Рішення
від 28.03.2019 по справі 1.380.2019.000129
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 1.380.2019.000129

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2019 року м. Львів

14 год. 50 хв.

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П., за участю секретаря судового засідання Бабич Ю.Б., представниці позивача ОСОБА_1, представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області (79005, м. Львів, пл. Міцкевича, 8) до Дрогобицького управління водного господарства (82100, Львівська область, м. Дрогобич, вул. Індустріальна, 5) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

у с т а н о в и в:

Головне управління Держпраці у Львівській області (далі - позивач, ГУ Держпраці у Львівській області) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Дрогобицького управління водного господарства (далі - відповідач, Дрогобицьке управління водного господарства) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача, а саме, заборонити експлуатацію електрообладнання КТП-10/0,4 кВ № 1322, КТПП-10/0,4 кВ № 1332, КТПП-10/0,4 кВ № 1337 - до усунення зазначених у позовній заяві порушень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що уповноваженими посадовими особами позивача відповідно до наказу позивача № 2803 від 13.12.2018 у присутності уповноважених осіб відповідача 14.12.2018 проведено позапланову перевірку відповідача щодо виконання раніше виданого припису № 13/03/184/0518-0341 від 24.05.2018. У результаті проведеної перевірки виявлені факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників відповідача і не були своєчасно усунуті на момент проведення планової перевірки.

У зв'язку з виникненням умов, за яких подальша експлуатація електрообладнання КТП-10/0,4 кВ № 1322, КТПП-10/0,4 кВ № 1332, КТПП-10/0,4 кВ № 1337, становить загрозу здоров'ю і життю працівників Дрогобицького управління водного господарства є передбачені підстави для заборони експлуатації зазначеного вище обладнання.

Ухвалою суду від 14.01.2019 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін.

Представниця позивача позовні вимоги підтримала повністю, з підстав, що викладені у позовній заяві, письмових поясненнях за вх. № 7294 від 05.03.2019. Просила позов задовольнити повністю.

Представники відповідача проти позову заперечили, з підстав, що викладені у відзиві на позовну заяву (а.с.31-33). Зазначили, що дійсно за результатами проведеного позапланового заходу встановлено невиконання припису відповідачем, однак Державне управління водного господарства з вказаним повністю не погоджується. З позиції відповідача, він не потребує дозволу на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000 В, що, як зазначає позивач, є порушенням п. 6, 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування робіт підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1107 від 26.10.2011 та ст. 21 Закону України Про охорону праці . Зазначив, що між відповідачем та ПАТ Львівобленерго укладено договір № 12/12-503 на технічну експлуатацію та оперативне обслуговування та ремонт електроустаткування, яким передано відповідні установки. Такий договір є чинним та його дія продовжувалась.

Зазначає, що функції щодо експлуатації електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000 В передані спеціалізованому підприємству, а тому такий дозвіл саме воно і має отримувати.

Вважає, що станом на момент розгляду справи порушення є усунуті, оскільки Дрогобицьким РЕМ проведені необхідні роботи щодо технічного огляду та ремонту обладнання 10 кВ і силовий трансформатор 630 кВА в КТП-1332 10/0,4кв, обладнання 0,4-10кВ і силовий трансформатор 630 кВА в КТП-1332 10/0,4 кВ та обладнання 0,4кВ і силовий трансформатор 250кВА в КТП-1337 10/0,4.

Вимоги стосовно того, що не випробувані засоби захисту (діалектичні рукавиці, покажчики напруги до 1000В, діалектичні болти), що є порушенням п. 1.1.4 Правил 2 та працівники, які обслуговують електроустановки, не забезпечені усіма засобами захисту, у даний час виконані бути не можуть. Зазначив, що після поступлення додаткових коштів, вказані порушення одразу будуть усунуті.

Представники відповідача вважають цей позов безпідставним, просили у його задоволенні відмовити.

Суд заслухав пояснення представників сторін, з'ясував фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини, встановив таке.

13.12.2018 Головним управлінням Держпраці видано наказ № 3001, відповідно до якого головному державному інспектору відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці ОСОБА_4 у термін 14.12.2018 доручено здійснити позапланову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки з метою контролю виконання вимог припису від 24.05.2018 № 13/03/184/0518-0341 (а.с.8)

13.12.2018 Головним управлінням Держпраці у Львівській області видано направлення на проведення перевірки № 2803 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, у Дрогобицькому управлінні водного господарства, з підстави: контроль виконання вимог припису № 13/03/184/0518-0341 від 24.05.2018 та зазначено, що під час перевірки 14.12.2018 буде перевірено дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у Дрогобицькому управлінні водного господарства (а.с.7).

За результатами проведеної позапланової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відповідача в частині контролю виконанню вимог припису від 24.05.2018 за № 13/03/184/0518-0341 складено акт перевірки № 13/03/038/1239 від 14.112.2018 (а.с.9-13).

У вказаному акті зафіксовано, що відповідачем допущено такі порушення:

- не отриманий дозвіл Головного управління Держпраці у Львівській області на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000 В, що є порушенням п. 6 та п.21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1107 від 26.10.2011 (далі - Порядок) та статті 21 Закону України Про охорону праці ;

- не проведені випробування електрообладнання 10/0,4 кВ, що є порушенням п. 1.1.6 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електростановок споживачів та статті 13 Закону України Про охорону праці ;

- не випробувані засоби захисту (діалектичні рукавиці, покажчик напруги до 1000В, діалектичні боти), що є порушенням п. 1.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів , що є порушенням статті 8 Закону України Про охорону праці ;

- не забезпечено достатню кількість електротехнічних працівників (не призначена особа, яка заміщає відповідального за електрогосподарство), що є порушенням п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів та статті 13 Закону України Про охорону праці ;

- не оформлений комісією підприємства акт освідчення стану безпеки електрообладнання 10/0,4 кВ, що є порушенням п. 8.2 НПАОП 40.1-1.21-98 правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів та статті 13 Закону України Про охорону праці ;

- працівники, які обслуговують електроустановки, не забезпечені усіма засобами захисту відповідно до норм комплектування (відсутні діелектричні рукавиці - 1 пара, покажчик напруги до 1000В -1 шт., захисні окуляри-2 пари, плакати і знаки безпеки - 1 компл., переносне заземлення до 1000 В - 1 шт.), що є порушенням п. 4.2.4 НПАОП 40.1-1.07-01 Правила експлуатації електрозахисних засобів та статті 8 Закону України Про охорону праці .

Два примірники акта підписані посадовими особами органу державного нагляду, що здійснювали захід державного нагляду та в.о. начальником Дрогобицького УВГ ОСОБА_2. Один примірник акта 14.12.2018 року вручено в.о. начальника Дрогобицького УВГ ОСОБА_2 і підписано останнім без жодних зауважень та заперечень.

14.12.2018 Головним управлінням Держпраці винесено припис № 13/03/038/1239-0971, у якому зафіксовано, що з 15 виявлених порушень під час попередньої перевірки порушень на початок цієї перевірки усунуто 9, встановлено терміни для усунення порушень, які не усунуто станом на момент проведення перевірки (а.с.69-71).

На підставі акта, складеного за результатами проведення позапланової перевірки, виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю), Головне управління Держпраці у Львівській області, у зв'язку з існуванням умов, за яких подальша експлуатація електрообладнання КТП-10/0,4 кВ № 1322, КТПП - 10/0,4 кВ № 1332, КТПП - 10/0,4 кВ № 1337 становить загрозу здоров'ю життю працівників Дрогобицького управління поданого господарства, позивач звернувся до суду з метою вжиття до відповідача заходів реагування, заборони його експлуатації до усунення відповідних порушень.

Вирішуючи справу, суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Однією із основних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 2 КАС України є змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з'ясування всіх обставин у справі.

Відповідно до ч. 3 ст. 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 (у редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).

За визначенням, яке міститься у ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11.02.2015, та пункту З Положення про Головне управління Держпраці у Львівській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці № 75 від 22.06.2017, (далі Положення), основними завданнями Головного управління Держпраці у Львівській області (далі Управління) є:

- реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;

- здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.

Відповідно до ч. 15 п. 4 Положення, до компетенції Управління Держпраці належить здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, в тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні визначає Закон України Про охорону праці № 2694-XII від 14.10.1992 (у редакції чинній станом на момент спірних правовідносин).

Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

На роботах із шкідливими і небезпечними умовами праці, а також роботах, пов'язаних із забрудненням або несприятливими метеорологічними умовами, працівникам видаються безоплатно за встановленими нормами спеціальний одяг, спеціальне взуття та інші засоби індивідуального захисту, а також мийні та знешкоджувальні засоби. Працівники, які залучаються до разових робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварій, стихійного лиха тощо, що не передбачені трудовим договором, повинні бути забезпечені зазначеними засобами.

Роботодавець зобов'язаний забезпечити за свій рахунок придбання, комплектування, видачу та утримання засобів індивідуального захисту відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці та колективного договору.

У разі передчасного зношення цих засобів не з вини працівника роботодавець зобов'язаний замінити їх за свій рахунок. У разі придбання працівником спецодягу, інших засобів індивідуального захисту, мийних та знешкоджувальних засобів за свої кошти роботодавець зобов'язаний компенсувати всі витрати на умовах, передбачених колективним договором.

Згідно з колективним договором роботодавець може додатково, понад встановлені норми, видавати працівникові певні засоби індивідуального захисту, якщо фактичні умови праці цього працівника вимагають їх застосування (ст. 8 Закону України Про охорону праці ).

За приписами ст. 13 Закону України Про охорону праці , роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно з приписами ч.ч. 3, 4 ст. 21 Закону України Про охорону праці роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На працівників, що обслуговують діючі електроустановки споживачів напругою до 220 кВ включно і є обов'язковими для всіх споживачів та виробників електроенергії, незалежно від їх відомчої належності і форм власності на засоби виробництва поширюються Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених Наказом Держнаглядохоронпраці України № 4 від 09.01.1998 (далі - Правила), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 за № 93/2533).

Відповідно до підпункту 1.1.4 Правил, засоби захисту, що застосовуються відповідно до цих Правил, повинні бути справні, випробувані і задовольняти вимоги Правил применения и испытания средств защиты, используемых в электроустановках /Москва, Энергоатомиздат, 1987 , затверджених Міненерго СРСР 12.02.81.

Згідно з підпунктом 1.1.6 Правил, машини, механізми, пристосування і інструмент, що застосовуються в електроустановках, повинні бути справні і випробувані відповідно до чинних нормативних документів і строків.

Пунктом 8.2 Правил встановлено, що акт опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів (додаток 8), оформлюється комісією підприємства (організації) у складі: - керівника (головного інженера) - голова комісії);

- начальника енергетичної служби (особи, відповідальної за електрогосподарство);

- начальника відділу охорони праці.

Акт затверджується керівником підприємства (організації), власником.

В разі відсутності на підприємстві (організації), у власника кваліфікованих спеціалістів, вищевказані регламентні роботи виконуються залученими спеціалістами інших підприємств (організацій).

Приписами п. 4.2.4 Правил експлуатації електрозахисних засобів, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 253 від 05.06.2001 визначено, що працівників, які обслуговують електроустановки, необхідно забезпечити усіма необхідними засобами захисту, навчити правилам користування цими засобами і зобов'язати застосовувати їх для створення безпечних умов праці.

Приписами норми ч. 1 ст. 39 Закону України Про охорону праці передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Судом з'ясовано з матеріалів справи, що зазначені порушення в акті перевірки суб'єкта господарювання від 10.10.2018 року № 13/01/156/0987, не усунені та відповідачем станом на момент проведення перевірки не заперечувалися.

У приписі від 14.12.2018 зафіксовано факт усунення 9 порушень з виявлених 15 встановлених у ході планової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Дрогобицького управління водного господарства за актом від 24.05.2018 за № 13/19/184/0518.

Щодо покликань відповідача на те, що дозвіл на експлуатацію електричного устаткування електричних станцій та мереж напругою понад 1000В Дрогобицькому управлінню водного господарства не потрібний, суд зазначає таке.

В розумінні ч. 1 ст. 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 06.09.2005 № 2806-IV, документ дозвільного характеру дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (зі змінами, внесеним постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48) (далі Порядок).

Суд зазначає, що виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідного дозволу, з порушенням встановлених правил, без належного інструктажу, тощо, роботодавець створює небезпечні умови для роботи своїх працівників.

Частиною першою ст. 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.

Відповідно до п. 3.1 Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики № 258 від 25.07.2006, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1143/13017, експлуатація (технічна) комплекс робіт, пов'язаних з виконанням вимог цих Правил, а також інших нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів з питань користування електричною і тепловою енергією, улаштування, будови, технічного обслуговування, ремонту обладнання і оперативного управління електроустановками.

Представник відповідача як на підставу для відсутності у нього обов'язку на отримання дозволу на експлуатацію електроустановок покликається на факт укладення Договору № 12/12-503 від 27.09.2012 з ПАТ Львівобленерго на технічну експлуатацію та оперативне обслуговування електроустановок споживача (а.с.46-49, 50).

Відповідно до п. 2.1. цього Договору передбачено здійснення забезпечення виконавцем виконання робіт по технічній експлуатації та оперативному обслуговуванню електроустаткування замовника згідно з порядком та періодичністю, обумовленими сторонами.

У п. 2.4. Договору визначено, що розслідування аварій і нещасних випадків з працівниками проводяться згідно з вимогами чинних нормативних документів; а підпунктом 4.1.1. Договору визначено, що в аварійних випадках, коли несправний стан обладнання чи споруд, що експлуатується замовником (Дрогобицьким управлінням водного господарства), загрожує нормальній роботі цих об'єктів або суміжних ділянок електромереж, виконавець має право вимагати від замовника негайного виконання ремонту, а в окремих невідкладних випадках, які загрожують безпеці і життю людей можуть викликати аварію, пожежу (п. 13.7.5 Правил технічної експлуатації електричних станцій і мереж), - вимкнути аварійний об'єкт.

Реалізацію вказаного договору підтверджено актами виконаних робіт з ПАТ Львівобленерго (а.с.51-53, 55-57).

Також представником відповідача представлено до матеріалів справи копію видаткової накладної № 635 від 08.02.2019, відповідно до якої придбано боти діалектричні 20кВ (3 пари), килимок гумовий д/е 50х50 (20кВ), 3 пари та рукавички діалектичні шовні гумові (1000В), 2 пари, копії протоколів вимірювання опорів розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування, складених Дрогобицьким РЕМ ПрАТ Львівобленерго , відповідно до яких обладнання відповідає вимогам ПТЕЕС; перевірки ізоляції силової та освітлювальної мережі, складені Дрогобицьким РЕМ, відповідно до яких опори ізоляції відповідають вимогам ПТЕЕС; випробування трансформатора, перевірки масляних вимикачів, профілактичного обслуговування, випробовування підвищеною напругою змінного струму ошиновки та апаратури (а.с.75-97).

З позиції суду вказане свідчить про підтвердження відповідачем утримання відповідного електрообладнання у належному технічному стані, разом з тим не спростовує використання саме Дрогобицьким управлінням водного господарства цього електрообладнання, з урахуванням його експлуатаційних характеристик, однак не спростовує необхідності одержання дозволу на експлуатацію електрообладнання КТП-10/0,4 кВ № 1322, КТПП-10/0,4 кВ № 1332, КТП-10/0,4 кВ № 1337.

Суд вважає обґрунтованими покликання представниці позивача на те, що укладення вищевказаного договору є підставою для не подання декларації матеріально-технічної бази вимогам з охорони праці на роботах з діючими електроустановками напругою понад 1000В та в зонах дії струму високої частоти, а не підставою для звільнення від вищевказаного обов'язку.

За правилами, встановленими ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Суд зважає на те, що відповідачем вживаються заходи для усунення порушень, зазначених у акті перевірки від 14.12.2018, однак, зауважує, що вони не є достатніми, щоб визнати їх такими, що не загрожують життю та здоров'ю працівників Дрогобицького управління водного господарства.

Згідно із ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Враховуючи встановлені фактичні обставини справи та вищенаведені норми діючого законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та підлягають задоволенню.

З огляду на вищевикладене, вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд не знайшов достатніх підстав для звернення цього рішення до негайного виконання, з огляду на таке.

Відповідно до ст. 371 Кодексу адміністративного судочинства України, негайно виконуються рішення суду про: 1)присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2)присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3)поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4)припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5)уточнення списку виборців; 6)усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7)накладення арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них.

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 19, 22, 25,72-77, 90, 139, 241-246, 250, пп. пп. 15.5 п. 15 розділу VІІ Перехідні положення КАС України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Дрогобицького управління водного господарства (82100, Львівська область, м. Дрогобич, вул. Індустріальна, 5; ЄДРПОУ: 01034107), а саме: заборонити експлуатацію електрообладнання КТП-10/0,4 кВ № 1322, КТПП-10/0,4 кВ № 1332, КТПП-10/0,4 кВ № 1337 - до усунення зазначених у позовній заяві порушень.

3. Судові витрати з відповідача не стягувати.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 02.04.2019.

Суддя Качур Р.П.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2019
Оприлюднено03.04.2019
Номер документу80891640
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.000129

Рішення від 28.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 14.01.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні