СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 березня 2019 р. Справа № 480/897/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Токар Ю.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/897/19
за позовом Керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області, який діє в інтересах держави
до Панасівської сільської ради
про зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Керівник Роменської місцевої прокуратури Сумської області (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Панасівської сільської ради (далі - відповідач) і просить суд зобов'язати Панасівську сільську раду Сумської області розглянути у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання щодо звільнення від плати за харчування у дошкільних навчальних закладах дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", батьків або осіб, які їх замінюють, у сім'ях, яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей, які навчаються у комунальному дошкільному навчальному закладі "Сонечко".
В обгрунутвання позовних вимог позивач зазначив, що Панасівською сільською радою Липоводолинського району Сумської області прийнято рішення від 21.12.2018 Про затвердження батьківської плати в ДНЗ Сонечко села Панасівка на 2019 рік .
Однак прокуратура стверджує, що дане рішення, яким встановлено вартість харчування та розмір батьківської плати за харчування вихованців дошкільного навчального закладу у 2019 році, не відповідає вимогам чинного законодавства і не передбачає пільгові умови оплати харчування для окремих категорій сімей з дітьми, яким державою надані додаткові гарантії соціального захисту.
Ухвалою суду від 12.03.2019 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
20.03.2019 до суду надійшов письмовий відзив на позовну заяву, у якому відповідач не заперечує проти задоволення позову (а.с.18,20).
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений (а.с.19).
Суд, заслухавши пояснення прокурора, вивчивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, задовольняє позов у повному обсязі, виходячи з наступного.
У судовому засіданні встановлено, що 21.12.2019 тридцять дев'ята сесія сьомого скликання Панасівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області прийняла рішення Про затвердження батьківської плати в ДНЗ Сонечко села Панасівка на 2019 рік (а.с.8).
Даним рішенням встановлено вартість харчування та розмір батьківської плати за харчування вихованців дошкільного навчального закладу у 2019 році, однак, не передбачено пільгові умови оплати харчування для окремих категорій сімей з дітьми, яким державою надані додаткові гарантії соціального захисту.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до ч.3 ст. 5 Закону України Про охорону дитинства місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують: організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям .
Згідно ст. 19 Закону України Про охорону дитинства держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Згідно вимог п. 5 ст.35 Закону України Про дошкільну освіту батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , які навчаються у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах.
Відповідно до п. 2.3 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах , затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №667 від 21.11.2002 (далі-Порядок) та п.3 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів №1243 від 26.08.2002 розмір плати зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей. При зменшенні на 50 відсотків батьківської плати за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах нарівні з рідними дітьми враховуються падчерки та пасинки, які проживають у цій сім'ї, якщо вони не були враховані в сім'ї іншого з батьків, а також діти, на яких оформлена опіка у зв'язку зі смертю батьків, позбавленням їх батьківських прав, засудженням до позбавлення волі, включаючи час перебування під слідством або направленням на примусове лікування тощо.
Як встановлено судом, спірним рішенням Панасівська сільська рада затвердила порядок харчування дітей в дошкільному навчальному закладі Сонечко Панасівської сільської ради у 2019 році, водночас, у спірному рішенні не передбачено забезпечення безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю (а.с.8).
Також, у рішенні від 21.12.2018 не передбачено зменшення батьківської плати на 50 відсотків, у сім'ях яких троє і більше дітей.
Відповідно до інформації відділу освіти, молоді та спорту Липоводолинської районної державної адміністрації №01-07/233 від 08.02.2019 у Панасівському дошкільному навчальному закладі Сонечко Панасівської сільської ради виховуються 3 дітей позбавлених батьківського піклування, 1 дитина-сирота, 4 дитини з багатодітних сімей, 1 дитина з інвалідністю (а.с.9-12), які обмежені у користуванні пільгами, встановленими ст.35 Закону України Про дошкільну освіту .
Таким чином, на підставі рішення Панасівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області від 21.12.2018 Про затвердження батьківської плати в ДНЗ Сонечко села Панасівка на 2019 рік протиправно стягується з громадян плата за харчування дітей у комунальному дошкільному навчальному закладі на території Панасівської сільської ради Липоводоинського району Сумської області.
При цьому, державою законодавчо встановлено підвищені гарантії соціального захисту окремої категорії сімей з дітьми щодо харчування у державних та комунальних навчальних закладах. Реалізація державної політики щодо організації безкоштовного та пільгового харчування дітей в закладах освіти покладена відповідно до ст.5 Закону України Про охорону дитинства та ст.35 Закону України Про дошкільну освіту виключно на органи місцевого самоврядування.
Таким чином, рішення Панасівської сільської ради Липоводолинського району Сумської області від 21.12.2018 Про затвердження батьківської плати в ДНЗ Сонечко села Панасівка на 2019 рік не відповідає вимогам ст.35 Закону України Про дошкільну освіту , п.2.3 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах , затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №667 від 21.11.2002, п.3 Постанови Кабінету Міністрів України Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів №1243 від 26.08.2002 та порушує гарантоване чинним законодавством право на звільнення від плати за харчування дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , батьків або осіб, які їх замінюють, у сім'ях яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України та зменшення розміру плати за харчування на 50 відсотків для батьків, у сім'ях яких є троє і більше дітей, які навчаються у комунальному дошкільному навчальному закладі.
Відповідно до п.10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, тому за вказаних умов вбачаються підстави для вжиття заходів органами прокуратури шляхом пред'явлення позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України Про прокуратуру .
Слід відмітити, що у відзиві на позовну заяву Панасівська сільська рада не заперечує проти задоволення даного позову (а.с.18,20).
Відповідно до ст.131-1 Конституції України, до повноважень прокуратури віднесено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ст.23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Зазначена норма кореспондується зі ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних та юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч. 2 ст.2 КАСУ у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, позовні вимоги Керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області, який діє в інтересах держави про скасування рішення тридцять дев'ятої сесії сьомого скликання Панасівської сільської ради від 21.12.2018 "Про затвердження батьківської плати в ДНЗ "Сонечко" села Панасівка на 2019 рік" є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області, який діє в інетересах держави до Панасівської сільської ради про зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Зобов'язати Панасівську сільську раду Сумської області (вул. Надлісся, 5, с. Панасівка, Липоводолинський район, Сумська область, код ЄДРПОУ 04388395) розглянути у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання щодо звільнення від плати за харчування у дошкільних навчальних закладах дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", батьків або осіб, які їх замінюють, у сім'ях, яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 вісотків розміру плати за харчування для батьків, у сім'ях яких троє і більше дітей, які навчаються у комунальному дошкільному навчальному закладі "Сонечко".
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 02.04.2019 року.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2019 |
Оприлюднено | 02.04.2019 |
Номер документу | 80861489 |
Судочинство | Адміністративне |
Адмінправопорушення
Миколаївський районний суд Миколаївської області
Войнарівський М. М.
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні