у виняткових випадках на тимчасовій основі на суднах ПрАТ «УДП», - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.) на р/р № 34310206084032, отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101, код отримувача 38016923, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код класифікації доходів бюджету 22030101.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в сроки, встановлені ст.278 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Головуючий суддя Г.П. Самойлюк

Суддя Л.І. Свида

Суддя П.П. Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2019
Оприлюднено16.09.2022
Номер документу80756438
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо виборчого процесу та референдуму, зокрема щодо виборів Президента України, з них

Судовий реєстр по справі —420/1779/19

Рішення від 27.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г. П.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні