Рішення
від 03.04.2019 по справі 420/1952/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1952/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд колегією в складі:

головуючого судді - Кравченка М.М.;

суддів - Радчука А.А., Токмілової Л.М.;

за участі:

секретаря судового засідання - Кушкань Т.В.;

позивача - ОСОБА_1;

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 про скасування постанови від 01.04.2019 року № 32, зобов'язання вчинити певні, -

СУТЬ СПОРУ:

Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134, в якій просив: скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 Про розгляд скарги офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 № 32 від 01 квітня 2019 року; зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 звернутись до Центральної виборчої комісії та Одеського міського голови з заявою стосовно перевірки щодо надання та облаштування дільничних виборчих комісій головою Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради ОСОБА_4

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне.

Під час огляду дільничної виборчої комісії № 511231 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року ОСОБА_1, як суб'єкт виборчого процесу - офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України, виявив значні порушення прав громадян на загальне та рівне виборче право. На офіційному сайті Центральної виборчої комісії, а також у запрошеннях до участі у виборах, що направлялись громадянам вказано наступну адресу дільничної виборчої комісії № 511231: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 62 (ТЦ СОПСНГ, коридор, 1-й поверх). Проте за вказаною адресою дана комісія не знаходилась, а знаходилась за такою адресою: м. Одеса, вул. Богдана Хмельницького, 62 (ТЦ СОПСНГ, коридор, 2-й поверх). Крім того, у громадян з обмеженими фізичними властивостями можуть виникати труднощі з підняттям на 2-й поверх приміщення, яке не було оснащене необхідними пандусами. Відповідно до Вимог до приміщень дільничних виборчих комісій та приміщень для голосування, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 19 січня 2012 року № 5, голосування проводиться в спеціально відведених та облаштованих приміщеннях, розташованих, як правило, на перших поверхах будівель. Площа таких приміщень повинна мати для: малих дільниць - не менше 50 кв. м; середніх - не менше 75 кв. м; великих - не менше 90 кв. м. Дане приміщення не містило достатньої площі для проведення голосування, оскільки дана дільниця відноситься до великих і повинна мати площу не менше 90 кв. м. Також, відповідно до цих Вимог голосування повинні відповідати потребам громадян з обмеженими фізичними можливостями, зокрема бути оснащені пандусом, мати безперешкодний вхід і вихід з нього. Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 вважає, що виборцям не було надано умов для вільного виявлення при голосуванні, оскільки не було надано доступу до здійснення волевиявлення громадянам з обмеженими фізичними властивостями. Дільничну виборчу комісію № 511231 утворила окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134, до якої Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 звернувся з заявою (№ 3565 від 31.03.2019) про оскарження дій дільничної виборчої комісії, яка працює не за зареєстрованим місцем розташування. У відповідь отримав постанову про залишення заяви без розгляду по суті (Постанова Про розгляд скарги офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 № 32 від 01 квітня 2019 року). Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 вважає, що постанова прийнята незаконно, оскільки підстави для оскарження даних дій наявні. Крім того, відповідно до ч.2 ст. 74 Закону України Про вибори Президента України виконавчі органи місцевого самоврядування або інші органи (посадові особи), які відповідно до закону здійснюють їх повноваження, забезпечують виборчі дільниці необхідними приміщеннями для голосування, які придатні для облаштування відповідно до вимог цього Закону та нормативів, встановлених Центральною виборчою комісією. Дані нормативи не було дотримані, що не дозволило громадянам з обмеженими фізичними властивостями здійснити волевиявлення. Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 вважає, що голова Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради ОСОБА_4 не виконав обов'язків щодо надання та облаштування дільничних виборчих комісій на чергових виборах Президента України.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.04.2019 року позовну заяву Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 про скасування постанови від 01.04.2019 року № 32, зобов'язання вчинити певні було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що Окружною виборчою комісією з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 відповідно до вимог Закону України Про вибори Президента України , керуючись Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, який затверджено Постановою ЦВК від 28.03.2014 р. № 114, на засіданні 01.04.2019 р. було розглянуто скаргу Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 вих. № НОМЕР_1 від 31.03.2019 р. (вх. 268 від 31.03.2019 p.) щодо знаходження дільничної виборчої комісії № 511231 територіального виборчого округу № 134 на другому поверсі, а не на першому, як зазначено на сайті ЦВК. Під час розгляду заяви Комісією встановлено, що відповідно до ч.1 ст.39 Закону України Про вибори Президента України органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: надавати їм необхідні приміщення відповідно до нормативів, що встановлюються цим Законом та прийнятими відповідно до нього актами Центральної виборчої комісії. Таким чином Комісія дійшла висновку, що заяву Позивачем подано до неналежного суб'єкту розгляду скарги. Враховуючи вищевикладене, на підставі ч.6 ст.96 Закону України Про вибори Президента України Комісією прийнято рішення про залишення зазначеної заяви без розгляду по суті, що було оформлено постановою Комісії № 32 від 01.04.2019 року. З огляду на зазначене, Комісія під час розгляду скарги Офіційного спостерігача під кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 діяла па підставі та виключно в межах повноважень передбачених нормами виборчого законодавства, а за таких обставин прийняла обґрунтоване та законне рішення у вигляді постанови 32 від 01.04.2019 року.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Постановою Верховної Ради України від 26.11.2018 року № 2631-VІІІ призначено чергові вибори Президента України на неділю 31 березня 2019 року.

Відповідно до положень ст.103 Конституції України Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років. Порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.

Згідно з ч.4 ст.3 Закону України Про вибори Президента України рівність прав і умов участі у виборчому процесі забезпечується: 1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів на пост Президента України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; 2) забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом; 3) забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів Державного бюджету України та коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України; 4) рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів на пост Президента України; 5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації до кандидатів на пост Президента України.

Відповідно до ч.2 ст.11 Закону України Про вибори Президента України виборчий процес здійснюється на засадах: 1) законності та заборони незаконного втручання будь-кого у цей процес; 2) політичного плюралізму та багатопартійності; 3) публічності та відкритості виборчого процесу; 4) рівності всіх кандидатів на пост Президента України; 5) рівності прав партій - суб'єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівних умов доступу кандидатів на пост Президента України до засобів масової інформації; 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів на пост Президента України, партій.

Згідно з ч.1 ст.12 Закону України Про вибори Президента України суб'єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону та Закону України Про Центральну виборчу комісію ; 3) кандидат на пост Президента України, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 4) партія, яка висунула кандидата на пост Президента України; 5) офіційний спостерігач від партії - суб'єкта виборчого процесу, від кандидата на пост Президента України, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України Про вибори Президента України для підготовки, організації і проведення голосування та підрахунку голосів виборців використовуються звичайні, спеціальні та закордонні виборчі дільниці, утворені на постійній основі відповідно до Закону України Про вибори народних депутатів України , а також спеціальні дільниці, що утворюються на тимчасовій основі відповідно до цього Закону (далі - виборчі дільниці).

Згідно з ч.1 ст.68 Закону України Про вибори Президента України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, від партій, які висунули кандидатів на пост Президента України, від громадських організацій, які зареєстровані у порядку, встановленому законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації). Офіційні спостерігачі від іноземних держав та міжнародних організацій можуть вести спостереження за ходом виборчого процесу.

26.03.2019 року ОСОБА_1 було видано посвідчення офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 у територіальному виборчому окрузі № 134.

Відповідно до ч.9 ст.69 Закону України Про вибори Президента України офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації має право: 1) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружної виборчих комісій відповідного територіального виборчого округу з урахуванням положень, встановлених частиною дев'ятою статті 28 цього Закону, в тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування у територіальному виборчому окрузі; 2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування; 3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування; 4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування; 5) звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення; 6) складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду; 7) вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці; 8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених цим Законом; 9) реалізовувати інші права, передбачені цим Законом для офіційних спостерігачів.

31.03.2019 року Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 після 20:00 годин, тобто після закінчення голосування, звернувся із заявою до Голови Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134, в якій просив звернутися до Центральної виборчої комісії та Одеського міського голови ОСОБА_5 щодо проведення перевірки викладених в ній фактів.

У вказаній заяві Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 зазначив, що: під час огляду дільничної виборчої комісії № 511231 він звернув увагу, що дана дільниця має розбіжності за місцем розташування; на офіційному сайті Центральної виборчої комісії дана дільниця має адресу вул. Богдана Хмельницького, 62, м. Одеса (ТЦ СОПСНГ, коридор, 1-й поверх), також дана адреса була зазначена в запрошенні виборцям; насправді вона займає приміщення другого поверху; дана дільниця не має пандусу, що унеможливлює голосування певної категорії громадян з певними вадами руху; на його думку інформація яка була подана не відповідає дійсності; за організацію приміщень відповідає Голова Малиновської районної адміністрації ОСОБА_4; вбачає в його діях саботування виборчого процесу.

Згідно з ч.ч.1-2 ст.74 Закону України Про вибори Президента України голосування проводиться у спеціально відведених та облаштованих приміщеннях, в яких обладнуються кабіни (кімнати) для таємного голосування та визначаються місця видачі виборчих бюлетенів і встановлення виборчих скриньок. Обладнання приміщення для голосування покладається на дільничну виборчу комісію. Виконавчі органи місцевого самоврядування або інші органи (посадові особи), які відповідно до закону здійснюють їх повноваження, забезпечують виборчі дільниці необхідними приміщеннями для голосування, які придатні для облаштування відповідно до вимог цього Закону та нормативів, встановлених Центральною виборчою комісією. Приміщення для голосування для малої виборчої дільниці (з кількістю виборців до 500 осіб) повинно мати площу не менше 50 квадратних метрів, середньої (від 500 до 1500 виборців) - не менше 75 квадратних метрів, великої (понад 1500 виборців) - не менше 90 квадратних метрів.

Відповідно до ч.1 ст.91 Закону України Про вибори Президента України суб'єктом звернення із скаргою до виборчої комісії у випадках, передбачених цим Законом, може бути кандидат на пост Президента України, партія - суб'єкт виборчого процесу, в особі її керівника чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії, офіційний спостерігач - суб'єкт виборчого процесу, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження. Від імені кандидата на пост Президента України суб'єктом звернення із скаргою може бути також його уповноважений представник у Центральній виборчій комісії, довірена особа у відповідному виборчому окрузі.

Згідно з ч.1 ст.92 Закону України Про вибори Президента України скарги, що стосуються підготовки і проведення виборів Президента України, можуть бути подані на рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій та/або їх членів, дій кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб, партій - суб'єктів виборчого процесу.

Відповідно до ч.ч.1-5 ст.95 Закону України Про вибори Президента України скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга, що подається до виборчої комісії, повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім'я, по батькові (найменування) суб'єкта звернення із скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім'я, по батькові (найменування) суб'єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими заявник скарги обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) у разі наявності зазначення зацікавлених осіб, яких суб'єкт подання скарги вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; 9) підпис заявника скарги (представника юридичної особи - заявника) із зазначенням дати підписання. Скарга підписується особою, яка її подає. Якщо скарга від імені кандидата на пост Президента України подається його уповноваженим представником у Центральній виборчій комісії, довіреною особою, то в скарзі зазначаються також прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання або місцезнаходження (поштова адреса), вид та номер засобів зв'язку кандидата на пост Президента України, в інтересах якого вона подається, та засвідчений відповідно до вимог законодавства документ, що посвідчує повноваження особи, яка її подає. Скарга, що подається від імені політичної партії - суб'єкта виборчого процесу, підписується керівником цієї партії із засвідченням підпису печаткою партії чи іншою особою, уповноваженою рішенням центрального керівного органу партії, оригінал чи належним чином засвідчена копія якого додається до скарги. Керівник політичної партії діє як представник відповідної політичної партії без додаткового уповноваження. До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб'єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі. Вимоги до форми та змісту скарги, визначені цією статтею, є вичерпними.

Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 на засіданні 01.04.2019 року прийняла постанову Про розгляд скарги офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 № 32, якою залишила заяву офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 без розгляду по суті, оскільки в заяві офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 від 31.03.2019 року № 3565 не оскаржуються рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії та (або) члена, а також не оскаржуються дії довіреної особи кандидата на пост президента України, тобто заяву подано до неналежного суб'єкта розгляду скарги.

Згідно з ч.ч.1-2 ст.96 Закону України Про вибори Президента України порядок розгляду скарг виборчими комісіями визначається цим Законом та порядком, встановленим Центральною виборчою комісією. Днем подачі скарги вважається день фактичного отримання скарги суб'єктом розгляду скарги.

Відповідно до ч.4 ст.96 Закону України Про вибори Президента України скарга розглядається у дводенний строк з дня її отримання, а щодо порушень, які мали місце до дня голосування, - не пізніше 24 години дня, що передує дню голосування. Скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування, подана до дільничної виборчої комісії, розглядається нею відразу після закінчення голосування. Скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, подана до виборчої комісії вищого рівня, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її подання.

Згідно з ч.6 ст.96 Закону України Про вибори Президента України виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб'єктом звернення із скаргою, до неналежного суб'єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Законом. Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.

Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 28 березня 2014 року № 114, розроблено на виконання частини першої статті 96 Закону України Про вибори Президента України та з метою забезпечення однакового застосування виборчими комісіями Закону при розгляді скарг, що стосуються процесу виборів Президента України.

Відповідно до п.3.5 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 28 березня 2014 року № 114, до окружної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються: 1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена - до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію; 2) дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі (крім порушень, що мали місце під час голосування) - до окружної виборчої комісії відповідного територіального виборчого округу.

Зі змісту поданої Офіційним спостерігачем від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 заяви вбачається, що в ній відсутні вимоги щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена, або дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі.

У вказаній заяві Офіційний спостерігач від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 фактично висловлює незгоду з діями Голови Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради ОСОБА_4.

Згідно з ч.1 ст.39 Закону України Про вибори Президента України органи виконавчої влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: надавати їм необхідні приміщення відповідно до нормативів, що встановлюються цим Законом та прийнятими відповідно до нього актами Центральної виборчої комісії, у виняткових випадках для забезпечення належної організації роботи окружних виборчих комісій, за поданням голів обласних державних адміністрацій, приміщення для цих виборчих комісій можуть надаватися поза межами відповідного територіального виборчого округу; забезпечувати їх охорону, а також охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації; надавати згідно із встановленими Центральною виборчою комісією нормами транспортні засоби, засоби зв'язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій. Порядок оплати зазначених послуг та відшкодування встановлюється Кабінетом Міністрів України. Органи Національної поліції зобов'язані не пізніш як за вісім днів до дня виборів забезпечити цілодобову охорону приміщень окружних виборчих комісій, а також у разі необхідності, за зверненням Центральної виборчої комісії, - органів ведення Державного реєстру виборців.

Відповідно до п.3.3 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 28 березня 2014 року № 114, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: 1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії; 2) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб; 3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників; 4) рішення партій - суб'єктів виборчого процесу, рішення чи дії інших об'єднань громадян, їх посадових осіб чи повноважних представників, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції; 5) дії чи бездіяльність офіційних спостерігачів від кандидатів на пост Президента України, партій, громадських організацій, що порушують законодавство про вибори Президента України.

Згідно з п.9.3 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 28 березня 2014 року № 114, виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб'єктом звернення зі скаргою, до неналежного суб'єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Законом (частина шоста статті 96 Закону).

Відповідно до ч.1 ст.99 Закону України Про вибори Президента України рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів на пост Президента України, їхніх довірених осіб, партій - суб'єктів виборчого процесу, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Таким чином, Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134, приймаючи постанову Про розгляд скарги офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 № 32 від 01.04.2019 року, якою залишила заяву офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 від 31.03.2019 № 3565 без розгляду по суті, діяла в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

За таких обставин, у суду відсутні підстави зобов'язувати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 звернутись до Центральної виборчої комісії та Одеського міського голови з заявою стосовно перевірки щодо надання та облаштування дільничних виборчих комісій головою Малиновської районної адміністрації Одеської міської ради ОСОБА_4

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Доводи позивача, якими він обґрунтовував свої позовні вимоги, не знайшли свого підтвердження впродовж розгляду справи та спростовуються наведеними в рішенні суду обставинами. Адже, згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідач довів суду належними та допустимими в спірних правовідносинах доказами з посиланнями на відповідні положення законодавства про необґрунтованість позовних вимог позивача.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з положеннями ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно з ч.3 ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

До поданого позову позивач не додав документу про сплату судового збору.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На момент вирішення справи доказів сплати судового збору до суду не надходило.

Згідно зпп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою-підприємцем встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік з 01.01.2019 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1921,00 грн.

Таким чином, суд вважає за необхідне стягнути з Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 768,40 грн.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 272, 273, 277 278 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, 65036, РНОКПП НОМЕР_2) до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 134 (вул. Генерала Петрова, 22, м. Одеса, 65078, ідентифікаційний код 42837032) про скасування постанови від 01.04.2019 року № 32, зобов'язання вчинити певні - відмовити повністю.

Стягнути з Офіційного спостерігача від кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, 65036, РНОКПП НОМЕР_2) на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позову в розмірі 768,40 грн. на р/р № 34310206084032, отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101, код отримувача 38016923, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код класифікації доходів бюджету 22030101.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.278 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.272 КАС України.

Головуючий суддя М.М. Кравченко

Судді А.А. Радчук

ОСОБА_6

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2019
Оприлюднено03.04.2019
Номер документу80891845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/1952/19

Рішення від 03.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні