Рішення
від 27.03.2019 по справі 500/2690/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2690/18

27 березня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Баранюка А.З.

за участю:

секретаря судового засідання Кухар О.Л.;

представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунальної установи Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання до Державного агентства резерву України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державна служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Комунальна установа Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання (далі - позивач, КУТОР База спеціального медичного постачання ) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державного агентства резерву України (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльність відповідача та зобов'язання видати розпорядження на знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме:

- морфіну гідро хлорид 1% розчин по 1 мл. в ампулі в кількості 3473 амп., серія 10105, термін придатності якого закінчився 01.2008 року (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р);

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №6 в кількості 2460 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року;

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №5 в кількості 90 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року

- калію перманганат в кількості 54,42988 кг, в тому числі:

- 0,2 кг., серія 06.1991р., термін придатності закінчився 06.2001 року (розпорядження КМУ від 30.05.2002 року №293-рт);

- 0,2 кг., серія 12.1992р., термін придатності закінчився 12.2002 року (розпорядження КМУ від 04.10.2004 року №689-р);

- 54,02988 кг., серія 05.1988-12.1992 p.p. термін придатності закінчився 1998-2002 року, (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на зберіганні КУТОР База спеціального медичного постачання в спеціально обладнаному приміщенні медичному складі № 1170, що розташований за адресою м. Збараж, вул. Павлова, 10 знаходяться наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, термін придатності яких закінчився та які є майном мобілізаційного резерву. В період з 11.06.2018 року по 12.06.2018 року ОСОБА_3 службою України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на підставі наказу № 596 від 07.06.2018 р. було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ліцензійних умов та складено акт № 23/596 від 12.06.2018 р. Перевіркою встановлено порушення ст.30 Закону України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори", а саме зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів термін придатності яких закінчився. Розпорядженням Держлікслужби № 19 від 15.06.2018 року було зобов'язано КУТОР База спеціального медичного постачання в строк до 15.09.2018 року здійснити знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, які зберігаються на медичному складі № 1170 термін придатності яких закінчився, однак позивач вказує, що не може самостійно прийняти рішення про знищення зазначених засобів, оскільки ці медичні препарати є частиною мобілізаційного резерву, і Комунальна установа Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання не має жодних повноважень користуватись чи розпоряджатись, в т.ч. і знищувати, дане майно без дозволу центрального органу виконавчої влади, що здійснює управління державним резервом - Державного агентства резерву України, оскільки ст. 2 Закону України Про державний матеріальний резерв України визначено, що самовільне відчуження матеріальних цінностей державного резерву - використання або реалізація відповідальним зберігачем матеріальних цінностей державного резерву, що перебувають у нього на відповідальному зберіганні, без відповідного рішення на це центрального органу виконавчої влади, що здійснює управління державним резервом. За самовільне відчуження матеріальних цінностей державного реєстру передбачена відповідальність визначена ст.14 Закону. Таким чином, знищення вказаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів без дозволу Державного агентства резерву України буде порушенням чинного законодавства про зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Зазначає, що КУТОР База спеціального медичного постачання неодноразово зверталась до Державного агентства резерву України з проханням надати дозвіл на знищення даних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів однак відповідач до цього часу не надав їм дозволу на знищення даних препаратів. Вказує, що відсутність дозволу на знищення вказаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів призведе до порушення ліцензійних умов і анулювання ліцензії КУТОР База спеціального медичного постачання на придбання, зберігання, реалізацію (відпуск), знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів.

Ухвалою судді від 11.12.2018 відкрито провадження в адміністративній справі №500/2690/19 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 10.01.2019, в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, розгляд справи відкладено до 28.01.2019 у зв'язку із неприбуттям представника відповідача.

Відповідно до довідки від 28.01.2019, складеної секретарем судового засідання, судове засідання не відбулося у зв'язку із перебуванням головуючого судді у відрядженні. Судове засідання відкладене на 3.01.2019.

25.01.2019 представник позивача подав до суду пояснення, в яких зазначив, що дискреційними є повноваження суб'єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативними, кожна з яких є правомірною. Відповідно до приписів ст. 12 закону України Про лікарські засоби неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню. Вказав, що дана стаття не передбачає альтернативних дій щодо лікарських засобів термін придатності яких закінчився, оскільки в даному випадку мова йде лише про один можливий варіант дії - утилізація та знищення. Відтак вважає, що повноваження відповідача у спірних правовідносинах не є дискреційними.

31.01.2019 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому вказав, що відповідно до норм чинного законодавства, яке регулює відносини у сфері державного резерву в тому числі Закону України Про державний матеріальний резерв та постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.1998 №100-03 не визначено механізму списання розброньованого майна мобілізаційного резерву, прострочених матеріальних цінностей мобілізаційного резерву у випадку їх фізичної та моральної не придатності до використання. Проте, відповідно до ст.23 Закону України Про лікарські засоби неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню. Утилізація та знищення лікарських засобів проводяться відповідно до правил, що затверджуються Міністерством охорони здоров'я України, та інших вимог законодавства. Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.04.2015 №242 Про затвердження Правил утилізації та знищення лікарських засобів передбачено, що наявність в обігу лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, встановлюється органами державного контролю та/або посадовими (уповноваженими) особами суб'єктів господарювання у сфері обігу лікарських засобів. Такі лікарські засоби вилучаються з обігу, а факт їх наявності фіксується актом. Форма акту про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, для суб'єктів господарювання наведена у додатку 1 Правил. Вказує, що твердження позивача про те, що протиправність бездіяльності ОСОБА_4 очевидна, а відсутність дозволу на знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів призведе до порушення ліцензійних умов і анулювання ліцензії КУТОР База спеціального медичного постачання на придбання зберігання, реалізацію (відпуск), знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів не відповідає дійсності, оскільки на даний час відсутні правові підстави для здійснення ОСОБА_4 заходів щодо списання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення, термін придатності яких закінчився. Також, зазначив, що ОСОБА_4 своїм листом від 27.03.2015 №1044/0/4-15 з метою вирішення зазначеного питання запропонував позивачу подати до агентства підтверджуючі офіційні висновки (акти) уповноваженого органу про списання наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів у зв'язку з неможливістю їх використання за призначенням після закінчення терміну їх придатності. В свою чергу КУТОР База спеціального медичного постачання направила на адресу ОСОБА_4 №23/596 від 12.06.2018 де в розділі 5 Опис виявлених порушень зазначено що ліцензіат зберігає на медичному складі №1170 не придатні для подальшого використання наркотичні засоби і психотропні речовини та прекурсори, термін придатності яких закінчився, які зазнали впливу фізичних факторів, внаслідок чого настала їх непридатність, що виключає можливість їх відновлення чи переробки. Тобто, у вищезгадану акті зазначено про порушення які були виявлені на КУТОР База спеціального медичного постачання , але нічого не зазначено про списання наркотичних засобів, як передбачено Правилами утилізації та знищення лікарських засобів, також даний акт не відповідає формі додатку 1 Правил, у зв'язку з вище наведеним у ОСОБА_4 були відсутні правові підстави для здійснення заходів щодо списання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення, термін придатності яких закінчився. Також зазначає, що твердження позивача стосовно протиправності бездіяльності ОСОБА_4 спростовується Протоколом спільної робочої групи щодо проблемних питань у роботі з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, в т.ч. медичного призначення, яке відбулося 24.10.2017 та Протоколом міжвідомчої робочої наради з питань вивчення стану справ та можливості вирішення проблемних питань з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву медичного призначення розброньованого та нереалізованого медичного майна від 08.05.2018.

Ухвалою суду від 31.01.2019, в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками та відкладено розгляд справи до 14.02.2019 року о 12:00 год.

12.02.2019 представник третьої особи подав до суду пояснення, в яких вказав, що на виконання Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держлікслужби на 2018 рік, затвердженого наказом Держлікслужби від 29.11.2017 № 113, з метою проведення державного контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці І Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 282 (далі - Ліцензійні умови), та відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Держлікслужбою видано наказ від 07.06.2018 № 596 Про проведення планової перевірки та посвідчення на проведення перевірки від 07.06.2018 №23. Під час здійснення планової перевірки посадовими особами Держлікслужби встановлено наступне порушення: позивач зберігає на медичному складі № 1170 непридатні для подальшого використання наркотичні засоби і психотропні речовини, термін придатності яких закінчився, а саме морфіну гідрохлорид 1% - 3473 ампули (термін придатності - 02.2008); фенобарбітал 0, 1 г- 2550 таблеток (термін придатності -10.2006) та прекурсори, які зазнали впливу фізичних факторів, внаслідок чого настала їх непридатність, що включає можливість їх відновлення чи переробки: калію перманганат - 54,430 кг. За результатами перевірки Комунальної установи Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання посадовими особами Держлікслужби складено ОСОБА_4 від 12.06.2018 № 23/596 та з урахуванням встановлених порушень ліцензіатом Ліцензійних умов на виконання статті 7 Закону, Держлікслужбою видано розпорядження від 15.06.2018 № 19 Щодо усунення порушень Ліцензійних умов . Зазначив, що позивач має діючу ліцензію на придбання, зберігання, реалізацію (відпуск), знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а отже є ліцензіатом. Згідно Ліцензійних умов, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів здійснюється згідно з Порядком провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 № 589. Будь яких виключень для ліцензіатів законодавством не передбачено, отже під час видачі розпорядження від 15.06.2018 № 19 Щодо усунення порушень Ліцензійних умов Держлікслужба діяла виключно в межах наданих їй владних повноважень та у спосіб, що передбачений законами України.

Ухвалою суду від 27.02.2019, в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, розгляд справи відкладено до 14.03.2019 о 10:30 год.

Відповідно до довідки секретаря судового засідання від 14.03.2019, судове засідання не проводилося у зв'язку із перебуванням головуючого судді у відрядженні. Судове засідання відкладене до 27.03.2019 о 11:30 год.

25.03.2019 представник відповідача подав до суду письмові пояснення, в яких вказав, що у зв'язку з тим, що основними проблемами в роботі з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву с відсутність механізму списання та утилізації, ОСОБА_4 запропонував розглянути в установленому порядку з усіма заінтересованими центральними органами виконавчої влади обґрунтовані пропозиції стосовно внесення змін до нормативно-цравових актів, які б сприяли прискоренню здійснення процедур відпуску (передачі) утилізації матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення, що накопичені на складах мобілізаційного резерву регіональних Баз спеціального медичного постачання та на законодавчому рівні розробити механізм щодо списання, утилізації розброньованих (нерозброньованих) матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення. Також, для раціонального використання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, в т.ч. медичного призначення, не допущення подальшого їх псування, листом від 16.11.2017 №3889/0/4-17 ОСОБА_4 звернувся до Прем'єр-міністра України ОСОБА_5 з проханням, доручити центральним органам виконавчої влади, Міністерству інфраструктури України спільно з ПАТ Укрзалізниця , місцевим органам виконавчої влади, підготувати і надати на розгляд КМУ за погодженням ОСОБА_4 проекти відповідних актів. Зазначено, що ОСОБА_4 листом №1747/0/4-ІХ від 20.06.2018 звертався до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками з проханням роз'яснити, на підставі яких офіційних висновків/експертиз здійснюється утилізація і а знищення неякісних лікарських засобів, які зберігаються понад встановлені терміни, не відповідають сучасним технічним умовам та не можуть бути використані за призначення. Також вказав, що твердження позивача стосовно протиправності бездіяльності ОСОБА_4 спростовується Протоколом спільної робочої групи щодо проблемних питань у роботі з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, в т.ч. медичного призначення, яке відбулося 24.10.2017 та Протоколом Міжвідомчої робочої наради з питань вивчення стану справ та можливості вирішення проблемних питань з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву медичного призначення розброньованого та нереалізованого медичного майна від 08.05.2018, та листами №1811/0/4-17 від 17.05.2017, №3889/0/4-17 від 16.11.2017. №1747/0/4-18 від 20.06.2018, №5753-11.1/4.0/17-18 від 02.07.2018.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі з мотивів наведених у позовній заяві та поясненнях, просили їх задовольнити.

Представник відповідача та третьої особи в судове засідання не прибули. Причин неприбуття суду не повідомили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином.

Відповідно до ч.1 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Також, згідно п.1 ч.3 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників позивача, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.

Судом встановлено, що Комунальна установа Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання (код ЄДРПОУ 00182113) є правонаступником обласної бази спеціального медичного постачання управління охорони здоров'я Тернопільської облдержадміністрації, та у відповідності до статуту (а.с. 8-16) основною метою діяльності і завданням бази спецмедпостачання є робота з мобілізаційним резервом, зокрема: усунення недоліків за результатами перевірок роботи з мобілізаційним резервом; зберігання майна мобілізаційного резерву в належному стані; зберігання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, який створюється в мирний час на підприємствах, в установах, організаціях усіх форм власності відповідно до завдань, що затверджені Кабінетом Міністрів України та доведені міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади. Також, у відповідності до доповнення до статуту (а.с. 17-18) база спецмедпостачання має право на зберігання діяльності з обігу (придбання, відпуску, зберігання, перевезення, знищення) наркотичних, психотропних препаратів і прекурсорів на ліцензійних умовах.

КУТОР База спеціального медичного постачання має діючу ліцензію на придбання, зберігання, реалізацію (відпуск), знищення наркотичних засобів (списку 1 таблиці II та списку 1 таблиці 2 таблиці III), психотропних речовин (списку 1 таблиці IV та списку 2 таблиці ПІ), прекурсорів (списку 1 таблиці IV та списку 2 таблиці IV) Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів серія АЕ №637812 від 08.04.2015 року з терміном дії до 08.04.2020 року (а.с. 21).

Відповідно до Законів України Про ліцензування видів господарської діяльності , Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори , Про лікарські засоби , Положення про Державку службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 647, Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 №609, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці І переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 282, та на виконання Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держлікслужби на 2018 рік, затвердженого наказом Держлікслужби від 29.11.2017 №1113, з метою проведення державного контролю за додержанням Ліцензійних умов, Держлікслужбою видано наказ від 07.06.2018 № 596 Про проведення планової перевірки (а.с. 26) з 11.06.2018 по 12.06.2018 додержання Ліцензійних умов суб'єктом господарювання комунальна установа тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання та посвідчення на проведення перевірки від 07.06.2018 №23 (а.с. 25).

Під час здійснення планової перевірки посадовими особами Держлікслужби встановлено, що позивач зберігає на медичному складі № 1170 непридатні для подальшого використання наркотичні засоби і психотропні речовини, термін придатності яких закінчився: морфіну гідрохлорид 1% - 3473 ампули (термін придатності - 02.2008); фенобарбітал 0,1 г- 2550 таблеток (термін придатності - 10.2006) та прекурсори, які зазнали впливу фізичних факторів, внаслідок чого настала їх непридатність, що включає можливість їх відновлення чи переробки: калію перманганат - 54,430 кг., чим порушив ст..30 закону України Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори , пункт 9, 27 постанови КМУ №589, оскільки ліцензіат не здійснив знищення непридатних для подальшого використання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів в установленому Кабінетом міністрів України.

Результати даної перевірки оформлено акт від 12.06.2018 №23/596 та з урахуванням встановлених порушень ліцензіатом Ліцензійних умов на виконання статті 7 Закону, Держлікслужбою видано розпорядження від 15.06.2018 №19 Щодо усунення порушень Ліцензійних умов , яким зобов'язано Комунальну установу Тернопільської обласної ради База спеціального медичного постачання здійснити знищення вищевказаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекусорів, термін придатності яких закінчився. Інформацію про усунення вищезазначеного порушення надати Держлікслужбі у термін до 15.09.2018.

Листами від 25.06.2018 №15 та від 07.08.2018 №19 (а.с. 40-41) позивач звертався до державного агентства резерву України, в яких інформував останнього про вищевказане розпорядження від 15.06.2018 №19 Щодо усунення порушень Ліцензійних умов та просив прийняти рішення щодо списання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекусорів, термін придатності яких закінчився.

Слід зазначати, що позивач неодноразово звертався до відповідача про знищення непридатних наркотичних речовин.

Як слідує із матеріалів справи листом від 16.07.2012 №22/б (а.с. 28) позивач повідомляв відповідача про те, що на медичному складі №1170 м.Збараж зберігаються матеріальні цінності медичного призначення термін придатності яких закінчився та просив розглянути питання, щодо знищення лікарських засобів, відповідно до статті 23 Закону України Про лікарські засоби та згідно з Правилами проведення утилізації та знищення неякісних лікарських засобів, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров'я України від 08.07.2004 р. №349.

У відповідь ОСОБА_3 агентство резерву України листом (а.с.29) повідомило позивача про те, що на даний час нормами чинного законодавства, яке регулює відносини у сфері державного резерву не визначено механізму списання розброньованого майна мобілізаційного резерву, відтак при здійсненні операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву медичного призначення Базі спецмедпостачання необхідно дотримуватись нормативних актів, які регулюють порядок здійснення операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, зокрема статті 12 Закону України Про державний матеріальний резерв .

Листом від 02.12.2014 №51/б (а.с. 30) позивач повідомляв відповідача та ДУ Центральна база спецмедпостачання МОЗ України про те, що на даний час має ліцензію на право провадження господарської діяльності з придбання, зберігання, перевезення, реалізації, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, відтак просить надати дозвіл на списання лікарських засобів термін придатності яких закінчився також, просив зазначити які документи потрібно підготувати.

У відповідь ОСОБА_3 агентство резерву України листом (а.с.31) повідомило позивача про те, що з метою розв'язання проблеми списання розброньованих матеріальних цінностей медичного призначення з подальшою їх утилізацією ОСОБА_4 спільно з міністерством охорони здоров'я України розпочата робота з підготовки необхідних проектів розпоряджень Уряду.

Листом від 24.02.2015 №8/б (а.с. 32) позивач повідомляв відповідача та Міністерство охорони здоров'я України, що на медичному складі №1170 м.Збараж зберігаються матеріальні цінності медичного призначення термін придатності яких закінчився та просив надати спеціальний дозвіл на списання даних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів для проведення їх знищення.

У відповідь ОСОБА_3 агентство резерву України листом (а.с.33) повідомило позивача про те, що наявність неякісних лікарських засобів, включаючи ті, термін придатності яких закінчився та підлягають утилізації або знищенню, установлена органами державного контролю якості лікарських засобів, повинна бути оформлена відповідним актом. На даний час відсутні правові підстави (рішення уповноваженого органу) для здійснення ОСОБА_4 заходів щодо списання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення (наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів), термін придатності яких закінчився. З метою вирішення зазначеного питання Базі спецмедпостачання необхідно подати до Держрезерзу підтверджуючі офіціальні висновки (акти) уповноваженого органу про списання наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів у зв'язку з неможливістю їх використання за призначенням після закінчення терміну їх придатності.

У відповідь на вищевказаний лист, КУТОР База спеціального медичного постачання направила на адресу відповідача акт постійної технічної комісії від 01.04.2015 №12, акт постійної технічної комісії від 01.04.2015 №13, копію акту від 04.03.2015 про результати перевірки дотримання суб'єктом господарської діяльності вимог законодавства щодо забезпечення якості лікарських засобів, копії розпоряджень про встановлення заборони зберігання лікарського засобу від 12.03.2015 №1-№11 (а.с. 35).

Листами від 27.01.2017 №6 (а.с. 36) та від 20.07.2017 №15 (а.с. 37) позивач повторно повідомляв відповідача про зберігання матеріальних цінностей медичного призначення термін придатності яких закінчився, про встановлені порушення під час перевірки від 04.03.2015 р. та просив надати дозвіл на списання та знищення даних лікарських засобів наданням окремого розпорядження або постанови КМУ. До вищевказаних листів позивачем також долучалися копія ліцензії Державної служби України з контролю за наркотиками серія АЕ №637812, копію акта про результати перевірки дотримання суб'єктом господарської діяльності вимог законодавства щодо забезпечення якості лікарських засобів від 04.03.2015, копії розпоряджень про встановлення заборони зберігання лікарських засобів від 12.03.2015 №1-№11.

Як слідує із матеріалів справи, на виконання доручення Кабінету Міністрів України щодо реалізації розброньованих матеріальних цінностей медичного призначення, відповідач звертався з листом від 17.05.2017 №1811/0/4-17 до Міністерства охорони здоров'я України з пропозицією розробити механізм щодо списання, утилізації розброньованих (нерозброньованих) матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення, які не придатні до використання за прямим призначенням для потреб лікувальних закладів через істотно прострочені терміни придатності, не підлягають реалізації через втрату стратегічної цінності

Також, як вбачається із матеріалів справи ОСОБА_3 агентство резерву України проводило спільну робочу нараду щодо проблемних питань у роботі з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, в т.ч. медичного призначення оформлену протоколом 24 жовтня 2017 року (а.с. 81-85).

Як слідує із вищевказаного протоколу, за результатами спільної робочої наради вирішили:

1. Міноборони, МОЗ, Укроборонпром, Міненерговугілля, ПАТ Укрзалізниця надати до ОСОБА_4 пропозиції щодо розбронювання всіх морально та фізично застарілих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, які призначалися для забезпечення виконання мобілізаційних завдань, що втратили чинність.

2. Міноборони, МОЗ, Укроборонпром, Міненерговугілля, ПАТ Укрзалізниця надати до ОСОБА_4 пропозиції щодо списання, утилізації матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, в т.ч. розброньованих термін зберігання яких вичерпаний і які є непридатними до використання.

3. Міноборони, МОЗ, Укроборонпром, Міненерговугілля, ПАТ Укрзалізниця надати до ОСОБА_4 переліки розброньованих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву для можливості придбання їх по балансовій вартості.

4. МОЗ, ПАТ Укрзалізниця продовжити роботу щодо проектів розпоряджень КМУ, відповідно до яких передбачається здійснити відпуск розброньованих матеріальних цінностей мобілізаційного резерву медичного призначення за обліковою вартістю для забезпечення потреб лікувальних закладів регіонів.

5. ОСОБА_4 звернутися до Мінекономрозвитку з питання щодо визначення механізму відпуску/безоплатної передачі, списання/утилізація матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, у випадках природних втрат, стихійного лиха, техногенних аварій, які морально чи фізично застаріли і непридатні до подальшого використання за прямим призначенням, зокрема, медичного призначення, прекурсорів, зіпсованих лакофарбових матеріалів, хімікатів, гумовотехнічних виробів, кислот та спиртів.

6. ПАТ Укрзалізниця спільно з Управлінням правового забезпечення ОСОБА_4 вирішити питання щодо можливості укладення договору на зберігання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву між ОСОБА_4 та філією Центр охорони здоров'я ПАТ Укрзалізниця згідно з чинним законодавством.

Листом від 16.11.2017 ОСОБА_3 агентство резерву України звернулося до Прем'єр-міністра України, в якому проінформувало останнього про результатами спільної робочої наради проведеної 24.10.2017 та просило доручити центральним органам виконавчої влади, міністерству інфраструктури України спільно з ПАТ Укрзалізниця , місцевим органам виконавчої влади підготувати і надати на розгляд Кабінету Міністрів України за погодженням ОСОБА_4 проекти актів.

Також, як вбачається із матеріалів справи Міністерство охорони здоров'я України проводило міжвідомчу робочу нараду з питань вивчення стану справ та можливості вирішення проблемних питань з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву медичного призначення, розброньованого та нереалізованого медичного майна оформлену проколом від 08.05.2018 (а.с. 70-79).

Як слідує із вищевказаного протоколу, за результатами міжвідомчої робочої наради вирішили:

1. Сектору мобілізаційної роботи та цивільного захисту МОЗ України спільно з ДУ Центральна база спеціального медичного постачання МОЗ України невідкладно надати до ОСОБА_4 переліки розброньованих матеріальних цінностей, що підлягають списанню з подальшою утилізацією/знищенням прострочених та непридатних до використання матеріальних цінностей:

а) перелік розброньованих матеріальних цінностей, які зберігаються на складах обласних баз спецмедпостачання та Центральних складах МОЗ України, що підлягають списанню з подальшою утилізацією/знищенням;

б) перелік розброньованого рішеннями Кабінету Міністрів України медичного майна, яке зберігається на підприємствах, що виготовляють лікарські засоби та медичні вироби, що підлягають списанню з подальшою утилізацією/знищенням.

2. ОСОБА_4 створити комісію для можливого подальшого списання матеріальних цінностей, відповідно до пункту 33 Порядку реалізації матеріальних цінностей державного резерву, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 №1078.

3. ОСОБА_4 разом з Держаудитслужбою визначитись з термінами проведення перевірок відповідальних зберігачів компетентною комісією, до якої при необхідності, залучити відповідних фахівців місцевих органів виконавчої влади.

На виконання рішення протоколу вищевказаної міжвідомчої робочої наради, відповідач листом від 20.06.2018 №1747/0/4-18 звернувся до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, у якому, зокрема, просив надати роз'яснення на підставі яких офіційних висновків/експертиз здійснюється утилізація та знищення неякісних лікарських засобів, які зберігаються понад встановлені терміни, не відповідають сучасним технічним умовам та не можуть бути використані за призначенням.

На вищевказаний лист ОСОБА_3 служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, надала відповідачу відповідь від 02.07.2018 №5753-1.1/4.0/17-18, в якій зазначила, що лікарські засоби, до складу яких входять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори, знищуються з урахуванням Порядку провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за обігом наркотичних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 №589.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із Положенням про ОСОБА_3 агентство резерву України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2014 р. № 517, ОСОБА_3 агентство резерву України (ОСОБА_4) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра економічного розвитку і торгівлі і який реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву.

Основними завданнями ОСОБА_4 є: 1) реалізація державної політики у сфері державного матеріального резерву; 2) внесення Міністру економічного розвитку і торгівлі пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначеній сфері.

ОСОБА_4 відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює управління державним резервом; організовує виконання затверджених Кабінетом Міністрів України завдань щодо формування, зберігання, обслуговування, розміщення, відпуску, використання, поповнення та освіження (поновлення) запасів державного матеріального резерву, дотримання нормативних умов їх кількісного та якісного стану та несе відповідальність за їх виконання.

Загальні принципи формування, розміщення, зберігання, використання, поповнення та освіження (поновлення) запасів державного матеріального резерву визначено Законом України Про державний матеріальний резерв від 24 січня 1997 року № 51/97-ВР.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про державний матеріальний резерв , державний резерв є особливим державним запасом матеріальних цінностей, призначених для використання в цілях і в порядку, передбачених цим Законом. У складі державного резерву створюється незнижуваний запас матеріальних цінностей (постійно підтримуваний обсяг їх зберігання).

Згідно із ч.1 ст.4 Закону України Про державний матеріальний резерв , державний резерв створює Кабінет Міністрів України. Організація формування, зберігання і обслуговування державного резерву, соціальний розвиток забезпечуються уповноваженим на це центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, підприємствами, установами і організаціями, що входять до єдиної системи державного резерву України (далі - система державного резерву).

У відповідності до положень ст.11 Закону України Про державний матеріальний резерв , запаси матеріальних цінностей державного резерву розміщуються на підприємствах, в установах і організаціях, спеціально призначених для зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Розміщення і будівництво на території України підприємств, установ, організацій та інших об'єктів системи державного резерву здійснюються в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перелік підприємств, установ і організацій усіх форм власності, що виконують відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного резерву, номенклатура та обсяги їх накопичення визначаються мобілізаційними та іншими спеціальними планами.

Підприємства, установи і організації всіх форм власності, яким встановлені мобілізаційні та інші спеціальні завдання, зобов'язані забезпечити розміщення, зберігання, своєчасне освіження, заміну, а також відпуск матеріальних цінностей із державного резерву згідно з зазначеними завданнями власними силами.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України Про державний матеріальний резерв , державний резерв матеріальних цінностей є недоторканним і може використовуватися лише за рішенням Кабінету Міністрів України.

Згідно із Законом України Про лікарські засоби , наркотичні лікарські засоби є лікарськими засобами, які віднесені до наркотичних відповідно до законодавства.

Відповідно до ст.23 Закону України Про лікарські засоби , неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню. Утилізація та знищення лікарських засобів проводяться відповідно до правил, що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, та інших вимог законодавства.

Із системного аналізу норм Закону України Про державний матеріальний резерв та Закону України Про лікарські засоби суд приходить до висновку, що наркотичні засоби, що є державним матеріальним резервом, розміщуються на підприємствах, в установах і організаціях, спеціально призначених для зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Неякісні наркотичні засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, що є державним матеріальним резервом, підлягають утилізації та знищенню.

Процедуру провадження суб'єктами господарювання - юридичними особами незалежно від форми власності діяльності, пов'язаної з культивуванням рослин, розробленням, виробництвом, виготовленням, зберіганням, перевезенням, пересиланням, придбанням, реалізацією (відпуском), ввезенням на територію України, вивезенням з її території, транзитом через територію України, використанням, знищенням наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, включених до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. N770, та контролю за їх обігом визначено Порядком провадження діяльності, пов'язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за обігом наркотичних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 №589.

Згідно із п.9 та п.10 даного Порядку, знищення засобів і речовин, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку, препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, здійснюється:

закладами охорони здоров'я та ветеринарної медицини у разі визнання таких засобів і речовин непридатними для подальшого використання. Цими закладами також знищуються невикористані рештки зазначених засобів і речовин у відкритих ампулах;

виробниками зазначених засобів і речовин у разі визнання їх непридатними для подальшого використання у виробництві. Виробники також знищують відходи, що утворилися у процесі виробництва відповідно до технологічних регламентів;

суб'єктами господарювання, що використовують зазначені засоби і речовини в наукових та навчальних цілях, а також в інших цілях, передбачених Законом України Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори .

Для знищення засобів і речовин, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, згідно з наказом керівника суб'єкта господарювання утворюється комісія, яку очолює керівник або його заступник. До складу комісії включається представник структурного підрозділу територіального органу Національної поліції з питань протидії наркозлочинності, присутність якого під час знищення таких засобів і речовин обов'язково забезпечується керівником зазначеного органу.

Процедуру реалізації матеріальних цінностей державного резерву, в тому числі мобілізаційного, на підставі актів Кабінету Міністрів України, прийнятих відповідно до Закону України Про державний матеріальний резерв визначено Порядком реалізації матеріальних цінностей державного резерву, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1078.

У відповідності до п.33 даного Порядку, у разі коли матеріальні цінності, що не реалізовані у зв'язку із втратою якісних характеристик та/або закінченням строку придатності відповідно до законодавства, заборонені до використання та підлягають вилученню з обігу, ОСОБА_4 подає Мінекономрозвитку проект акта Кабінету Міністрів України щодо списання матеріальних цінностей з подальшою їх переробкою чи утилізацією.

Згідно із пунктом 1 розділу ІІ Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 24.04.2015 № 242 Про затвердження Правил утилізації та знищення лікарських засобів , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України18 травня 2015 р. за № 550/26995, наявність в обігу лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, встановлюється органами державного контролю та/або посадовими (уповноваженими) особами суб'єктів господарювання у сфері обігу лікарських засобів. Такі лікарські засоби вилучаються з обігу, а факт їх наявності фіксується актом. Форма акта про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, для суб'єктів господарювання наведена у додатку 1 до цих Правил.

Отже, непридатні засоби і речовини, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, які є державним матеріальним резервом, повинні бити знищенні на підставі акта Кабінету Міністрів України. Проект такого акту ОСОБА_4 подає Мінекономрозвитку на підставі отриманих актів про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, складених за формою, наведеної в додатку 1 Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.04.2015 № 242.

З урахуванням вищенаведеного, суд погоджується із твердженням позивача проте, що КУТОР База спеціального медичного постачання не може без відповідного рішення самостійно знищити наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори термін придатності яких закінчився, які знаходяться у на зберіганні у позивача, оскільки ці медичні препарати є частиною мобілізаційного резерву.

Проте суд зазначає, що чинним законодавством визначено механізм знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, що не підлягають подальшому використанню. Для цього позивач повинен скласти акт у відповідності до Правил утилізації та знищення лікарських засобів та надати його ОСОБА_4. Такий акт є підставою для вчинення ОСОБА_4 передбачених для такого знищення дій.

З матеріалів справи слідує, що ОСОБА_4 своїм листом від 27.03.2015 №1044/0/4-15 запропонував позивачу подати до агентства підтверджуючі офіційні висновки (акти) уповноваженого органу про списання наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів у зв'язку з неможливістю їх використання за призначенням після закінчення терміну їх придатності.

Проте, КУТОР База спеціального медичного постачання направила на адресу ОСОБА_4 планової перевірки посадовими особами Держлікслужби №23/596 від 12.06.2018 де в розділі 5 Опис виявлених порушень зазначено що ліцензіат зберігає на медичному складі №1170 не придатні для подальшого використання наркотичні засоби і психотропні речовини та прекурсори, термін придатності яких закінчився, які зазнали впливу фізичних факторів, внаслідок чого настала їх непридатність, що виключає можливість їх відновлення чи переробки.

Тобто, у даному акті зазначено про порушення які були вчинені КУТОР База спеціального медичного постачання щодо зберігання непридатних наркотичних засобів. Проте, підставою для подання ОСОБА_4 до Мінекономрозвитку проекту акта Кабінету Міністрів України про знищення наркотичних речовин є ОСОБА_4 про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню за формою, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.04.2015 № 242.

Оскільки позивачем такий акт до ОСОБА_4 не подавався, суд не вбачає протиправної бездіяльності відповідача та приходить до висновку, що у задоволенні позову слід відмовити. Поряд із цим, суд зазначає, що з метою вирішення питання щодо знищення зазначених наркотичних засобів позивач не позбавлений права звернутися до Державного агентства резерву України та подати ОСОБА_4 про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, складеним у відповідності до Правил утилізації та знищення лікарських засобів.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Комунальної установи Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" (вул. С.Крушельницької, 18, оф. 305, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ 00182113) до Державного агенства резерву України (вул. Пушкінська, 25, м.Київ, 01601, код ЄДРПОУ 37472392), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (проспект Перемоги, 120-А, м. Київ, 03115, код ЄДРПОУ 40517815) про визнання бездіяльності протиправної та зобов'язання видати розпорядження на знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 29 березня 2019 року.

Головуючий суддя Баранюк А.З.

копія вірна

Суддя Баранюк А.З.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.03.2019
Оприлюднено01.04.2019
Номер документу80795650
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2690/18

Рішення від 27.03.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні