Рішення
від 01.04.2019 по справі 918/726/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" квітня 2019 р. м. Рівне Справа № 918/726/18

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В.,

за участю секретаря судового засідання Коваль С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в загальному позовному провадженні справу

за позовом Рівненської міської ради

до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "СБН-Інтернешнл"

про внесення змін до договору оренди землі

За участю представників сторін:

від позивача: представник не з'явився;

від відповідача: представник не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

Рівненська міська рада (надалі - Позивач або Рівненська міськрада) звернулася в Господарський суд Рівненської області з позовом до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "СБН-Інтернешнл" (надалі - Відповідач або ТОВ "СБН-Інтернешнл") в якому просить визнати укладеним додатковий договір про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2006 року № 040658300278 у редакції запропонованій Позивачем.

Свої вимоги Позивач мотивує наступним.

Рішенням Рівненської міської ради від 25 липня 2006 року № 118 відповідачу надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 8375 м 2 на вул. Степана Бандери, 69, для реконструкції недобудованого спортивного комплексу під спортивно - дозвільний розважальний центр. Між відповідачем та Рівненською міською радою був укладений договір оренди землі від 28 вересня 2006 року № 040658300278 строком на сорок дев'ять років. При проведені нормативно-грошової оцінки даної земельної ділянки та видачі розрахунку розміру орендної плати коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), був прийнятий у розмірі 0,5 (на період будівництва). Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт у розмірі 0,5, передбачений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, відсутній.

З метою внесення змін договору оренди землі від 28 вересня 2006 року № 040658300278, Рівненська міська рада, в силу вимог ст. 188 Господарського кодексу України та ст. 19 Господарського процесуального кодексу України, надіслала пропозицію від 12.09.2018 року № 08-1454 (направлено 17.09.2018 року), а саме додатковий договір про внесення змін до договору оренди землі від 28 вересня 2006 року № 040658300278, укладеного між Рівненською міською радою та ТОВ "СБН-Інтернешнл", для розгляду та підписання. Однак, Відповідач ухиляється від внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 13.11.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 04.12.2018 року вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням та призначено підготовче засідання на "15" січня 2019 р.

07.12.2018 року до суду від Позивача надійшла заява про зміну предмету позову, в якій останній уточнив пункт 1 позовної вимоги та просить суд внести зміни до договору оренди землі від 28 вересня 2006 року № 040658300278 та окремі його пункти викласти в наступній редакції: п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17 серпня 2018 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:038:0083 - 19 809 052,71 грн. (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот дев'ять тисяч п'ятдесят дві грн. 71 коп.),- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2582 від 20 серпня 2018 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області. п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 594 271,58 грн. (п'ятсот дев'яносто чотири тисячідвісті сумдесят одна грн. 58 коп.), що становить 3,00 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/257, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 10 від 03 вересня 2018 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки. Дана заява відповідає вимогам ГПК України, відтак приймається судом до розгляду.

До суду від Відповідача надійшов відзив на позов в якому останній вважає звернення Позивачем з позовом до суду передчасним, у зв'язку з тим, що ТОВ "СБН-Інтернешнл" було отримано пропозицію та надано на неї лист - відповідь.

Разом з тим, до відзиву надано лист - відповідь від 01.11.2018 року, відповідно до якого ТОВ "СБН-Інтернешнл" зазначив про те, що між останнім та міською радою не укладався договір оренди землі від 28.09.2006 року № 040658300278, а було укладено договір оренди земельної ділянки від 23.08.2006 року, тому просить міську раду надіслати пропозицію підготовлену належним чином, з метою її розгляду, вивчення на предмет відповідності до вимог закону.

29.01.2019 року до суду від Позивача надійшла заява про зміну (уточнення) предмету позову, в якій останній уточнив пункт 1 позовної вимоги та просить суд внести зміни до договору оренди землі від 23.08.2006 року, зареєстрований 28 вересня 2006 року № 040658300278 та окремі його пункти викласти в наступній редакції: п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17 серпня 2018 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:038:0083 - 19 809 052,71 грн. (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот дев'ять тисяч п'ятдесят дві грн. 71 коп.),- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2582 від 20 серпня 2018 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області. п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 594 271,58 грн. (п'ятсот дев'яносто чотири тисячідвісті сумдесят одна грн. 58 коп.), що становить 3,00 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/257, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 10 від 03 вересня 2018 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки. Дана заява відповідає вимогам ГПК України, відтак приймається судом до розгляду.

19.02.2019 року до суду від Відповідача надійшло клопотання про призначення експертизи посилаючись на те, що згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер 5610100000:01:038:0083 становить 19 809 052,71 грн., що є в 6 разів більшою ніж оцінка станом на 01.01.2016 року, а тому не погоджується з такою нормативно - грошовою оцінкою.

04.03.2019 року Позивачем надано суду заперечення на клопотання відповідача про призначення експертизи в якому останній вказує наступне. Згідно із п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, саме ця державна служба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а Головне управління Держгеокадастру у Рівненській областіє його територіальним органом. Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради замовлено витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою м. Рівне, вул. Степана Бандери, 69, площею 8375 м 2 з кадастровим номером 5610100000:01:038:0083, який виданий 20.08.2018 № 2582. Згідно даного витягу нормативна грошова земельної ділянки станом на 17.08.2018 року становить 19 809 052,71 грн. Позивач заначає, що у останнього відстуня інформація щодо скасування, або визнання даного витягу недійсним.

Згідно статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Відповідно до части 1 та 2 статті 98 Господарського процесуального кодексу України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права.

Відповідно до положень статті 99 Господарського процесуального кодексу України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: для з'ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Відповідно до статті 1 Закону судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду. Водночас експертиза призначається для з'ясування питань, що потребують спеціальних знань. Із сукупності наведених норм матеріального і процесуального права вбачається, що неприпустимо ставити перед судовими експертами правові питання, вирішення яких чинним законодавством віднесено до компетенції суду, зокрема, про відповідність окремих нормативних актів вимогам закону, про правову оцінку дій сторін тощо. Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

Аналогічна правова позиція висвітлена в п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 4 від 23.03.2012 року "Про деякі питання практики призначення судової експертизи".

Розглянувши подане Відповідачем клопотання суд не вбачає підстав для його задоволення вважає його безпідставним та таким що не стосується предмета позову.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 26.03.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник Позивача в судове засідання 26.03.2019 року не з'явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить підпис представника - ОСОБА_2 на розписці про відкладення розгляду справи від 05.03.2019 року. Проте, до суду від Позивача надійшла заява в якій останній просить розглянути справу без участі представника Позивача - Рівненської міської ради.

Представник Відповідача ні в попередні судові засідання, ні в судове засідання 26.03.2019 року не з'явився, явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив. До господарського суду повернулися ухвали суду від 13.11.2018 року та від 04.12.2018 року, які направлялися на адресу Відповідача, вказану в позовній заяві - 33027, м. Рівне, вул. С.Бандери, 69, з відміткою поштового відділення "за закінчення терміну зберігання".

Проте, судом на вказану адресу направлялися ухвали суду від 15.01.2019 року, від 06.02.2019 року та від 19.02.2019 року, дані ухвали суду були отримані Відповідачем, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення № 33013 0985423 4, № 33013 0992265 5, № 33013 0995369 0, які наявні в матеріалах справи.

Господарським судом Рівненської області 06.03.2019 року відправлено копію ухвали про відкладення розгляду справи від 05.03.2019 року Відповідачу, про що свідчить штамп про відправлення на звороті ухвали суду, яка міститься в матеріалах справи.

Згідно з реєстру на відправку рекомендованої кореспонденції від 06.03.2019 року та списку № 2439 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих даних, господарським судом відправлено ухвалу суду по справі № 918/726/18 на адресу Відповідача, відправлення № 33013 0998934 2.

Згідно з інформації, яка міститься на офіційному сайті ПАТ "Укрпошта" відправлення за № 33013 0998934 2 вручено за довіреністю 20.03.2019 р..

Разом з тим, з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 12.11.2018 року вбачається, що місцезнаходження Відповідача є - 33027, м. Рівне, вул. С. Бандери, 69.

До повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.

Водночас законодавство України, в тому числі ГПК, не зобов'язує й сторону у справі, зокрема Позивача, з'ясовувати фактичне місцезнаходження іншої сторони (сторін) у справі (якщо воно не співпадає з її місцезнаходженням, визначеним згідно із згаданою статтею 93 Цивільного кодексу України) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших процесуальних документах.

В разі коли фактичне місцезнаходження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповідає її місцезнаходженню, визначеному згідно з законом, і дана особа своєчасно не довела про це до відома господарського суду, інших учасників процесу, то всі процесуальні наслідки такої невідповідності покладаються на цю юридичну особу.

Крім того частиною пунктом 7 статті 120 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що учасники судового процесу зобов'язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання Відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання Відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно з ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Неявка представника Відповідача не перешкоджає всебічному, повному та об'єктивному розгляду всіх обставин справи.

Таким чином суд вважає, що Відповідач про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, відтак, керуючись статтею 202 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності Відповідача за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, з'ясувавши обставини на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, безпосередньо дослідивши докази у справі, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

23.08.2006 року між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "СБН-Інтернешнл" (Орендар) було укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір), за умовами якого, Орендодавець на підставі рішення Рівненської міської ради від 22 грудня 2011 року № 1520 надає, а Орендар приймає в строкове користування на 49 (сорок дев'ять) років для реконструкції недобудованого спортивного комплексу під спортивно - дозвільний розважальний центр, земельну ділянку загальною площею 8 375 (вісім тисяч триста сімдесят п'ять) кв. м., яка знаходиться в м. Рівне по вул. Ст. Бандери, 69 (шістдесят дев'ять) (п. 1 Договору).

Відповідно до п. 2 та п. 4 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8 375 (вісім тисяч триста сімдесят п'ять) кв. м. Грошова оцінка земельної ділянки становить 396 548,66 (триста дев'яносто шість тисяч п'ятсот сорок вісім грн. 66 коп.) - довідка № 03-181, видана Рівненським міським управління земельних ресурсів 18.08.2006 року.

Згідно з п. 7 Договору, договір укладено строком на 49 (сорок дев'ять) років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

За змістом п. 8 Договору, за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Річна орендна плата встановлюється згідно довідки № 03-181 виданого Рівненським міським управління земельних ресурсів 18.08.2006 року в сумі 3 965,49 грн. (три тисячі дев'ятсот шістдесят п'ять грн. 49 коп.). Питання щодо сплати ПДВ буде вирішено в подальшому та буде викладено в додатковій угоді.

Пунктами 14 та 15 Договору, передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для реконструкції недобудованого спортивного комплексу під спортивно - дозвільний розважальний центр. Цільове призначення земельної ділянки - для реконструкції недобудованого спортивного комплексу під спортивно - дозвільний розважальний центр. Умови збереження стану об'єкта оренди використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.

Відповідно до п. 18 Договору, передача земельної ділянки Орендарю здійснюється за актом приймання - передачі.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 41 Договору).

Вказаний Договір підписаний повноважними представниками сторін, скріплено відбитками печаток останніх, посвідчено 23.08.2006 року приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстровано в реєстрі № 6993.

Договір зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що вчинено запис від 28.09.2006 року за № 040658300278.

Матеріалами справи встановлено, що на виконання п. 18 Договору, відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки в оренду від 29.08.2006 року, Рівненська міська рада передала, а ТОВ "СБН-Інтернешнл" прийняло земельну ділянку площею 8375 м 2 на вулиці Ст. Бандери, 69, в оренду на підставі нотаріально посвідченого від 23.08.2006 р., зареєстрованого за № 6993 договору оренди.

18.04.2007 року сторнами укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу ОСОБА_3 23.08.2006 року р. № 6993, за умовами якої, сторони домовилися внести зміни до договору оренди земельної ділянки та викласти його окремі пункти у наступній редакції: п. 4 та 8 Договору оренди - 4. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 1 235 374,24 (один мільйон двісті тридцять п'ять тисяч триста сімдесят чотири гривні 24 копійки) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-19/748-1, виконаний Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 29 січня 2007 року. 8. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 12 353,74 (дванадцять тисяч триста п'ятдесят три гривні 74 коійки) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-19/748-1, виконаний Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 29 січня 2007 року. Питання щодо сплати ПДВ буде вирішено в подальшому та буде викладено в додатковій угоді.

Вказана додаткова угода підписана повноважними представниками сторін, скріплена відбитками печаток останніх, посвідчена 18.04.2007 року приватним нотаріусом Рівненського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстровано в реєстрі № 3075.

29.07.2008 року сторонами укладено додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28.09.2006 року № 040658300278, за умовами якого, сторони домовилися внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.09.2006 року № 040658300278, та викласти його окремі пункти в наступній редакції: п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 269 964,72 грн. (один мільйон двісті шістдесят дев'ять тисяч дев'ятсот шістдесят чотири грн. 72 коп.) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20/396-1, виконаний управлінням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2008 року. Розрахунок дійсний на період будівництва. п. 8. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 38 098,94 грн. (тридцять вісім тисяч дев'яносто вісім грн. 94 коп.) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20/396-1, виконаний управлінням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області станом на 01 січня 2008 року. Розрахунок дійсний на період будівництва.

Згідно з Витягом відділу у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному ГУ Держгеокадастру у Рівненській області № 2582 від 20.08.2018 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, орендованої Відповідачем, по вул. Степана Бандери, 69, кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:038:0083, з урахуванням коефіцієнта індексації, складає 19 809 052,71 грн.

Витяг № 2582 від 20.08.2018 року виконано відповідно до Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19.12.2016 р. за № 1647/2977.

Як вбачається з матеріалів справи, Рівненська міська рада 17.09.2018 року направила пропозицію ТОВ "СБН-Інтернешнл" про необхідність внесення змін до договору оренди землі з примірником додатковго договору про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2006 р. № 040658300278.

Однак, даний лист з пропозицією внести зміни до договору, в передбачений ст. 188 Господарського кодексу України строк, залишений ТОВ "СБН-Інтернешнл" без задоволення.

Разом з тим, 01.11.2018 року ТОВ "СБН-Інтернешнл" направлено Рівненській міській раді лист - відповідь на пропозицію від 12.09.2018 року про укладення додатковго договору про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2006 р., в якому просив надіслати пропозицію підготовлену належним чином, з метою її розгляду, вивчення на предмет відповідності до вимог закону, посилаючись на те, що між Відповідачем та Позивачем не укладався договір оренди землі від 28.09.2006 року № 040658300278, а було укладено договір оренди земельної ділянки від 23.08.2006 року

Відповідно до п. 1 ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України).

У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частинами 1, 2, 3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата) (підп. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України).

Підп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з ч. 1 п. 288.1, п. 288.4, п.п. 288.5.1., 288.5.2, 288.5.3. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Статтею 289 Податкового кодексу України встановлено, що Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 1, ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У відповідності до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За приписами ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

За ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 1, ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч.ч. 2, 3, 4 ст. 188 Господарського кодексу України).

Згідно з ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За змістом ч. 1, ч. 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Як встановлено судом із запропонованого позивачем проекту змін до договору оренди землі від 12.09.2018 року, розмір орендної плати позивачем визначений на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки та не перевищує розміру, передбаченого п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України.

За таких обставин, враховуючи, що зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для заінтересованої особи для ініціювання внесення змін до договору оренди землі і відповідну пропозицію Позивачем зроблено у відповідності з вимогами ст. 188 ГК України, позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 23.08.2006 р. судом визнаються обґрунтованими.

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Поняття і види доказів викладені у статті 73 ГПК України, згідно якої доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов'язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Згідно з ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

У відповідності до ст. 78 ГПК України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ст. 79 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Рівненської міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 23 серпня 2006 року, укладеного між Рівненською міською радою та ТОВ "СБН-Інтернешнл" та зареєстрованого в управлінні Держкомзему у м. Рівному від 28.09.2006 р. за № 040658300278 в редакції запропонованій Позивачем.

Відповідно до ч. 5 ст. 240 ГПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на Відповідача.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12А, код ЄДРПОУ 34847334) задоволити.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 23.08.2006 року, який укладений між Рівненською міською радою та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "СБН-Інтернешнл" та зареєстрований Рівненською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" від 28 вересня 2006 року № 040658300278 в наступній редакції:

п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17 серпня 2018 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:038:0083 - 19 809 052,71 грн. (дев'ятнадцять мільйонів вісімсот дев'ять тисяч п'ятдесят дві грн. 71 коп.) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2582 від 20 серпня 2018 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 594 271,58 грн. (п'ятсот дев'яносто чотири тисячі двісті сімдесят одна грн. 58 коп.), що становить 3,00 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/257, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 10 від 03 вересня 2018 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

3. Стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "СБН-Інтернешнл" (33027, м. Рівне, вул. С.Бандери, 69, код ЄДРПОУ 33276761) на користь Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12А, код ЄДРПОУ 34847334) 1 762,00 грн. (одну тисячу сімсот шістдесят дві гривні 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно - західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 01 квітня 2019 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення01.04.2019
Оприлюднено02.04.2019
Номер документу80856258
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/726/18

Судовий наказ від 06.05.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Рішення від 01.04.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 05.03.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 19.02.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 06.02.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 15.01.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 04.12.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні