Рішення
від 28.03.2019 по справі 855/97/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 855/97/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Пилипенко О.Є.,

суддів: Бужак Н.П. та Костюк Л.О.,

при секретарі: Грабовській Т.О.,

за участю:

представника позивача: - Панасюка О.Г.,

представників відповідача: - Рахнянського Б.Ю.,

- Ющенка О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Громадська організація Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії відносно не розгляду подання Голови правління Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта Наталіної Н.О., щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від громадської організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі;

- зобов'язати Центральну виборчу комісію усунути наслідки порушень та розглянути подання Голови правління Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта Наталіної Н.О., щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від громадської організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що 19 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії Головою правління Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта Наталіною Н.О. повторно направлено пакет документів щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від цієї організації в закордонному виборчому окрузі на чергових виборах Президента України, які відбудуться 31 березня 2019 року. З технічних причин до Центральної виборчої комісії сам текст подання було направлено 25 березня 2019 року з проханням приєднати його до попередньо доданих документів від 19 березня 2019 (заява ОСОБА_5 про згоду бути офіційним спостерігачем та засвідчена копія паспорта), разом з тим станом на дату звернення до суду Центральною виборчою комісією не прийнято жодного рішення, передбаченого ст.. 69 Закону України Про вибори Президента України .

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року було відкрито провадження за даним адміністративним позовом, встановлено відповідачу строк на подачу відзиву, витребувано докази та встановлено строк для їх подання і призначено справу до судового розгляду на 28 березня 2019 року о 15:00 год.

Представником Центральної виборчої комісії, 28 березня 2019 року, через канцелярію суду Вх.№ 11686 о 14:31 подано відзив на адміністративний позов разом із додатками, в якому відповідач просить відмовити в його задоволенні, зазначаючи, що Центральною виборчою комісією 13 березня 2019 року подання Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта про реєстрацію ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від указаної громадської організації було розглянуто та 14 березня прийнято постанову № 556 Про реєстрацію офіційного спостерігача від Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі (в подальшому, 15 березня 2019 року постановою № 574 Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 14 березня 2019 року № 556 пункти 1, 2 постанови Центральної виборчої комісії від 14 березня 2019 року № 556 виключено). Документи, подані позивачем 19 березня та 25 березня 2019 року не відповідали вимогам ст.. 69 Закону України Про вибори Президента України , а тому не були розглянуті Центральною виборчою комісією в порядку, передбаченому вищевказаною статтею, разом з тим, відповідачем щоразу надавалась відповідь із зазначенням підстав щодо не розгляду, у зв'язку з чим, бездіяльність Центральної виборчої комісії відсутня.

У судовому засіданні позивач позовні вимоги з підстав, наведених у позові, підтримав повністю.

Представники відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення даного спору, у їх сукупності, колегія суддів вважає, що адміністративний позов задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.

Відповідно до поданих позивачем та додатково поданих відповідачем документів, колегія суддів встановила, що постановою Центральної виборчої комісії від 18 січня 2019 року № 77 було надано дозвіл Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.

13 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшло подання Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта разом з іншими документами щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від цієї організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі.

Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія ухвалила постанову від 14 березня 2019 року № 556 Про реєстрацію офіційного спостерігача від Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі , а також звернулася до Служби безпеки України для проведення перевірки викладених у вказаній постанові, засобах масової інформації обставин, та в разі виявлення підстав вжиття визначених законодавством України заходів реагування.

15 березня 2019 року Центральною виборчою комісією було прийнято постанову № 574 Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 14 березня 2019 року № 556 , якою пункти 1 та 2 щодо реєстрації офіційного спостерігача від Громадській організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року ОСОБА_5 у закордонному виборчому окрузі та видачі посвідчення офіційного спостерігача було виключено.

Як зазначено представниками відповідача, однією з належних підстав для реєстрації Комісією офіційних спостерігачів згідно із Законом є наявність заяви особи про її згоду бути офіційним спостерігачем від відповідної громадської організації, а не копії чи сканованої версії такої заяви тощо, що обумовлює необхідність подання саме оригіналу документа, враховуючи, що додана до отриманого Комісією 13 березня 2019 року подання Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта "заява" ОСОБА_5 про згоду бути офіційним спостерігачем на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року від цієї громадської організації була не оригіналом, а копією цього документа, що засвідчило невідповідність поданих зазначеною громадською організацією документів вимогам, установленим статтею 69 Закону, Центральною виборчою комісією й було прийнято постанову № 574.

Водночас, 19 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява ОСОБА_6 щодо додання до поданих до Комісії 13 березня 2019 року документів для реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від вказаної громадської організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі, до якої було додано, оригінал заяви ОСОБА_5 про згоду бути спостерігачем від Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта , ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України, витяг про проживання в Польщі.

Центральною виборчою комісією на вказану заяву, листом від 22 березня 2019 року № 21-37-2315 була надана відповідь, що Комісією вже розглянуто подання Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта від 13 березня 2019 року разом з доданими до нього іншими документами та що було прийнято постанову від 14 березня 2019 року № 556 та у зв'язку з тим, що додана до отриманого Комісією 13 березня 2019 року подання від вказаної громадської організації "заява" ОСОБА_5 про згоду бути офіційним спостерігачем не була оригіналом, а копією документа, що засвідчило невідповідність поданих документів вимогам статті 69 Закону, постановою Комісії від 15 березня 2019 року № 547 внесено зміни до постанови від 14 березня 2019 року № 556.

Крім того, відповідно до матеріалів справи, на адресу Центральної виборчої комісії надходили інші звернення Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта від 18 березня 2019 року та 21 березня 2019 року стосовно реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від цієї організації.

Так, у зверненні позивача від 21 березня 2019 року було вказано, що 19 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії було направлено повторно подання цієї громадської організації щодо реєстрації ОСОБА_7 офіційним спостерігачем і станом на 21 березня 2019 року, відсутня інформація щодо його реєстрації, та просила надати інформацію щодо розгляду їх подання від 19 березня 2019 року.

Листом від 27 березня 2019 року Центральною виборчою комісією було надано відповідь № 21-37-2525 у якому повідомлялось, що 19 березня 2019 року до Комісії не надходило подання цієї громадської організації щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем, натомість, 19 березня 2019 року надходила заява ОСОБА_8 щодо додання до поданих до Комісії 13 березня 2019 року документів для реєстрації ОСОБА_5 При цьому було знову поінформовано вказану громадську організацію, що подання від 13 березня 2019 року Комісією було розглянуто та прийнято постанову від 14 березня 2019 року № 556, що унеможливлює повторний розгляд цього подання.

25 березня 2019 року Громадська організація Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта звернулася до відповідача із зверненням, у якому просила:

1. Долучити подання Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта від 19 березня 2019 року щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем в закордонному виборчому окрузі до поданих до Центральної виборчої комісії 19 березня 2019 року документів;

2. Розглянути вказане подання із документами, що надійшли до Центральної виборчої комісії 19 березня 2019 року.

На переконання позивача, станом на 27 березня 2019 року (дату звернення із даним позовом) Центральною виборчою комісією не прийнято рішення про реєстрацію офіційного спостерігача або про відмову у його реєстрації, як це передбачено статтею 69 Закону України Про вибори Президента України , що й стало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України), Законами України Про вибори Президента України від 05.03.1999 р. № 474-XIV (далі - Закон № 474-XIV), Про Центральну виборчу комісію від 30.06.2004 р. № 1932-IV (далі - Закон № 1932-IV). Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92, частиною шостою статті 103 Конституції України порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом. Спеціальним законом, який регламентує відповідне питання, є Закон України Про вибори Президента України .

Частиною першою статті 1 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону України Про Центральну виборчу комісію виборці, виборчі комісії, комісії з референдумів, інші суб'єкти виборчого і референдумного процесів, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, об'єднання громадян, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, іноземці та особи без громадянства, а також органи влади іноземних держав, міжнародні організації мають право звернутися до Комісії із зверненнями з питань, що належать до повноважень Комісії, в порядку, встановленому цим Законом, Законом України Про звернення громадян та іншими законами України.

Згідно з частиною першою статті 68 Закону України Про вибори Президента України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі, зокрема, від громадських організацій.

Порядок реєстрації офіційних спостерігачів визначено статтею 69 вищевказаного Закону, за змістом якої реєстрацію офіційних спостерігачів у закордонному виборчому окрузі здійснює Центральна виборча комісія у порядку, встановленому цією статтею.

Відповідно до ч.5 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України про реєстрацію офіційного спостерігача від партії, яка висунула кандидата на пост Президента України, кандидата на пост Президента України, громадської організації рішення приймається окружною виборчою комісією за поданням уповноваженого на підставі довіреності від партії представника партії, довіреної особи кандидата на пост Президента України у відповідному окрузі або керівника відповідної громадської організації.

Реєстрацію офіційних спостерігачів у закордонному виборчому окрузі здійснює Центральна виборча комісія у порядку, встановленому цією статтею.

Частинами 5 та 6 статті 69 Закону України Про вибори Президента України передбачено, що у поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів зазначаються їх прізвища, імена, по батькові, громадянство, дата народження, місце проживання та адреса житла, місце роботи, посада (заняття), номери контактних телефонів. До подання додаються заяви про згоду цих осіб бути офіційними спостерігачами від відповідної партії, кандидата на пост Президента України чи громадської організації та ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України або ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб недавно прийнятих до громадянства України). До подання від громадської організації подається також копія рішення Центральної виборчої комісії про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.

Подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом уповноваженого представника партії, довіреної особи кандидата на пост Президента України у відповідному виборчому окрузі, керівника відповідної громадської організації вноситься до відповідної окружної виборчої комісії не пізніш як за п'ять днів до дня виборів.

Підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише порушення вимог частин першої, другої, п'ятої та шостої цієї статті.

Частиною 8 вищевказаної статті передбачено, що окружна виборча комісія здійснює реєстрацію офіційних спостерігачів у відповідному територіальному виборчому окрузі та видає їм посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, не пізніше наступного дня після внесення подання.

Варто наголосити, що відповідно до вказаних вище положень Закону України Про вибори Президента України підставою для розгляду на засіданні Комісії з прийняттям рішення про реєстрацію офіційного спостерігача в закордонному виборчому окрузі чи про відмову в його реєстрації є сукупність перелічених у частині шостій статті 69 Закону документів.

Колегія суддів звертає увагу, що позивачем, 19 березня 2019 року та 25 березня 2019 року не було подано усіх документів, обов'язковість надання яких передбачена ч. 6 ст.. 69 Закону України Про вибори Президента України , а тому Центральна виборча комісія, в даному випадку, не була зобов'язана приймати одне з двох рішень (про реєстрацію чи відмову в реєстрації), як це передбачено вищевказаною статтею Закону.

Частинами 1 та 2 ст. 15 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що заяви та скарги, подані до Комісії, розглядаються у порядку, встановленому цим та іншими законами, а також Регламентом Центральної виборчої комісії.

Заяви та скарги, які подані до Комісії під час виборчого процесу чи процесу референдуму та стосуються цього процесу, розглядаються Комісією протягом п'яти днів з дня надходження заяви або скарги, якщо інший строк не встановлено відповідним законом України про вибори або референдуми. Днем подачі такої заяви чи скарги вважається день фактичного отримання скарги Комісією.

З урахуванням того факту, що Громадською організацією Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта не було ані 19 березня 2019 року, ані 25 березня 2019 року подано усіх документів, передбачених ч.6 ст. 69 Закону України Про вибори Президента України разом із відповідним поданням, Центральна виборча комісія обґрунтовано та на підставі норм чинного законодавства розглядала дані документи в порядку, що передбачений ст.. 15 Закону України Про центральну виборчу комісію . Центральною виборчою комісією на заяву від 19 березня 2019 року, листом від 22 березня 2019 року № 21-37-2315 була надана відповідь, відповідно до якої Комісією вже розглянуто подання Громадською організацією Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта від 13 березня 2019 року разом з доданими до нього іншими документами та що було прийнято постанову від 14 березня 2019 року № 556 та у зв'язку з тим, що додана до отриманого Комісією 13 березня 2019 року подання від вказаної громадської організації "заява" ОСОБА_5 про згоду бути офіційним спостерігачем не була оригіналом, а копією документа, що засвідчило невідповідність поданих документів вимогам статті 69 Закону, постановою Комісії від 15 березня 2019 року № 547 внесено зміни до постанови від 14 березня 2019 року № 556.

Представниками відповідача в судовому засіданні правомірно наголошувалось, що на подане подання від 25 березня 2019 року відповідь ще не надана, так як не сплив п'ятиденний строк, передбачений статтею 15 Закону України Про Центральну виборчу комісію .

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що доводи позивача щодо бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо розгляду подання Голови правління Громадської організації Всеукраїнського об'єднання Успішна Варта Наталіної Н.О., щодо реєстрації ОСОБА_5 офіційним спостерігачем від громадської організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року в закордонному виборчому окрузі є необґрунтованими і безпідставними та до уваги не приймаються, а відповідачем виконано вимоги ч. 2 ст. 77 КАС України та доведено перед судом, що останній діяв на підставі, у спосіб та в межах наданих йому повноважень, а тому підстави для задоволення даного адміністративного позову відсутні.

Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до положень ч.9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст. 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Пунктом 1 ч.3 ст. 4 Закону України Про судовий збір визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем сплачується 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено у розмірі 1921 гривня (відповідно до Закону України від 23 листопада 2018 року № 2629-VIII Про Державний бюджет України на 2019 рік ).

Поданий Громадською організацією Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта адміністративний позов є позовом немайнового характеру та містить дві позовні вимоги, які, на переконання суду є пов'язаними, а тому судовий збір необхідно було сплатити як за одну вимогу немайнового характеру в розмірі 1921 гривня.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про вибори Президента України , ст.ст. 2, 4, 5, 143, 194, 241, 246, 250, 268, 269, 271, 272, 273, 278 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії - відмовити.

Стягнути з Громадської організації Всеукраїнське об'єднання Успішна Варта (01601, м. Київ, пл.. Спортивна 1А, 31, код ЄДРПОУ 39536101) судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) грн. до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду за наступними реквізитами: рахунок отримувача - 34312206081055; отримувач - УК у Печерському районі/Печерс.р-н.; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код ЄДРПОУ 38004897; код банку МФО 899998; код класифікації доходів бюджету - 22030001 Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч. 1 ст. 272 КАС України та може бути оскаржено до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у дводенний строк у порядку, встановленому ч. 2 ст. 278 КАС України шляхом подання апеляційної скарги через Шостий апеляційний адміністративний суд.

Головуючий суддя О.Є.Пилипенко

Судді: Н.П.Бужак

Л.О.Костюк

Головуючий суддя Пилипенко Олена Євгеніївна

Судді: Бужак Наталія Петрівна

Костюк Любов Олександрівна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2019
Оприлюднено29.03.2019
Номер документу80760028
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —855/97/19

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Рішення від 28.03.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні